Mijn externe schijf wordt grijs weergegeven op mijn Mac en ik krijg steeds de fout com.apple.diskmanagement.disenter wanneer ik probeer deze te koppelen. Er staan belangrijke bestanden op en ik ben bang gegevens te verliezen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor dit is veroorzaakt en wat de veiligste manier is om de schijf weer werkend te krijgen.
Schijfhulpprogramma toont een externe schijf en weigert deze vervolgens te koppelen met “com.apple.DiskManagement.disenter” is zo’n Mac-probleem dat een hele avond verspilt. Ik kwam het tegen op een exFAT-SSD nadat ik die te snel uit een hub had getrokken. De Mac zag de hardware. Het bestandssysteem kwam nooit online.
Voor zover ik zag, zijn de gebruikelijke oorzaken vrij simpel. Verkeerd uitgeworpen. Schade aan het bestandssysteem. Een indeling die macOS niet prettig vindt. Of macOS start op de achtergrond een hersteltaak en maakt die nooit af.
Ik zou het zo aanpakken.
1. Stop eerst de vastgelopen schijfcontrole
macOS start vaak fsck nadat een schijf niet correct is verwijderd. Terwijl dit draait, kan de schijf ontoegankelijk blijven. Bij grotere externe schijven, en vooral bij exFAT, heb ik gezien dat fsck ontzettend lang blijft hangen.
Open Terminal en voer uit:
sudo pkill -f fsck
Voer je wachtwoord in. Tijdens het typen zie je geen tekens. Dat is normaal.
Als de schijf direct hierna wordt aangekoppeld, vertrouw die dan niet. Ik zou eerst de belangrijke bestanden kopiëren en pas later met reparaties aan de slag gaan.
2. Controleer de volledige schijfstructuur in Schijfhulpprogramma
Schijfhulpprogramma verbergt standaard te veel. Open het, klik op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.
Je wilt de volledige structuur controleren, niet alleen de volumenaam. Meestal zie je:
fysieke schijf
container, soms
volume
Voer EHBO in volgorde uit, van boven naar beneden. Begin met de fysieke schijf, daarna de container als die er is, en vervolgens het volume.
Een mislukte poging betekent niet altijd dat de schijf kapot is. Ik heb meegemaakt dat EHBO de eerste keer faalde en de tweede keer wel voltooide nadat eerst het bovenliggende apparaat was gecontroleerd. Niet fraai, maar het gebeurt.
3. Reset je gebruikerssessie
Soms lijkt het probleem minder op schijfschade en meer op macOS dat in de war is geraakt. Ik heb meegemaakt dat uitloggen en weer inloggen het een keer oploste. Een volledige herstart hielp een andere keer.
Als je een schonere test wilt, meld je dan aan bij een andere gebruikersaccount op dezelfde Mac en probeer de schijf daar te koppelen. Als het onder een andere account werkt, heeft je hoofdprofiel mogelijk een beschadigde cache, vreemde machtigingen of verouderde instellingen die aan DiskManagement zijn gekoppeld.
4. Schakel Time Machine even uit
Als de schijf vroeger deel uitmaakte van Time Machine, probeert macOS er mogelijk nog steeds mee te communiceren alsof het een back-updoel is. Ik zou naar Systeeminstellingen gaan, automatische back-ups voorlopig uitschakelen en daarna opnieuw proberen de schijf te koppelen.
Dit voelt willekeurig aan totdat het werkt. Ik negeerde het de eerste keer. Daarna probeerde ik het, en de schijf werd meteen daarna gekoppeld. Dus ja, die 30 seconden zijn het waard.
5. Stop met reparaties forceren als ze blijven mislukken
Als EHBO fouten blijft geven en de schijf nog steeds niet wil koppelen, zou ik daar stoppen. Herhaalde reparatiepogingen op een beschadigd bestandssysteem zijn hoe mensen van een slechte dag een nog slechtere maken.
Op dit punt zou ik overschakelen op herstel en de gegevens eraf halen voordat ik iets destructiefs doe.
Disk Drill is één optie. Het scant de ruwe schijf zelfs wanneer Finder weigert die te koppelen. Op een beschadigde externe schijf herstellen tools zoals deze soms de bestanden direct, en soms bouwen ze genoeg van de mapstructuur opnieuw op om de gegevens weer bruikbaar te maken.
