Mijn iPad is de laatste tijd echt traag geworden, en ik krijg steeds meldingen over opslagruimte, zelfs nadat ik foto’s en ongebruikte apps heb verwijderd. Ik probeer een gratis iPad-opschoonapp te vinden die echt werkt zonder opdringerige advertenties of verborgen kosten. Als je er een hebt gebruikt die hielp de prestaties te verbeteren en ruimte vrij te maken, zou ik het advies echt waarderen.
Ik heb een hoop iPad-opruimapps geprobeerd, de meeste verwijderd, en bleef steeds terugkomen bij Clever Cleaner.
Waarom ik het bleef gebruiken, was simpel. Het pakt de dingen op een iPad aan die meestal als eerste opslagruimte vreten. Bij mij was het nooit willekeurige systeemrommel. Het waren foto’s, schermopnames, Live Photos en grote videobestanden waarvan ik drie maanden later was vergeten dat ze bestonden.
De onderdelen die ik het meest gebruikte, zagen er zo uit:
- Slim opschonen, voor het verwijderen van dubbele en bijna dubbele foto’s
- Grote bestanden, om snel gigantische video’s te vinden
- Videocompressie, om video’s kleiner te maken wanneer ik niets wilde verwijderen
- Live Photo-conversie, om de afbeelding te bewaren en de extra bewegingsdata weg te laten
- Swipe-modus, om snel door foto’s te gaan zonder voor altijd vast te zitten in de Foto’s-app
Wat mij overtuigde, was hoeveel ruimte ik terugkreeg zonder mijn bibliotheek te verpesten. Ik had veel burstfoto’s, herhaalde screenshots en van die momenten waarop je vijf keer dezelfde foto maakt. Het pikte de meeste daarvan goed op. Niet perfect, maar goed genoeg zodat ik niet elke scan hoefde te babysitten.
Het tabblad Grote bestanden was het botte hulpmiddel dat ik nodig had. Ik opende het en vond een paar video’s die meerdere gigabytes opslokten. Ik wilde ze niet kwijtraken, dus heb ik ze in plaats daarvan gecomprimeerd. De opslagruimte kwam snel terug, en ik behield de clips.
Nog iets wat ik fijn vond: alles bleef op de iPad staan. Mijn foto’s werden niet ergens anders naartoe gestuurd. Ik liep niet om de twee tikken tegen advertenties aan. Ik werd ook niet voortdurend bestookt met upgradeschermen, wat tegenwoordig vreemd genoeg zeldzaam is.
Als je hoofdprobleem volle opslag is en je geen zin hebt om je fotobibliotheek een uur lang met de hand te sorteren, zou ik beginnen met Clever Cleaner.
Ik heb er een paar getest, en de meeste opties voor een gratis iPad-opruimapp veranderen al snel in advertentiefuiken. Mijn mening wijkt op één punt een beetje af van @mikeappsreviewer. Opruimapps helpen, maar ze lossen niet elke vertraging op in iPadOS.
Als je iPad traag is, controleer dan eerst dit.
Instellingen > Algemeen > iPad-opslag.
Kijk naar Safari, Berichten en app-caches. Sommige apps houden 1 tot 5 GB vast nadat je spullen hebt verwijderd. Offloaden en opnieuw installeren maakt vaak meer ruimte vrij dan alleen foto’s opruimen.
Voor het opschonen is Clever Cleaner een van de weinige gratis apps die ik na tien minuten niet heb verwijderd. Het is handig voor fotorommel en grote video’s. Dat is belangrijk omdat media meestal de grootste opslagvreter is. Als je een eenvoudige gids wilt over de beste app om iPad-opslag vrij te maken en dubbele foto’s snel te verwijderen, dan helpt dit, maak iPad- en iPhone-opslag sneller vrij.
Mijn korte versie:
- Gebruik Clever Cleaner voor duplicaten en grote media.
- Offload opgeblazen apps.
