Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Windows 11-PC-en min etter å ha tømt Papirkurven, og nå finner jeg dem ikke noe sted. Noen av dokumentene og bildene er veldig viktige, og jeg trenger råd om de beste gjenopprettingsmetodene eller programvarene som fortsatt kan fungere før dataene blir overskrevet.
Slettet du en fil med Shift+Delete eller tømte Papirkurven?
Jeg hater å se at dette skjer. Du sletter én ting, og så går det opp for deg et sekund senere, og det knyter seg i magen. Det viktige å vite er enkelt. En fil som er merket som permanent slettet, blir ofte ikke slettet med en gang. Windows fjerner vanligvis filens oppføring og markerer plassen som ledig. Hvis ingenting annet har blitt skrevet over den ennå, er det fortsatt en sjanse for gjenoppretting.
Første steg, slutt å skrive til disken
Hvis filen var viktig, ville jeg sluttet å bruke den berørte disken med en gang, eller så nærme med en gang som du klarer. Ikke installer apper der. Ikke kopier ting over på den. Ikke last ned tilfeldige filer. Jeg ville til og med unngått vanlig surfing eller annet tull hvis det treffer samme disk. Hver skriving senker sjansene dine.
På SSD-er blir dette verre på grunn av TRIM. Når TRIM først kjører på de slettede blokkene, blir vinduet for gjenoppretting mye mindre. Noen ganger lukkes det helt.
Sjekk de kjedelige stedene først
Jeg har sett folk bruke en time på å skanne en disk, for så å finne den manglende filen i en gammel synkroniseringsmappe. Så før du gjør noe tungt, sjekk:
OneDrive
Filhistorikk
Tidligere versjoner
Annen skylagring
Eksterne disker
NAS-sikkerhetskopier
En hvilken som helst sikkerhetskopieringsapp du satte opp én gang og glemte
Denne delen føles dum helt til den fungerer. Noen ganger er ikke filen borte, du mistet bare den lokale kopien.
Hvis sikkerhetskopiering mislykkes, gå over til gjenopprettingsprogramvare
Hvis jeg måtte prøve programvare først, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har hatt ganske god erfaring med det i vanlige slettetilfeller. Det jeg likte best var hvor ofte det beholdt filnavn og mappestier intakte når filsysteminformasjonen fortsatt var der. Forhåndsvisning hjelper også, siden du ikke vil gjenopprette en haug med søppel og håpe at én fil er den riktige.
Hvordan jeg ville gjort det
Installer Disk Drill et annet sted hvis mulig, ikke på samme stasjon der filen ble slettet.
Velg stasjonen der filen pleide å ligge.
Kjør skanningen.
Bruk søk og filtre i stedet for å bla gjennom hele rotet.
Forhåndsvis filen hvis alternativet vises.
Gjenopprett den til en annen stasjon. Ikke legg den tilbake på kildestasjonen. Slik overskriver folk det de prøvde å redde.
På Windows tillater det ubegrenset skanning og forhåndsvisning. Gratis gjenoppretting går opp til 100 MB. For ett enkelt dokument eller noen få bilder er det noen ganger nok.
Andre verktøy folk stadig trekker frem, med god grunn
PhotoRec
Denne blir anbefalt mye fordi den er gratis og henter ut mye data. Jeg brukte den en gang på en rotete jobb med gjenoppretting fra et minnekort, og ja, den fant mye. Ulempen er stygg. Den baserer seg tungt på filsignaturer, så gjenopprettede filer kommer ofte tilbake uten nyttige navn og uten mappestruktur. Hvis gjenopprettingen din ender opp som ti tusen filer med navn som recovered_004321, er kvelden din ødelagt.
DiskGenius
Jeg ville sett på dette når problemet virker større enn én slettet fil. Tapt partisjon, skadet partisjon, RAW-volum, rare filsystemproblemer, slike ting. Det gir som regel mer mening når selve stasjonen ser logisk ødelagt ut og de enklere verktøyene ikke viser særlig mye.
Når jeg ville stoppet og ringt en fagperson
Det finnes et punkt der gjør-det-selv slutter å være smart. Hvis disken klikker, forsvinner fra Windows, gir maskinvarefeil eller inneholder data du ikke har råd til å miste, ville jeg ikke fortsatt å pirke på den. En profesjonell datagjenopprettingstjeneste gir mer mening da. Programvare hjelper bare hvis disken fortsatt er lesbar. Fysisk svikt er et annet problem.
Kort versjon
Bruk disken så lite som mulig. Sjekk sikkerhetskopier først. Hvis ingenting dukker opp, prøv gjenopprettingsprogramvare snart, ikke flere dager senere. Jo lenger disken forblir aktiv, desto dårligere blir sjansene dine. Hvis det er en SSD, må du handle raskt. Hvis disken virker skadet, stopp.
Ja, folk gjenoppretter permanent slettede filer på Windows 11. Jeg har sett at det fungerer, men resultatet avhenger av to ting. Hvor filene var lagret, og hvor mye du brukte PC-en etter slettingen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt. Slutt å bruke disken. Spesielt hvis filene dine lå på en SSD. På mange Windows 11-systemer reduserer SSD pluss TRIM sjansene for gjenoppretting raskt. Hvis det var en harddisk, er sjansene dine ofte bedre.
