De APFS-schijf van mijn Mac wil na een herstart ineens niet meer koppelen, en EHBO van Schijfhulpprogramma heeft het niet opgelost. Ik moet belangrijke bestanden herstellen voordat ik iets probeer dat de gegevens zou kunnen overschrijven. Welke betrouwbare Mac APFS-software of -hulpmiddelen voor gegevensherstel hebben voor jou gewerkt?
Als dit APFS-gegevensverlies is, is het belangrijkste dat je stopt met de schijf aan te raken. Installeer er geen apps op, kopieer er geen bestanden naartoe en voer niet een hoop reparaties uit om te zien wat er gebeurt. Nieuwe schrijfacties kunnen precies de gegevens overschrijven die je probeert te herstellen.
Ik heb dit zelf meegemaakt nadat ik een hele projectmap op mijn MacBook had verwijderd zonder Time Machine-back-up. Ik dacht dat alles weg was, maar ik kon bijna alles terughalen.
Controleer vóór je herstelsoftware gebruikt eerst de eenvoudige dingen:
- Kijk in de Prullenmand.
- Controleer Time Machine als je dat gebruikt.
- Open Time Machine sowieso, ook als je back-upschijf niet was aangesloten. APFS kan lokale snapshots hebben, en macOS heeft mogelijk nog steeds een recente beschikbaar. Die worden meestal maar ongeveer een dag bewaard, afhankelijk van de vrije ruimte.
Als dat niets oplevert, zou ik direct herstelsoftware gebruiken in plaats van eerst te proberen de schijf te repareren.
Ik heb Disk Drill gebruikt omdat het APFS echt begrijpt en niet alleen bestandssignaturen scant.
Wat ik deed was vrij eenvoudig:
- Ik heb Disk Drill gedownload naar een andere schijf, niet naar de schijf waarvan ik herstelde.
- Ik ging naar Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging > Volledige schijftoegang en gaf Disk Drill toestemming. Zonder dat kan het APFS-systeemvolumes mogelijk niet volledig scannen.
- Ik selecteerde de getroffen APFS-schijf en voerde een volledige scan Zoeken naar verloren gegevens uit.
- Ik liet de scan helemaal afronden in plaats van die vroegtijdig te stoppen.
- Ik gebruikte de voorbeeldweergave om te controleren of de bestanden echt leesbaar waren.
- Ik herstelde de bestanden naar een externe SSD, niet terug naar de Mac.
Het nuttige was dat de meeste herstelde mappen nog steeds hun oorspronkelijke namen en mapstructuur hadden. Dat is erg belangrijk als je met een groot project werkt, omdat het ellendig is om door duizenden willekeurig benoemde bestanden te moeten zoeken. Disk Drill heeft ook SMART-bewaking, wat helpt als je denkt dat de schijf zelf mogelijk defect raakt. Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een schijfimage en herstel daarvan in plaats van de originele schijf herhaaldelijk te scannen.
Als je een hele APFS-partitie bent kwijtgeraakt, zou ik nog steeds eerst de belangrijke bestanden herstellen voordat je enige reparatie probeert. TestDisk kan soms beschadigde partitietabellen opnieuw opbouwen, maar het is tekstgebaseerd en je maakt er makkelijk fouten mee als je niet al weet wat je doet. Mijn regel is eerst herstellen, daarna repareren.
Houd bij SSD-herstel rekening met TRIM. Moderne Macs gebruiken dat op de achtergrond om verwijderde blokken te wissen. Zodra die blokken zijn gewist, kan herstelsoftware ze niet meer terughalen. Daarom is het zo belangrijk om het gebruik onmiddellijk te stoppen. Traditionele harde schijven werken niet op dezelfde manier, dus herstel na per ongeluk verwijderen is op HDD's vaak vergevingsgezinder.
Als Disk Drill de bestanden kan vinden en ze correct in de voorbeeldweergave verschijnen, is dat meestal een goed teken.
