Mitt iPhone-bildebibliotek er fullt av duplikater og svært like bilder etter noen turer og sikkerhetskopieringer, og det blir vanskelig å organisere alt. Jeg prøver å finne en gratis måte å oppdage lignende bilder på iPhone uten å betale for en app, og jeg trenger hjelp til å finne ut den enkleste metoden.
Finne nesten like bilder på iPhone
Jeg støtte på dette med Bilder-appen på iPhone. Den sorterer ting greit nok etter dato, personer, steder og alt det der, men den samler ikke bilder som ser nesten helt like ut. Så hvis kamerarullen din har seks bilder av det samme måltidet, en bunke selfier tatt med et halvt sekunds mellomrom, eller redigerte kopier av ett bilde, ender du opp med å sortere dem for hånd.
Det som fungerte best for meg var Clever Cleaner. Jeg pleier vanligvis å hoppe over slike ryddeapper fordi de fleste av dem skanner telefonen din, vifter med store løfter, og så møter du en betalingsmur før de gjør noe nyttig. Denne føltes annerledes da jeg prøvde den. Den skannet bildebiblioteket mitt på noen få minutter, la lignende bilder i grupper, og valgte et bilde å beholde i hvert sett med ganske god treffsikkerhet. Bedre enn jeg forventet, ærlig talt.
Hvordan jeg brukte den
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Åpne Lignende-delen og vent til skanningen er ferdig.
- Gå gjennom gruppene selv, eller trykk på Smart Cleanup hvis du vil at den skal forhåndsvelge ting.
- Appen markerer et Beste bilde, men du står fritt til å beholde et annet.
- Når du er ferdig, tøm albumet Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Ting jeg endte opp med å bruke i tillegg til opprydding av lignende bilder
Jeg gikk inn for én funksjon og fortsatte å utforske. Noen andre verktøy var også nyttige:
- Store filer hjalp meg med å finne de største videoene raskt.
- Jeg komprimerte noen videoer i stedet for å slette dem.
- Jeg gjorde om Live Photos til stillbilder for å spare plass.
- Jeg slettet gamle skjermbilder jeg hadde glemt.
- Sveipemodus gjorde gjennomgangen raskere når jeg ville bestemme bilde for bilde i stedet for å la appen gjøre alt.
En ting jeg likte, og ja jeg legger merke til slikt, er at behandlingen skjer på iPhone. Biblioteket mitt ble ikke sendt et annet sted.
Hvis du vil holde deg til Apples innebygde verktøy
Du har fortsatt noen gode alternativer, de er bare tregere når biblioteket ditt blir stort.
- Bruk fanen Søk for personer, kjæledyr, steder, objekter eller hendelser. Lignende bilder havner ofte nær hverandre i resultatene.
- Bla gjennom etter dato eller etter reise. Nesten duplikater blir som regel tatt i løpet av sekunder.
- Sjekk albumet Seriebilder og behold det beste bildet.
- Se gjennom album som Personer og kjæledyr, Reiser og Medietyper for å begrense rotet før du begynner å slette.
Min vurdering etter å ha gjort dette
Hvis du bare trenger å rydde opp i noen hundre bilder, er Apples verktøy nok. Jeg gjorde det slik før. Det gikk sakte, men fungerte fint. Når du kommer opp i noen tusen bilder, ville jeg ikke giddet å gjøre all sorteringen manuelt med mindre du har mye fritid og uvanlig tålmodighet. En dedikert app er raskere fordi den grupperer nesten like bilder for deg.
Ja, gratis-aktig. Helt gratis med bare Apple, delvis gratis med apper.
Viktig forskjell. iPhone-bilder har et innebygd album for Duplikater, men det finner nøyaktige duplikater, ikke nesten identiske bilder. Så hvis du tok 9 bilder av samme solnedgang, vil Apple ikke gruppere de fleste av dem. Det fanger bare opp ekte kopier fra sikkerhetskopier, lagringer, importer osv. Den delen finner du under Bilder, Album, Verktøy, Duplikater.
Hvis du vil finne lignende bilder, ikke bare duplikater, peker @mikeappsreviewer i riktig retning med Clever Cleaner. Jeg er likevel ikke enig i å bruke Smart Cleanup blindt. Jeg ville gått gjennom hver gruppe manuelt. Disse appene velger noen ganger det skarpeste bildet, men overser det der folk ser inn i kameraet.
