Har nogen formået at gendanne permanent slettede filer i Windows 11?

Jeg kom ved et uheld til permanent at slette vigtige filer på min Windows 11-pc efter at have tømt Papirkurven, og nu kan jeg ikke finde dem nogen steder. Nogle af dokumenterne og billederne er virkelig vigtige, og jeg har brug for råd om de bedste gendannelsesmetoder eller programmer, der muligvis stadig kan virke, før dataene bliver overskrevet.

Slettede du en fil med Shift+Delete eller tømte Papirkurven?

Jeg hader at se, når det sker. Du sletter én ting, og et sekund senere går det op for dig, og det giver et sug i maven. Det vigtige at vide er enkelt. En fil, der er markeret som permanent slettet, bliver ofte ikke fjernet med det samme. Windows fjerner som regel filens post og markerer dens plads som ledig. Hvis der endnu ikke er skrevet noget andet over den, er der stadig en chance for gendannelse.

Første skridt, stop med at skrive til drevet

Hvis filen var vigtig, ville jeg stoppe med at bruge det berørte drev med det samme, eller så tæt på med det samme som du kan klare. Installer ikke apps der. Kopiér ikke ting over på det. Download ikke tilfældige filer. Jeg ville endda undgå almindelig browsing eller andet skrammel, hvis det rammer den samme disk. Hver skrivning sænker dine chancer.

På SSD'er bliver det værre på grund af TRIM. Når TRIM først kører på de slettede blokke, bliver vinduet for gendannelse meget mindre. Nogle gange lukker det helt.

Tjek de kedelige steder først

Jeg har set folk bruge en time på at scanne et drev og så finde den manglende fil liggende i en gammel synkroniseringsmappe. Så før du gør noget tungt, så tjek:

1. OneDrive

2. Filhistorik

3. Tidligere versioner

4. Anden cloudlagring

5. Eksterne drev

6. NAS-sikkerhedskopier

7. Enhver backup-app du satte op én gang og glemte alt om

Denne del føles dum, indtil den virker. Nogle gange er filen ikke væk, du har bare mistet den lokale kopi.

Hvis sikkerhedskopier mislykkes, så gå videre til gendannelsessoftware

Hvis jeg først skulle prøve software, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har haft rimeligt held med det i normale tilfælde af sletning. Det, jeg bedst kunne lide, var, hvor ofte det bevarede filnavne og mappestier intakte, når filsystemoplysningerne stadig var der. Forhåndsvisning hjælper også, da du ikke vil gendanne en bunke skrammel og håbe, at én fil er den rigtige.

Sådan ville jeg gøre det

1. Installer Disk Drill et andet sted, hvis muligt, ikke på det samme drev, hvor filen blev slettet.

2. Vælg det drev, hvor filen tidligere lå.

3. Kør scanningen.

4. Brug søgning og filtre i stedet for at rulle gennem hele rodet.

5. Forhåndsvis filen, hvis muligheden dukker op.

6. Gendan den til et andet drev. Læg den ikke tilbage på kildedrevet. Sådan overskriver folk det, de prøvede at redde.

På Windows tillader det ubegrænset scanning og forhåndsvisning. Gratis gendannelse går op til 100 MB. For et enkelt dokument eller nogle få billeder er det nogle gange nok.

Andre værktøjer folk bliver ved med at nævne, med god grund

PhotoRec

Denne bliver anbefalet meget, fordi den er gratis og henter en masse data. Jeg brugte den engang til en rodet gendannelsesopgave fra et kort, og ja, den fandt masser. Hagen er, at det er grimt. Den læner sig meget op ad filsignaturer, så gendannede filer kommer ofte tilbage uden brugbare navne og uden mappestruktur. Hvis din gendannelse ender med ti tusind filer med navne som recovered_004321, så er din aften ødelagt.

DiskGenius

Jeg ville kigge på dette, når problemet virker større end én slettet fil. Mistet partition, beskadiget partition, RAW-volumen, mærkeligheder i filsystemet, den slags. Det giver som regel mere mening, når selve drevet ser logisk ødelagt ud, og de enklere værktøjer ikke viser meget.

Hvornår jeg ville stoppe og ringe til en professionel

Der er et punkt, hvor gør-det-selv ikke længere er smart. Hvis drevet klikker, forsvinder fra Windows, giver hardwarefejl eller indeholder data, du ikke har råd til at miste, ville jeg ikke blive ved med at rode med det. En professionel datagendannelsestjeneste giver mere mening der. Software hjælper kun, hvis drevet forbliver læsbart. Fysisk svigt er et andet problem.

Kort version

Brug drevet så lidt som muligt. Tjek sikkerhedskopier først. Hvis der ikke dukker noget op, så prøv gendannelsessoftware hurtigt, ikke flere dage senere. Jo længere drevet forbliver aktivt, jo dårligere bliver dine chancer. Hvis det er en SSD, så skynd dig. Hvis drevet ser ud til at være i dårlig stand, så stop.

Ja, folk gendanner permanent slettede filer på Windows 11. Jeg har set det virke, men resultatet afhænger af to ting. Hvor filerne var gemt, og hvor meget du brugte pc’en efter sletningen.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt. Stop med at bruge drevet. Især hvis dine filer lå på en SSD. På mange Windows 11-systemer reducerer SSD plus TRIM hurtigt chancerne for gendannelse. Hvis det var en harddisk, er dine chancer ofte bedre.

