Er der en gratis måde at gendanne filer fra en RAW-harddisk på?

Min eksterne harddisk vises pludselig som RAW, og jeg kan ikke åbne nogen af mine filer. Den indeholder vigtige billeder og arbejdsdokumenter, og jeg prøver at finde en gratis metode til gendannelse af RAW-harddisk, før jeg risikerer at formatere den eller betale for software. Hvad skal jeg gøre for at gendanne data fra et RAW-drev på en sikker måde?

Ja, jeg ville vente med at formatere den. Den Windows-pop op, Du skal formatere disken, før du kan bruge den, betyder som regel, at Windows har mistet overblikket over filsystemet. Det betyder ikke altid, at dine filer er væk. Jeg har set RAW-drev, hvor dataene stadig lå der, urørte, og problemet kun var i partitionen eller filsystemets metadata.

Det første, jeg ville tjekke, er drevets opførsel, før du gør noget som helst andet.

1. Hvis det vises normalt i Diskhåndtering, forbliver tilsluttet og lyder normalt, ville jeg prøve softwarebaseret gendannelse først.
  2. Hvis det klikker, går offline, får systemet til at fryse eller dukker op og forsvinder, ville jeg stoppe der og sende det til et datagendannelseslaboratorium. Gør det selv på et svigtende drev er sådan, folk forvandler en dårlig dag til et dødt drev.

Hvis det her ligner skade på filsystemet og ikke hardwarefejl, ville jeg gøre det i denne rækkefølge:

1. Stop med at skrive noget som helst til drevet.
  2. Hent de vigtige filer ud først.
  3. Åbn et udvalg af gendannede filer, og tjek, at de ikke er beskadigede.
  4. Først derefter ville jeg prøve reparationer eller omformatering.
  5. Hvis du stadig stoler på drevet, kan du lægge filerne tilbage senere.

Jeg ville starte med Disk Drill. Det, der skilte sig ud for mig, er, at det ikke holder sig til én gendannelsesmetode. Når nok af det oprindelige filsystem overlever, har det en tendens til at gendanne filer med navne og mapper intakte. Når metadataene er ødelagt, falder det tilbage på signaturscanning og leder efter kendte filtyper direkte på disken.

Trinene er enkle nok:

1. Installer Disk Drill et andet sted, aldrig på RAW-drevet.
  2. Vælg RAW-disken eller partitionen.
  3. Klik på Søg efter tabte data. På et eksternt drev skal du bruge Universal Scan, hvis den spørger. Jeg ville kun røre Advanced Camera Recovery for optagelser fra kameraer, actionkameraer eller droner.
  4. Lad scanningen blive færdig. Stop ikke halvvejs, medmindre drevet begynder at opføre sig mærkeligt.
  5. Forhåndsvis filer, før du gendanner dem.
  6. Gendan dem til en anden disk.

Hvis du vil have gratis værktøjer, ville jeg kigge på TestDisk og PhotoRec.

1. TestDisk er det, jeg ville prøve, når der er en chance for, at partitionstabellen eller bootsektoren er hovedproblemet. Nogle gange får det volumen tilbage, uden at du tvinges til at gendanne alt fil for fil.
  2. PhotoRec ignorerer det ødelagte filsystem og scanner efter filsignatur. Det fungerer godt ud fra det, jeg har set, men bytteforholdet er grimt. Du mister som regel de oprindelige filnavne og mappestrukturen, så oprydningen efter gendannelse bliver hurtigt irriterende.

En ting, folk springer over og bagefter fortryder, er at lave et image først. Hvis drevet virker ustabilt, men stadig kan læses, giver et byte-for-byte-image dig lidt luft. Hvis et reparationsværktøj gør tingene værre, har du stadig imaget. Scan kopien, ikke originalen. Jeg har gjort det én gang med et ustabilt USB-drev, og det reddede mig fra gentagne læsninger på svigtende hardware.

Når filerne er i sikkerhed, ville jeg først derefter tænke på at reparere RAW-partitionen. Hvis drevet tidligere brugte NTFS, kan CHKDSK nogle gange hjælpe. Jeg ville stadig ikke køre det før gendannelse, eftersom det skriver ændringer til filsystemet, og jeg har set det gøre senere gendannelse sværere. Hvis CHKDSK ikke gør noget nyttigt, ville jeg gå videre til TestDisk. Hvis det stadig ikke fører nogen vegne, ville jeg genskabe partitionen i Diskhåndtering, lave et hurtigt format og kopiere de gendannede data tilbage.