Maar als de Mac de schijf niet meer detecteert, deze steeds de verbinding verbreekt, je klikgeluiden hoort of de APFS-container er ernstig beschadigd uitziet, zou ik er niet mee blijven rommelen met doe-het-zelftools. Op dat punt is een professioneel dataherstellab veiliger. Veel betrouwbare bedrijven bieden een gratis evaluatie aan en sommige werken volgens het principe geen data, geen kosten. Het kost meer dan software, maar fysieke schijfproblemen zijn een andere situatie.
Hopelijk gaat het alleen om verwijdering of een beschadigde partitie. Dat zijn de gevallen waarin softwareherstel meestal de beste kans heeft, vooral als je direct stopt met het gebruiken van de schijf.
Een verwijderde map is één geval; een APFS-volume dat na een herstart niet wil aankoppelen is wat vervelender, omdat de metadata van het bestandssysteem mogelijk beschadigd is, en het niet alleen om ontbrekende bestanden gaat.
Ik zou reparatietools vermijden totdat je een image van de schijf hebt gemaakt, vooral als deze extern is of onstabiel werkt. Disk Drill is prima om te proberen als het de APFS-container ziet, maar ik zou het beoordelen op basis van of previews werken, niet op basis van hoeveel bestanden het beweert te hebben gevonden.
Klik niet op “Initialiseer”, “Wis” of “Partitioneer” als macOS dat aanbiedt wanneer de schijf verschijnt. Die melding betekent alleen dat macOS het bestandssysteem op dit moment niet kan lezen, niet dat de gegevens verdwenen zijn.
Bij een APFS-volume dat plotseling niet meer wil koppelen, zou ik onderscheid maken tussen “kan de Mac het apparaat zien?” en “kan Finder het volume koppelen?” Dat zijn verschillende problemen. Als Schijfhulpprogramma de fysieke schijf of APFS-container nog steeds toont, heeft herstelsoftware iets om mee te werken. Als de fysieke schijf zelf verdwijnt, opnieuw verbinding maakt of de verkeerde grootte toont, dan zijn herhaalde scans een slecht idee.
Een detail dat mensen bij APFS vaak missen, is versleuteling. Als FileVault of een versleuteld APFS-volume in het spel is, kan de herstelapp het wachtwoord of de herstelsleutel nodig hebben voordat er iets bruikbaars zichtbaar wordt. Zonder dat zullen sommige tools nog steeds scannen en een hoop resultaten tonen die op rommel lijken, waardoor je kunt denken dat de scan is mislukt terwijl het volume in werkelijkheid gewoon vergrendeld is. Dus voordat je een app beoordeelt, moet je controleren of die daadwerkelijk de ontgrendelde APFS-container ziet.
Disk Drill is een redelijke keuze voor de route “ik heb een Mac-app met een GUI en voorbeelden nodig”. Ik zou het echter niet als magie beschouwen. Voorvertoning is belangrijker dan het aantal scans. Als het zegt dat het 900.000 bestanden heeft gevonden maar de helft geen voorvertoning geeft, dan is dat ruis, geen herstel. Sla een paar voorbeeldbestanden op naar een andere schijf en open ze voordat je betaalt of uren vastlegt voor een volledig herstel.
Als je alternatieven wilt, kijk dan naar R-Studio voor Mac of UFS Explorer. Ze zijn minder gebruiksvriendelijk dan Disk Drill, maar het zijn veelgebruikte keuzes wanneer het bestandssysteem ernstiger beschadigd is. DMDE is nog een goedkopere optie, al is het niet iets wat ik zou aanraden aan iemand die zenuwachtig wordt van partitietoewijzingen. TestDisk is nuttig voor sommige problemen met partitietabellen, maar voor APFS-bestandsherstel zou ik het niet als eerste keuze nemen tenzij je al weet wat je doet.
