Hoe kan ik bestanden herstellen die uit de Prullenmand op mijn Mac zijn verwijderd?

Ik heb per ongeluk de prullenmand op mijn Mac geleegd en belangrijke bestanden verwijderd die ik nog nodig heb voor mijn werk. Ik ben op zoek naar de beste manier om verwijderde prullenmandbestanden op een Mac te herstellen, of dat nu ingebouwde herstelopties zijn, Time Machine of betrouwbare Mac-software voor gegevensherstel. Advies over wat ik het beste eerst kan proberen, zou echt helpen.

Als je op een Mac de Prullenmand hebt geleegd, zijn je bestanden niet per se verdwenen in de ouderwetse, voorgoed versnipperde zin. Vaak verwijdert macOS eerst alleen de bestandsvermeldingen en maakt het daarna de opslagblokken vrij voor later gebruik. Dus als dit onlangs is gebeurd en je de Mac sindsdien niet veel hebt gebruikt, zijn je kansen nog steeds redelijk goed.

Wat ik als eerste zou doen, en snel, is stoppen met het gebruiken van de Mac. Blijf geen apps openen. Verplaats niet een heleboel bestanden. Render geen video, installeer geen updates en kopieer geen fotobibliotheek. Op Macs met SSD, vooral nieuwere MacBooks, maakt TRIM dit na verloop van tijd erger. Zodra die verwijderde blokken op opslagniveau zijn gewist, keldert de kans op herstel meestal enorm.

Ik kreeg hiermee te maken op een M2 MacBook Pro met een map vol projectbestanden. Ik leegde per ongeluk de Prullenmand en kreeg daarna die bekende paniekspiraal toen ik me herinnerde dat Time Machine uit stond. Wat uiteindelijk voor mij werkte, was Disk Drill. Ik koos het omdat het APFS netjes ondersteunde en niet vreemd deed op Apple Silicon. Sommige oudere Mac-hersteltools voelden verouderd aan, of dubieus, of allebei.

Hier is het proces dat ik heb gevolgd.

1. Ik stopte meteen met het gebruiken van de Mac en sloot een externe SSD aan.

2. Ik installeerde Disk Drill op de externe schijf, niet op de interne opslag van de Mac. Dit is belangrijk. Nieuwe gegevens naar dezelfde schijf schrijven vergroot de kans dat de verwijderde bestanden die je terug wilt, worden overschreven.

3. Toen ik het opende, vroeg macOS om volledige schijftoegang. Ik ging hierheen:

Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging > Volledige schijftoegang

1. Ik schakelde toegang voor Disk Drill in.

2. Het vroeg ook om toegang op herstelniveau tot de systeemschijf. Op nieuwere Macs is dit normaal. Apple schermt low-level schijftoegang tegenwoordig behoorlijk streng af.

3. In de app koos ik de interne Macintosh SSD en klikte ik op Zoeken naar verloren gegevens.

4. Na de scan opende ik Gevonden onderdelen bekijken en beperkte ik de lijst op bestandstype. Ik ging eerst meteen naar Documenten en Afbeeldingen, omdat dat de bestanden waren waar ik om gaf.

5. Ik gebruikte de voorbeeldweergave voordat ik iets herstelde. Dit bespaarde me tijd. Als de voorbeelden openen, krijg je snel een indruk van wat intact is en wat verloren is. Mijn PSD’s, pdf’s en foto’s hadden meestal gewoon een goede voorbeeldweergave.

6. Ik selecteerde wat ik nodig had en klikte op Herstellen.

7. Ik sloeg de herstelde bestanden op op de externe SSD, niet terug op de interne schijf van de Mac.

Daarmee kreeg ik het grootste deel van mijn spullen terug. Niet alles. Een paar bestanden kwamen beschadigd terug, maar ik zou zeggen dat ongeveer 85 procent het heeft overleefd. Timing was belangrijk. Hoe eerder ik scande, hoe beter de resultaten eruitzagen.

Voordat je volledig op herstelsoftware vertrouwt, controleer ook de saaie plekken. Mensen slaan deze over en krijgen daar later spijt van.

• Time Machine-reservekopieën
  • iCloud Drive, inclusief Recent verwijderd
  • Verwijderde bestanden in Dropbox
  • Prullenmand van Google Drive
  • Foto’s-app, Recent verwijderd
  • Notities-app, Recent verwijderd
  • Mailbijlagen, als je de bestanden daar hebt verzonden of ontvangen

Ga ook niet ineens opschoonapps of reparatietools gebruiken omdat je gestrest bent. Ik heb mensen het erger zien maken door willekeurige fixes te proberen voordat ze eerst een goede herstelpoging deden.

Als de bestanden erg belangrijk zijn en software alleen rommel oplevert, is een professionele herstelservice nog steeds een optie. Duur, ja. Voor werkdocumenten, juridische bestanden, familiefoto’s en dat soort dingen kan het de moeite waard zijn om te betalen. Toch krijgen zelfs professionals geen onbeperkte kansen tegen SSD TRIM. Wacht je te lang, dan sluit het venster.