En ekstra ting om SSD'er. Lad den ikke ligge i dage eller uger, hvis du bekymrer dig om dataene. TRIM kan slette slettede blokke i baggrunden over tid. En RAW-volumen udløser det ikke altid med det samme, men jeg ville ikke vente for at finde ud af det. Tidlige gendannelsesforsøg går som regel bedre, især hvis du stopper med at bruge drevet i det øjeblik, du opdager problemet.

Ja. Gratis gendannelse af filer fra et RAW-drev findes, men det bedste valg afhænger af, om drevet er stabilt.

Jeg er enig i det meste af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg ville ikke springe tidligt ind i reparationsværktøjer. TestDisk er fantastisk, når det virker, men på et drev med vigtige billeder og arbejdsdokumenter ville jeg fokusere på udtræk først, ikke reparation. Få filerne ud, og rod så med partitionen senere.

Min rækkefølge ville være:

1. Tjek SMART-helbred med CrystalDiskInfo.
    Hvis helbredet er dårligt, eller drevet frakobles, så stop. Gør det selv bliver hurtigt risikabelt.

2. Lav en klon eller et image, hvis drevet kan læses.
    Brug HDD Raw Copy Tool eller ddrescue, hvis du kender Linux. En klon giver dig et ekstra forsøg, hvis den første scanning går galt.

3. Prøv gratis gendannelse først.
    Windows File Recovery er gratis fra Microsoft, men det er kun kommandolinje og lidt irriterende. Alligevel gør det et rimeligt godt job med dokumenter, JPG, PNG, ZIP og PDF på beskadigede filsystemer.

4. Hvis gratis værktøjer overser for meget, så brug Disk Drill.
    Det er nemmere at sortere resultater og forhåndsvise ting. På RAW-volumener sparer det tid. Gendan til et andet drev, ikke det samme.

5. Ignorér CHKDSK indtil efter gendannelsen.
    Folk elsker at køre det. Folk fortryder det også.

Hvis du vil have en guide i almindeligt sprog til datagendannelse fra RAW-harddisk og filredning fra et RAW-eksternt drev, hjælper dette:
se denne gennemgang af gendannelse af RAW-drev

En ting mere. Hvis dette er en SSD i et eksternt kabinet, så vent ikke for længe. Hvis det er en gammel HDD, har du lidt mere luft. Formater det ikke endnu. Den popup er lokkemad, lol.

Formater det ikke endnu. RAW betyder normalt, at Windows ikke kan læse filsystemet, ikke at filerne øjeblikkeligt er forsvundet. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer på den del, men jeg er lidt mere skeptisk over for at prøve nogen form for “fix” for tidligt.

Det, jeg ville tilføje, er dette: tjek kabinettet/kablet, før du antager, at selve disken er færdig. Jeg har set eksterne drev blive vist som RAW, bare fordi USB-broen opførte sig dumt. Prøv et andet USB-kabel, en anden port og om muligt en anden pc. Hvis det pludselig monteres normalt, er problemet løst uden at rode med filsystemet.

Hvis drevet overhovedet kan læses, så hent også et par sektorer med noget som HDDSuperClone eller ddrescue først. Selv en delvis klon er bedre end gentagne gange at belaste den originale disk. Gratis metode, mindre risiko.

Hvad angår software, er TestDisk/PhotoRec de klassiske gratisværktøjer, men de kan være klodsede og lidt brutale at sortere igennem. Hvis du vil have noget, der er nemmere at navigere i, er Disk Drill værd at kigge på til gendannelse fra RAW-harddisk, især til forhåndsvisning af billeder/dokumenter før gendannelse. Bare installér det ikke på det defekte drev.

En ting, jeg ikke ville gøre, er at have alt for stor tiltro til CHKDSK. Folk behandler det som magi. Det er det ikke. Nogle gange “retter” det ting ved at smide metadata i skraldespanden lol.

Hvis du vil have et enkelt overblik over, hvordan Disk Drill håndterer slettede og mistede filer, forklarer denne gennemgang og anmeldelse af Disk Drill-gendannelse det ret tydeligt.

Kort version:

1. Stop med at bruge drevet
  2. Test kabel/kabinet
  3. Klon om muligt
  4. Gendan filer til en anden disk
  5. Reparer/omformatér først, når dine ting er i sikkerhed

Hvis drevet klikker, forsvinder eller bliver superlangsomt, så stop med gør det selv-tingene. Det er her, gratis hurtigt kan blive virkelig dyrt.