Én ting jeg vil legge til, sjekk dette før en full skanning:
Windows-sikkerhet, beskyttelseshistorikk. Noen filer blir satt i karantene, og så tror folk at de slettet dem.
Midlertidige Office-plasseringer og autosave-plasseringer, hvis det som gikk tapt var Word- eller Excel-filer.
OneDrive-nettpapirkurven, ikke bare den lokale mappen.
Miniatyrbilder og app-buffer for bilder. Du får ikke originalene, men noen ganger kan du lagre en kopi med lavere oppløsning.
Hvis du vil ha en nybegynnervennlig guide for gjenoppretting av slettede filer i Windows 11, hjelper denne korte videoen: enkel gjennomgang av gjenoppretting av slettede filer i Windows 11
For programvare er Disk Drill et av de bedre første forsøkene fordi søk, forhåndsvisning og filtre for filtyper sparer tid. Jeg er ikke helt enig i å starte skanninger med en gang hvis filene lå i synkroniserte mapper. Jeg ville bekreftet skyversjoner først, og deretter skannet. Mindre risiko, mindre rot.
Ikke gjenopprett tilbake til samme disk heller. Folk gjør fortsatt dette og overskriver sine egne filer. Litt brutalt, men ja.
Hvis dokumentene er forretning, juridisk materiale eller familiearkiv, er et profesjonelt laboratorium tryggere enn gjentatte gjør det selv-forsøk.
Ja, det er mulig, men mulig og sannsynlig er to forskjellige ting.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg ville ikke hoppet rett inn i en gigantisk gjenopprettingsøkt med mindre du først avklarer om filene faktisk noen gang bare var lagret lokalt. Windows 11 elsker å viske ut grensen med OneDrive-synkronisering, skrivebordssikkerhetskopiering og appenes autolagring. Jeg har sett folk tro at en fil var borte, for så å finne en eldre kopi i OneDrive-versjonshistorikken eller i Nylig-delen i appen som opprettet den. Dumt, men det skjer.
Et par ting de egentlig ikke gikk så mye inn på:
- Søk i Windows med en del av filnavnet pluss filtypen, som
*.docxeller*.jpg - Sjekk
C:\Users\YourName\AppData\RoamingogLocalfor appspesifikke midlertidige kopier - I Word/Excel, åpne appen først, og se deretter etter Dokumentgjenoppretting eller Administrer dokument
- Hvis bildene ble importert fra en telefon eller et kamera, sjekk den enheten igjen før du antar at kopien på PC-en var den eneste
Hvis du trenger programvare, er Disk Drill et godt første forsøk på Windows 11 fordi det er enklere å sortere gjennom resultatene enn med noen av de mer kaotiske gratisverktøyene. Jeg liker ikke å stole på filuttrekksverktøy først, med mindre du liker å grave gjennom 8 000 navnløse JPG-er fra 2019.
Én ting til folk glemmer: hvis disse filene lå på en SSD og PC-en har vært på i timevis eller dager siden slettingen, kan sjansene falle raskt. Ikke alltid null, bare … ikke fantastiske.
Denne tråden har også litt nyttig ekstra diskusjon fra folk som har håndtert det samme rotet:
hvordan gjenopprette permanent slettede filer på Windows uten Filhistorikk
Hvis filene virkelig er uerstattelige, ville jeg stoppet med gjør-det-selv etter ett forsiktig forsøk. Gjentatte skanninger og installasjoner kan gjøre en dårlig situasjon mye verre, veldig raskt.
Et perspektiv jeg vil legge til som @techchizkid, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer bare var så vidt inne på, er dette: sjekk om filene ble slettet fra en sekundær bibliotekplassering eller et junction point, ikke mappen du tror. Søkeindekseringen i Windows 11 kan henge etter, og noen apper lagrer på rare steder som Documents\Custom Office Templates, Pictures\Screenshots eller til og med inne i appspesifikke sandkassemapper.
Jeg er også litt uenig i stemningen om skann ASAP uansett hva. Hvis de slettede filene var på systemdisken din og den disken er en SSD, kan det å starte Windows normalt om og om igjen allerede gjøre skade. I så fall er det bedre å koble disken til en annen PC som en sekundær disk, og deretter skanne den derfra.
Hvis du prøver programvare, er Disk Drill et rimelig valg fordi grensesnittet er lett å sortere i.
Fordeler:
- god støtte for forhåndsvisning
- grei filtrering etter filtype
- enklere for ikke-tekniske brukere
- bevarer ofte originale navn når metadata fortsatt finnes
Ulemper:
- den gratis gjenopprettingsgrensen er liten
- dypskanninger kan gi mye rot
- ikke det beste valget hvis du vil ha et helt gratis verktøy
- kan være overkill for én eneste liten manglende fil
Min vurdering:
- HDD: grei sjanse hvis du stoppet raskt
- SSD: kanskje, men TRIM skader sjansene
- synkronisert mappe: sjekk skyen/versjonshistorikk før noe annet
- data som ikke kan erstattes: maks ett forsiktig gjør-det-selv-forsøk, deretter profesjonell hjelp
Så ja, gjenoppretting skjer. Bare ikke fortsett å prøve ting på den samme disken. Det er som regel det som ødelegger den siste sjansen.