De veiligste volgorde is naar mijn mening:
- Stop met opstarten vanaf of schrijven naar de getroffen schijf.
- Controleer of de fysieke schijf verschijnt in Schijfhulpprogramma, Systeeminformatie of Terminal met
diskutil list. - Als die verschijnt, maak dan een image naar een andere schijf als je genoeg ruimte hebt.
- Scan de image, niet het origineel, als de schijf instabiel lijkt.
- Herstel naar een aparte schijf.
- Probeer pas daarna reparaties, herformattering, het opnieuw installeren van macOS of het opnieuw opbouwen van partities.
Voor een externe schijf is imaging meestal realistisch. Voor een interne Apple silicon- of T2-Mac kan het lastiger zijn omdat de SSD aan de machine gekoppeld is en versleuteling vaak een rol speelt. In dat geval kan opstarten in macOS-herstel en Share Disk/Target Disk Mode gebruiken vanaf een andere Mac soms schoner zijn dan dezelfde Mac herhaaldelijk opstarten en achtergrondprocessen het volume laten aanraken.
Een kleine waarschuwing over “EHBO heeft het niet opgelost”: blijf het niet steeds opnieuw uitvoeren. Eén keer is prima. Misschien twee keer als je na de eerste ronde een andere fout kreeg. Daarna belast je vooral steeds dezelfde beschadigde metadata en hoop je op een andere uitkomst.
Als de bestanden bedrijfskritisch zijn, sla dan het zoeken naar software over en vraag eerst een offerte bij een lab aan. Als ze belangrijk zijn maar geen labkosten waard, dan is Disk Drill de makkelijkste eerste poging, met R-Studio of UFS Explorer als technischere tweede poging. De kern is niet welk logo er op de app staat. De kern is of de originele schijf zoveel mogelijk alleen-lezen blijft en of herstelde bestanden daadwerkelijk openen.
Een schijf die in diskutil list een normale grootte en een stabiele identificatie toont, is een heel ander probleem dan een schijf die verschijnt, verdwijnt of als 0 bytes wordt weergegeven. In het eerste geval is softwarematig herstel een redelijke volgende stap. In het tweede geval wordt de herstelapp in feite gevraagd te lezen via een verbindings- of hardwareprobleem, en dat kan de situatie verergeren of op zijn minst veel tijd verspillen.
Voor een externe APFS-schijf zou ik de saaie hardwarelaag uitsluiten voordat je ergens voor betaalt: een andere USB-C-kabel, een andere poort, geen hub/dock en idealiter een andere Mac. Voer hierbij geen reparaties uit. Kijk alleen of het fysieke apparaat en de APFS-container consistent worden weergegeven. Een haperende behuizing kan APFS corrupt doen lijken terwijl het werkelijke probleem is dat de bridgeboard onder belasting uitvalt.
Als de schijf betrouwbaar wordt herkend, is Disk Drill prima als vriendelijkere eerste poging, vooral als je geeft om voorvertoningen en originele mapnamen. Ik zou het nog steeds niet op het getroffen volume installeren en ik zou alleen herstellen naar een aparte schijf. Als Disk Drill de container ziet maar je vooral niet-te-bekijken rommel geeft, ga er dan niet van uit dat de volgende vijf GUI-apps het opeens beter doen. Dan kunnen R-Studio of UFS Explorer het proberen waard zijn, of een lab als de bestanden de kosten rechtvaardigen.
Het vervelende detail bij APFS is dat kan niet aankoppelen niet altijd betekent dat bestanden weg zijn. Het kan gaan om een beschadigde volumerol, slechte snapshots, rare encryptieproblemen of problemen met containermetadata. Dus ik zou mijn inspanning richten op het krijgen van één schone leesactie of image van het apparaat, en dat daarna scannen. Herhaalde First Aid-rondes en willekeurige reparatieknoppen zijn het deel dat ik zou vermijden.