Bedste app til at organisere billeder på iPhone for en person, der altid mangler lagerplads

Min iPhone løber hele tiden tør for lagerplads, fordi mit fotobibliotek er kommet helt ud af kontrol. Jeg har allerede slettet apps og frigjort plads, men mine billeder og videoer optager stadig det meste af min telefon. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste app til at organisere billeder på iPhone, sortere dubletter og frigøre lagerplads uden at miste noget vigtigt.

Jeg ramte en mur ved omkring 20.000 billeder og videoer. På et tidspunkt holdt jeg op med at lade som om, jeg ville sortere dem alle manuelt. Én rejse, én fødselsdag, én doven søndag, og mit bibliotek voksede med et par hundrede mere. Apple Fotos hjalp lidt, ja, men mest med helt identiske dubletter. Det gjorde næsten intet ved de fire dårlige versioner af det samme solnedgangsbillede, jeg tog, mens jeg hamrede på udløseren som en idiot. Lagerpladsen blev også ved med at forsvinde, mest på grund af enorme videoer, gamle skærmbilleder og Live Photos, jeg aldrig så.

Appen, jeg beholdt på min telefon, var Clever Cleaner. Jeg prøvede en bunke oprydningsapps og fjernede de fleste af dem efter en dag eller to. Denne blev. Den skar ned på rodet uden at gøre billedoprydning til lektier.

Det, jeg gør nu, er ret enkelt.

1. En gang om ugen kører jeg Smart Cleanup og rydder dubletter eller næsten identiske billeder.
  2. Jeg tjekker Heavies for at finde de største videoer, og så sletter eller komprimerer jeg dem.
  3. Hvis jeg sidder fast et sted og venter, åbner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og sorterer de nyeste ting.
  4. Hver par uger sletter jeg skærmbilleder.
  5. Jeg laver gamle Live Photos om til almindelige stillbilleder, når jeg ved, at jeg ikke har brug for bevægelsesklippet.

Ikke noget fancy. Det virker. Biblioteket holder op med at føles som en rodeskuffe.

Jeg har stadig et par andre apps liggende til forskellige opgaver.

1. Slidebox, til når jeg vil have, at albummer giver mening. Sortering med swipes føles hurtigere end at grave rundt i Apple Fotos-menuer. Jeg bruger det efter rejser og familiebegivenheder.
  2. Mylio Photos, til når jeg skifter mellem iPhone, iPad og computer. Den holder ting synkroniseret uden at være afhængig af cloudlagring, og søgeværktøjerne er bedre, når dit bibliotek bliver stort.

Et par små vaner betød mere, end jeg havde forventet. Jeg sletter uskarpe billeder lige efter, jeg tager dem. Hvis jeg kommer hjem fra en ferie, bruger jeg ti minutter på at rydde op i bunken, før jeg laver et album. Og jeg holdt op med at lade skærmbilleder hobe sig op i månedsvis. Den var lidt pinlig.

For min opsætning endte dette med at være kombinationen. Clever Cleaner tager sig af oprydningsarbejdet, som Apple stadig føles svag til. Slidebox hjælper, når jeg vil have albummer lavet hurtigt. Mylio Photos dækker siden med flere enheder, når jeg har brug for det.

Hvis dit største problem er lagerplads, ville jeg ikke starte med albums. Jeg ville starte med en stor oprydning og derefter organisere det, der bliver tilbage.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, Clever Cleaner er et af de bedre valg til oprydning af iPhone-fotos. Det er nyttigt, når dit bibliotek er fyldt med dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og store videoer. Til ren frigørelse af plads gør det mere end Apple Fotos alene.

Hvor jeg er lidt uenig, er Mylio. Det er solidt, men for en person, der mangler lagerplads lige nu, føles det som ekstra opsætning. Jeg ville rydde op i rodet først og så bekymre mig om bibliotekshåndtering på tværs af enheder senere.

Min rækkefølge ville være:

1. Brug Clever Cleaner først.
  2. Åbn Apple Fotos, og tjek derefter Videoer, Skærmoptagelser, Live Photos og Senest slettet.
  3. Slå iCloud-fotos til med Optimer iPhone-lagring, hvis du betaler for iCloud.
  4. Flyt gamle videoer væk fra telefonen. En 4K 60fps-video bruger hurtigt plads, omkring 400 MB pr. minut i nogle tilfælde.
  5. Lad være med at gemme seriebilleder og skærmbilleder for evigt. De hober sig op virkelig hurtigt.

