Finns det ett gratis sätt att återställa filer från en RAW-hårddisk?

Min externa hårddisk visas plötsligt som RAW, och jag kan inte öppna några av mina filer. Den innehåller viktiga foton och arbetsdokument, och jag försöker hitta en gratis metod för återställning från en RAW-hårddisk innan jag riskerar att formatera den eller betala för programvara. Vad ska jag göra för att återställa data från en RAW-enhet på ett säkert sätt?

Ja, jag skulle avvakta med att formatera den. Den där Windows-rutan, 'Du måste formatera disken innan du kan använda den', betyder oftast att Windows har tappat bort filsystemet. Det betyder inte alltid att dina filer är borta. Jag har sett RAW-enheter där datan fortfarande låg kvar, orörd, och problemet bara fanns i partitionen eller filsystemets metadata.

Det första jag skulle kontrollera är hur enheten beter sig, innan du gör något annat.

1. Om den visas normalt i Diskhantering, förblir ansluten och låter normalt, skulle jag prova programvaruåterställning först.
  2. Om den klickar, kopplas från, fryser systemet eller dyker upp och försvinner, skulle jag stoppa där och skicka den till ett återställningslaboratorium. Att göra det själv på en felande enhet är så man förvandlar en dålig dag till en död enhet.

Om detta ser ut som filsystemsskada och inte hårdvarufel, skulle jag göra det i den här ordningen:

1. Sluta skriva något till enheten.
  2. Ta ut de viktiga filerna först.
  3. Öppna ett urval av återställda filer och kontrollera att de inte är skadade.
  4. Först därefter prova reparationer eller omformatering.
  5. Om du fortfarande litar på enheten, lägg tillbaka filerna senare.

Jag skulle börja med Disk Drill. Det som stack ut för mig är att det inte håller sig till en enda återställningsmetod. När tillräckligt mycket av det ursprungliga filsystemet finns kvar tenderar det att återställa filer med namn och mappar intakta. När metadatan är förstörd faller det tillbaka på signaturskanning och letar efter kända filtyper direkt på disken.

Stegen är tillräckligt enkla:

1. Installera Disk Drill någon annanstans, aldrig på RAW-enheten.
  2. Välj RAW-disken eller partitionen.
  3. Klicka på Sök efter förlorad data. På en extern enhet använder du Universal Scan om det efterfrågas. Jag skulle bara röra Advanced Camera Recovery för material från kameror, actionkameror eller drönare.
  4. Låt skanningen slutföras. Avbryt inte halvvägs om inte enheten börjar bete sig konstigt.
  5. Förhandsgranska filer innan du återställer dem.
  6. Återställ dem till en annan disk.

Om du vill ha gratisverktyg skulle jag titta på TestDisk och PhotoRec.

1. TestDisk är det jag skulle prova när det finns en chans att partitionstabellen eller startsektorn är huvudproblemet. Ibland får det tillbaka volymen utan att du tvingas återställa allt fil för fil.
  2. PhotoRec ignorerar det trasiga filsystemet och skannar efter filsignatur. Det fungerar bra utifrån vad jag har sett, men kompromissen är rätt ful. Du förlorar oftast de ursprungliga filnamnen och mappstrukturen, så städningen efter återställningen blir snabbt irriterande.

En sak som folk hoppar över och sedan ångrar är att skapa en avbild först. Om enheten känns instabil men fortfarande går att läsa ger en byte-för-byte-avbild dig lite andrum. Om ett reparationsverktyg gör saken värre har du fortfarande avbilden. Skanna kopian, inte originalet. Jag har gjort detta en gång med ett opålitligt USB-minne och det räddade mig från att upprepa läsningar på felande hårdvara.

När filerna är i säkerhet skulle jag först då tänka på att fixa RAW-partitionen. Om enheten tidigare använde NTFS hjälper CHKDSK ibland. Jag skulle fortfarande inte köra det före återställning, eftersom det skriver ändringar till filsystemet och jag har sett det göra senare återställning svårare. Om CHKDSK inte gör något användbart skulle jag gå vidare till TestDisk. Om det fortfarande inte leder någonstans skulle jag återskapa partitionen i Diskhantering, göra en snabbformatering och kopiera tillbaka den återställda datan.

