Hoe herstel je bestanden op een SD-kaart die verdwenen zijn?

Foto’s en video’s zijn plotseling van mijn SD-kaart verdwenen nadat ik deze van mijn camera naar mijn laptop had verplaatst. De kaart toont nog steeds gebruikte ruimte, maar de bestanden ontbreken en ik moet ze echt terughalen omdat het belangrijke persoonlijke herinneringen zijn. Waardoor kunnen bestanden op een SD-kaart verdwijnen, en wat is de veiligste manier om ze terug te krijgen zonder de situatie te verergeren?

Het eerste wat ik zou doen, zonder enige discussie, is meteen stoppen met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit je telefoon, camera, drone, of waar hij ook in zat. Maak geen enkele foto meer. Neem geen clip meer op. Blader er niet eens doorheen als je dat kunt vermijden.

Verwijderde foto’s worden meestal niet direct gewist. Het apparaat verwijdert de vermelding in het bestandssysteem, zodat de kaart die ruimte als vrije plek behandelt. De fotogegevens staan er vaak nog steeds op totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Zodra nieuwe data die sectoren overschrijft, daalt de kans op herstel hard, soms tot nul.

Controleer eerst de simpele dingen voordat je iets installeert.

Als de kaart in een telefoon zat, kijk dan in Recent verwijderd of de Prullenbak in de galerij-app. Als je de kaart eerder op je computer hebt gebruikt, controleer dan de Prullenbak. Kijk ook naar cloudback-ups zoals Google Foto’s of OneDrive als automatische synchronisatie ooit was ingeschakeld. Ik heb ook meegemaakt dat bestanden “weg” leken terwijl ze alleen verborgen waren, dus verborgen bestanden inschakelen in je bestandsbrowser is 30 seconden waard.

Als de bestanden echt van de kaart zelf verdwenen zijn, kom je in het gebied van herstelsoftware terecht. Sla reparatietools zoals CHKDSK op Windows of Schijf-EHBO op macOS over. Die zijn bedoeld om problemen met het bestandssysteem te herstellen. Het zijn geen hulpmiddelen om foto’s te redden. Ik heb gezien dat ze een slechte situatie nog erger maakten.

Ik heb in de loop van de tijd een paar opties geprobeerd, en ze zijn niet gelijk.

PhotoRec en Windows File Recovery kosten niets, wat goed klinkt totdat je ze gebruikt. Ze voelen allebei nogal ruw aan. Vooral PhotoRec gooit herstelde bestanden in rommelige stapels zonder bruikbare namen of mapstructuur, zodat je uiteindelijk een digitale rommella moet uitzoeken. Recuva is makkelijker om doorheen te klikken, zeker, maar ik had slechte resultaten met RAW-formaten zoals NEF en CR2. Sommige herstelde bestanden gingen kapot open, andere gingen helemaal niet open.

Degene die ik hiervoor zou gebruiken is Disk Drill. Wat er voor mij uitsprong, was hoe weinig gepruts het nodig had. Het heeft ook een modus voor Geavanceerd cameraherstel, en in mijn tests deed het het beter met camerakaarten, RAW-foto’s en opgesplitste videofragmenten dan de gratis tools waarmee ik had geknoeid.

Dit is het proces dat ik zou volgen.

1. Installeer Disk Drill op je Windows-pc of Mac.
  2. Plaats de SD-kaart in een goede kaartlezer en sluit die aan op de computer.
  3. Sluit de camera zelf niet met USB aan als je dat kunt vermijden. Veel camera’s tonen opslag in een beperkte overdrachtsmodus, en herstelapps krijgen dan niet dezelfde low-level toegang.
  4. Open Disk Drill, kies de SD-kaart uit de lijst met schijven en start een scan. Als je alleen foto’s en video’s wilt, gebruik dan Geavanceerd cameraherstel.
  5. Wacht. Grote kaarten duren even, goedkope kaarten duren langer, en trage kaartlezers helpen niet.
  6. Wanneer de scan klaar is, bekijk de bestanden in de app. Dit deel is belangrijk. Als de voorbeeldweergave van de foto netjes wordt weergegeven, is de kans op goed herstel groot.
  7. Selecteer wat je wilt en herstel het vervolgens.

Grote waarschuwing hier. Sla de herstelde bestanden ergens anders op. Niet terug op de SD-kaart.

Als je herstelt naar dezelfde kaart, loop je het risico data te overschrijven die je nog probeert terug te halen. Sla het op de interne schijf van je computer op of op een andere externe schijf. Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het in paniek en verpesten hun eigen herstel.

Nadat je de herstelde bestanden hebt gecontroleerd en bevestigd dat ze goed openen, kun je de SD-kaart in de camera formatteren als je hem opnieuw wilt gebruiken. Alleen nadat de foto’s ergens anders veilig staan.

Als je sinds het verwijderen geen nieuwe foto’s hebt gemaakt, is je kans meestal redelijk goed. Als je wel bent blijven fotograferen op de kaart, wordt het snel een rommeltje.

Gebruikte ruimte met ontbrekende bestanden betekent meestal een van deze 3 dingen. Beschadigde bestandstabel, verborgen bestanden of een slechte lezer/adapter.

Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer, stop met schrijven naar de kaart. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je alle reparatietools voor altijd moet vermijden. Je moet ze in het begin vermijden. Herstel eerst de gegevens. Na het herstel is een alleen-lezen gezondheidscontrole prima.

Dit zou ik hierna doen.

1. Probeer een andere kaartlezer.
    Een onbetrouwbare USB-lezer veroorzaakt spookmappen en lege directories. Ik heb dit vaker dan eens gezien.