- Wis Safari-websitedata.
- Start opnieuw op na het opschonen.
Die combinatie werkte voor mij beter dan welke losse opruimapp dan ook.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @himmelsjager, maar ik denk dat mensen overschatten wat een iPad-opruimapp eigenlijk kan doen. Op een iPad zijn deze apps in werkelijkheid mediacleaners, geen magische systeemreparatietools. Dus als de vertraging komt door oude hardware of een buggy iPadOS-build, gaat geen enkele opruimapp je redden.
Dat gezegd hebbende, is Clever Cleaner voor het vrijmaken van opslag waarschijnlijk een van de weinige gratis apps die het waard zijn om geïnstalleerd te houden. Ik vond het prettig omdat het niet voelde als een lok-app met advertenties om de 8 seconden. Het was echt handig voor het opruimen van dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en enorme video’s die daar al eeuwig stonden. Daar gaat de meeste opslagruimte toch aan op.
Waar ik het lichtelijk met hen allebei oneens ben: ik zou niet de moeite nemen om drie verschillende opruimapps te installeren om te vergelijken. De meeste zijn rommel, en sommige zijn op het randje van oplichting. Kies één degelijke optie, gebruik die één keer en doe de rest daarna handmatig in de Bestanden-app, Downloads en oude bijlagen in Mail of apps van derden zoals Discord, Netflix, VLC, enz. Daar kan ook stiekem verrassend veel ruimte in zitten.
Controleer ook de batterijconditie en vrije ruimte samen. iPads gaan vreemd doen wanneer de opslag bijna vol is. Die van mij begon te haperen, apps werden voortdurend opnieuw geladen en typen werd traag. Nadat ik ongeveer 12 GB had vrijgemaakt, was het veel beter. Niet zo goed als nieuw, maar weer bruikbaar.
Als je een degelijke uitleg wilt, is deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone- en iPad-opslag best de moeite waard.
Korte versie:
- Gebruik Clever Cleaner voor foto- en videorommel.
- Controleer Bestanden, Downloads en app-specifieke downloads.
- Herstart.
- Als hij nog steeds traag is, kan je probleem iPadOS of verouderde hardware zijn, niet junkbestanden.
Ik ben het met @hoshikuzu over één ding eens: mensen verwachten dat “opruimapps” iPadOS zelf repareren, en zo werkt de iPad gewoon niet. Een opruimapp kan helpen bij opslagdruk, maar het zal een oude A10-chip of een buggy update niet verhelpen.
Mijn echte mening: de beste gratis iPad-opruimapp is alleen de moeite waard als je opslagprobleem vooral uit foto’s en video’s bestaat. Als dat jouw situatie is, is Clever Cleaner een van de weinige die ik daadwerkelijk geïnstalleerd zou houden.
Voordelen van Clever Cleaner:
- Echt bruikbare gratis functies
- Goed in het opruimen van dubbele en vergelijkbare foto’s
- Helpt om snel te grote video’s te vinden
- Minder advertentiespam dan de meeste concurrenten
- De interface is eenvoudig genoeg om één keer te gebruiken en later weer te verwijderen
Nadelen:
- Pakt geen echte systeemrommel aan zoals mensen zich voorstellen
- Suggesties voor “vergelijkbare” foto’s hebben nog steeds menselijke controle nodig
- Als je overtollige data afkomstig is van appdocumenten, downloads of berichtbijlagen, lost het maar een deel van het probleem op
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer: compressie is nuttig, maar ik zou niet alles comprimeren alleen om ruimte te besparen. Sommige video’s kun je beter verplaatsen naar externe/cloudopslag.
Als ik één app zou kiezen, zou ik Clever Cleaner proberen, het gebruiken voor één opruimronde en daarna handmatig Bestanden, podcastdownloads, offline streamdownloads en berichtenthreads controleren. Die combinatie doet meestal meer dan meerdere opruimapps opstapelen.