Min externa enhet är formaterad som ExFAT och visas nu som skadad/oläsbar efter att ha kopplats från oväntat. Jag behöver rekommendationer för säker programvara eller steg för dataåterställning från ExFAT som inte förvärrar skadan, eftersom enheten innehåller viktiga filer som jag inte kan ersätta.
Om detta är en extern exFAT-SSD och du raderade fel mapp, är det första steget enkelt: sluta använda enheten. Kopiera inte något till den, spara inte återställda filer tillbaka på den, kör inga reparationer ännu och formatera den inte bara för att Windows eller macOS föreslår det. Raderade filer raderas ofta inte direkt. Filsystemet markerar vanligtvis bara utrymmet som ledigt, och den verkliga skadan uppstår när ny data skrivs över det.
Om enheten fortfarande kan monteras, gå direkt till återställning i stället för att försöka fixa den först. Ett verktyg som Disk Drill är värt att prova här eftersom det hanterar exFAT och kan skanna efter filer som gått förlorade genom radering, korruption eller en snabbformatering.
Det säkrare arbetsflödet skulle vara:
- Om SSD:n är instabil, kopplar från eller ger fel, skapa först en diskavbild och skanna den i stället för den ursprungliga enheten.
- Kör en Universal Scan.
- Förhandsgranska filer innan du återställer dem. Om foton, dokument eller videor förhandsgranskas korrekt är det vanligtvis ett gott tecken.
- Återställ filerna till en annan enhet. Återställ aldrig tillbaka till samma exFAT-SSD som du skannar.
Om problemet är korruption snarare än radering skulle jag ändå behandla det på samma sätt: få först ut den viktiga datan. Reparationsverktyg och omformatering kan vänta tills efter att du har återställt det som är viktigt.
En snabbformatering är inte heller automatiskt slutet. Den bygger vanligtvis om filsystemets metadata utan att radera allt faktiskt filinnehåll, så återställning kan fortfarande fungera om enheten inte har använts mycket efteråt. En fullständig formatering är mycket värre eftersom den skriver över data, vilket gör återställning betydligt mindre sannolik.
Om enheten visas som RAW, ber om att bli formaterad eller ger fel när du öppnar den, klicka inte igenom den formateringsuppmaningen. Återställningsprogram kan ibland läsa enheten även när operativsystemet inte kan hantera den normalt.
Innan du skannar i timmar, kontrollera även enhetens hälsa. I Windows är CrystalDiskInfo ett bra gratisalternativ. Disk Drill har också SMART-övervakning. Om du ser många omallokerade eller väntande sektorer, eller om SSD:n fortsätter att försvinna, koppla från eller bete sig instabilt under skanningar, stoppa och överväg i stället en professionell dataåterställningstjänst i stället för att pressa den hårdare.
Så för fallen du listade:
- Raderade fel mapp? Ja, det är värt att försöka med återställning.
- Korrupt extern exFAT-enhet? Återställ filerna först, och tänk sedan på reparationer.
- Snabbformaterade den? Fortfarande värt att skanna, särskilt om du slutade använda den direkt.
- Funderar du på att formatera före återställning? Gör inte det. Återställ först, formatera senare om det behövs.
Det viktigaste som påverkar dina chanser är hur mycket data som har skrivits till enheten sedan filerna försvann. Om du slutade använda den direkt är du i en mycket bättre situation.
Kör inte chkdsk på den ännu. Det är fällan med exFAT-korruption, eftersom reparation kan ändra katalogposterna och göra återställningen rörigare om filtabellen redan är skadad. Om enheten upptäcks med rätt storlek, klona/skapa först en avbild av den och skanna sedan klonen med vilket återställningsverktyg du än väljer. Disk Drill duger för en första genomgång om du vill ha något enkelt med förhandsvisningar, men jag skulle bedöma det utifrån om förhandsvisningarna öppnas korrekt, inte utifrån hur många filnamn det påstår sig hitta. Om enheten klickar, kopplas från, visar fel kapacitet eller tar evigheter bara för att läsa mappar, stoppa skanningen och fortsätt inte att försöka igen. Det tyder mer på hårdvaruproblem än på ett exFAT-problem.
