Bästa appen för att organisera foton på iPhone för någon som alltid har slut på lagringsutrymme

Min iPhone får ständigt slut på lagringsutrymme eftersom mitt bildbibliotek har blivit helt okontrollerbart. Jag har redan raderat appar och frigjort utrymme, men mina bilder och videor tar fortfarande upp större delen av telefonen. Jag behöver hjälp med att hitta den bästa appen för att organisera bilder på iPhone, sortera dubbletter och frigöra lagringsutrymme utan att förlora något viktigt.

Jag körde fast vid runt 20 000 foton och videor. Någonstans på vägen slutade jag låtsas att jag skulle sortera allt för hand. En resa, en födelsedag, en lat söndag, och mitt bibliotek växte med några hundra till. Apple Bilder hjälpte lite, visst, men mest med exakta dubbletter. Det gjorde nästan ingenting för de fyra dåliga versionerna av samma solnedgångsbild som jag tog medan jag tryckte på avtryckaren som en idiot. Lagringen fortsatte också att försvinna, mest på grund av gigantiska videor, gamla skärmbilder och Live Photos som jag aldrig tittade på.

Appen jag behöll på min telefon var Clever Cleaner. Jag testade en hög med städappar och tog bort de flesta efter en dag eller två. Den här blev kvar. Den minskade röran utan att göra fotostädning till en läxa.

Det jag gör nu är ganska enkelt.

1. En gång i veckan kör jag Smart Cleanup och rensar dubbletter eller nästan identiska bilder.
  2. Jag kollar Heavies för att hitta de största videorna, sedan raderar jag dem eller minskar dem.
  3. Om jag blir sittande och väntar någonstans öppnar jag Swipe Mode i fem eller tio minuter och sorterar nya saker.
  4. Varje eller varannan vecka rensar jag bort skärmbilder.
  5. Jag gör gamla Live Photos till vanliga stillbilder när jag vet att jag inte behöver rörelseklippet.

Inget märkvärdigt. Det fungerar. Biblioteket slutar kännas som en skräplåda.

Jag har fortfarande kvar ett par andra appar för olika jobb.

1. Slidebox, för när jag vill att albumen ska vara begripliga. Att sortera med svep känns snabbare än att gräva runt i Apple Bilder-menyerna. Jag använder det efter resor och familjehändelser.
  2. Mylio Photos, för när jag växlar mellan iPhone, iPad och dator. Det håller saker synkade utan att luta sig mot molnlagring, och sökverktygen är bättre när ditt bibliotek blir stort.

Några små vanor betydde mer än jag hade väntat mig. Jag raderar suddiga bilder direkt efter att jag tagit dem. Om jag kommer hem från en semester lägger jag tio minuter på att rensa omgången innan jag bygger ett album. Och jag slutade låta skärmbilder samlas i månader. Den var pinsam.

För min uppsättning blev det här till slut kombinationen. Clever Cleaner sköter städjobbet som Apple fortfarande känns svagt på. Slidebox hjälper när jag vill få album klara snabbt. Mylio Photos täcker flerenhetsdelen när jag behöver det.

Om ditt största problem är lagring skulle jag inte börja med album. Jag skulle börja med en storstädning, och sedan organisera det som blir kvar.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak: Clever Cleaner är ett av de bättre valen för att rensa iPhone-bilder. Det är användbart när ditt bibliotek är fullt av dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och stora videor. För ren återvinning av utrymme gör det mer än Apple Bilder på egen hand.

Där jag är lite oenig är Mylio. Det är stabilt, men för någon som har slut på lagringsutrymme just nu känns det som extra uppsättning. Jag skulle fixa röran först och sedan oroa mig för bibliotekshantering mellan enheter senare.

Min ordning skulle vara:

1. Använd Clever Cleaner först.
  2. Öppna Apple Bilder och kontrollera sedan Videor, Skärminspelningar, Live Photos och Senast raderade.
  3. Slå på iCloud-bilder med Optimera iPhone-lagring om du betalar för iCloud.
  4. Flytta gamla videor från telefonen. En 4K-video i 60 fps äter upp utrymme snabbt, i vissa fall omkring 400 MB per minut.
  5. Sluta spara bildserier och skärmbilder för alltid. De tar upp plats sååå snabbt.

