Help! Gratis suggesties voor software voor gegevensherstel nodig

Mijn externe schijf stopte plotseling met openen nadat ik hem te snel had losgekoppeld, en nu ontbreken veel van mijn foto’s en werkbestanden. Ik probeer de gegevens te herstellen zonder te betalen voor dure software, dus ik zou aanbevelingen voor gratis hulpprogramma’s voor gegevensherstel die echt werken en veilig te gebruiken zijn enorm waarderen.

Ik heb veel te veel bestandsherstelapps uitgeprobeerd, en de meeste vallen in een van twee categorieën. Sommige zijn gebouwd voor labmensen en voelen vijandig aan zodra je ze opent. Andere zien er strak en vriendelijk uit, en vallen dan uit elkaar zodra het werk rommelig wordt. Nadat ik ze op echte schijven heb geprobeerd, niet op demovoorbeelden, is Disk Drill nog steeds degene die ik de meeste mensen als eerste aanraad.

Wat ervoor zorgde dat ik het bleef gebruiken, was de mix van eenvoudige indeling en degelijke herstelresultaten. Ik hoefde niet door obscure menu’s te prikken om een scan te starten, en ik had ook niet het gevoel dat ik vastzat in een speelgoedinterface. Het ging goed om met de gebruikelijke slechte situaties die ik tegenkwam: verwijderde bestanden, geformatteerde volumes, beschadigde USB-sticks, RAW-partities, SD-kaarten, externe schijven, camerakaarten. Beter dan ik eerlijk gezegd had verwacht.

De previewfunctie heeft me meer dan eens tijd bespaard. Bij veel hersteltools scan je, wacht je eindeloos, herstel je een berg rommel en zoek je daarna uit wat opent en wat kapot is. Hier kon ik foto’s, documenten en sommige videobestanden controleren voordat ik ze herstelde. Als je ooit te maken hebt gehad met een kaart vol half-dode vakantiefoto’s, weet je waarom dit belangrijk is. Er is ook een byte-voor-byte back-upoptie, die ik heb gebruikt op een schijf die raar begon te doen. Ik heb eerst een image gemaakt, de image gescand en het origineel met rust gelaten. Veiligere zet. Op Windows krijg je ook 100 MB gratis herstel.

Een paar andere tools verdienen ook nog een vermelding, omdat sommige het beter doen in specifiekere gevallen.

1. UFS Explorer
    Deze is voor zware klussen. RAID, Linux-bestandssystemen, NAS-boxen, kapotte partities, vreemde opslagindelingen. Ik heb het ooit gebruikt op een RAID-set en het vond structuur die andere apps misten. De keerzijde is snel duidelijk. Het is technisch, dichtgepakt en makkelijk verkeerd te lezen als je niet al weet waar je naar kijkt.

2. GetDataBack
    Oude app. Oude uitstraling ook. Toch heb ik gezien dat het mappenstructuren en bestandsnamen op beschadigde NTFS- en FAT-schijven beter terughaalt dan nieuwer spul met mooiere schermen. Ik zou het niet prettig noemen, maar ik zou het ook niet negeren.

3. Windows File Recovery
    Microsofts gratis optie. Geen normale interface, alleen Opdrachtprompt. Ik heb het geprobeerd bij een eenvoudig geval van verwijdering en het deed het prima. Voor basaal NTFS-herstel is het het proberen waard. Voor de meeste mensen zou ik nog steeds eerst Disk Drill kiezen, omdat het minder van je geduld verspilt.

Als je bestanden weg zijn en je nog enige kans wilt hebben om ze terug te krijgen, stop dan nu met gegevens naar de schijf te schrijven. Verwijderde bestanden zijn meestal niet meteen weg. Het systeem markeert de ruimte als herbruikbaar, en vanaf dat moment tast elke installatie, download, update of gekopieerd bestand je kansen verder aan. Ik heb mensen herstelbare foto’s zien verliezen door dezelfde laptop nog een paar uur te blijven gebruiken. Slechte zet.

Installeer herstelsoftware ook niet op de schijf die je probeert te redden. Ik heb iemand deze fout inderdaad eens zien maken, en ja, het maakte de situatie erger. Zet de software op een andere interne schijf, een externe SSD of zelfs een USB-stick. Herstel de bestanden ook naar een andere locatie. Dezelfde regel.

Nog iets wat mensen missen. Herstelsoftware helpt bij logische schade, verwijderde bestanden, formattering, corruptie, kapotte bestandssystemen. Als de schijf klikkende of schurende geluiden maakt, willekeurig wegvalt, heet wordt, of niet wordt weergegeven in BIOS of Schijfbeheer, stop dan. Blijf hem niet scannen. Dat zijn het soort signalen die ik als hardwareproblemen beschouw, en extra belasting kan de schijf de genadeklap geven. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere route, zelfs als de rekening pijn doet.

Als het probleem verwijdering, formattering of bestandssysteemcorruptie is, zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed. Je moet voorzichtig te werk gaan en voorkomen dat je iets overschrijft. Dat deel is belangrijker dan welke app je kiest.

Gebruik de schijf niet meer. Dat is belangrijker dan de app.

Aangezien je eerst gratis wilt, zou ik deze in deze volgorde proberen:

1. TestDisk en PhotoRec
    Gratis. Open source. Geen gepolijste interface.
    TestDisk is goed als de partitie in de war is geraakt na het loskoppelen.
    PhotoRec is lelijk, maar haalt bestanden op basis van bestandssignaturen terug en geeft niet veel om het bestandssysteem. Geweldig voor foto’s. Slecht in het behouden van mapnamen.

