Mit iPhone-fotobibliotek er fuld af dubletter og meget lignende billeder efter et par rejser og sikkerhedskopieringer, og det bliver svært at organisere det hele. Jeg prøver at finde en gratis måde at finde lignende billeder på iPhone uden at betale for en app, og jeg har brug for hjælp til at finde den nemmeste metode.
Sådan finder du næsten identiske billeder på iPhone
Jeg stødte på det her i iPhone Fotos-appen. Den sorterer tingene fint nok efter dato, personer, steder og alt det der, men den samler ikke billeder, der ser næsten ens ud. Så hvis din kamerarulle har seks billeder af det samme måltid, en bunke selfies taget et halvt sekund fra hinanden eller redigerede kopier af det samme billede, ender du med at sortere dem manuelt.
Det, der virkede bedst for mig, var Clever Cleaner. Jeg springer normalt over apps af typen cleaner, fordi de fleste scanner din telefon, lover en masse og så møder dig med en betalingsmur, før de gør noget nyttigt. Denne føltes anderledes, da jeg prøvede den. Den scannede mit fotobibliotek på få minutter, samlede lignende billeder i grupper og valgte et billede at beholde i hvert sæt med rimelig god præcision. Bedre end jeg havde forventet, ærligt talt.
Sådan brugte jeg den
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Giv den adgang til dit fotobibliotek.
- Åbn sektionen Similars, og vent på at scanningen bliver færdig.
- Gennemgå grupperne selv, eller tryk på Smart Cleanup, hvis du vil have den til at forvælge ting.
- Appen markerer et Best Shot, men du kan frit beholde et andet.
- Når du er færdig, skal du tømme albummet For nylig slettet i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.
Ting jeg endte med at bruge ud over oprydning i lignende billeder
Jeg gik ind for én funktion og blev ved med at udforske. Et par andre værktøjer var nyttige:
- Heavies hjalp mig med hurtigt at finde de største videoer.
- Jeg komprimerede nogle videoer i stedet for at slette dem.
- Jeg ændrede Live Photos til stillbilleder for at spare plads.
- Jeg slettede gamle skærmbilleder, jeg havde glemt alt om.
- Swipe Mode gjorde gennemgangen hurtigere, når jeg ville beslutte billede for billede i stedet for at lade appen klare det hele.
En ting, jeg godt kunne lide, og ja, det lægger jeg mærke til, er, at behandlingen bliver på iPhone. Mit bibliotek blev ikke sendt et andet sted hen.
Hvis du vil holde dig til Apples indbyggede værktøjer
Du har stadig et par fine muligheder, de er bare langsommere, når dit bibliotek bliver stort.
- Brug fanen Søg til personer, kæledyr, steder, objekter eller begivenheder. Lignende billeder ender ofte tæt på hinanden i resultaterne.
- Gennemse efter dato eller efter rejse. Næsten dubletter bliver som regel taget inden for få sekunder.
- Tjek dit Burst-album, og behold det bedste billede.
- Se gennem albummer som People & Pets, Trips og Media Types for at indsnævre rodet, før du begynder at slette.
Min vurdering efter at have gjort det her
Hvis du kun skal rydde op i et par hundrede billeder, er Apples værktøjer nok. Jeg gjorde det sådan før. Det var langsomt, men fungerede fint. Når du kommer op på et par tusinde billeder, ville jeg ikke gide sortere det hele manuelt, medmindre du har meget fritid og usædvanlig tålmodighed. En dedikeret app er hurtigere, fordi den grupperer næsten-dubletterne for dig.
Ja, gratis-agtigt. Helt gratis med Apple kun, delvist gratis med apps.
Vigtig forskel. iPhone Fotos har et indbygget Dubletter-album, men det finder nøjagtige dubletter, ikke næsten identiske billeder. Så hvis du tog 9 billeder af den samme solnedgang, vil Apple ikke gruppere de fleste af dem. Det fanger kun ægte kopier fra sikkerhedskopier, gemninger, importer osv. Den del findes under Fotos, Album, Hjælpefunktioner, Dubletter.
Hvis du vil finde lignende fotos, ikke kun dubletter, peger @mikeappsreviewer i den rigtige retning med Clever Cleaner. Jeg er dog ikke enig i at bruge Smart Cleanup blindt. Jeg ville gennemgå hver gruppe manuelt. Disse apps vælger nogle gange det skarpeste billede, men overser det, hvor folk kigger på kameraet.
