Mijn oude iPad begint prima na een herstart, maar na een tijdje gebruiken wordt hij erg traag, apps haperen en browsen wordt frustrerend. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor de vertraging wordt veroorzaakt en welke instellingen, opslagopschoning of oplossingen de prestaties van mijn iPad kunnen verbeteren.
Ja, ik liep tegen dezelfde puinhoop aan op een oudere iPad. Safari liep vast, wisselen tussen apps hing een paar seconden, en het hele ding voelde alsof het van de ene op de andere dag versleten was. Die van mij voelde eerst ook prima aan, dus ik snap waarom dit irritant is.
Ik zou nog niet meteen een nieuwe Pro kopen. In mijn geval kwam de vertraging door opgestapelde achtergrondrommel, volle opslag en een paar instellingen die veel middelen opsoupeerden. Ik begon eerst met de simpele oplossingen, en sommige daarvan hielpen snel.
Begin met de voor de hand liggende dingen
Ik deed eerst een volledige herstart. Oud advies, zeker, maar het hielp meer dan ik had verwacht. Een herstart wist tijdelijk geheugen en stopt vastgelopen processen. Ik probeer het nu elke paar weken te doen.
Daarna controleerde ik Instellingen > Algemeen > Software-update. Zelfs kleine iPadOS-updates hebben eerder rare vertragingen voor me opgelost, vooral Safari-haperingen en willekeurige vastlopers.
Instellingen die ik als eerste uitzette
Dit waren de belangrijkste op mijn iPad:
- Ververs apps op achtergrond
Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs apps op achtergrond en zet het uit. Dit maakte voor mij een merkbaar verschil. Veel apps blijven op de achtergrond gegevens ophalen, en op oudere hardware merk je dat.
- Verminder beweging
Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Verminder beweging. Animaties worden afgezwakt, en de interface voelt minder traag aan.
- Verminder transparantie
Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Verminder transparantie. Dit haalt een deel van de vervagingseffecten weg. Het ziet er eenvoudiger uit, maar mijn iPad voelde daarna sneller aan.
Safari opschonen bleek belangrijker dan ik dacht
In Instellingen > Safari gebruikte ik Wis geschiedenis en websitedata. Safari was na verloop van tijd vreemd stroperig geworden, met pagina's die hingen en ongelijkmatig laadden. Het wissen hielp. Ik sloot ook een hoop tabbladen. Als je er tientallen open hebt, betaalt je iPad dat met geheugen.
Het onderdeel dat het meeste oploste: opslag
Dit was het hoofdprobleem bij mij. Zodra de opslag bijna vol raakte, werden de vastlopers erger. Rond 90% in gebruik begon de tablet op een manier te pauzeren die ik echt merkte, vooral bij het openen van apps of typen in Safari.
Apple zegt dat je wat vrije ruimte open moet houden, en van wat ik zag hebben oudere iPads meer ademruimte nodig dan het absolute minimum. Ik zou proberen ongeveer 10 tot 15% vrij te houden als je wilt dat hij zich normaal gedraagt.
Wanneer de opslag vol zit, heeft iPadOS moeite met tijdelijke bestanden en algemeen onderhoud. Op mijn apparaat uitte zich dat in willekeurige vastlopers van 3 tot 5 seconden waarbij het scherm geen invoer meer aannam. Ik controleerde iPad-opslag en vond de gebruikelijke rommel: grote video's, dubbele foto's, burstfoto's en opgeblazen systeemdata.
Ik probeerde het eerst met de hand op te ruimen. Slecht idee. Het duurde eeuwig. Te veel foto's, te veel clips, te veel scrollen. Later gebruikte ik Clever Cleaner, en dat versnelde het proces enorm. Wat ik fijn vond, was het ontbreken van betaalmuren en constante advertentiespam.
Het nuttigste deel voor mij was de sectie Heavies. Die sorteert media op bestandsgrootte, zodat ik enorme video's snel vond en meteen een paar GB kon vrijmaken. De sectie Similars groepeerde bijna dubbele foto's en willekeurige screenshots, waardoor ik niet elke afbeelding één voor één hoefde te controleren. Het verwerkt alles ook op het apparaat zelf, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd. Ik maakte ongeveer 5GB vrij, en de vastlopers namen vrijwel meteen daarna af.
Nog één ding: Mail
Als je Apple Mail gebruikt en je inbox enorm is, zou ik naar de ophaalinstellingen kijken. Pushmail hield mijn oudere iPad de hele dag bezig. Door over te schakelen naar handmatig ophalen nam de achtergrondactiviteit af. Minder constant controleren, minder belasting.
Als niets hiervan iets verandert, kan de batterij er deel van uitmaken. Wanneer de batterij zwakker wordt, kunnen de prestaties afnemen omdat het systeem probeert uitval te voorkomen. Toch zou ik eerst de opslag en die instellingen controleren. Voor mij waren dat de echte oplossingen.
