Een belangrijke map verwijderd, kan ik verwijderde bestanden van de harde schijf herstellen?

Ik heb per ongeluk een belangrijke map van mijn harde schijf verwijderd, en daarin stonden werkbestanden en persoonlijke documenten die ik echt nodig heb. Ik heb de Prullenbak al geleegd en nu probeer ik de beste manier te vinden om verwijderde bestanden van een harde schijf te herstellen zonder de situatie erger te maken. Welke herstelstappen of software moet ik als eerste proberen?

Ik heb het zelf meegemaakt, en ja, het voelt vreselijk. Bestanden verliezen komt hard aan. Het goede nieuws is dit: met een harde schijf is herstel vaak nog mogelijk als je voorkomt dat je de situatie erger maakt.

Eerste stap: stop nu meteen met het gebruiken van de schijf. Echt waar. Sla er niets op op. Installeer er niets op. Blijf niet verder browsen als het je Windows-schijf is. Wanneer een bestand wordt verwijderd, blijven de gegevens meestal nog een tijdje staan. Het systeem markeert de ruimte alleen als beschikbaar. Zodra er nieuwe gegevens overheen worden geschreven, neemt de kans op herstel sterk af.

Als de bestanden zijn verwijderd van een tweede interne schijf of een externe schijf, koppel die dan los en sluit hem aan op een andere computer voor herstel. Als het je primaire OS-schijf was, start dan op vanaf een USB-stick of stap over op een andere machine. Het hele punt is om nieuwe schrijfacties te vermijden.

Wat ik daarna zou doen, is Disk Drill installeren, maar zet het op een andere schijf dan die waarvan je probeert te herstellen. Mensen missen dit deel voortdurend en eindigen ermee dat ze precies de bestanden overschrijven die ze terug willen. Een handige functie in Disk Drill is de optie om eerst een volledige byte-voor-byte-image te maken. Ik herstel liever vanaf de kopie dan dat ik aan de originele schijf zit. Je kunt er ook bestanden mee bekijken voordat je ze herstelt, wat tijd bespaart wanneer je door rommelige bestandsnamen gaat. Er is ook een gratis versie. Je kunt eerst scannen en voorbeelden bekijken, en daarna beslissen of het de moeite waard is om te betalen voor herstel.

Een paar dingen die ik in gedachten zou houden:

1. Ouderwetse HDD's geven je meestal een betere kans dan SSD's. Wacht alsnog niet te lang. Sommige nieuwere harde schijven ondersteunen TRIM, en zodra de opschoning draait, worden verdwenen bestanden lastiger terug te halen.
  2. Als je klik-, schuur- of herhaalde opstartgeluiden hoort, stop dan. Zet het systeem uit. Software repareert geen falende hardware. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere keuze.
  3. Voer één goede diepe scan uit. Dezelfde scan steeds opnieuw uitvoeren helpt niet veel, en bij een zwakke schijf is het extra slijtage zonder winst.

Als Disk Drill het niet oplost, zou ik nog iets anders proberen voordat ik opgeef. Recuva is simpel en snel voor eenvoudige verwijderingen. DiskGenius is beter wanneer partities of bestandssystemen in de war zijn geraakt. Data Rescue wordt vaak genoemd door Mac-gebruikers. Ik heb de soepelste resultaten gehad met Disk Drill, maar die andere zijn nog steeds handig om achter de hand te houden.

Het belangrijkste is snelheid en discipline. Stop met schrijven naar de schijf, herstel vanaf een ander systeem als dat kan, en blijf niet experimenteren op de originele schijf. Dat geeft je de beste kans om je bestanden weer terug te zien.

Het leegmaken van de Prullenbak betekent niet dat de map voorgoed weg is. Het betekent dat Windows de makkelijke weg terug heeft verwijderd. Je beste zet nu is om de herstelopties in deze volgorde te controleren.

1. Kijk eerst naar ingebouwde kopieën.
    Windows Bestandsgeschiedenis, Vorige versies, versiegeschiedenis van OneDrive, prullenbak van Google Drive, back-uptools van je bedrijf.
    Als de map in Documenten of op het Bureaublad stond, heeft cloudsynchronisatie je soms gered zonder dat je het merkte.

2. Controleer apps voor bestandstypen.
    Word, Excel, Adobe en sommige CAD-tools bewaren tijdelijke of automatisch opgeslagen bestanden.
    Doorzoek je schijf naar .asd, .wbk, .tmp of de bestandsextensie die je kwijt bent.
    Ik heb mensen 80 procent van een project zien terughalen alleen uit tijdelijke app-bestanden.

3. Voer herstelsoftware één keer uit en sla herstelde bestanden ergens anders op.
    @mikeappsreviewer had het over het stoppen met het gebruiken van de schijf. Daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik ben het er iets minder mee eens om meteen achter elkaar een hoop tools te proberen. Meer scans betekent meer tijd, meer stress en bij een problematische schijf meer risico.
    Disk Drill is een goede keuze voor verwijderde mappen omdat het de resultaten goed sorteert en het proces eenvoudig houdt. Als je schijf gezond is, begin daar dan.

4. Als dit een SSD is, handel snel.
    Verwijderde bestanden op SSDs verdwijnen vaak sneller dan op oude HDDs door TRIM. Op veel systemen dalen de herstelkansen sterk na normaal gebruik. Niet altijd, maar vaak genoeg.

