Ik probeer bestanden te herstellen van een harde schijf met slechte sectoren, maar deze wordt steeds halverwege de scan losgekoppeld. De schijf wordt soms nog wel gedetecteerd, en ik maak me zorgen dat verdere pogingen het gegevensverlies kunnen verergeren. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens van een defecte harde schijf te herstellen zonder meer schade te veroorzaken.
Een cyclische redundantiecontrolefout zien, of hebben dat Verkenner vastloopt wanneer je één map opent, betekent voor mij meestal één ding. Blijf van de schijf af.
Als het een externe schijf was, koppelde ik die los. Als het mijn hoofd-systeemschijf was, zette ik de pc uit en liet ik die met rust. Opnieuw opstarten voelt onschuldig, maar dat is het niet. Elke keer opstarten geeft Windows en de firmware van de schijf meer kansen om opnieuw op dezelfde beschadigde plekken te hameren. Ik heb dit ooit op de harde manier geleerd met een oude WD-schijf van 2 TB. Die ging in één middag van sommige mappen willen niet openen naar schijf verdwijnt halverwege het kopiëren.
Waar die fouten vaak op wijzen
Je kijkt meestal naar een van twee problemen.
Zachte bad sectors, soms logische bad sectors genoemd. Dit is wanneer de gegevens of de foutcontrole-informatie niet meer overeenkomen. Ik heb dit gezien na stroomuitval, geforceerde afsluitingen en één keer nadat iemand tijdens een overdracht een USB-kabel eruit trok. Het opslaggebied zelf kan nog in orde zijn.
Harde bad sectors zijn vervelender. Die wijzen meestal op fysieke schade. Versleten platteroppervlak, zwakke kop, falende interne onderdelen, dat soort dingen. Geen enkele software repareert hardware. In het beste geval helpt software beschadigde gebieden lang genoeg te vermijden om gegevens eraf te halen.
Waar mensen het erger maken
Veel mensen grijpen meteen naar CHKDSK. Dat zou ik niet als eerste doen als je bestanden belangrijk zijn.
CHKDSK is bedoeld om het bestandssysteem weer bruikbaar te maken. Het is niet gebouwd rond het behouden van elk beschadigd bestandsrecord voor herstelwerk. Ik heb gevallen gezien waarin het de rommel opruimde op een manier die Windows prettig vond, maar waardoor herstel daarna slechter werd. Bestandssysteemreparatie en gegevensherstel zijn niet dezelfde taak.
Wat ik in plaats daarvan eerst zou doen
Kloon of maak een image van de schijf. Een volledige byte-voor-byte kopie, als de schijf nog leesbaar genoeg is.
Het doel is simpel. Je wilt één keer over de falende schijf gaan, niet tien keer. Haal wat je nog kunt over naar een gezonde schijf en doe daarna de rest van het werk vanaf de kopie. Zodra de image bestaat, laat je het origineel uitgeschakeld.
Voor doe-het-zelfwerk zou ik herstelsoftware kiezen boven reparatietools. Disk Drill is een van de bekendere opties voor dit soort situaties. Wat mij opviel is de back-upkant ervan. Op instabiele schijven probeert software zoals deze niet voor altijd vast te lopen op onleesbare delen. Het slaat lastige plekken over, kopieert eerst de makkelijk leesbare gegevens en komt daarna terug met kleinere leesacties. Dat is belangrijk. Minder lange vastlopers betekent meestal minder belasting voor een stervende schijf.
De globale werkwijze
- Sluit een gezonde doelschijf aan met genoeg vrije ruimte.
- Maak een byte-voor-byte image van de probleemschijf.
- Scan de image, niet de originele schijf.
- Sla herstelde bestanden op naar een andere schijf.
Dat laatste deel wordt vaak gemist. Zet herstelde bestanden niet terug op de originele schijf. Plaats ze ook niet op dezelfde schijf waarop je image staat. Gebruik een aparte bestemming.
Wanneer ik de doe-het-zelfpoging zou stoppen
Als de schijf klikt, schuurt, piept, niet op toeren komt of helemaal niet meer wordt gedetecteerd, zou ik daar stoppen.
Die symptomen wijzen meestal op een mechanisch defect, niet op een simpel bestandssysteemprobleem. Software repareert geen kapotte head stack of beschadigde interne onderdelen. Harder doorduwen kan het resultaat erger maken. Als de bestanden belangrijk zijn, stuur de schijf dan naar een lab.
Twee namen die mensen vaak noemen zijn Gillware en Techchef. Zij behandelen beschadigde schijven met de juiste hardware en cleanroomwerk. Het is niet goedkoop. Je moet vaak denken aan honderden dollars, soms veel meer. Nog altijd goedkoper dan trouwfoto’s, belastinggegevens, klantopnames of oude projectarchieven verliezen die je niet opnieuw kunt opbouwen.
Na herstel
Pas nadat je bestanden zijn hersteld en gecontroleerd, zou ik er überhaupt aan denken om reparaties op de originele schijf te proberen.
