Min iPhone går stadig tom for lagringsplass fordi bildebiblioteket mitt har kommet helt ut av kontroll. Jeg har allerede slettet apper og frigjort plass, men bildene og videoene mine tar fortsatt opp mesteparten av telefonen. Jeg trenger hjelp til å finne den beste appen for å organisere bilder på iPhone, sortere duplikater og frigjøre lagringsplass uten å miste noe viktig.
Jeg traff veggen på rundt 20 000 bilder og videoer. På et tidspunkt sluttet jeg å late som om jeg kom til å sortere dem alle for hånd. Én tur, én bursdag, én lat søndag, og biblioteket mitt vokste med noen hundre til. Apple Bilder hjalp litt, klart, men mest med nøyaktige duplikater. Det gjorde nesten ingenting med de fire dårlige versjonene av det samme solnedgangsbildet jeg tok mens jeg hamret på utløseren som en idiot. Lagringsplassen fortsatte også å forsvinne, mest på grunn av enorme videoer, gamle skjermbilder og Live Photos jeg aldri så på.
Appen jeg beholdt på telefonen min var Clever Cleaner. Jeg prøvde en haug med ryddeapper og fjernet de fleste etter en dag eller to. Denne ble værende. Den kuttet ned på rotet uten å gjøre bilderydding til lekser.
Det jeg gjør nå er ganske enkelt.
- En gang i uka kjører jeg Smart Cleanup og sletter duplikat- eller nesten duplikatbilder.
- Jeg sjekker Heavies for å finne de største videoene, så sletter eller komprimerer jeg dem.
- Hvis jeg sitter fast og venter et sted, åpner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og sorterer nylige ting.
- Hver par uker sletter jeg skjermbilder.
- Jeg gjør gamle Live Photos om til vanlige stillbilder når jeg vet at jeg ikke trenger bevegelsesklippet.
Ikke noe fancy. Det fungerer. Biblioteket slutter å føles som en roteskuff.
Jeg har fortsatt et par andre apper liggende for forskjellige jobber.
- Slidebox, når jeg vil at albumene skal gi mening. Sortering med sveip føles raskere enn å grave seg gjennom menyene i Apple Bilder. Jeg bruker det etter turer og familiearrangementer.
- Mylio Photos, når jeg bytter mellom iPhone, iPad og stasjonær PC. Det holder ting synkronisert uten å lene seg på skylagring, og søkeverktøyene er bedre når biblioteket ditt blir stort.
Noen få små vaner betydde mer enn jeg forventet. Jeg sletter uklare bilder rett etter at jeg tar dem. Hvis jeg kommer hjem fra ferie, bruker jeg ti minutter på å rydde opp i bunken før jeg lager et album. Og jeg sluttet å la skjermbilder hope seg opp i månedsvis. Den var flau.
For oppsettet mitt endte dette opp som kombinasjonen. Clever Cleaner tar seg av ryddejobben Apple fortsatt føles svak på. Slidebox hjelper når jeg vil få album ferdig raskt. Mylio Photos dekker siden med flere enheter når jeg trenger det.
Hvis hovedproblemet ditt er lagringsplass, ville jeg ikke startet med album. Jeg ville startet med opprydding i stor skala, og deretter organisert det som blir igjen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt: Clever Cleaner er et av de bedre valgene for opprydding av bilder på iPhone. Det er nyttig når biblioteket ditt er fullt av duplikatbilder, lignende bilder, skjermbilder og plasskrevende videoer. For ren frigjøring av plass gjør det mer enn Apple Bilder klarer alene.
Der jeg er litt uenig, er Mylio. Det er solid, men for noen som mangler lagringsplass akkurat nå, føles det som ekstra oppsett. Jeg ville ryddet opp først, og så bekymret meg for administrasjon av bildebibliotek på tvers av enheter senere.
Min rekkefølge ville vært:
- Bruk Clever Cleaner først.
- Åpne Apple Bilder, og sjekk deretter Videoer, Skjermopptak, Live Photos og Nylig slettet.
- Slå på iCloud-bilder med Optimaliser iPhone-lagring, hvis du betaler for iCloud.
- Flytt gamle videoer bort fra telefonen. En 4K 60fps-video bruker plass raskt, rundt 400 MB per minutt i noen tilfeller.
- Slutt å lagre seriebilder og skjermbilder for alltid. De bygger seg opp utrolig fort.
