Documenten en gegevens op iPhone - wist het ontladen van de app dit echt?

Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone, en één app neemt veel ruimte in beslag onder Documenten en gegevens. Ik heb App ontladen gebruikt omdat ik dacht dat het die extra gegevens zou wissen, maar ik weet niet zeker of het daadwerkelijk iets heeft verwijderd of alleen de app zelf heeft verwijderd. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat ontladen verwijdert, wat achterblijft en wat de beste manier is om appgegevens te wissen zonder iets belangrijks te verliezen.

Ik ben dit vaker tegengekomen dan ik wil toegeven. Op de iPhone is het normaal dat ‘Documenten en gegevens’ groter is dan de app zelf. Vervelend, ja. Ook normaal.

De appgrootte is de geïnstalleerde basis. ‘Documenten en gegevens’ is alle rommel en opgeslagen spullen die zich daar in de loop van de tijd bovenop opstapelen. Inlogtokens, gecachte afbeeldingen, cookies, gedownloade bestanden, berichtbijlagen, bekeken clips, oude tijdelijke bestanden na updates, het komt daar allemaal vaak terecht. Sociale apps zijn de gebruikelijke boosdoeners. Facebook, Instagram, TikTok, zelfs sommige berichtenapps. Maandenlang scrollen en ze hamsteren stilletjes gegevens op de achtergrond.

Als je wilt zien wat ruimte inneemt, open je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Wacht even terwijl iOS het berekent. Tik daarna één voor één door de grote apps. Je ziet ‘Appgrootte’ en ‘Documenten en gegevens’ apart vermeld. Als één app 5GB, 8GB, 12GB aan gegevens laat zien, dan zit daar je probleem.

Over offloaden, dit deel brengt mensen vaak in de war. Offloaden wist Documenten en gegevens niet. Het verwijdert de appbinary en bewaart je gebruikersgegevens op de telefoon. Dus wanneer je opnieuw installeert, staat je spullen er nog steeds. Handig als je gemak wilt. Nutteloos als je doel is om een opgeblazen cache leeg te maken. Voor een harde reset van de opslag moet je de app volledig verwijderen en daarna opnieuw installeren vanuit de App Store.

Safari werkt anders omdat het in iOS is ingebakken. Je kunt het niet verwijderen zoals een normale app. Het opschoonpad is Instellingen > Apps > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Verwacht wel bijwerkingen. Sites loggen je uit. Tabbladen verdwijnen vaak. Toch is dit de directe oplossing als de Safari-opslag opgezwollen is.

Wat mij het hardst raakte, was de prestaties. Zodra de vrije ruimte laag werd, werd de telefoon dom. Typen haperde. Apps liepen vast. De camera stotterde. Ik zag het direct na een iOS-update. Het systeem leek tijdelijke bestanden vast te houden, en mijn opslag zat zo vol dat de hele telefoon ziek aanvoelde. Ik verwijderde video’s, haalde apps weg, deed de gebruikelijke schoonmaak, en Foto’s liet nog steeds een enorme berg gegevens zien die bleef hangen.

Het hardnekkigste deel was voor mij media. Foto’s, schermafbeeldingen, schermopnames, dubbele clips, oude downloads. Ik ben uiteindelijk een opschoontool gaan gebruiken omdat het met de hand traag en nogal ellendig was. Die ik vond was Clever Cleaner. Hier is de link:

Wat het meest hielp, was de sectie Heavies. Die sorteerde media op grootte, waardoor de ergste bestanden makkelijk te vinden waren. Ik vond oude 4K-schermopnames die daar zonder reden stonden, en elke opname nam belachelijk veel ruimte in. Ook werden de groottes van schermafbeeldingen duidelijk weergegeven, waardoor opschonen minder giswerk werd.

Het onderdeel Similars was ook nuttig. Het groepeerde bijna dubbele foto’s, die klassieke burst van tien bijna identieke opnames die je later nooit sorteert. Eén detail vond ik vooral prettig: het verwerkte alles op het apparaat, dus ik voerde mijn bibliotheek niet in een willekeurige cloudservice.

Nadat ik ongeveer 10GB had vrijgemaakt met duplicaten, enorme video’s en overgebleven mediarommel, daalde het opslagcijfer van Foto’s en stopte de telefoon met slepen. Geen magie. Meer alsof iOS eindelijk weer ruimte had om te ademen.

Twee plekken die mensen vergeten:

Foto’s > Onlangs verwijderd
Bestanden-app > Downloads

Verwijderde spullen blijven daar vaak 30 tot 40 dagen staan en nemen nog steeds ruimte in. Als je een hoop foto’s of bestanden opschoont en die mappen niet leegt, zullen de opslagcijfers niet veel veranderen. Ik heb dit een keer gemist en dacht dat de hele schoonmaak mislukt was. Nee. De prullenbak zat nog vol.

Dus de korte versie:

Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag om de ergste apps te vinden.
Offloaden wist Documenten en gegevens niet. Verwijderen en opnieuw installeren wel.
Wis Safari via Instellingen als Safari opgeblazen is.
Controleer Foto’s, schermafbeeldingen, schermopnames en Downloads.
Leeg Onlangs verwijderd na het opschonen.

Het is omslachtig, maar als je iPhone traag aanvoelt en de opslag krap is, is dit waar ik zou beginnen.

Offload behoudt de gebruikersgegevens van de app. Dus nee, het heeft niet het opgeblazen deel Documenten en gegevens gewist waar jij om geeft.