Belangrijk punt: sla herstelde bestanden op een andere gezonde schijf op. Schrijf ze niet terug naar de kapotte schijf. Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt, maar als je moe en geïrriteerd bent, klik je makkelijk op het verkeerde doel. Vraag me niet hoe ik dat weet. hehe
6. Formatteer pas opnieuw nadat je bestanden veilig zijn
Zodra je gegevens zijn veiliggesteld, wis je de schijf en begin je opnieuw. Selecteer in Schijfhulpprogramma de fysieke schijf zelf en kies daarna Wissen.
De formatteerkeuzes zijn eenvoudig:
APFS voor modern gebruik met alleen Mac
Mac OS Uitgebreid Journaled voor oudere Mac-workflows
exFAT als je Mac en Windows op dezelfde schijf nodig hebt
Ik zou exFAT ook formatteren op de Mac waarmee je van plan bent de schijf te gebruiken, in plaats van de indeling te laten staan die van een andere machine kwam. Ik heb op deze manier minder aankoppelproblemen gehad.
De volgorde is belangrijk. Eerst herstel. Daarna wissen.
En ja, werp externe schijven altijd uit voordat je ze loskoppelt. Mensen draaien hiermee met hun ogen totdat een volume alleen-lezen wordt, of verdwijnt, of in Schijfhulpprogramma verschijnt als een spook dat je niet kunt aanraken. Dan voelt het al snel niet meer optioneel.
Ik zou vermijden om nog meer reparatiepogingen te doen als de bestanden belangrijk zijn. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer. EHBO is prima, één keer. Daarna overschakelen op diagnose en herstel.
Doe dit eerst in Terminal:
diskutil list
Zoek de externe schijfidentifier, zoals disk4s1. Probeer daarna:
diskutil mountDisk /dev/disk4
diskutil mount readOnly /dev/disk4s1
Alleen-lezen is de veiligere test. Als hij mount, kopieer je bestanden er dan snel af.
Controleer daarna of macOS bestandssysteembeschadiging ziet zonder te proberen het te repareren:
diskutil verifyDisk /dev/disk4
diskutil verifyVolume /dev/disk4s1
Als je I/O-fouten krijgt, vreemde grootte-uitvoer ziet, of de schijf steeds verschijnt en verdwijnt, verdenk dan eerst de kabel, adapter of behuizing voordat je de schijf de schuld geeft. Ik heb goedkope USB-C-hubs disenter-fouten zien veroorzaken. Sluit hem rechtstreeks op de Mac aan. Probeer een andere kabel. Probeer een andere poort. Saaie stap, maar het bespaart tijd.
Als de schijf exFAT is, test hem dan ook op een Windows-pc. macOS is kritischer bij beschadigde exFAT-volumes. Windows mount ze soms alleen-lezen of geeft een duidelijkere reparatiemelding.
Als hij nog steeds grijs blijft, gebruik dan Disk Drill om de schijf te scannen voordat je formatteert. Het is een van de betere Mac-opties voor gegevensherstel voor een externe schijf die niet mount met com.apple.diskmanagement.disenter. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Wis na herstel het fysieke apparaat, niet het grijze volume. Als je een duidelijke handleiding wilt, hier is een goede video over hoe je een problematische schijf formatteert in Terminal op een Mac:
bekijk hoe je een defecte externe schijf formatteert in Terminal op een Mac
Korte versie. Test de alleen-lezen-mount. Verifieer, blijf niet repareren. Sluit kabel- en behuizingsproblemen uit. Herstel met Disk Drill. Formatteer pas nadat je gegevens veilig zijn. Twee uren vol typefouten nu is beter dan later de hele schijf verliezen, geloof me.
Ik zou één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @cazadordeestrellas echt genoeg nadruk op legden: controleer de gezondheid van de schijf voordat je macOS er steeds op laat prikken.