Hvis du vil ha en enkel oversikt over gratis iPhone-rengjøringsalternativer, hjelper denne forumtråden: beste gratis iPhone-rengjøringsapper fra ekte brukere.
Kortversjon. Beste app for ditt tilfelle er Clever Cleaner. Beste innebygde sikkerhetskopieringsgrep er iCloud-optimalisert lagring. Beste vane er å slette videoer først, ikke bilder. Det er der de største gevinstene er.
Hvis lagringsplass er krisen, ville jeg skilt «organisering» fra «rengjøring», fordi det er ganske forskjellige jobber.
@mikeappsreviewer og @sterrenkijker har rett i at Clever Cleaner sannsynligvis er den beste første appen å prøve for akkurat dette rotet. Ikke fordi den lager fine album, men fordi den hjelper deg å finne søppelet raskt: lignende bilder, gigantiske filer, skjermbilder og ting du hadde glemt fantes. Det er den delen de fleste faktisk trenger først.
Der jeg er litt uenig, er med tankegangen om å «organisere senere». Hvis du aldri setter opp et enkelt system, kommer rotet bare tilbake om 2 uker. Det lærte jeg på den harde måten.
Dette fungerte bedre for meg:
- Bruk Clever Cleaner til å ta det tyngste kuttet
- Bruk deretter innebygde album pluss søk, ikke en haug med ekstra organiseringsapper
- Lag bare 3 ekte album: Familie, Turer, Favoritter
- Alt annet kan bli værende i biblioteket og finnes med søk
Mange overorganiserer og blir utbrent. Du trenger ikke 47 album for «Brunsj 2023» og «Brunsj 2024» lol.
Dessuten, hvis du filmer mye video, sjekk kamerainnstillingene dine. Å endre fremtidig video fra 4K/60 til 1080p sparer mye mer plass enn folk tror. Det samme gjelder å slå av Live Photos med mindre du faktisk bryr deg om bevegelsen.
Hvis du vil ha en bedre oversikt over hvordan Clever Cleaner fungerer før du installerer den, gir denne anmeldelsen av Clever Cleaner for å frigjøre iPhone-bildelagring en ganske enkel gjennomgang.
Mitt korte svar:
- Beste oppryddingsapp: Clever Cleaner
- Beste faktiske organiseringsverktøy etter opprydding: ærlig talt er Apple Photos nok for folk flest
- Beste måte å hindre at dette skjer igjen: færre album, lavere videoinnstillinger, ukentlig opprydding på 5 minutter
Den kombinasjonen er mye mer bærekraftig enn å prøve å bli fulltidsbibliotekar for kamerarullen din.
Jeg ville protestert litt mot vinklingen om å bare bruke Apple Bilder etter opprydding fra @himmelsjager. Apple Bilder er greit for å finne ting senere, men det er fortsatt merkelig dårlig til å hjelpe deg med å bestemme hva du skal fjerne når lagringen allerede er sprengt.
For en iPhone uten ledig lagringsplass gir Clever Cleaner mest mening som første steg, ikke fordi det er en perfekt organiserer, men fordi den tar tak i de tunge postene raskt.
Fordeler med Clever Cleaner
- flink til å oppdage lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
- viser store videoer raskt
- enkel for opprydding av skjermbilder
- mindre manuell graving enn i Apple Bilder
Ulemper
- AI-forslag om likhet er ikke alltid riktige, så du må fortsatt gå gjennom
- opprydding er sterkere enn organisering, så album/tagging er ikke hovedgreien
- hvis du hater å slette i partier, kan det føles aggressivt
Der jeg er enig med @sterrenkijker og @mikeappsreviewer, er at lagringsfrigjøring og organisering er to forskjellige jobber. Der jeg er litt uenig, er om man skal bruke ekstra organiseringsapper etterpå. For de fleste blir det bare enda et prosjekt de aldri fullfører.
Min mening:
- bruk Clever Cleaner for å redusere biblioteket
- opprett deretter ett album som heter Worth Keeping
- marker de beste bildene dine som favoritter
- la resten være uorganisert
Det høres for enkelt ut, men enkle systemer overlever faktisk. Sjekk også vedlegg i Meldinger. Folk glemmer at delte videoer og bilder der også kan spise opp en sjokkerende mengde plass. Hvis telefonen din alltid er full, betyr den skjulte haugen nesten like mye som kamerarullen.