Mitt iPhone-bildbibliotek är fullt av duplicerade och mycket liknande bilder efter några resor och säkerhetskopieringar, och det börjar bli svårt att organisera allt. Jag försöker hitta ett gratis sätt att upptäcka liknande bilder på iPhone utan att betala för en app, och jag behöver hjälp med att ta reda på den enklaste metoden.
Hitta liknande foton på iPhone
Jag stötte på det här med appen Bilder på iPhone. Den sorterar saker tillräckligt bra efter datum, personer, platser och allt sådant, men den grupperar inte ihop foton som ser nästan likadana ut. Så om din kamerarulle har sex bilder av samma måltid, en hög selfies tagna med en halv sekunds mellanrum eller redigerade kopior av en bild, får du sortera dem för hand.
Det som fungerade bäst för mig var Clever Cleaner. Jag brukar hoppa över appar för rengöring eftersom de flesta skannar din telefon, viftar med stora löften och sedan möter dig med en betalvägg innan de gör något användbart. Den här kändes annorlunda när jag testade den. Den skannade mitt bildbibliotek på några minuter, lade liknande bilder i grupper och valde ut en bild att behålla i varje uppsättning med ganska bra träffsäkerhet. Bättre än jag väntade mig, ärligt talat.
Så här använde jag den
- Installera Clever Cleaner från App Store.
- Låt den få åtkomst till ditt bildbibliotek.
- Öppna avsnittet Liknande och vänta tills skanningen är klar.
- Kontrollera grupperna själv, eller tryck på Smart Cleanup om du vill att den ska förvälja saker.
- Appen markerar en Bästa bild, men du kan förstås behålla en annan.
- När du är klar, töm albumet Nyligen raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.
Saker jag använde utöver rensning av liknande bilder
Jag gick in för en funktion och fortsatte att kika runt. Några andra verktyg var användbara:
- Heavies hjälpte mig att snabbt hitta de största videorna.
- Jag komprimerade några videor i stället för att radera dem.
- Jag gjorde om Live Photos till stillbilder för att spara utrymme.
- Jag raderade gamla skärmbilder som jag hade glömt bort.
- Svepläge gjorde granskningen snabbare när jag ville avgöra bild för bild i stället för att låta appen göra allt.
En sak jag gillade, och ja jag är uppmärksam på sådant, är att bearbetningen stannar på iPhone. Mitt bibliotek skickades inte iväg någon annanstans.
Om du vill hålla dig till Apples inbyggda verktyg
Du har fortfarande några helt okej alternativ, de är bara långsammare när ditt bibliotek blir stort.
- Använd fliken Sök för personer, husdjur, platser, objekt eller händelser. Liknande bilder hamnar ofta nära varandra i resultaten.
- Bläddra efter datum eller efter resa. Nästan identiska bilder brukar tas inom några sekunder.
- Kontrollera albumet Bildserie och behåll den bästa bilden.
- Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att minska röran innan du börjar radera.
Min syn efter att ha gjort detta
Om du bara behöver rensa bort några hundra bilder räcker Apples verktyg. Jag gjorde det på det sättet tidigare. Det gick långsamt, men fungerade. När du kommer upp i några tusen bilder skulle jag inte bry mig om att göra all sortering manuellt om du inte har mycket fritid och ovanligt tålamod. En dedikerad app går snabbare eftersom den grupperar nästan identiska bilder åt dig.
Ja, gratis-ish. Helt gratis bara med Apple, delvis gratis med appar.
Viktig skillnad. Bilder på iPhone har ett inbyggt album för dubbletter, men det hittar exakta dubbletter, inte nästan identiska bilder. Så om du tog 9 bilder av samma solnedgång kommer Apple inte att gruppera de flesta av dem. Det fångar bara riktiga kopior från säkerhetskopior, sparningar, importer osv. Den delen finns under Bilder, Album, Verktyg, Dubbletter.
Om du vill hitta liknande bilder, inte bara dubbletter, pekar @mikeappsreviewer åt rätt håll med Clever Cleaner. Jag håller dock inte med om att använda Smart Cleanup blint. Jag skulle granska varje grupp manuellt. De här apparna väljer ibland den skarpare bilden, men missar den där folk tittar in i kameran.