Als de schijf zichtbaar is in Schijfhulpprogramma maar grijs wordt weergegeven, open dan Terminal en voer uit:
diskutil info /dev/diskX
en kijk naar:
- Alleen-lezen media: ja/nee
- Bestandssysteempersoonlijkheid
- SMART-status, indien beschikbaar
Als SMART aangeeft dat de schijf defect raakt, of de capaciteit verkeerd wordt weergegeven, probeer hem dan niet meer te koppelen. Dat wijst eerder op hardware dan alleen op een rommelig bestandssysteem. Controleer ook Console.app op live fouten wanneer je hem aansluit. Herhaalde I/O- of bridgefouten betekenen meestal een probleem met de behuizing, adapterkaart of voeding. Mensen geven het bestandssysteem veel te snel de schuld, tbh.
Nog iets: als het een externe desktop-HDD is, gebruik dan de originele voeding als die erbij hoort. Ik heb gezien dat schijven met te weinig stroom disenter-fouten geven en zich “corrupt” gedragen terwijl ze gewoon niet genoeg stroom kregen. Irritant, maar echt.
Als de bestanden belangrijk zijn, zou mijn volgorde zijn:
- Probeer een andere kabel en een directe verbinding
- Controleer SMART / schijfinfo
- Kloon of herstel eerst
- Repareer later
Daar is Disk Drill zinvol. Als de schijf niet wil koppelen maar nog wel wordt gedetecteerd, kan het de ruwe schijf scannen en je bestanden naar een andere schijf laten overzetten. Ik zou dat doen voordat je te roekeloos wordt met EHBO.
Ook, voor een duidelijkere handleiding over het oplossen van Mac DiskManagement disenter-fouten en een externe schijf weer laten koppelen, behandelt die gids de veelvoorkomende foutvarianten behoorlijk goed.
Eén klein meningsverschil met het gebruikelijke advies: opnieuw opstarten is prima, maar ik zou een klikkende of steeds verdwijnende schijf niet telkens opnieuw aansluiten. Dat kan een stervende schijf heel snel erger maken. Als hij geluiden begint te maken, stop dan. Serieus.
Ik zou vermijden om nog meer herstelpogingen te doen als de bestanden belangrijk zijn. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer. Eerste hulp is één keer prima. Daarna overstappen op diagnose en herstel.
Doe dit eerst in Terminal:
diskutil list
Zoek de externe schijf-id, zoals disk4s1. Probeer daarna:
diskutil mountDisk /dev/disk4
diskutil mount readOnly /dev/disk4s1
Alleen-lezen is de veiligste test. Als hij wordt gekoppeld, kopieer je bestanden er dan snel af.
Controleer daarna of macOS bestandssysteembeschadiging ziet zonder te proberen het te repareren:
diskutil verifyDisk /dev/disk4
diskutil verifyVolume /dev/disk4s1
Als je I/O-fouten krijgt, vreemde grootte-uitvoer ziet, of de schijf steeds verschijnt en verdwijnt, verdenk dan eerst de kabel, adapter of behuizing voordat je de schijf zelf de schuld geeft. Ik heb goedkope USB-C-hubs disenter-fouten zien veroorzaken. Sluit hem direct op de Mac aan. Probeer een andere kabel. Probeer een andere poort. Saaie stap, maar het bespaart tijd.
Als de schijf exFAT is, test hem dan ook op een Windows-pc. macOS is strenger bij beschadigde exFAT-volumes. Windows koppelt ze soms alleen-lezen of geeft een duidelijkere reparatiemelding.
Als hij nog steeds grijs blijft, gebruik dan Disk Drill om de schijf te scannen voordat je gaat formatteren. Het is een van de betere Mac-opties voor gegevensherstel voor een externe schijf die niet wordt gekoppeld met com.apple.diskmanagement.disenter. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Na het herstel wis je het fysieke apparaat, niet het grijze volume. Als je een duidelijke handleiding wilt, is hier een goede video over hoe je een probleemschijf in Terminal op de Mac formatteert:
bekijk hoe je een defecte externe schijf formatteert in Terminal op de Mac
Korte versie. Test koppelen in alleen-lezenmodus. Verifieer, blijf niet repareren. Sluit kabel- en behuizingsproblemen uit. Herstel met Disk Drill. Formatteer pas nadat je gegevens veilig zijn. Twee uren met kans op typfouten nu is beter dan later de hele schijf verliezen, geloof me.