Kleine correctie voor @mikeappsreviewer trouwens. Verwijderen en opnieuw installeren is niet altijd een volledige reset. Sommige apps synchroniseren rommel direct terug vanaf hun eigen servers na het inloggen, vooral sociale apps en chatapps. Je verwijdert 6 GB, installeert opnieuw, logt in, en 4 GB komt terug. Vervelend, maar gebruikelijk.

Wat ik zou doen:

1. Controleer of de app een optie heeft om de cache in de app zelf te wissen.
    Veel streaming-, podcast-, browser- en sociale apps verbergen die in Instellingen.

2. Zo niet, verwijder de app, laad hem niet alleen uit.
    Start daarna de iPhone opnieuw op voordat je opnieuw installeert. Opslagcijfers lopen soms achter.

3. Verwijder bij berichtenapps eerst grote bijlagen binnen de app.
    Anders komt dezelfde media terug.

4. Controleer iPhone-opslag opnieuw na 10 tot 15 minuten.
    iOS herberekent soms langzaam.

Als het ruimteprobleem meer komt door foto’s, video’s, screenshots en duplicaten dan door appgegevens, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het werkt goed om zware bestanden snel te vinden. Een betere zoekterm hiervoor zou zijn beste iPhone-opruimapp om opslagruimte vrij te maken.

Korte versie: offload bewaart je gegevens. Verwijderen wist de lokale appgegevens. Als de app die later opnieuw downloadt, ligt dat aan de app, niet eraan dat je telefoon raar doet.

Nee. Uitladen verwijdert vooral de app zelf, niet de hoop lokale gegevens die eraan vastzit. Daarom blijft het pictogram staan met het wolkje en komt je stuff terug wanneer je opnieuw installeert. Dus als je doel was om Documenten en gegevens weg te vagen, was uitladen eigenlijk de verkeerde knop.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @hoshikuzu, maar één ding zou ik toevoegen: soms liegt het getal dat in iPhone-opslag wordt getoond een tijdje. Het kan in iOS eeuwig duren voordat het totaal is bijgewerkt, dus raak niet in paniek als je iets uitlaadt of verwijdert en de ruimte niet meteen verandert. Ik heb het uren later vanzelf zien herstellen. Superdom, maar zo werkt iPhone-opslag nu eenmaal.

Ook is de Documenten en gegevens van niet elke app alleen maar nutteloze cache. Een deel ervan kan offline bestanden, concepten, gedownloade muziek, projectbestanden of gespreksmedia zijn die de app juist wil bewaren. Controleer dus vóór het verwijderen de app zelf op gedownloade inhoud. Anders verwijder je misschien iets dat je wilde bewaren.

Als het echte probleem je telefoonopslag in het algemeen is, en niet alleen één app, zou ik verder kijken dan appgegevens. Veel mensen geven apps de schuld terwijl de echte grootverbruiker een ophoping van media is. Clever Cleaner is daar best goed voor, vooral als Foto’s een rommeltje zijn. Deze pagina over hoe Clever Cleaner helpt om snel iPhone-opslag vrij te maken geeft een snel idee van wat het doet.

Kort antwoord: uitladen bewaart gegevens, verwijderen haalt lokale appgegevens weg. Als de app opgeblazen is, heeft uitladen waarschijnlijk niet het deel gewist dat je weg wilde hebben.

Offload betekent in feite “verwijder de app, behoud de rommel.”

Dus ja, ik ben het eens met @hoshikuzu en grotendeels met @himmelsjager en @mikeappsreviewer op dat punt. Waar ik het licht mee oneens ben, is het idee dat verwijderen en opnieuw installeren je altijd echt iets oplevert. Bij sommige apps is dat enorme aantal deels gekoppelde iCloud-data of inhoud die de app opnieuw indexeert, dus de winst kan kleiner zijn dan mensen verwachten.

Eén ding dat de moeite waard is om te controleren en dat zij niet echt benadrukten: Systeemgegevens kunnen appopslag erger laten lijken dan die is. Als je iPhone erg vol is, verplaatst iOS soms caches en worden de opslagcategorieën vaag. Dat betekent dat de app die je de schuld geeft misschien maar een deel van het probleem is.

Een paar extra invalshoeken:

• Als het Apple Music, Netflix, Spotify, YouTube, Kindle of Podcasts is, controleer dan op verborgen offline downloads.
  • Als het een notitie-, teken- of bewerkingsapp is, kunnen Documenten en gegevens echte projecten zijn, geen rommel.
  • Als de app Verwijder gedownloade inhoud ondersteunt zonder het account te verwijderen, is dat meestal de schoonste optie.

Ook kan, als je de app later terugzet vanuit een iCloud-back-up, een deel van die opgehoopte data stilletjes terugkomen. Dat overvalt mensen vaak.

Als het probleem algemene opslaggroei blijkt te zijn, niet slechts één app, is Clever Cleaner eigenlijk handig voor het scannen van grote foto’s, dubbele opnamen en videorommel.

Pluspunten: snel om zware bestanden te sorteren, eenvoudige opruiming van duplicaten, goed voor foto- en video-opslagrommel.
Minpunten: lost geen door servers gesynchroniseerde appcaches op, helpt niet veel bij echte in-app-databases, en opschoonapps in het algemeen kunnen beperkt aanvoelen als je probleem berichtenapps zijn.

Korte versie: Offload wist de datablob waar je op mikt niet. Het maakt alleen de installatieruimte van de app vrij.