In dat stadium kun je een volledige formattering doen of chkdsk /r uitvoeren zodat het besturingssysteem slechte sectoren markeert en die later vermijdt. Ik zou de schijf nog steeds niet meer vertrouwen voor iets belangrijks. Zodra een schijf CRC-fouten begint te geven en vastloopt bij leesacties, beschouw ik dat als een waarschuwingslabel, niet als een tijdelijke storing.
Wat ik heb veranderd nadat ik hiervoor ben afgestraft
Ik ben gestopt met doen alsof één kopie genoeg was.
De back-upregel waar ik me nu aan houd is 3-2-1.
Drie kopieën van je gegevens.
Twee verschillende opslagtypes.
Eén kopie buitenshuis of in de cloud.
Het kost wat meer opzet. Nog altijd beter dan een weekend besteden aan proberen familiefoto’s van een schijf te halen die om 1:30 's nachts zieke geluiden maakt.
Het loskoppelen van de schijf midden in een scan is een slecht teken. Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop met volledige rescans op de originele schijf. Elke vastloper of herverbindingsgebeurtenis betekent dat de schijf moeite heeft met lezen, voeding krijgen of lang genoeg verbonden blijven om te voltooien.
Eén ding dat ik eerst zou controleren, vóór meer herstelpogingen, is het verbindingspad. Veel falende externe schijven lijken dood terwijl het echte probleem zwakke USB-voeding, een slechte kabel of een instabiele SATA-naar-USB-bridgeprint is. Als dit een externe schijf is, probeer dan een nieuwe kabel, een andere USB-poort en sla hubs over. Als hij een eigen voeding heeft, vervang die dan ook. Ik heb schijven urenlang zien loskoppelen en daarna prima online zien blijven na het vervangen van een kabel van 10 dollar. Klinkt dom, maar het gebeurt voortdurend.
Ik verschil een beetje van mening over de algemene opvatting nooit opnieuw opstarten. Eén gecontroleerde herstart na het wisselen van de kabel of poort is prima. Tien nieuwe pogingen is waar mensen de schijf slopen.
Controleer vervolgens SMART-statistieken met iets eenvoudigs zoals CrystalDiskInfo, alleen als de schijf lang genoeg gekoppeld blijft. Hertoegewezen sectoren, wachtende sectoren en CRC-fouten vertellen je veel. CRC-fouten wijzen vaak op problemen met de kabel of behuizing, niet alleen op schade aan de platter. Als SMART vol staat met wachtende en niet-corrigeerbare sectoren, stop dan met testen en ga over op imaging.
Voor herstel is Disk Drill nog steeds een solide keuze omdat je er eerst een image mee kunt maken en vervolgens vanaf die image kunt werken. Dat is in dit stadium belangrijker dan de scanengine. Het is ook de moeite waard om hier echte gebruikersfeedback te lezen als je snel een gevoel bij de software wilt krijgen, echte Disk Drill gebruikersreviews en beoordelingen.
Nog één praktische tip. Als de schijf in een externe behuizing zit, haal hem eruit en sluit hem rechtstreeks op SATA aan in een desktop, als je daar toegang toe hebt. USB-bridgechips vallen vaak weg onder leesbelasting. Directe SATA is stabieler. Als hij op SATA nog steeds loskoppelt, is de schijf zelf het probleem, niet de behuizing.
Als de schijf begint te klikken, uitspint of uit de BIOS verdwijnt, stop dan met doe-het-zelfgedoe. Op dat punt geef je een falende schijf alleen maar meer kansen om te sterven.
Als hij halverwege de scan de verbinding verbreekt, zou ik dit niet meer zien als een normaal probleem van scan langer, maar het eerst behandelen als een stabiliteitsprobleem. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je de schijf niet moet overbelasten, en @cazadordeestrellas heeft gelijk dat de behuizing of kabel absoluut de boosdoener kan zijn.
Eén ding dat ik zou toevoegen: laat de schijf afkoelen tussen pogingen door. Geen onzin met de vriezer, laat hem gewoon een tijdje uitgeschakeld rusten. Ik heb randgevallen van schijven langer online zien blijven wanneer ze zichzelf niet aan het opwarmen waren tijdens herhaalde retries. Warmte maakt marginale leesacties erger, punt.
Vermijd ook bladeren per bestand. Verkenner is er vreemd genoeg erg goed in om vast te lopen op één beschadigde map en vervolgens de hele schijf mee omlaag te trekken. Als het kan, gebruik dan iets dat sequentieel leest en logs bijhoudt. Disk Drill is hier prima, vooral omdat je een schijfimage kunt maken en daarna niet meer op de originele hardware hoeft te passen.
En als je ziet dat wat mensen een situatie van basisprincipes van slechte sectoren en leesfouten op harde schijven noemen met het uur erger wordt, betekent dat meestal dat het medium achteruitgaat, niet alleen dat Windows dom doet.
Kleine afwijkende mening bij de aanpak check alles: ik zou niet veel tijd besteden aan extra diagnostiek als de gegevens belangrijk zijn. Elke test zijn meer leesacties. Vervang de kabel, probeer indien mogelijk directe SATA, en doe daarna een image-poging. Als de schijf daar ook uitvalt, is het tijd voor een lab. Best vervelend, maar daar ligt voor mij de grens.