En extra sak för SSD-enheter. Låt den inte ligga i dagar eller veckor om du bryr dig om datan. TRIM kan rensa bort raderade block i bakgrunden med tiden. En RAW-volym utlöser inte alltid det direkt, men jag skulle inte vänta för att få reda på det. Tidiga återställningsförsök brukar oftast gå bättre, särskilt om du slutar använda enheten i samma ögonblick som du märker problemet.

Ja. Gratis filåterställning från en RAW-enhet finns, men vad som är bäst att göra beror på om enheten är stabil.

Jag håller med om det mesta som @mikeappsreviewer sa, men jag skulle inte hoppa på reparationsverktyg för tidigt. TestDisk är utmärkt när det fungerar, men på en enhet med viktiga foton och arbetsdokument skulle jag fokusera på att extrahera filerna först, inte reparera. Få ut filerna, och håll sedan på med partitionen senare.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera SMART-hälsan med CrystalDiskInfo.
    Om hälsan är dålig, eller om enheten kopplas från, stoppa. Gör-det-själv blir snabbt riskabelt.

2. Skapa en klon eller avbild om enheten går att läsa.
    Använd HDD Raw Copy Tool eller ddrescue om du kan Linux. En klon ger dig en andra chans om den första skanningen går dåligt.

3. Prova gratis återställning först.
    Windows File Recovery är gratis från Microsoft, men det är bara kommandorad och ganska irriterande. Ändå gör det ett okej jobb med dokument, JPG, PNG, ZIP, PDF på skadade filsystem.

4. Om gratisverktyg missar för mycket, använd Disk Drill.
    Det är enklare att sortera resultat och förhandsgranska saker. På RAW-volymer sparar det tid. Återställ till en annan enhet, inte samma.

5. Ignorera CHKDSK tills efter återställningen.
    Folk älskar att köra det. Folk ångrar det också.

Om du vill ha en lättförståelig guide för dataåterställning från RAW-hårddisk och filräddning från en RAW-extern enhet, hjälper detta:
titta på denna genomgång av återställning från RAW-enhet

En sak till. Om detta är en SSD i ett externt kabinett, vänta inte för länge. Om det är en gammal HDD har du lite mer spelrum. Formatera den inte än. Den popup-rutan är en fälla, lol.

Formatera den inte än. RAW betyder vanligtvis att Windows inte kan läsa filsystemet, inte att filerna omedelbart försvann. Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sternenwanderer på den punkten, men jag är lite mer skeptisk till att prova någon fix för tidigt.

Det jag skulle lägga till är detta: kontrollera kabinettet/kabeln innan du antar att själva disken är körd. Jag har sett externa enheter visas som RAW bara för att USB-bryggan betedde sig dumt. Prova en annan USB-kabel, en annan port och om möjligt en annan dator. Om den plötsligt monteras normalt är problemet löst utan att peta i filsystemet.

Om enheten alls går att läsa, kopiera dessutom några sektorer först med något som HDDSuperClone eller ddrescue. Till och med en partiell klon är bättre än att upprepade gånger belasta originaldisken. Gratis metod, mindre risk.

När det gäller programvara är TestDisk/PhotoRec de klassiska gratisalternativen, men de kan vara klumpiga och ganska jobbiga att sortera igenom. Om du vill ha något som är lättare att navigera i är Disk Drill värt en titt för återställning från RAW-hårddisk, särskilt för att förhandsgranska foton/dokument innan återställning. Installera det bara inte på den dåliga disken.

En sak jag inte skulle göra är att sätta för stor tilltro till CHKDSK. Folk behandlar det som magi. Det är det inte. Ibland fixar det saker genom att slänga metadata i papperskorgen lol.

Om du vill ha en enkel översikt över hur Disk Drill hanterar raderade och förlorade filer förklarar denna genomgång och recension av Disk Drill recovery det ganska tydligt.

Kort version:

1. Sluta använda enheten
  2. Testa kabel/kabinett
  3. Klona om möjligt
  4. Återställ filer till en annan disk
  5. Reparera/omformatera först efter att dina saker är säkra

Om enheten klickar, försvinner eller blir superslö, sluta med hemmafixandet. Det är där gratis kan bli dyrt väldigt snabbt.