Mitt CompactFlash-kort fungerade bra, men efter att jag flyttat foton till min dator försvann plötsligt flera filer och nu ser kortet tomt eller ofullständigt ut. Det här är viktiga bilder som jag behöver återställa, och jag är rädd att om jag använder kortet igen kan de skrivas över. Jag behöver hjälp med säkra steg för dataåterställning från CF-kort och eventuell pålitlig programvara eller metoder som kan återställa de saknade filerna.
CF-kortet visas tomt, här är vad jag skulle göra först
Ja, jag har sett det här hända, och det känns fruktansvärt första gången. Ett CF-kort ser tomt ut, eller så säger kameran att det vill formatera det, och du börjar tänka att hela fotograferingen är borta. Ibland är det dåliga nyheter. Ibland är det bara filtabellen som har blivit fel, medan foto- och videodata fortfarande finns kvar på kortet.
Först och främst, sluta röra kortet.
Sätt inte tillbaka det i kameran. Ta inga fler bilder. Kopiera inga filer till det. Godkänn inget formateringsmeddelande. Om kortets index har skadats kan dina filer fortfarande finnas kvar. Det du behöver undvika är att skriva över dem.
Vad jag skulle prova före allt annat
Om du inte redan har en säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag har haft ganska bra resultat med att börja med Disk Drill. Det är tillräckligt enkelt att använda utan att behöva lägga en timme på att läsa menyer, och det läser vanliga CF-kortsformat som FAT32 och exFAT. Det hanterar också många kamerafiltyper som folk bryr sig om, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4.
Förhandsvisningen är viktigare än folk tror. Om appen visar en tydlig förhandsvisning är dina chanser vanligtvis bättre än om filnamnet visas utan någon användbar förhandsvisning.
Ordningen spelar roll
-
Ta ut CF-kortet ur kameran
Låt det vara tills återställningen är klar. -
Använd en dedikerad CF-kortläsare
Jag skulle hoppa över att ansluta kameran via USB. En separat kortläsare brukar ge återställningsverktyg renare åtkomst till kortet. -
Installera återställningsappen på datorn
Inte på CF-kortet. Det låter självklart, men jag har sett folk göra det här värre i panik. -
Skanna kortet
Öppna Disk Drill, välj CF-kortet och kör sedan en fullständig skanning. Låt den bli klar om kortet förblir anslutet och läsbart. -
Förhandsgranska det som hittas
Kontrollera bilderna och videorna innan du återställer något. Om förhandsvisningarna öppnas är det ett gott tecken. -
Återställ filer till en annan enhet
Spara dem på din interna disk, en extern SSD eller någon annan lagring. Skriv aldrig tillbaka återställda filer till samma CF-kort.
Om kortet beter sig konstigt, sakta ner
Den här delen hoppas ofta över. Om kortet läses långsamt, tappar anslutningen, ger läsfel eller börjar bete sig instabilt, skulle jag först skapa en byte-för-byte-avbild och skanna avbilden i stället för att belasta originalkortet om och om igen. Färre läsningar, mindre stress på kortet, säkrare arbetsflöde.
Jag skulle också inte köra CHKDSK, macOS First Aid eller något reparationsverktyg före återställning. De verktygen skriver ändringar till filsystemet. Du vill få ut dina data först. Reparera senare. Formatera senare. Inte nu.
När programvara inte är rätt väg
Om kortet inte upptäcks någonstans, har böjda eller skadade stift, blir varmt, fortsätter att kopplas från varannan sekund eller innehåller saker du inte har råd att förlora, skulle jag stanna upp och i stället titta på en återställningstjänst.
För ett kort som datorn fortfarande upptäcker normalt är programvara vanligtvis det första jag skulle prova. För ett kort med fysiska problem skulle jag inte fortsätta peta på det. Det är där folk förlorar den sista fungerande läsningen de hade.
Hoppas detta hjälper lite.
Om filerna försvann direkt efter överföringen skulle jag först kontrollera datorn innan jag kör en lång återställning. Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer om att alltid gå direkt på en fullständig skanning. Ibland har bilderna flyttats till en annan mapp, importerats till Bilder/Lightroom eller dolts av en misslyckad kopiering.
Gör detta först.
Kontrollera datorns importmappar, temporära mappar och papperskorg. Sök efter filtyper, .JPG, .CR2, .NEF, .MOV. Sortera efter tagningsdatum, inte ändringsdatum. I Windows aktiverar du dolda filer. På Mac kontrollerar du importer i Bilder och albumet Senast raderade. Jag har sett folk tro att CF-kortet åt upp bilderna och sedan hitta dem på skrivbordet i någon dum mapp. Har varit där. Pinsamt på stavfelsnivå.
Om kortet fortfarande visas som tomt i mer än en kortläsare eller dator, använd då Disk Drill. Det är ett av de bättre verktygen för återställning av CF-kort för foto- och videoarbete. Skanna efter befintliga och förlorade data och återställ sedan till din hårddisk, inte till kortet.
Om du vill ha den bästa programvaran för återställning av SD-kort för foton och videor, leta efter starkt stöd för RAW, förhandsvisning och djupskanning. Disk Drill passar ganska bra för det.
En sak till. Jämför kortets kapacitet med använt utrymme. Om ett kort på 32 GB fortfarande visar 28 GB använt men inga filer syns, finns dina data ofta fortfarande kvar och katalogen är skadad. Om det visar nära 0 använt blir återställning svårare, men inte omöjlig.
Också värt en snabb läsning, se hur fotoåterställningsverktyg hanterar saknade kamerafiler.
Om filerna försvann efter överföringen skulle jag också kontrollera om problemet faktiskt ligger i CF-kortets katalog eller i datorns kopieringsprocess. Liten skillnad, stor effekt.
@sternenwanderer har rätt om att först kontrollera var filerna kan ha hamnat på datorn, och @mikeappsreviewer har rätt om att inte skriva något tillbaka till kortet. Där jag håller med lite mindre är detta: innan du gör upprepade skanningar på originalkortet, skapa en avbild av det om kortet ens är lite instabilt. Då får du en ren källa att arbeta från i stället för att slita ut kortet.
Några extra saker att kontrollera som inte har betonats tillräckligt:
- Prova en annan kortläsare, inte bara en annan USB-port
- I Windows, titta i Diskhantering för att se om hela partitionen fortfarande finns där men inte är monterad
- På Mac, kontrollera Skivverktyg bara för synlighet, inte för reparation
- Om din kamera fortfarande visar miniatyrbilder men datorn inte gör det, pekar det mer mot filsystemstrul än total förlust
- Om det använda utrymmet fortfarande finns kvar är det ett mycket gott tecken
Jag skulle inte lita på kortet igen även om återställningen fungerar. CF-kort kan gå sönder utan tydliga tecken, och ibland är det första symptomet folder borta, överraskning. Återställ först och pensionera det sedan eller testa det åtminstone mycket noggrant.
Om kortet är läsbart är Disk Drill ett bra ställe att börja på för återställning av bilder från CompactFlash eftersom det hanterar RAW-format bra och låter dig förhandsgranska återställbara filer innan du sparar dem någon annanstans. Spara allt till en annan enhet, självklart.
Detta kan också hjälpa om du jämför liknande fall med återställning av kamerakort: tråd med hjälp om verklig återställning av CFexpress-bilder.
Om kortet kopplas från, blir varmt eller får läsaren att bete sig konstigt, sluta hålla på med det och anlita en professionell tjänst. Det är gränsen där gör det själv blir till ja, det där var en dålig idé.