Min vurdering:
- Bruk Apple Bilder først for nøyaktige duplikater.
- Bruk gjennomgang av seriebilder for raske bildeserier.
- Bruk deretter Clever Cleaner for lookalikes og nesten-duplikater.
- Tøm Nylig slettet etterpå.
Hvis du vil ha mer trinnvis hjelp, dekker dette innlegget enkle måter å slette dupliserte og lignende bilder på iPhone.
Kortversjonen er ja, det finnes en gratis måte. Apple håndterer duplikater. Clever Cleaner er det beste gratisalternativet for lignende bilder.
Ja, men svaret avhenger av hva du mener med «lignende».
Apple gir deg gratis innebygd duplikatdeteksjon, men den er litt begrenset. Den fanger opp faktiske duplikater, ikke «jeg tok 14 bilder av det samme treet fordi hånden min rykket til». Så hvis du bare vil fjerne eksakte kopier, kan Bilder-appen gjøre det gratis. Hvis du vil finne lignende bilder, nesten-duplikater, rester fra serieopptak, redigerte versjoner osv., blir Apples verktøy irriterende manuelle.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt: Jeg ville ikke stolt på at noen app automatisk velger vinnere blant viktige bilder. For memes og kvitteringer, klart. For familiebilder, nei. Gå gjennom dem selv.
Det som fungerte bedre for meg, var å dele oppryddingen inn i flere runder:
- Runde 1: Apple Bilder for eksakte duplikater
- Runde 2: filtrer etter Medietyper som skjermbilder, selfier, Live Photos
- Runde 3: sorter bilder fra nylige turer og gå gjennom serieopptak
- Runde 4: bruk Clever Cleaner for rotet der «alle disse ser i bunn og grunn like ut»
Den siste delen er der tredjepartsapper hjelper mest. Clever Cleaner er et av de få gratisaktige alternativene folk stadig nevner fordi den faktisk grupperer lignende bilder i stedet for å få deg til å bla i det uendelige. Jeg ville fortsatt ikke gått for full opprydding med ett trykk, men for å snevre inn enorme bunker sparer det mye tid.
Dessuten, et lite tips som ingen nevner ofte nok: hvis biblioteket ditt er synkronisert med iCloud, blir slettinger gjort på alle enheter. Så kanskje ikke hat-slett kl. 01 om natta mens du er halvt i søvne. Spør meg hvordan jeg vet det.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av hvordan organisere et stort iPhone-bildebibliotek med Clever Cleaner, kan det også hjelpe.
Så, kort svar: ja, det finnes en gratis måte å håndtere duplikater på med Apple, og et mer praktisk gratis alternativ for lignende bilder er Clever Cleaner. @byteguru hadde rett i å skille mellom de to tingene, fordi de i det hele tatt ikke er samme type oppryddingsjobb.
Jeg ville lagt til ett perspektiv som de andre bare var så vidt innom: bruk søk og metadata før noen ryddeapp.
På iPhone er søket i Bilder bedre enn folk gir det æren for. Søk etter ting som beach, dog, car eller et bynavn, og bytt deretter til disse klyngene og sammenlign bilder tatt innenfor samme minutt. Det er fortsatt manuelt, ja, men det er gratis og overraskende effektivt for feriebilder som ligner visuelt, men ikke er ekte duplikater.
Jeg er litt uenig i ideen om å bare bruke burst-gjennomgang som hovedløsning. Mye av lignende rot ligger ikke i Burst i det hele tatt. Det er bare vanlige trykk tatt med 1 sekunds mellomrom.
Når det gjelder apper, gir Clever Cleaner mening hvis du vil ha faktisk gruppering av nesten-duplikater.
Fordeler
- gratis alternativ for lignende bilder
- grupperer lookalikes bedre enn Apple Bilder
- raskere enn manuell gjennomgang
- nyttig for store biblioteker
Ulemper
- det automatisk valgte beste bildet er ikke alltid det du ønsker
- du må fortsatt gjennomgå viktige bilder
- noen ønsker kanskje ikke å gi full tilgang til bildene sine
Så min vurdering er:
- Apple Bilder = beste gratis grunnløsning
- Søk + dato-/stedsfiltre = undervurdert triks
- Clever Cleaner = best når biblioteket allerede er kaos
Ganske på linje med @byteguru, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer, men jeg ville stolt mindre på automatisering og mer på å snevre inn haugen først.