Räkna med att återställningen blir rörig även om filerna fortfarande finns kvar. Med exFAT kan du kanske få tillbaka vissa mappar normalt, men om allokeringsinformationen är skadad kan en skanning hitta filer efter typ med generiska namn i stället för den ursprungliga mappstrukturen. Det betyder inte att programvaran misslyckades. Det kan bara betyda att filsystemets metadata är den del som blev träffad.
Jag håller med om rådet att skapa en avbild först, men jag skulle vara försiktig med var den avbilden hamnar. Du behöver en annan enhet med minst lika mycket ledigt utrymme som hela den externa enheten, inte bara mängden data du tror fanns på den. En enhet på 2 TB behöver plats för en avbild på 2 TB. Om du inte har det utrymmet, börja inte experimentera med slumpmässiga reparationsförsök bara för att avbildning är opraktiskt. Skanna åtminstone skrivskyddat och återställ till en helt separat disk.
Disk Drill fungerar bra om du vill ha något som är lätt att förstå, särskilt för att kontrollera förhandsvisningar innan du bestämmer dig för återställning. Min invändning är att förhandsvisningar betyder mer än återställningslistan. Vilket verktyg som helst kan visa en enorm lista med hittade filer från en exFAT-volym, men om förhandsvisningarna är trasiga eller videor bara återställs som små fragment, tittar du sannolikt på djupare korruption eller fysiska läsproblem. Om datan är verksamhetskritisk eller omöjlig att ersätta, hoppa över den långa gör det själv-skanningen och be om en offert från ett riktigt återställningslaboratorium innan enheten blir sämre.
Om det här är en roterande USB-hårddisk eller en extern SSD förändrar oddsen mycket. På en vanlig extern hårddisk betyder en osäker urkoppling oftast att exFAT-bokföringen har blivit rörig, och återställningsprogram har en rimlig chans om disken fortfarande kan läsas utan problem. På en SSD, särskilt om filer har raderats eller disken formaterades efter problemet, kan TRIM göra vissa återställningar omöjliga även om återställningsprogrammet visar filnamn. Därför är förhandsvisningar viktiga, men det är också därför en lista med hittade filer kan vara missvisande.
Jag håller med om varningarna att inte köra chkdsk ännu, men jag skulle vara lika misstänksam mot kabinettet eller kabeln om korruptionen dök upp direkt efter en urkoppling. En dålig USB-kabel, lös port, billig hubb eller ett felande externt kabinett kan få en bra disk att se ut som en korrupt. Om disken inte låter illa och visar rätt kapacitet, prova en annan kort kabel och anslut den direkt till datorn, inte via en hubb. Om det är en ren SATA-disk inuti ett kabinett kan ett annat kabinett eller en direkt SATA-anslutning förändra situationen helt. Gör dock inte detta genom att montera och koppla ur den upprepade gånger i en timme. En snabb kontroll är okej. Oändliga försök är det inte.
När det gäller programvara är Disk Drill okej som det användarvänliga alternativet, men jag skulle inte göra det till det enda testet om den första skanningen ser konstig ut. R-Studio, UFS Explorer, DMDE och GetDataBack är också vanliga namn inom återställningskretsar. DMDE är mindre polerat men kan vara billigare och kan visa dig om exFAT-strukturen fortfarande går att läsa delvis. Disk Drill är enklare om du bara vill skanna, förhandsvisa och återställa utan att lära dig ett nytt gränssnitt. Hur som helst, återställ bara till en annan disk. Om ett verktyg ber om att reparera, bygga om, skriva ändringar eller fixa partition, backa ur om du inte arbetar med en avbild.
En annan liten sak som folk glömmer: ta skärmbilder eller anteckningar innan du ändrar något. Att Diskhantering visar RAW, rätt storlek, fel storlek, ingen partition eller en uppmaning att initialisera är alla olika ledtrådar. Om Windows ber dig att initialisera disken, avbryt. Om macOS ber dig att initialisera eller radera, avbryt det också. Målet är att läsa från disken, inte att göra den användbar igen.
Min ordning skulle vara: kontrollera att den rapporterar rätt kapacitet, stoppa om den kopplar från eller ger läsfel, skapa en avbild om datan är viktig, skanna avbilden och återställ sedan det viktigaste först i stället för att försöka återställa allt i en enda enorm omgång. Foton, dokument, projektfiler, deklarationsfiler, vad som nu är viktigast. Vänta med delen att fixa disken tills datan finns någon annanstans.