Ik merkte dat gesynchroniseerde media ruimte innemen in de opslag van mijn iPhone, maar ik kan niet zien welke bestanden in die categorie vallen. Ik heb onlangs mijn opslag gecontroleerd om ruimte vrij te maken en zag gesynchroniseerde media staan zonder duidelijke specificatie. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waar ik dit kan bekijken en wat als gesynchroniseerde media op de iPhone telt, zodat ik mijn opslag beter kan beheren.
Ik liep in dezelfde rotzooi na iOS 17, en het verwarrende deel was dat Apple Synced Media liet zien alsof het een aparte mysterieuze stapel was zonder bestandslijst, zonder nuttige knop, helemaal niets.
Wat er met iOS 17 veranderde, is de benaming. Oudere versies stopten media meestal weg onder het apptype, Muziek, Boeken, TV, wat dan ook. Na de update werd spul dat vanaf een Mac of pc via iTunes of Finder was overgezet, in plaats daarvan onder Synced Media gegroepeerd. Spul dat uit Apples eigen diensten werd opgehaald, blijft meestal onder de appcategorie staan. Spul dat vanaf je computer is overgezet, krijgt een andere markering.
Dus als je bijvoorbeeld 50 GB in Muziek ziet en nog een groot blok in Synced Media, kan het lijken alsof iOS hetzelfde twee keer telt. Voor zover ik zag, lijkt het meer op foute rapportage dan op twee volledige kopieën. Het neemt nog steeds lokale opslag in, blokkeert nog steeds installaties en verpest nog steeds updates. Voor jou hetzelfde resultaat.
Als je het wilt controleren, ga dan hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Je ziet bovenaan de opslagbalk. Het irritante is dat Synced Media meestal niet opent in een nette lijst. Bij mij niet. Het waren vooral oude muzieknummers, wat videobestanden en willekeurige gesynchroniseerde restanten van jaren geleden. Sommige mensen vinden daar ook oude fotoalbums als ze in het verleden computersynchronisatie hebben gebruikt.
Zonder computer geeft Apple je geen nette schakelaar om het te verwijderen. De officiële route is aansluiten op de machine waarmee je hebt gesynchroniseerd en de media daar verwijderen. Maar ik vond een omslachtige workaround die voor mij wel werkte.
Wat ik deed:
- Installeer Apple Music of Apple Books opnieuw, zelfs als je ze nooit gebruikt.
- Open de app en zoek naar gedownloade of lokale bestanden.
- Verwijder alles wat op de telefoon is opgeslagen.
- Verwijder de app daarna opnieuw als je wilt.
Om de een of andere reden leek iOS de oorspronkelijke app nodig te hebben voordat het sommige van die oudere gesynchroniseerde bestanden liet zien en verwijderde. Het voelde dom, maar de spookopslag nam af nadat ik het deed. Niet elegant. Werkte wel.
Als je aan een fabrieksreset denkt, ja, daarmee wordt gesynchroniseerde media van de telefoon gewist. Die bestanden komen niet terug uit een normale iCloud-back-up omdat ze oorspronkelijk vanaf je computer zijn gekopieerd. Ze komen alleen terug als je opnieuw verbinding maakt met die computer en ze weer synchroniseert.
Ik merkte ook dat de prestaties slecht werden toen dit opslagprobleem erger werd. Bij mij ging het voorbij de 100 GB en de telefoon begon traag te worden. De camera starten duurde seconden. Apps liepen vast bij het openen. Typen kreeg ook vreemd veel vertraging. iPhones hebben vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en systeemwerk. Als de opslag vol zit, begint het hele ding moe te doen.
Tijdens het uitzoeken van het Synced Media-probleem ontdekte ik dat mijn fotobibliotheek nog meer schade aanrichtte dan de muziekbestanden. Screenshots, dubbele foto’s, oude video’s, alle gebruikelijke rommel. Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken omdat het me een snelle manier gaf om op bestandsgrootte te sorteren en eerst de rommel weg te snijden.