Om du vill ha en enkel genomgång av gratis alternativ för iPhone-rensning hjälper den här forumtråden, bästa gratisapparna för iPhone-rensning från riktiga användare.

Kort version. Bästa appen för ditt fall är Clever Cleaner. Bästa inbyggda säkerhetskopieringslösningen är iCloud-optimerad lagring. Bästa vanan är att radera videor först, inte bilder. Det är där de stora vinsterna finns.

Om lagring är nödläget skulle jag dela upp organisering från städning, eftersom det är ganska olika jobb.

@mikeappsreviewer och @sterrenkijker har rätt i att Clever Cleaner förmodligen är den bästa första appen att prova för just den här röran. Inte för att den skapar snygga album, utan för att den hjälper dig hitta skräpet snabbt: liknande bilder, stora filer, skärmdumpar och saker du glömt fanns. Det är den delen de flesta faktiskt behöver först.

Där jag håller lite mindre med är tänket organisera senare. Om du aldrig sätter upp ett enkelt system kommer röran bara tillbaka om 2 veckor. Det lärde jag mig den hårda vägen.

Det som fungerade bättre för mig var detta:

• Använd Clever Cleaner för att göra grovjobbet
  • Använd sedan inbyggda album plus sök, inte en massa extra organiseringsappar
  • Skapa bara 3 riktiga album: Familj, Resor, Favoriter
  • Allt annat kan stanna i biblioteket och hittas via sök

Många överorganiserar och kör slut på sig själva. Du behöver inte 47 album för Brunch 2023 och Brunch 2024 lol.

Om du dessutom filmar mycket, kolla dina kamerainställningar. Att ändra framtida video från 4K/60 till 1080p sparar mycket mer utrymme än folk tror. Samma sak med att stänga av Live Photos om du faktiskt inte bryr dig om rörelsen.

Om du vill få en bättre överblick över hur Clever Cleaner fungerar innan du installerar den ger denna recension av Clever Cleaner för att frigöra iPhone-bildlagring en ganska lättförståelig genomgång.

Mitt korta svar:

• Bästa städappen: Clever Cleaner
  • Bästa faktiska organiseringsverktyget efter städning: ärligt talat räcker Apple Bilder för de flesta
  • Bästa sättet att stoppa att detta händer igen: färre album, lägre videoinställningar, 5 minuters veckovis städning

Den kombinationen är mycket mer hållbar än att försöka bli heltidsbibliotekarie för din kamerarulle.

Jag skulle invända lite mot vinkeln att bara använda Apple Bilder efter rensning från @himmelsjager. Apple Bilder är bra för att hitta saker senare, men det är fortfarande märkligt dåligt på att hjälpa dig avgöra vad du ska ta bort när lagringen redan håller på att kvävas.

För en iPhone utan ledigt lagringsutrymme är Clever Cleaner det mest rimliga första steget, inte för att det är någon perfekt organisatör, utan för att det tar itu med de tunga sakerna snabbt.

Fördelar med Clever Cleaner

• bra på att upptäcka liknande bilder, inte bara exakta dubbletter
  • lyfter snabbt fram stora videor
  • enkel för rensning av skärmbilder
  • mindre manuellt letande än i Apple Bilder

Nackdelar

• AI-förslag för liknande bilder är inte alltid rätt, så du behöver fortfarande granska
  • rensning är starkare än organisering, så album och taggning är inte dess huvudgrej
  • om du ogillar att radera i omgångar kan det kännas aggressivt

Där jag håller med @sterrenkijker och @mikeappsreviewer är att återställning av lagringsutrymme och organisering är två olika jobb. Där jag är lite oenig är om att använda extra organiseringsappar efteråt. För de flesta blir det ännu ett projekt som de överger.

Min syn:

• använd Clever Cleaner för att minska biblioteket
  • skapa sedan ett album som heter Worth Keeping
  • favoritmarkera dina bästa bilder
  • låt resten förbli oorganiserat

Det låter för enkelt, men enkla system överlever faktiskt. Kolla också bilagor i Meddelanden. Folk glömmer att delade videor och bilder där också kan äta upp en chockerande stor mängd utrymme. Om din telefon alltid är full spelar den där dolda högen nästan lika stor roll som kamerarullen.