2. Controleer of de kaart naar RAW is gesprongen of exFAT-fouten heeft.
    Open in Windows Schijfbeheer. Als de partitie er verkeerd uitziet, formatteer deze dan niet.

3. Maak een image van de SD-kaart vóór herstel.
    Dit is belangrijk. Als de kaart aan het overlijden is, is één volledige leesronde veiliger dan herhaald opnieuw scannen.
    Gebruik USB Image Tool, HDD Raw Copy of dd op Mac/Linux.
    Herstel vanaf de image, niet vanaf de originele kaart.

4. Scan de image met Disk Drill.
    Disk Drill is hier goed omdat het beter met ontbrekende bestandssysteemrecords omgaat dan veel gratis tools, en bestanden vooraf bekijkt vóór herstel. Voorbeeldweergave is enorm belangrijk. Als een JPG of MP4 netjes wordt weergegeven, is de kans een stuk groter.

5. Als bestanden vreemde namen hebben, sorteer dan op bestandssignatuur en datum.
    Foto’s van camera’s bevatten vaak nog steeds EXIF-tijdstempels, zelfs nadat mappen verloren zijn gegaan.

6. Test de kaart na het herstel.
    Voer H2testw of F3 uit. Neppe of falende SD-kaarten tonen vaak gebruikte ruimte maar verliezen directoryvermeldingen. Dit gebeurt vaak bij goedkope kaarten.

Deze korte gids over het herstellen van foto’s en video’s van een SD-kaart is ook de moeite waard om te bekijken,
bekijk hoe je ontbrekende SD-kaartfoto’s en video’s kunt herstellen

Als dit meteen begon nadat je van camera naar laptop ging, is mijn eerste verdachte de lezer, niet directe verwijdering. Eerder gezien, vreemd genoeg opvallend vaak.

Gebruikte ruimte + ontbrekende bestanden betekent niet altijd dat ze zijn verwijderd. Soms raakt de DCIM-map beschadigd, worden de bestanden als verborgen/systeem gemarkeerd, of hapert de kaartlezer van de laptop gewoon en toont hij een lege kaart. Dus ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik zou niet meteen concluderen dat ze zijn verwijderd als enige verklaring.

Wat ik zou doen:

• Zet het kleine vergrendelschakelaartje van de kaart aan, als die er is
  • Probeer hem uit te lezen op een andere computer en met een andere kaartlezer
  • Open in Windows de Opdrachtprompt en voer uit: attrib -h -r -s /s /d X:\*.*
    Vervang X door de stationsletter van de SD-kaart. Ik heb dit al vaker vermiste camerabestanden terug zien brengen.
  • Schakel in Verkenner tijdelijk verborgen bestanden en beveiligde besturingssysteembestanden in
  • Controleer of de camera zelf de foto’s nog kan zien. Zo ja, kopieer ze daar dan eerst vanaf

Als de mapstructuur kapot is, gebruik dan inderdaad herstelsoftware. Disk Drill is een goede keuze omdat het foto’s/video’s op basis van bestandssignaturen kan terughalen en ze meestal vooraf laat zien, wat veel giswerk scheelt. Ik zou herstellen naar de computer, nooit terug naar de kaart. Best basic, maar mensen doen het nog steeds.

Ook de moeite waard om te lezen: beste manieren om ontbrekende bestanden van een SD-kaart te herstellen

Formatteer de kaart nog niet, ook niet als Windows dramatisch doet en erom vraagt. Die pop-up is eigenlijk gewoon een val.

Een invalshoek die volgens mij @techchizkid, @kakeru en @mikeappsreviewer slechts gedeeltelijk hebben aangestipt: controleer of de bestanden zijn verplaatst naar een vreemde mapstructuur die je laptop heeft aangemaakt, vooral als de kaart eerder tussen cameramerken is gebruikt of via MTP. Ik heb gezien dat DCIM leeg leek terwijl de daadwerkelijke media onder PRIVATE, MISC of leveranciersmappen stonden.

Een paar dingen die ik zou doen vóór een volledige herstelscan:

• Open de kaart in een bestandsbeheerder die mapgrootte toont, niet alleen het aantal bestanden
  • Zoek op de kaart naar *.jpg, *.mp4, *.mov, *.cr2, *.nef, enz.
  • Gebruik in Windows Eigenschappen > Extra alleen om te inspecteren, niet om te repareren
  • Controleer op Mac met Fotolader, vreemd genoeg ziet die soms media die Finder niet ziet

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat softwareherstel altijd stap één moet zijn. Als de bestanden fysiek nog bestaan maar de index gewoon niet correct wordt weergegeven, kan een directe zoekopdracht op bestandstype tijd besparen en de originele namen behouden.

Als dat niet werkt, is Disk Drill een redelijke volgende stap.

Voordelen:

• goede ondersteuning voor voorbeelden
  • gaat vrij goed om met verloren partities en ontbrekende maprecords
  • eenvoudig genoeg als je gestrest bent

Nadelen:

• de gratis versie is beperkt, afhankelijk van het platform
  • diepe scans kunnen heel veel duplicaten opleveren
  • herstelde mapnamen blijven vaak niet behouden als metadata beschadigd is

Als voorbeelden werken, herstel dan naar je SSD en vergelijk vervolgens bestandsdatums en EXIF voordat je de kaart aanraakt. Als niets netjes als voorbeeld wordt weergegeven, wijst dat eerder op een defecte kaart dan op eenvoudige corruptie van de bestandstabel.