Wat ik prettig vond was simpel:
- gratis
- geen advertenties in mijn gebruik
- bestandsgroottes waren makkelijk te scannen
- de grote video’s vielen snel op
- dubbele en bijna dubbele foto’s waren makkelijker te verwijderen
Ik gebruikte eerst de sectie Heavies omdat gigantische video’s snelle winst met weinig moeite opleveren. Daarna ging ik door vergelijkbare foto’s en gooide ik de wazige herhalingen weg. Alleen dat al maakte veel meer ruimte vrij dan ik had verwacht. Ik denk dat ik ongeveer 30 GB aan foto’s heb verwijderd voordat ik überhaupt klaar was met het opruimen van de gesynchroniseerde spullen. Misschien een typefout, maar ja, het was veel meer dan ik had gedacht.
Na beide stappen, mediarestanten verwijderen en de galerij opschonen, stopte de telefoon met stikken. Als je opslag vol is, zou ik beginnen met de app-opnieuw-installeren-truc voor Synced Media, en daarna meteen je foto’s controleren. In mijn geval was die mysterieuze balk maar de helft van het verhaal.
Wat Apple Gesynchroniseerde media noemt, is meestal materiaal dat is gekopieerd vanaf een Mac of pc: muziek, films, tv-bestanden, podcasts, boeken en soms oude fotoalbums van Finder of iTunes-synchronisatie. Het vervelende is dat iPhone-opslag de bestandslijst vaak niet laat zien. Dus nee, er is meestal geen goede uitsplitsing op de iPhone zelf.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Het is niet altijd verkeerde rapportage. Veel ervan is echte lokale opslag van oude handmatige synchronisaties. iOS is slecht in het tonen ervan, maar niet altijd slecht in het meetellen ervan.
Beste manier om te controleren wat daarin staat:
- Verbind je iPhone met de Mac of pc die je eerder hebt gebruikt.
- Open Finder op Mac, of de Apple Devices-app of iTunes op Windows.
- Controleer elk mediatabblad: Muziek, Films, Tv-programma’s, Boeken, Foto’s, Podcasts.
- Kijk of er iets is ingesteld om met deze iPhone te synchroniseren.
- Vink het uit, synchroniseer opnieuw en vink daarna alleen aan wat je wilt.
Als je de oude computer niet meer hebt, is je beste volgende controle binnen Apple-apps:
- Muziek-app, Bibliotheek, Gedownload.
- TV-app, Bibliotheek, Gedownload.
- Boeken-app, Bibliotheek, Downloads.
- Podcasts-app, Gedownload.
Die laten niet altijd elk oud gesynchroniseerd bestand zien, maar ze pakken wel een deel ervan mee.
Controleer ook Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s. Als iCloud-foto’s uit staat en je jaren geleden fotosynchronisatie via een kabel hebt gebruikt, zitten oude albums daar vaak verborgen in de opslagtotalen.
Als je doel is om snel ruimte vrij te maken, ruim dan eerst Foto’s op terwijl je Gesynchroniseerde media uitzoekt. Clever Cleaner helpt met grote video’s, duplicaten en wazige foto’s. Als je snel wilt lezen wat gebruikers ervan vinden, bekijk dan echte reviews van de Clever Cleaner-app van iPhone-gebruikers. Dat deel is vaak makkelijker dan vechten met Apple’s opslaglabels tbh.
Je kunt meestal geen nette gespecificeerde lijst voor Gesynchroniseerde media direct op de iPhone zelf zien, en dat is precies het deel dat Apple vreemd genoeg vaag laat. Ik ben het wel een beetje oneens met @mikeappsreviewer over het punt van “dubbel tellen”. Soms lijkt het inderdaad bugachtig, maar vaak gaat het gewoon om oude handmatig gesynchroniseerde bestanden die iOS slecht labelt.