En ting, jeg vil tilføje, er at tjekke dette før en fuld scanning:
Windows-sikkerhed, Beskyttelseshistorik. Nogle filer bliver sat i karantæne, og så tror folk, at de har slettet dem.
Office midlertidige filer og placeringer for automatisk lagring, hvis det mistede var Word eller Excel.
OneDrive papirkurv på nettet, ikke kun den lokale mappe.
Miniaturer og app-cache til billeder. Du får ikke originalerne, men nogle gange kan du gemme en kopi i lavere opløsning.

Hvis du vil have en begyndervenlig guide til gendannelse af slettede filer i Windows 11, hjælper denne korte video: nem gennemgang af gendannelse af slettede filer i Windows 11

Til software er Disk Drill et af de bedre første forsøg, fordi søgning, forhåndsvisning og filtre efter filtype sparer tid. Jeg er ikke helt enig i at starte scanninger med det samme, hvis filerne lå i synkroniserede mapper. Jeg ville først kontrollere cloud-versioner og derefter scanne. Mindre risiko, mindre rod.

Gendan heller ikke tilbage til det samme drev. Folk gør stadig dette og overskriver deres egne filer. Lidt brutalt, men ja.

Hvis dokumenterne er forretning, jura eller familiearkiv, er et professionelt laboratorium sikrere end gentagne gør det selv-forsøg.

Ja, det er muligt, men “muligt” og “sandsynligt” er to forskellige ting.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg ville ikke springe direkte ud i en kæmpe gendannelsessession, medmindre du først afklarer, om filerne overhovedet kun fandtes lokalt. Windows 11 elsker at sløre grænsen med OneDrive-synkronisering, skrivebordssikkerhedskopiering og app-autogemning. Jeg har set folk tro, at en fil var væk, og så finde en ældre kopi i OneDrive-versionshistorik eller i sektionen Seneste i appen, der oprettede den. Tåbeligt, men det sker.

Et par ting, de ikke rigtig gik i dybden med:

• Søg i Windows med en del af filnavnet plus filtypen, som *.docx eller *.jpg
  • Tjek C:\Users\YourName\AppData\Roaming og Local for appspecifikke midlertidige kopier
  • I Word/Excel skal du først åbne appen og derefter kigge efter Dokumentgendannelse eller Administrer dokument
  • Hvis billederne blev importeret fra en telefon/kamera, så tjek den enhed igen, før du antager, at kopien på pc’en var den eneste

Hvis du har brug for software, er Disk Drill et solidt første forsøg på Windows 11, fordi det er nemmere at sortere resultaterne i end i nogle af de mere kaotiske gratis værktøjer. Jeg er ikke vild med at stole på filudskæringsværktøjer først, medmindre du nyder at grave dig gennem 8.000 unavngivne JPG-filer fra 2019.

Én ting mere, som folk glemmer: hvis de filer lå på en SSD, og pc’en har været tændt i timevis eller dage siden sletningen, kan chancerne falde hurtigt. Ikke altid til nul, bare… ikke imponerende.

Denne tråd har også lidt ekstra nyttig diskussion fra folk, der kæmper med det samme rod:
hvordan man gendanner permanent slettede filer på Windows uden Filhistorik

Hvis filerne virkelig er uerstattelige, ville jeg stoppe gør det selv efter ét forsigtigt forsøg. Gentagne scanninger og installationer kan gøre en dårlig situation værre, virkelig hurtigt.

En vinkel, jeg vil tilføje, som @techchizkid, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer kun strejfede let, er denne: tjek, om filerne blev slettet fra en sekundær biblioteksplacering eller en junction og ikke den mappe, du tror. Windows 11-søgeindeksering kan halte bagefter, og nogle apps gemmer på mærkelige steder som Documents\Custom Office Templates, Pictures\Screenshots eller endda inde i appspecifikke sandkassemapper.

Jeg er også en smule uenig i stemningen om scan hurtigst muligt uanset hvad. Hvis de slettede filer lå på dit systemdrev, og det drev er en SSD, kan det allerede gøre skade at starte Windows normalt igen og igen. I så fald er det bedre at tilslutte drevet til en anden pc som et sekundært drev og derefter scanne det derfra.

Hvis du prøver software, er Disk Drill et rimeligt valg, fordi grænsefladen er nem at sortere i.

Fordele:

• god understøttelse af forhåndsvisning
  • fornuftig filtrering efter filtype
  • lettere for ikke-tekniske brugere
  • bevarer ofte originale navne, når metadata stadig findes

Ulemper:

• den gratis gendannelsesgrænse er lille
  • dybe scanninger kan returnere en masse rod
  • ikke det bedste valg, hvis du vil have et helt gratis værktøj
  • kan være overkill for én lille manglende fil

Min vurdering:

• HDD: rimelig chance, hvis du stoppede hurtigt
  • SSD: måske, men TRIM skader chancerne
  • synkroniseret mappe: tjek cloud-/versionshistorik før noget andet
  • uerstattelige data: højst ét forsigtigt gør det selv-forsøg, derefter professionel hjælp

Så ja, gendannelse sker. Bare lad være med at blive ved med at prøve ting på det samme drev. Det er som regel det, der ødelægger den sidste chance.