Hvis du vil have en enkel gennemgang af gratis muligheder for iPhone-rengøringsapps, hjælper denne forumtråd, bedste gratis iPhone-rengøringsapps fra rigtige brugere.

Kort version. Den bedste app til dit tilfælde er Clever Cleaner. Den bedste indbyggede backup-løsning er iCloud-optimeret lagring. Den bedste vane er at slette videoer først, ikke billeder. Det er dér, de store gevinster er.

Hvis lagring er nødsituationen, ville jeg skille organisering fra oprydning, fordi det er lidt forskellige opgaver.

@mikeappsreviewer og @sterrenkijker har ret i, at Clever Cleaner nok er den bedste første app at prøve til dette specifikke rod. Ikke fordi den laver flotte albummer, men fordi den hjælper dig med hurtigt at finde skramlet: lignende billeder, kæmpe filer, skærmbilleder og ting, du havde glemt fandtes. Det er den del, de fleste faktisk har brug for først.

Der, hvor jeg er en smule uenig, er med tankegangen organiser senere. Hvis du aldrig sætter et simpelt system op, kommer rodet bare tilbage om 2 uger. Det lærte jeg på den hårde måde.

Det, der virkede bedre for mig, var dette:

• Brug Clever Cleaner til at klare den tunge beskæring
  • Brug derefter de indbyggede albummer plus søgning, ikke en masse ekstra organiseringsapps
  • Lav kun 3 rigtige albummer: Familie, Rejser, Favoritter
  • Alt andet kan blive i biblioteket og findes via søgning

Mange overorganiserer og brænder ud. Du behøver ikke 47 albummer til Brunch 2023 og Brunch 2024 lol.

Hvis du også optager meget video, så tjek dine kameraindstillinger. At ændre fremtidig video fra 4K/60 til 1080p sparer meget mere plads, end folk tror. Det samme gælder at slå Live Photos fra, medmindre du faktisk går op i bevægelsen.

Hvis du vil have et bedre overblik over, hvordan Clever Cleaner fungerer, før du installerer den, giver denne Clever Cleaner anmeldelse til at frigøre iPhone-fotolagring en ret letforståelig gennemgang.

Mit korte svar:

• Bedste oprydningsapp: Clever Cleaner
  • Bedste egentlige organiseringsværktøj efter oprydning: ærligt talt er Apple Fotos nok for de fleste
  • Bedste måde at forhindre, at dette sker igen: færre albummer, lavere videoindstillinger, ugentlig oprydning på 5 minutter

Den kombination er meget mere holdbar end at prøve at blive fuldtidsbibliotekar for din kamerarulle.

Jeg ville skubbe lidt tilbage mod vinklen “bare brug Apple Fotos efter oprydning” fra @himmelsjager. Apple Fotos er fint til at finde ting senere, men det er stadig mærkeligt dårligt til at hjælpe dig med at beslutte, hvad du skal fjerne, når din lagerplads allerede er ved at kvæles.

For en iPhone uden lagerplads giver Clever Cleaner mest mening som første skridt, ikke fordi det er en perfekt organisator, men fordi den tager sig af de tunge ting hurtigt.

Fordele ved Clever Cleaner

• god til at finde lignende billeder, ikke kun præcise dubletter
  • viser hurtigt store videoer
  • nem til oprydning af skærmbilleder
  • mindre manuel gennemgang end Apple Fotos

Ulemper

• AI-forslag til lighed er ikke altid rigtige, så du skal stadig gennemgå dem
  • oprydning er stærkere end organisering, så albums/tagging er ikke dens hovedting
  • hvis du hader at slette i bunker, kan den føles aggressiv

Der, hvor jeg er enig med @sterrenkijker og @mikeappsreviewer, er, at frigørelse af lagerplads og organisering er to forskellige opgaver. Der, hvor jeg er lidt uenig, er i at bruge ekstra organiseringsapps bagefter. For de fleste bliver det endnu et projekt, de opgiver.

Min holdning:

• brug Clever Cleaner til at skære biblioteket ned
  • opret derefter ét album med navnet “Værd at gemme”
  • markér dine bedste billeder som favoritter
  • lad resten forblive uorganiseret

Det lyder for simpelt, men simple systemer overlever faktisk. Tjek også vedhæftede filer i Beskeder. Folk glemmer, at delte videoer og billeder der også kan optage en chokerende mængde plads. Hvis din telefon altid er fuld, betyder den skjulte bunke næsten lige så meget som kamerarullen.