Mijn iPhone raakt voortdurend vol omdat mijn fotobibliotheek volledig uit de hand is gelopen. Ik heb al apps verwijderd en ruimte vrijgemaakt, maar mijn foto’s en video’s nemen nog steeds het grootste deel van mijn telefoon in beslag. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste app om foto’s op de iPhone te organiseren, duplicaten te sorteren en opslagruimte vrij te maken zonder iets belangrijks te verliezen.
Ik liep vast rond de 20.000 foto’s en video’s. Op een gegeven moment stopte ik met doen alsof ik ze allemaal met de hand ging sorteren. Eén reis, één verjaardag, één luie zondag, en mijn bibliotheek groeide weer met een paar honderd bestanden. Apple Foto’s hielp een beetje, zeker, maar vooral met exacte duplicaten. Het deed bijna niets voor de vier slechte versies van dezelfde zonsondergangfoto die ik maakte terwijl ik als een idioot op de ontspanknop tikte. Ook de opslag bleef vollopen, vooral door enorme video’s, oude screenshots en Live Photos die ik nooit bekeek.
De app die ik op mijn telefoon hield was Clever Cleaner. Ik probeerde een hele stapel opruimapps en verwijderde de meeste na een dag of twee. Deze bleef. Hij verminderde de rommel zonder van het opruimen van foto’s huiswerk te maken.
Wat ik nu doe is vrij simpel.
- Eén keer per week gebruik ik Slim opruimen en verwijder ik dubbele of bijna dubbele foto’s.
- Ik kijk bij Grote bestanden om de grootste video’s te vinden, daarna verwijder ik ze of maak ik ze kleiner.
- Als ik ergens moet wachten, open ik Veegmodus vijf of tien minuten en sorteer ik recente dingen.
- Om de paar weken wis ik screenshots.
- Ik zet oude Live Photos om in gewone stilstaande foto’s als ik weet dat ik het bewegingsfragment niet nodig heb.
Niets bijzonders. Het werkt. De bibliotheek voelt niet meer als een rommellade.
Ik houd nog steeds een paar andere apps bij de hand voor verschillende taken.
- Slidebox, voor wanneer ik wil dat albums logisch zijn. Sorteren met veegbewegingen voelt sneller dan graven in de menu’s van Apple Foto’s. Ik gebruik het na reizen en familiegebeurtenissen.
- Mylio Photos, voor wanneer ik wissel tussen iPhone, iPad en desktop. Het houdt alles gesynchroniseerd zonder op cloudopslag te leunen, en de zoekhulpmiddelen zijn beter zodra je bibliotheek groot wordt.
Een paar kleine gewoontes bleken belangrijker dan ik had verwacht. Ik verwijder wazige foto’s meteen nadat ik ze heb gemaakt. Als ik terugkom van vakantie, besteed ik tien minuten aan het opschonen van de reeks voordat ik een album maak. En ik ben gestopt met screenshots maandenlang te laten opstapelen. Dat was best gênant.
Voor mijn setup bleek dit uiteindelijk de combinatie. Clever Cleaner doet het opruimwerk waar Apple nog steeds zwak in aanvoelt. Slidebox helpt wanneer ik snel albums wil maken. Mylio Photos dekt de kant met meerdere apparaten wanneer ik dat nodig heb.
Als je grootste probleem opslag is, zou ik niet met albums beginnen. Ik zou beginnen met een grote opschoning en daarna organiseren wat overblijft.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, Clever Cleaner is een van de betere keuzes voor het opschonen van iPhone-foto’s. Het is handig wanneer je bibliotheek vol staat met dubbele foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, screenshots en grote video’s. Voor puur ruimte vrijmaken doet het meer dan Apple Foto’s op zichzelf.
Waar ik het een beetje oneens ben, is Mylio. Het is solide, maar voor iemand die nu geen opslagruimte meer heeft, voelt het als extra instelwerk. Ik zou eerst de rommel opruimen en me later pas zorgen maken over bibliotheekbeheer op meerdere apparaten.
Mijn volgorde zou zijn:
- Gebruik eerst Clever Cleaner.
- Open Apple Foto’s en controleer daarna Video’s, Schermopnamen, Live Photos en Recent verwijderd.
- Schakel iCloud-foto’s in met Optimaliseer iPhone-opslag, als je voor iCloud betaalt.
- Verplaats oude video’s van de telefoon. Een 4K 60fps-video neemt snel ruimte in, in sommige gevallen ongeveer 400 MB per minuut.
- Bewaar burstfoto’s en screenshots niet voor altijd. Die stapelen zich zó snel op.