Min syn:
- Använd Apple Bilder först för exakta dubbletter.
- Använd granskning av bildserier för snabbtagna bilder.
- Använd sedan Clever Cleaner för lookalikes och nästan-dubbletter.
- Töm Nyligen raderade efteråt.
Om du vill ha mer hjälp steg för steg täcker detta inlägg enkla sätt att radera dubbletter och liknande bilder på iPhone.
Kort version: ja, det finns ett gratis sätt. Apple hanterar dubbletter. Clever Cleaner är det bättre gratisalternativet för liknande bilder.
Ja, men svaret beror på vad du menar med liknande.
Apple ger dig gratis inbyggd dubblettidentifiering, men den är ganska begränsad. Den hittar faktiska dubbletter, inte jag tog 14 bilder på samma träd för att handen ryckte till. Så om du bara vill ta bort exakta kopior kan appen Bilder göra det gratis. Om du vill hitta liknande bilder, nästan-dubbletter, rester från serietagning, redigerade versioner och så vidare blir Apples verktyg irriterande manuella.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt: jag skulle inte lita på att någon app automatiskt väljer vinnare bland viktiga bilder. För memes och kvitton, visst. För familjebilder, nej. Granska dem själv.
Det som fungerade bättre för mig var att dela upp rensningen i omgångar:
- Omgång 1: Apple Bilder för exakta dubbletter
- Omgång 2: filtrera efter Medietyper som skärmavbilder, selfies, Live Photos
- Omgång 3: sortera bilder från senaste resan och granska serietagningar
- Omgång 4: använd Clever Cleaner för röran där allt i princip ser likadant ut
Den sista delen är där appar från tredje part hjälper mest. Clever Cleaner är ett av de få gratisaktiga alternativen som folk fortsätter nämna eftersom den faktiskt grupperar liknande bilder i stället för att tvinga dig till ändlöst skrollande. Jag skulle fortfarande inte gå hela vägen till en rensning med ett tryck, men för att smalna av enorma bildhögar sparar det mycket tid.
En liten extra sak som ingen nämner tillräckligt ofta: om ditt bibliotek är synkat med iCloud påverkar raderingar alla enheter. Så kanske ska du inte ilsk-radera klockan 01 medan du är halvt sovande. Fråga mig inte hur jag vet.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång av hur man organiserar ett stort iPhone-bildbibliotek med Clever Cleaner, kan det också hjälpa.
Så, kort svar: ja, det finns ett gratis sätt för dubbletter med Apple, och ett mer praktiskt gratis alternativ för liknande bilder är Clever Cleaner. @byteguru hade rätt i att skilja på de två sakerna, eftersom det inte alls är samma sorts rensningsjobb.
Jag skulle lägga till en aspekt som de andra bara berörde lite lätt: använd sökning och metadata före någon städapp.
På iPhone är sökningen i Bilder bättre än folk ger den cred för. Sök på saker som beach, dog, car eller ett stadsnamn, och växla sedan till de klustren och jämför bilder tagna inom samma minut. Det är fortfarande manuellt, ja, men det är gratis och förvånansvärt effektivt för resebilder som är visuellt lika men inte riktiga dubbletter.
Jag håller inte riktigt med om idén bara använd seriebildsgranskning som huvudsaklig lösning. Mycket liknande skräp finns inte i Seriebild alls. Det är bara vanliga tryck tagna med 1 sekunds mellanrum.
För appar är Clever Cleaner vettigt om du vill ha faktisk gruppering av nästan identiska bilder.
Fördelar
- gratis alternativ för liknande bilder
- grupperar snarlika bilder bättre än Apple Bilder
- snabbare än manuell granskning
- användbart för stora bibliotek
Nackdelar
- den automatiskt valda bästa bilden är inte alltid den du vill ha
- du behöver fortfarande granska viktiga bilder
- vissa kanske inte vill ge full åtkomst till bilder
Så här är min uppfattning:
- Apple Bilder = bästa gratisgrund
- Sökning + datum/plats-filter = underskattat knep
- Clever Cleaner = bäst när biblioteket redan är kaos
Det stämmer ganska väl överens med @byteguru, @reveurdenuit och @mikeappsreviewer, men jag skulle förlita mig mindre på automatisering och mer på att först minska högen.