5. Als de map belangrijk is voor werk of belastingen, stop dan eerder met doe-het-zelf.
    Als de bestanden meer waard zijn dan een paar honderd euro, is een lab een veiliger route dan experimenteren tot 2 uur s nachts. Dat heb ik meegemaakt, ik deed iets doms en verloor nog meer spullen.

Ook, voor een eenvoudige handleiding, is dit best goed:
eenvoudige handleiding om permanent verwijderde bestanden van een harde schijf te herstellen

Kort gezegd, ja, herstel is nog steeds mogelijk. Je kansen hangen af van HDD versus SSD, hoeveel je de schijf na verwijdering hebt gebruikt en of er back-ups bestaan. Stop nu met schrijven naar de schijf en controleer daarna back-ups en tijdelijke bestanden voordat je gaat scannen. Dat is de snelste route met het minste risico.

Ja, je kunt het mogelijk nog steeds herstellen, zelfs nadat je de Prullenbak hebt geleegd. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles over het belangrijkste punt: stop met het gebruiken van die schijf. Maar ik zou nog één ding toevoegen dat mensen veel te vaak overslaan: controleer of de map ooit ergens anders is geïndexeerd, gesynchroniseerd of in de cache is opgeslagen voordat je de schijf zwaar belast met herstelscans.

Een paar plekken die het controleren waard zijn en die nauwelijks aan bod kwamen:

• Windows Search-cache en Recente bestanden
  • Lijst met recente documenten in Office
  • E-mailbijlagen die je naar jezelf of collega’s hebt gestuurd
  • USB-sticks waarnaar je de map misschien maanden geleden hebt gekopieerd
  • Mappen van printer-/scannersoftware, gek genoeg bewaren die soms kopieën
  • Netwerkshares als dit een werk-pc was

Ook geldt: als de verwijderde map vooral documenten, foto’s, pdf’s, spreadsheets enzovoort bevatte, zijn de kansen op herstel beter dan wanneer het om enorme videobestanden ging die overal gefragmenteerd stonden. Mensen vragen altijd kan ik verwijderde bestanden van een harde schijf herstellen? maar het echte antwoord is misschien, afhankelijk van het bestandstype, het type schijf en hoeveel je die daarna nog hebt gebruikt.

Ik ben het niet helemaal eens met de mentaliteit van probeer elke tool. Als de schijf gezond is, kies dan eerst één degelijk hulpmiddel en doe het zorgvuldig. Disk Drill is een vrij logische plek om te beginnen omdat je herstelde bestanden makkelijk op type kunt sorteren en een harde schijf kunt scannen zonder het proces nog verwarrender te maken dan het al is. Herstel alleen naar een andere schijf. Niet naar dezelfde. Echt, doe dat niet.

Als dit een SSD is, kunnen je kansen snel afnemen. Als het een oude HDD is, heb je meer kans. Als de bestanden cruciaal zijn voor je werk, belastingzaken, juridische documenten of onvervangbare familiearchieven, zou ik eerder stoppen met doe-het-zelf dan de meeste mensen zouden doen.

Ook kan dit helpen als je een echt praktijkgeval wilt lezen:
succesverhaal over gegevensherstel van een externe harde schijf van een echte gebruiker

Korte versie: ja, herstel is mogelijk, maar elke minuut normaal gebruik knabbelt een beetje aan je kansen.

Eén invalshoek die ik zou toevoegen aan wat @chasseurdetoiles, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of de map is verwijderd van een NTFS-schijf waarop Schaduwkopieën waren ingeschakeld. Veel mensen zeggen Vorige versies en gaan verder, maar op zakelijke pc’s of oudere Windows-configuraties kunnen complete mapstructuren soms vanuit momentopnamen worden hersteld, zelfs als Bestandsgeschiedenis nooit handmatig was ingesteld.

Als de verwijderde map bovendien een zeer specifieke naam had, gebruik dan hersteltools om eerst op bekende bestandsnamen te zoeken, niet alleen op bestandstype. Dat scheelt een hoop ruis.

Ik ben het enigszins oneens met de sfeer van SSD betekent in feite hopeloos die mensen soms uitstralen. Herstel van SSD’s is zeker lastiger door TRIM, ja, maar als de schijf extern was, is TRIM mogelijk niet geactiveerd zoals je zou verwachten. Het is de moeite waard om dat te controleren voordat je aanneemt dat het voorbij is.

Als je de software-route kiest, is Disk Drill prima voor dit soort werk.

Voordelen:

• resultaten zijn eenvoudig te sorteren
  • geeft van veel bestanden een voorbeeldweergave
  • kan hele schijven en verloren partities scannen
  • gebruiksvriendelijker dan veel andere herstelapps

Nadelen:

• diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen opleveren
  • de herstelkwaliteit hangt sterk af van schade aan het bestandssysteem
  • de betaalde herstelbeperking kan vervelend zijn
  • niet de beste keuze als de schijf fysiek defect raakt

Als Disk Drill niets oplevert, betekent dat niet altijd dat de gegevens weg zijn. Soms betekent het dat de bestandsmetadata verloren zijn, en dat een andere tool met andere carvingmethoden mogelijk fragmenten vindt. Sla alles wat is hersteld wel op een andere schijf op.