Återställning av SD-kort på Mac, finns det ett sätt att återställa filer?

Jag råkade förlora foton och videofiler från mitt SD-kort när jag använde min Mac, och jag försöker ta reda på om det finns ett säkert sätt att återställa dem innan de skrivs över. Jag behöver verkligen hjälp med återställning av SD-kort på Mac, inklusive vilken återställningsprogramvara eller vilka steg som faktiskt fungerar för raderade eller formaterade filer.

Jag har behövt återställa SD-kort på en Mac några gånger, och vilken väg du tar beror på vad som gick fel.

Om du raderade filer är dina chanser ofta ganska goda. En snabbformatering går också att återställa i många fall, eftersom den vanligtvis först rensar filtabellen och lämnar den underliggande datan kvar ett tag. En fullständig formatering plus mer användning efteråt är där det börjar gå utför. Nya foton, kopierade filer, appdata, allt detta äter upp de gamla sektorerna. Hårdvaruproblem är en separat röra. Om kortet fortsätter att kopplas från, blir varmt, inte går att montera eller om macOS ser det inkonsekvent, kommer mjukvaruverktyg ofta inte att ta dig särskilt långt.

Det största misstaget jag fortsätter att se är att folk använder kortet efter förlusten. Jag gjorde detta en gång med ett 32GB-kort från en kamera, tog kanske 20 bilder till, och några äldre bilder var borta för gott. På små kort tar det inte lång tid innan det säkra utrymmet är slut.

På Mac skulle jag börja med Disk Drill. Jag har testat en hel del återställningsappar med tiden, inklusive UFS Explorer och R-Studio. Disk Drill hamnar vanligtvis i den där bra mittpunkten för mig. Lättare att arbeta med än de tyngre verktygen, men fortfarande bra på att få ut filer ur knepiga situationer.

Det jag gör ser ut så här:

1. Anslut SD-kortet till din Mac med en kortläsare
  2. Starta Disk Drill och välj SD-kortet från listan
  3. Starta en fullständig skanning
  4. Vänta tills skanningen är klar, avbryt inte i förtid
  5. Förhandsgranska det som hittades
  6. Återställ filerna till en annan enhet eller till din Macs interna SSD

En del som jag ständigt återkommer till är förhandsgranskningsfunktionen. Den sparar tid. Disk Drill hanterar många typer av kamerafiler bra, inklusive RAW-format, och det tenderar att fungera bättre med stökiga videofiler än vissa lättare appar jag testade. Om ett foto öppnas rent i förhandsgranskningen, eller om en video låter dig spola igenom utan problem, skulle jag ta det som ett gott tecken på att återställningen fungerade.

Jag skulle inte heller exportera 5 000 filer i ett svep. Ta en liten omgång först. Öppna bilderna. Kontrollera videorna. Se om filnamnen är intakta, se om filerna är trasiga, se vad som går att använda. Jag lärde mig detta på det irriterande sättet efter att ha väntat i timmar på ett enormt återställningsjobb bara för att upptäcka att hälften av klippen var värdelösa. Att testa först ger dig en bättre uppfattning om huruvida skanningen hittade riktig data eller skräp.

Först och främst, sluta använda SD-kortet. Mata ut det. Sätt på låsreglaget om ditt kort har ett. Varje skrivning minskar chansen till återställning.

Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, men jag skulle lägga till ett steg före skanningen. Skapa först en avbild av SD-kortet. Arbeta från avbilden, inte från originalkortet. Om kortet börjar ge läsfel vill du ha en stabil kopia att testa med. På Mac kan du göra detta med Skivverktyg eller Terminal. Om Skivverktyg misslyckas kan kortet vara på väg att försämras.

Jag skulle inte heller lita på Första hjälpen för att fixa kortet före återställning. Ibland hjälper det. Ibland skriver det om filsystemdata och gör återställningen rörigare. Jag har sett människor förlora mappstrukturen på det sättet. Så jag skulle hoppa över reparationer tills efter att du har fått ut datan.

Om du vill ha ett enkelt Mac-alternativ är Disk Drill fortfarande ett av de bättre valen för återställning av SD-kort på Mac. Skanna kortavbilden om möjligt. Återställ filer till din Mac eller en extern enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet. Börja med dina viktigaste filtyper först, foton och video, och sortera resten senare. Testa några återställda klipp innan du gör en stor export.

Om kortet kopplas från, monteras av och på, eller visar 0 byte, blir programvaruåterställning snabbt osäker. Då är ett professionellt labb det säkrare valet.

För fler bra rekommendationer om programvara för återställning av SD-kort är den här tråden värd att titta på:
bästa alternativ för återställningsprogramvara för SanDisk- och SD-kort

Kort version: ja, filåterställning på Mac är ofta möjlig om du snabbt slutar använda kortet och inte skriver över det. Tiden spelar stor roll här, så fortsätt inte pilla med det.

Ja, det finns ett sätt, men jag skulle göra en sak lite annorlunda än vad @mikeappsreviewer och @nachtschatten föreslog. Att först skapa en avbildning är smart, absolut, men om kortet beter sig helt normalt på din Mac brukar jag först kontrollera om de saknade filerna bara är dolda i en konstig mappstruktur innan jag går direkt till en lång återställningssession. Kameror och Macar lämnar ibland efter sig en röra.

Några snabba kontroller som inte skriver mycket eller något meningsfullt alls:

• titta i Finder med dolda filer synliga: Kommando + Skift + .
  • kontrollera DCIM-mappen och alla mappar av typen LOST.DIR
  • se om Bildinsamling eller Bilder fortfarande kan upptäcka miniatyrbilder även om Finder ser tom ut
  • om du importerade till Macen någon gång, kontrollera också Bilder-bibliotekets Senast raderade

Om filerna verkligen är borta, då ja, sluta använda kortet och återställ till en annan enhet. Disk Drill är ett bra Mac-val för återställning av SD-kort eftersom det är lätt att sortera foton/videor efter typ och förhandsgranska vad som faktiskt går att använda. Den delen är viktigare än folk tror. En skanning som hittar 20 000 filer är värdelös om hälften är korrupt skräp.

En sak jag är lite oense om: fullständig skanning av allt först är inte alltid den bästa användningen av tiden om du bara bryr dig om JPEG-, HEIC-, MP4-, MOV- eller RAW-filer. På vissa kort sparar det mycket tålamod att filtrera hårt efter filtyp efter skanningen. Mindre digitalt containerdykande.

Om detta dessutom var ett microSD som användes i en Android, drönare eller Switch kan resultaten bli sämre på grund av fragmentering och sättet video skrivs i bitar. Foton kommer vanligtvis tillbaka lättare än video. Det är bara den irriterande verkligheten.

Om du vill läsa mer om återställningsverktyg för Mac är den här Reddit-tråden ganska bra:
bästa rekommendationerna för programvara för filåterställning på Mac från Reddit

Kort version: ja, återställning av SD-kort på Mac är ofta möjlig, men varje minuts fortsatt användning gör det värre.