Wat daar meestal onder valt, is media die vanaf een Mac/pc is gekopieerd, niet dingen die vanuit iCloud of Apple Music worden gestreamd:
- geïmporteerde nummers
- films/thuisvideo’s
- tv-afleveringen
- audioboeken/boeken
- oude fotoalbums die via een kabel zijn gesynchroniseerd
Een extra manier om dit te controleren zonder dezelfde stappen hierboven te herhalen, is deze:
Instellingen > Muziek / TV / Boeken / Podcasts en kijk naar opslaggerelateerde schakelaars of het gedrag van gedownloade inhoud. Vergelijk daarna de groottes van die apps weer in iPhone-opslag. Het is indirect, maar als één app heel klein is en Gesynchroniseerde media enorm groot is, wijst dat meestal op oudere vanaf de computer gesynchroniseerde bestanden die buiten de normale appweergave staan.
Als je een Mac gebruikt, controleer dan ook Systeeminformatie wanneer de telefoon is verbonden. Soms geeft dat een iets duidelijkere uitsplitsing van categorieën dan het iPhone-scherm. Niet geweldig, maar beter dan de black box die Apple op het apparaat zelf geeft.
Als je echte doel gewoon is om snel ruimte vrij te maken, zou ik eerlijk gezegd niet te veel blijven hangen op Apples label en eerst de duidelijk zware dingen opruimen. Clever Cleaner is daar best handig voor, vooral voor grote video’s, dubbele foto’s en al die rommelige screenshots die zich opstapelen. Ik vond ook deze volledige week met praktijktests en resultaten van Clever Cleaner als je een beter idee wilt krijgen van hoe het omgaat met opslag opschonen.
Dus ja, de korte versie: je kunt het type Gesynchroniseerde media identificeren, maar meestal geen echte bestand-voor-bestand-lijst op de telefoon zelf. Dat is het irritante deel.
Eén invalshoek die ik @cacadordeestrelas, @nachtdromer of @mikeappsreviewer niet vaak genoeg zie noemen, is deze: Gesynchroniseerde media kunnen ook worden afgeleid uit wat er elders niet verschijnt.
Als je opslagoverzicht laat zien:
- Foto’s lijkt normaal
- grootte van de Muziek-app is klein
- groottes van de apps TV/Boeken/Podcasts zijn klein
- maar Gesynchroniseerde media is enorm
dan betekent dat meestal dat oudere, door de computer beheerde bestanden in een verouderde opslagcategorie zitten die iOS niet meer goed weergeeft. Ik ben ook niet volledig overtuigd van de theorie van alleen maar onjuiste rapportage. Soms is dat zo, maar vaak gaat het om echte lokale gegevens die app-wijzigingen en iOS-updates hebben overleefd.
Een nuttige controle die de gebruikelijke sync-tab-routine vermijdt:
- Ga naar Instellingen > Schermtijd > Bekijk alle activiteit
- open je media-apps gedurende een dag of twee
- als geen van die apps de hoeveelheid opslag weerspiegelt die zogenaamd wordt gebruikt, wijst dat op verweesde gesynchroniseerde bestanden in plaats van huidige downloads
Nog een aanwijzing:
- als Back-ups op Mac of iCloud veel kleiner lijken dan de gebruikte ruimte op je telefoon, maken Gesynchroniseerde media vaak deel uit van het verschil omdat ze meestal niet op dezelfde manier worden hersteld als normale app-inhoud
Als je doel geen identificatie op forensisch niveau is maar gewoon ruimte terugwinnen, zou ik het werk opdelen in:
- mysterieuze gesynchroniseerde media
- duidelijke grote opslagverbruikers zoals video’s en dubbele foto’s
Daar is Clever Cleaner daadwerkelijk nuttig.
Voordelen: snelle scan op grote video’s, detectie van duplicaten, eenvoudig foto-rommel opruimen.
Nadelen: geeft je geen echte bestands-voor-bestand-lijst van Apple’s opslagcategorie voor Gesynchroniseerde media, en het kan oude resten van computersynchronisatie buiten wat iOS toont niet op magische wijze beheren.
Dus, kort antwoord: er is geen betrouwbare gespecificeerde lijst op het apparaat. Het beste wat je kunt doen is afleiden tot welke categorie het behoort, controleren wat niet wordt meegeteld in app-opslag, en andere grote items wissen terwijl je beslist of een reset het waard is.