2. Recuva
    Oud, eenvoudig, gratis.
    Het beste voor per ongeluk verwijderde bestanden op gezonde schijven.
    Minder nuttig als de externe schijf nu RAW toont of niet goed meer kan worden gekoppeld.

3. Windows File Recovery
    Het proberen waard als je Windows gebruikt en terminalwerk prima vindt.
    Het werkt beter dan mensen het toedichten bij NTFS-gevallen. Ik ben het hier een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou dit testen voordat je tijd besteedt aan het installeren van drie GUI-apps, als jouw geval op gewone bestandssysteembeschadiging lijkt.

4. Disk Drill
    Als de gratis tools dingen missen, is Disk Drill een solide volgende stap. De preview is handig, en bij een instabiele externe schijf is een image scannen de veiligere keuze. Gratis herstel op Windows is beperkt, dus houd dat in gedachten.

Als Schijfbeheer de grootte van de schijf correct weergeeft, zijn je kansen beter.
Als hij klikt, wegvalt of steeds opnieuw verbinding maakt, stop dan met ermee rommelen.

Dit is trouwens ook een goede verzameling dataherstelsoftware voor externe schijven en ontbrekende bestanden, plus hier een snelle visuele uitleg, bekijk deze snelle uitleg van datahersteltools.

Mijn korte keuze:
PhotoRec voor gratis diepgang.
Recuva voor eenvoudig terughalen van verwijderde bestanden.
Disk Drill als je zo min mogelijk gedoe wilt.

Als eerste zou ik één optie toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @mike34 echt veel op leunden: DMDE. Het heeft een gratis versie, het is spuuglelijk, maar voor partitieschade en gevallen waarin een schijf plots leeg lijkt / niet goed wil openen, kan het verrassend effectief zijn. Niet beginnersvriendelijk, nee. Effectief, ja. Als het loskoppelen je bestandssysteem rommelig heeft gemaakt, kan DMDE soms de oude mapstructuur tonen wanneer eenvoudigere tools alleen maar hun schouders ophalen.

Ik ben het licht oneens met de sfeer van “begin gewoon met alles te scannen”. Als de externe schijf nog steeds wordt gedetecteerd met de juiste grootte, zou ik eigenlijk eerst de SMART-status controleren met iets gratis als CrystalDiskInfo voordat je er lange scans op loslaat. Als de gezondheid slecht lijkt, is een image van de schijf maken slimmer dan er herhaaldelijk in te prikken. Daar is Disk Drill eerlijk gezegd fijn voor, omdat de disk-imageworkflow minder irritant is dan bij veel van de meer nerdy tools.

Mijn gratis-eerst-volgorde zou zijn:

1. CrystalDiskInfo
    Controleer of de schijf aan het overlijden is.

2. DMDE gratis
    Geweldig voor het vinden van verloren partities / bladeren door herstelbare bestanden.

3. Windows ingebouwde chkdsk?
    Alleen als de schijf gezond is en je het risico accepteert. Ik weet dat sommige mensen graag zeggen “gebruik het nooit”, maar bij kleine bestandssysteembeschadiging kan het helpen. In het verkeerde geval kan het er ook een puinhoop van maken. Dus misschien voorzichtig.

4. Disk Drill
    Beste balans als gratis tools te onhandig worden en je previews plus een schonere workflow wilt.

Ook, als je meer praktijkgerichte meningen wilt, heeft deze thread een paar sterke Facebook-communityaanbevelingen voor dataherstelsoftware.

Als de schijf klikkende geluiden maakt, de verbinding verbreekt of Verkenner laat vastlopen, stop dan met ermee te rommelen. Dat is het punt waarop gratis software verandert van “nuttig” in “zo heb ik het erger gemaakt.”

Sla chkdsk in het begin over. Ik weet dat @stellacadente het een voorzichtige misschien noemde, maar na een vuile ontkoppeling heb ik gezien dat het de mapstructuur repareert tot een nog grotere puinhoop.

Wat ik zou toevoegen en wat de anderen niet echt benadrukten: als de schijf nog steeds verschijnt, kloon hem dan eerst met iets als HDD Raw Copy Tool of ddrescue, en voer daarna herstelwerk uit op de kloon. Dat is belangrijker dan discussiëren over Recuva versus PhotoRec.

Gratis zou ik kijken naar:

• DMDE voor het bladeren door en kopiëren van herstelbare mappen
  • R-Studio demo om te zien wat er daadwerkelijk aanwezig is voordat je voor iets betaalt
  • Unstoppable Copier alleen als dit meer leesfouten zijn dan een echte verwijdering

Over Disk Drill ben ik het maar half eens met @mikeappsreviewer.
Voordelen:

• eenvoudige gebruikersinterface
  • voorvertoningen zijn echt nuttig
  • een op image gebaseerde workflow is veiliger
  • behoorlijk goed bij gemengd herstel van foto’s en documenten

Nadelen:

• de gratis hersteliet op Windows is klein
  • diepe scans kunnen veel hernoemde bestanden opleveren
  • niet mijn eerste keuze als de schijf fysiek instabiel is

Dus mijn standpunt tegenover @mike34, @stellacadente en @mikeappsreviewer: begin niet met de lijst van herstelapps. Begin met te bepalen of de schijf gezond genoeg is om één keer te lezen, één keer te klonen, en pas daarna te scannen met DMDE of Disk Drill. Als de schijf de verbinding verbreekt, klikt of Verkenner laat vastlopen, stop dan daar.