Dus ja, herstel na het legen van de Prullenmand op een Mac is mogelijk. Je beste zet is simpel. Stop met het gebruiken van de machine, controleer reservekopieën en voer zo nodig zo snel mogelijk herstel uit vanaf een externe schijf.

Gebruik de Mac eerst niet meer. @mikeappsreviewer heeft gelijk over de urgentie, maar ik zou back-ups altijd vóór scans zetten. Herstelsoftware is stap twee, niet stap één.

Controleer deze dingen in deze volgorde.

1. Time Machine
    Open de map waar de bestanden vroeger stonden. Open Time Machine. Ga terug naar de datum van vóórdat je de Prullenmand hebt geleegd. Herstel de bestanden. Dit is de schoonste oplossing.

2. Prullenmand van de app zelf
    Foto’s, Notities, Mail, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive en Google Drive bewaren allemaal verwijderde items in hun eigen prullenmand. Ik heb mensen dit zien missen en uren zien verspillen aan scans. Kijk daar eerst.

3. Een andere Mac of gesynchroniseerd apparaat
    Als synchronisatie van Bureaublad en Documenten aan stond, bestaan de bestanden mogelijk nog op een ander apparaat. Hetzelfde geldt voor cloudapps van het werk.

4. Terminal, alleen als je weet wat je hebt verwijderd
    De Prullenmand zelf is weg na Leeg prullenmand, dus geen enkel magisch commando haalt die terug. Maar verborgen tijdelijke kopieën of automatisch opgeslagen versies bestaan soms nog in de app-map of Bibliotheek. Pages, Word en Adobe-apps doen dit soms.

Als niets daarvan werkt, gebruik dan Mac-bestandsherstelsoftware. Disk Drill is degene die ik als eerste zou proberen op moderne macOS-versies, omdat het goed met APFS omgaat en de interface makkelijk te sorteren is op bestandstype en voorbeeldweergave. Sla herstelde bestanden op een externe schijf op, niet op de interne schijf van je Mac.

Als je een snelle visuele uitleg wilt over Mac-opruimen en opslaggewoonten, dan is dit vreemd genoeg relevant, bekijk deze clip over Mac-prestaties en opslagherstel.

Voor zoektermen zou ik zoeken op de beste Mac-dataherstelsoftware voor uit de Prullenmand verwijderde bestanden, niet op het vage “beste herstelsoftware voor Mac”.

Eén harde waarheid. Als je Mac een SSD heeft en TRIM de blokken al heeft gewist, gaat geen enkel hulpmiddel dat herstellen. Op dat punt zijn Time Machine of de cloudgeschiedenis je beste kans.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @viajantedoceu zeiden: controleer op lokale snapshots voordat je aanneemt dat je de volledige herstelmodus nodig hebt. Veel Mac-gebruikers stellen nooit reguliere Time Machine-back-ups in, maar macOS kan nog steeds tijdelijke APFS-snapshots bewaren als Time Machine ooit was ingeschakeld. Die kunnen je soms echt redden.

Open Terminal en voer uit:

tmutil listlocalsnapshots /

Als je snapshotdatums ziet van vóórdat je de Prullenmand hebt geleegd, kun je mogelijk oudere versies van mappen herstellen, zelfs zonder dat je back-upschijf is aangesloten. Ze zijn er niet altijd, maar als ze er zijn, is het veel netter dan door ruw herstelde bestanden te moeten graven.

Negeer ook automatisch opslaan/versiegeschiedenis van apps niet. Dit wordt veel te vaak overgeslagen. Als de verwijderde bestanden Pages-, Numbers-, Keynote-, sommige Office-documenten of Adobe-bestanden waren, open dan de app en controleer:

• Archief > Zet terug naar
  • Lijst met recente bestanden
  • AutoRecovery- / AutoSave-mappen

Dat helpt natuurlijk niet voor elk bestandstype, maar voor werkdocumenten kan het het verschil zijn tussen volledig herstel en totale chaos.

Als die opties niet werken, ja, dan zou ik overstappen op herstelsoftware. Disk Drill is waarschijnlijk de meest praktische keuze op moderne Macs, omdat APFS-herstel lastig is en je previews wilt voordat je rommel terugzet. Ik ben het wel met de anderen eens over één ding: herstel alleen naar een externe schijf.

Ook de moeite waard om deze thread te bekijken als je nog een andere invalshoek wilt op herstel van een geleegde Prullenmand op Mac:
praktische Reddit-tips voor het herstellen van een geleegde Prullenmand op Mac

Korte versie:

1. Stop met het gebruiken van de Mac.
  2. Controleer lokale snapshots.
  3. Controleer app-versiegeschiedenis/automatisch opslaan.
  4. Gebruik daarna indien nodig Disk Drill.
  5. Herstel ergens anders naartoe, niet op dezelfde schijf.

Ik ben het licht oneens met de aanpak software meteen, vooral omdat ingebouwde versiebeheer veel sneller kan zijn dan een volledige scan als je bestanden uit Office of projectbestanden waren.