Min anbefaling:
- Brug Apple Fotos først til nøjagtige dubletter.
- Brug seriebilledgennemgang til hurtige billedserier.
- Brug derefter Clever Cleaner til lookalikes og næsten-dubletter.
- Tøm Senest slettet bagefter.
Hvis du vil have mere trinvis hjælp, dækker dette opslag nemme måder at slette dublet- og lignende fotos på iPhone.
Kort version: ja, der er en gratis måde. Apple håndterer dubletter. Clever Cleaner er den bedste gratis mulighed til lignende fotos.
Ja, men svaret afhænger af, hvad du mener med lignende.
Apple giver dig gratis indbygget registrering af dubletter, men den er lidt begrænset. Den fanger faktiske dubletter, ikke jeg tog 14 billeder af det samme træ, fordi min hånd rystede. Så hvis du kun vil have fjernet nøjagtige kopier, kan appen Fotos klare det gratis. Hvis du vil have lookalikes, næsten-dubletter, rester fra burst-serier, redigerede versioner osv., bliver Apples værktøjer irriterende manuelle.
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt: Jeg ville ikke stole på, at nogen app automatisk vælger vinderne blandt vigtige billeder. For memes og kvitteringer, sikkert. For familiebilleder, nej. Gennemgå dem selv.
Det, der virkede bedre for mig, var at dele oprydningen op i trin:
- Trin 1: Apple Fotos til nøjagtige dubletter
- Trin 2: filtrer efter Medietyper som Skærmbilleder, Selfies, Live Photos
- Trin 3: sorter billeder fra den seneste rejse og gennemgå burst-serier
- Trin 4: brug Clever Cleaner til rodet med disse ser alle stort set ens ud
Det sidste er dér, tredjepartsapps hjælper mest. Clever Cleaner er en af de få nogenlunde gratis muligheder, folk bliver ved med at nævne, fordi den faktisk grupperer lignende billeder i stedet for at få dig til at scrolle i det uendelige. Jeg ville stadig ikke gå all-in på oprydning med ét tryk, men til at indsnævre kæmpestore bunker sparer den meget tid.
Og et lille tip, som ingen nævner nok: Hvis dit bibliotek er synkroniseret med iCloud, rammer sletninger alle enheder. Så lad måske være med at raseri-slette kl. 1 om natten, mens du halvt sover. Spørg mig, hvordan jeg ved det.
Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang af hvordan man organiserer et stort iPhone-fotobibliotek med Clever Cleaner, kan det måske også hjælpe.
Så det korte svar er: ja, der er en gratis måde at finde dubletter på med Apple, og en mere praktisk gratis mulighed til lignende billeder er Clever Cleaner. @byteguru havde ret i at skille de to ting ad, fordi det slet ikke er den samme type oprydningsopgave.
Jeg vil tilføje én vinkel, som de andre kun berørte let: brug søgning og metadata før enhver oprydningsapp.
På iPhone er søgning i Fotos bedre, end folk giver den kredit for. Søg efter ting som strand, hund, bil eller et bynavn, og skift derefter til de klynger og sammenlign billeder taget inden for det samme minut. Det er stadig manuelt, ja, men det er gratis og overraskende effektivt til rejsebilleder, der ligner hinanden visuelt, men ikke er ægte dubletter.
Jeg er en smule uenig i idéen om bare at bruge burst-gennemgang som den primære løsning. Meget lignende skrammel ligger slet ikke i Burst. Det er bare normale tryk taget med 1 sekunds mellemrum.
Når det gælder apps, giver Clever Cleaner mening, hvis du vil have faktisk gruppering af næsten identiske billeder.
Fordele
- gratis mulighed for lignende billeder
- grupperer billeder, der ligner hinanden, bedre end Apple Fotos
- hurtigere end manuel gennemgang
- nyttig til store biblioteker
Ulemper
- det automatisk valgte bedste billede er ikke altid det, du ønsker
- du skal stadig gennemgå vigtige billeder
- nogle personer ønsker måske ikke at give fuld adgang til billeder
Så min vurdering er:
- Apple Fotos = bedste gratis grundløsning
- Søgning + dato-/placeringsfiltre = undervurderet trick
- Clever Cleaner = bedst, når biblioteket allerede er kaos
Det stemmer stort set overens med @byteguru, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer, men jeg ville stole mindre på automatisering og mere på først at indsnævre bunken.