Gendannelse af SD-kort på Mac, er der en måde at gendanne filer på?

Jeg mistede ved et uheld fotos og videofiler fra mit SD-kort, mens jeg brugte min Mac, og jeg prøver at finde ud af, om der er en sikker måde at gendanne dem på, før de bliver overskrevet. Jeg har virkelig brug for hjælp til gendannelse af SD-kort på Mac, herunder hvilken gendannelsessoftware eller hvilke trin der faktisk virker til slettede eller formaterede filer.

Jeg har måttet gendanne SD-kort på en Mac et par gange, og den vej, du skal gå, afhænger af, hvad der gik galt.

Hvis du slettede filer, er dine chancer ofte ret gode. En hurtigformatering kan også gendannes i mange tilfælde, fordi den normalt først sletter filtabelen og lader de underliggende data ligge der et stykke tid. En fuld formatering plus mere brug bagefter er der, hvor det begynder at falde fra hinanden. Nye billeder, kopierede filer, appdata, alt det æder sig ind i de gamle sektorer. Hardwareproblemer er et separat rod. Hvis kortet bliver ved med at afbryde, bliver varmt, ikke vil monteres, eller macOS ser det inkonsekvent, kommer softwareværktøjer ofte ikke særlig langt.

Den største fejl, jeg bliver ved med at se, er folk, der bruger kortet efter tabet. Jeg gjorde det selv engang med et 32GB-kort fra et kamera, tog måske 20 billeder mere, og nogle ældre billeder var tabt for altid. På små kort løber du hurtigt tør for sikker plads.

På Mac ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har prøvet en masse gendannelsesapps gennem tiden, inklusive UFS Explorer og R-Studio. Disk Drill rammer som regel det bedste kompromis for mig. Nemmere at arbejde med end de tungere værktøjer, men stadig god til at trække filer ud af svære situationer.

Det, jeg gør, ser sådan ud:

1. Tilslut SD-kortet til din Mac med en kortlæser
  2. Start Disk Drill, og vælg SD-kortet fra listen
  3. Start en fuld scanning
  4. Vent, til scanningen er færdig, stop ikke før tid
  5. Gennemse det, den fandt
  6. Gendan filerne til et andet drev eller til din Macs interne SSD

En del, jeg bliver ved med at vende tilbage til, er forhåndsvisningsfunktionen. Den sparer tid. Disk Drill håndterer mange kamerafiltyper godt, inklusive RAW-formater, og den klarer sig som regel bedre med rodede videofiler end nogle lettere apps, jeg testede. Hvis et billede åbner rent i forhåndsvisning, eller en video lader dig spole igennem uden fejl, ville jeg tage det som et godt tegn på, at gendannelsen virkede.

Jeg ville heller ikke eksportere 5.000 filer i ét hug. Tag først en lille portion. Åbn billederne. Tjek videoerne. Se, om filnavnene er intakte, se om filerne er ødelagte, se hvad der kan bruges. Jeg lærte det på den irriterende måde efter at have ventet i timevis på et stort gendannelsesjob kun for at opdage, at halvdelen af klippene var ubrugelige. At teste først giver dig en bedre idé om, hvorvidt scanningen fandt rigtige data eller skrammel.

Først og fremmest, stop med at bruge SD-kortet. Skub det ud. Sæt låsekontakten til, hvis dit kort har en. Hver skrivning reducerer chancerne for gendannelse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, men jeg ville tilføje ét trin før scanning. Lav først et image af SD-kortet. Arbejd fra imaget, ikke fra det originale kort. Hvis kortet begynder at give læsefejl, vil du gerne have én stabil kopi at teste med. På Mac kan du gøre dette med Diskværktøj eller Terminal. Hvis Diskværktøj fejler, kan kortet være ved at blive nedbrudt.

Jeg ville heller ikke stole på Førstehjælp til at “reparere” kortet før gendannelse. Nogle gange hjælper det. Nogle gange omskriver det filsystemdata og gør gendannelsen mere rodet. Jeg har set folk miste mappestrukturen ved at gøre det. Så jeg ville springe reparationer over, indtil du har hentet dataene ud.

Hvis du vil have en nem Mac-løsning, er Disk Drill stadig et af de bedre valg til gendannelse af SD-kort på Mac. Scan kortets image, hvis det er muligt. Gendan filer til din Mac eller et eksternt drev, aldrig tilbage til SD-kortet. Start med dine vigtigste filtyper først, billeder og video, og sorter resten senere. Test et par gendannede klip, før du laver en stor eksport.

Hvis kortet kobler fra, monterer og afmonterer igen, eller viser 0 byte, bliver softwaregendannelse hurtigt usikker. På det tidspunkt er et professionelt laboratorium det sikrere valg.

For flere solide anbefalinger til software til gendannelse af SD-kort er denne tråd værd at kigge på:
bedste muligheder for gendannelsessoftware til SanDisk- og SD-kort

Kort fortalt, ja, filgendannelse på Mac er ofte mulig, hvis du hurtigt stopper brugen og ikke overskriver kortet. Tid betyder meget her, så lad være med at blive ved med at pille ved det.

Ja, der er en måde, men jeg ville gøre én ting lidt anderledes end det, @mikeappsreviewer og @nachtschatten foreslog. At lave et image først er smart, helt sikkert, men hvis kortet opfører sig helt normalt på din Mac, tjekker jeg som regel først, om de manglende filer bare er skjult i en mærkelig mappestruktur, før jeg går direkte i gang med en lang gendannelsessession. Kameraer og Macs kan nogle gange efterlade et rod.

Et par hurtige tjek, der ikke skriver meget eller noget meningsfuldt:

• kig i Finder med skjulte filer synlige: Command + Shift + .
  • tjek DCIM-mappen og eventuelle mapper af typen LOST.DIR
  • se, om Billedoverførsel eller Fotos stadig kan registrere miniaturer, selv hvis Finder ser tom ud
  • hvis du på et tidspunkt importerede til Mac’en, så tjek også Fotos-bibliotekets Senest slettet

Hvis filerne virkelig er væk, så ja, stop med at bruge kortet og gendan til et andet drev. Disk Drill er et solidt Mac-valg til gendannelse af SD-kort, fordi det er nemt at sortere fotos/videoer efter type og forhåndsvise, hvad der faktisk kan bruges. Den del betyder mere, end folk tror. En scanning, der finder 20.000 filer, er værdiløs, hvis halvdelen er korrupt skrald.

Én ting er jeg lidt uenig i: fuld scanning af alt først er ikke altid den bedste brug af tid, hvis du kun går op i JPEG-, HEIC-, MP4-, MOV- eller RAW-filer. På nogle kort sparer det en masse besvær at filtrere hårdt efter filtype efter scanningen. Mindre digital containerdykning.

Hvis dette også var et microSD brugt i en Android, drone eller Switch, kan resultaterne være dårligere på grund af fragmentering og den måde, video bliver skrevet i bidder på. Fotos kommer som regel lettere tilbage end video. Det er bare den irriterende virkelighed.

Hvis du vil have mere læsning om Mac-gendannelsesværktøjer, er denne Reddit-tråd udmærket:
bedste anbefalinger til Mac-filgendannelsessoftware fra Reddit

Kort fortalt: ja, gendannelse af SD-kort på Mac er ofte muligt, men hvert minuts fortsat brug gør det værre.