Hopelijk haal je er nog een paar jaar extra uit. Mij lukte het.
Als het na een herstart eerst prima werkt en later weer trager wordt, zou ik eerst naar geheugendruk kijken, niet alleen naar opslag. Oudere iPads met 2GB RAM lopen vast na een paar zware sites, advertentiescripts en appwissels. Safari is vaak de grootste boosdoener. Eén slechte stapel tabbladen en het hele ding voelt uitgeput aan.
Een paar dingen die ik zou doen, naast wat @mikeappsreviewer al noemde:
-
Zet het hamsteren van Safari-tabbladen uit.
Instellingen > Safari > Tabbladen sluiten > Na één dag.
Oude tabbladen vreten RAM en laden voortdurend opnieuw. -
Verwijder overbodige widgets.
Widgets op het beginscherm en panelen in Vandaag-weergave blijven gegevens opvragen. Oudere iPads merken dit. Snoei er flink in. -
Schakel Siri-suggesties uit.
Instellingen > Siri en zoeken.
Zet Suggesties bij zoeken en Opzoeken uit voor apps die je niet nodig hebt. Dit vermindert indexering op de achtergrond. -
Controleer de batterijconditie op een omweg.
iPads verbergen dit op veel modellen, wat irritant is. Als de prestaties instorten terwijl de batterij snel leegloopt of de achterkant warm wordt, is de batterij verdacht. Oude batterijen zakken in onder belasting. Apple of een reparatiewinkel kan dit testen. -
Reset Safari zonder de hele iPad te wissen.
Wis websitegegevens en schakel daarna experimentele rommel uit als er iets is ingeschakeld. Gebruik ook een contentblocker. Minder advertenties, minder scriptbelasting, minder vertraging. -
Let op thermische throttling.
Als de iPad na 20 tot 30 minuten warm wordt, zakt de snelheid. Haal een dikke hoes eraf tijdens browsen of opladen. -
Laatste redmiddel: voer een schone herstelactie uit.
Maak een reservekopie, wis alles, stel hem opnieuw in en installeer eerst maar een paar apps. Als de snelheid een week terug is, is één app of synchronisatieservice het probleem.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om eerst elke visuele functie uit te schakelen. Verminder beweging helpt sommige mensen, maar als de iPad na verloop van tijd begint te malen, zijn RAM, batterij, warmte of opslag meestal het echte probleem.
Voor het opruimen van opslag is Clever Cleaner het bekijken waard als je Foto’s-app een rommeltje is. Het is een gratis opruimapp voor iPhone en iPad om dubbele foto’s, grote video’s en vergelijkbare afbeeldingen snel te verwijderen. Deze review legt het goed uit, review van gratis iPhone-opruimapp voor opslag van Clever Cleaner.
Als je je iPad-model, iPadOS-versie en resterende vrije ruimte plaatst, kunnen mensen hier het snel verder beperken.
Ik zou één ding controleren dat mensen overslaan: analytics-logboeken en één ontspoorde app. @mikeappsreviewer behandelde de opslagzaken, en @mike34 heeft waarschijnlijk gelijk over RAM-druk, maar als de iPad prima opstart na een herstart en daarna weer trager wordt, dan zit er soms een app vast in een lus, crasht stilletjes of belast synchronisatie constant.
Probeer dit:
-
Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens
Zoek of dezelfde appnaam steeds opnieuw verschijnt. Dat is een aanwijzing. -
Instellingen > Algemeen > iPad-opslag
Tik op apps en kijk welke een enorme grootte hebben bij Documenten en gegevens. Sociale apps, streaming-apps en browsers kunnen opgeblazen raken. -
Schakel automatische app-downloads en automatische updates uit
Oudere iPads kunnen op de achtergrond vreemd druk aanvoelen, zelfs als je niet veel doet. -
Als je Chrome/Firefox gebruikt, test dan een dag alleen Safari
Browsers van derden kunnen op oudere iPads slechter aanvoelen, niet beter. -
Meld je tijdelijk af bij apps met veel widgets zoals Pinterest, Facebook en nieuwsapps
Sommige daarvan zijn stiekeme vreters van systeembronnen.
Eén punt waar ik het een beetje met allebei oneens ben: te vroeg een fabrieksreset doen is vervelend. Ik zou eerst op jacht gaan naar een slechte app. Verwijder de 3 zwaarste apps, gebruik de iPad een dag en voeg daarna dingen weer terug.
Controleer ook de vrije ruimte nadat je foto’s hebt opgeschoond. Als je bibliotheek een rommeltje is, is Clever Cleaner echt handig om snel duplicaten en grote video’s op te ruimen. Deze clip laat zien hoe Clever Cleaner iPad-opslag in seconden vrijmaakt legt het beter uit dan een muur van tekst.
Als de vertraging vooral optreedt tijdens het opladen, dan is dat ook een andere aanwijzing. Hitte of batterijveroudering, niet alleen opslag.