Als je een eenvoudige uitleg wilt over gratis iPhone-opruimopties, helpt deze forumthread, beste gratis iPhone-cleaner-apps van echte gebruikers.
Korte versie. De beste app voor jouw situatie is Clever Cleaner. De beste ingebouwde back-upoptie is geoptimaliseerde iCloud-opslag. De beste gewoonte is om eerst video’s te verwijderen, niet foto’s. Daar zit de grootste winst.
Als opslag het noodgeval is, zou ik organiseren loskoppelen van schoonmaken, want dat zijn eigenlijk best verschillende taken.
@mikeappsreviewer en @sterrenkijker hebben gelijk dat Clever Cleaner waarschijnlijk de beste eerste app is om te proberen voor deze specifieke rommel. Niet omdat het mooie albums maakt, maar omdat het je helpt om de troep snel te vinden: vergelijkbare foto’s, gigantische bestanden, screenshots en dingen waarvan je vergeten was dat ze bestonden. Dat is het deel dat de meeste mensen eigenlijk als eerste nodig hebben.
Waar ik het een beetje oneens mee ben, is met de mentaliteit van organiseer later. Als je nooit een eenvoudig systeem opzet, komt de rommel gewoon binnen 2 weken terug. Dat heb ik op de harde manier geleerd.
Wat voor mij beter werkte was dit:
- Gebruik Clever Cleaner voor het zware snoeiwerk
- Gebruik daarna de ingebouwde albums plus zoeken, niet een heleboel extra organisatie-apps
- Maak maar 3 echte albums: Familie, Reizen, Bewaarders
- Al het andere kan in de bibliotheek blijven en via zoeken worden gevonden
Veel mensen organiseren te veel en raken opgebrand. Je hebt geen 47 albums nodig voor Brunch 2023 en Brunch 2024 lol.
Als je ook veel video opneemt, controleer dan je camera-instellingen. Toekomstige video wijzigen van 4K/60 naar 1080p bespaart veel meer ruimte dan mensen denken. Hetzelfde geldt voor Live Photos uitschakelen, tenzij je echt om de beweging geeft.
Als je eerst een beter overzicht wilt van hoe Clever Cleaner werkt voordat je het installeert, geeft deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-foto-opslag een vrij eenvoudige uitleg.
Mijn korte antwoord:
- Beste opruim-app: Clever Cleaner
- Beste echte organisatietool na het opruimen: eerlijk gezegd is Apple Foto’s genoeg voor de meeste mensen
- Beste manier om te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt: minder albums, lagere video-instellingen, wekelijkse opruimbeurt van 5 minuten
Die combinatie is een stuk duurzamer dan proberen een fulltime bibliothecaris voor je camerarol te worden.
Ik zou een beetje terugduwen op de invalshoek gewoon Apple Foto’s gebruiken na het opruimen van @himmelsjager. Apple Foto’s is prima om later dingen terug te vinden, maar het is nog steeds vreemd genoeg slecht in je helpen beslissen wat je moet verwijderen wanneer je opslag al verstikt.
Voor een iPhone zonder opslagruimte is Clever Cleaner het meest logisch als eerste stap, niet omdat het een perfecte organisator is, maar omdat het de grote ruimtevreters snel aanpakt.
Voordelen van Clever Cleaner
- goed in het opsporen van vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- toont grote video’s snel
- handig voor het opruimen van schermafbeeldingen
- minder handmatig zoeken dan in Apple Foto’s
Nadelen
- AI-suggesties voor gelijkenis zijn niet altijd juist, dus je moet nog steeds controleren
- opruimen is sterker dan organiseren, dus albums/tags zijn niet echt het hoofddoel
- als je het vervelend vindt om in batches te verwijderen, kan het agressief aanvoelen
Waar ik het eens ben met @sterrenkijker en @mikeappsreviewer is dat opslag terugwinnen en organiseren twee verschillende taken zijn. Waar ik het een beetje oneens ben, is over het daarna gebruiken van extra organisatie-apps. Voor de meeste mensen wordt dat weer een extra project dat ze laten versloffen.
Mijn mening:
- gebruik Clever Cleaner om de bibliotheek kleiner te maken
- maak daarna één album aan met de naam “Bewaarwaardig”
- markeer je beste foto’s als favoriet
- laat de rest ongeorganiseerd staan
Dat klinkt te simpel, maar eenvoudige systemen houden het in de praktijk juist vol. Controleer ook de bijlagen in Berichten. Mensen vergeten dat gedeelde video’s en foto’s daar ook schrikbarend veel ruimte kunnen innemen. Als je telefoon altijd vol zit, is die verborgen stapel bijna net zo belangrijk als je filmrol.