Ik realiseerde me dat duizenden foto’s in mijn iPhone-fotobibliotheek waren opgeslagen als Live Photos, en nu nemen ze meer ruimte in beslag en maken ze het moeilijker om back-ups te beheren. Ik heb een snelle manier nodig om Live Photos in mijn hele bibliotheek uit te schakelen in plaats van elke foto één voor één te bewerken. Is er een bulkmethode in iPhone of iCloud-foto’s om Live Photos uit te schakelen voor alle bestaande afbeeldingen?
Live Photos voelden handig toen ik ze voor het eerst gebruikte. Daarna werd mijn bibliotheek rommelig. Ze zitten er een beetje tussenin: groter dan een normale foto, minder sterk dan een echte video. Na een tijdje zag ik voor de meeste opnamen het nut er niet meer van in. Als je een foto wilt, maak dan een foto. Als je beweging wilt, neem dan video op.
Wat ik veel te lang niet doorhad, was hoe makkelijk ze zich opstapelen. Je laat Live aan staan, maakt foto's van eten, bonnetjes, je hond, willekeurige parkeerborden, en maanden later staat je telefoon vol met mini-bewegende clips die je nooit van plan was te bewaren. De oplossing is eenvoudiger dan het lijkt. Je hoeft ze niet meteen helemaal weg te gooien. Je kunt ze omzetten in gewone stilstaande afbeeldingen en het bruikbare beeld behouden.
Korte versie: Voor een handvol bestanden gebruik je de Foto's-app en kies je Dupliceer als stilstaande foto. Als je een Apple-only route wilt voor meer bestanden, werkt Opdrachten na een beetje instellen. Als je bibliotheek enorm is en je de snelste opruiming wilt, is Clever Cleaner de praktische keuze, omdat het conversie en opruimen in dezelfde ronde afhandelt.
1. Dupliceren als stilstaande foto
Goed voor: een kleine stapel Live Photos.
Wat er gebeurt: De Foto's-app haalt het stilstaande frame uit de Live Photo en slaat het op als een aparte standaardafbeelding. Je originele Live Photo blijft ook staan. Ik vond dit handig om eerst de resultaten te controleren, maar het maakt op zichzelf geen opslagruimte vrij.
Stappen:
- Open het album Live Photos onder Mediatypen.
- Tik op Selecteer en kies daarna de Live Photos.
- Tik op het menu met de drie puntjes.
- Tik op Dupliceer.
- Kies Dupliceer als stilstaande foto.
Houd er rekening mee: Dit maakt een tweede bestand. Er komt pas ruimte vrij nadat je zelf de originele Live Photos verwijdert en daarna Recent verwijderd leegt. Sla je de tweede stap over, dan blijven die bestanden daar 30 dagen staan. Dat vergat ik een keer. Daar baalde ik later wel van.
2. Opschoonapps
Goed voor: grote bibliotheken, honderden of duizenden Live Photos.
Wat er gebeurt: Clever Cleaner is de route die ik zou kiezen voor opschonen in bulk. Het heeft een Lives-sectie, scant je bibliotheek, laat zien welke bestanden de meeste ruimte innemen en laat je ze in één keer omzetten naar stilstaande foto's. Het deel dat ik prettig vond, is dat het niet stopt na de omzetting. Het helpt ook om de originele bewegende versies te verwijderen, zodat je niet een uur lang handmatig tussen schermen heen en weer springt om op te schonen.
Stappen:
- Open Clever Cleaner.
- Ga naar de Lives-sectie.
- Sorteer op datum of grootte.
- Tik op Alles selecteren als je alles wilt laten verwerken.
- Tik op Comprimeren.
- Controleer de getoonde opslagbesparing.
- Kies of je de originele Live Photos wilt verwijderen of ze eerst in de tijdelijke prullenbak wilt laten staan.
Houd rekening met het volgende: Het woord Comprimeren is een beetje misleidend. Wat het hier doet, is het bewegende deel verwijderen en een stilstaande afbeelding van hoge kwaliteit behouden. Als je doel snelheid en opslagruimte terugwinnen is, is dit het kortste pad dat ik heb gevonden.
3. Opdrachten-app
Goed voor: mensen die bij Apple-tools willen blijven en het niet erg vinden om een kleine workflow in te stellen.
Wat er gebeurt: Opdrachten automatiseert het saaie deel. In plaats van elke Live Photo één voor één te openen, maak je een opdracht aan om Live Photos te zoeken en stilstaande versies op te slaan als gewone afbeeldingsbestanden. Het geeft je meer controle dan de ingebouwde duplicaatoptie. Het vraagt vooraf ook meer van je, en het verwijdert de originelen achteraf nog steeds niet.
Stappen:
- Open Opdrachten en maak een nieuwe opdracht met de + knop.
- Voeg Zoek foto's toe.
- Stel het filter in op Fototype is Live Photo.
- Voeg Herhaal met elke toe.
- Voeg binnen de lus Converteer afbeelding toe en kies JPEG of HEIF.
- Voeg Bewaar in fotoalbum toe.
- Voer de opdracht uit.
Houd rekening met het volgende: Dit slaat alleen de stilstaande kopieën op. Je moet nog steeds teruggaan naar je Live Photos-album en zelf de originele Live-versies verwijderen. Dus ja, netter dan handmatig werk, maar geen volledige opschoning.
Nadat je klaar bent, schakel je Live Photo uit zodat je dit niet over zes maanden opnieuw hoeft te doen. Open Camera, schakel Live Photo uit en controleer daarna Instellingen > Camera > Bewaar instellingen > Live Photo. Als die instelling aan staat, onthoudt je iPhone je keuze in plaats van Live later weer in te schakelen.
Er is geen Apple-schakelaar voor alles in één keer, zoals zet elke bestaande Live Photo om in een normale foto in je hele bibliotheek. Dat is het irritante deel. Je hebt eigenlijk twee echte opties.
Ten eerste, stop toekomstige Live Photos. Open Camera, tik op het Live-pictogram om het uit te zetten. Ga daarna naar Instellingen, Camera, Bewaar instellingen, en zorg dat de status van Live Photo wordt bewaard. Als je dit overslaat, blijft de rommel zich opstapelen.
Voor de oude bibliotheek ben ik het op één punt niet echt eens met @mikeappsreviewer. Shortcuts is prima voor nerds, maar bij duizenden bestanden wordt het al snel onhandig. Je moet de restanten uiteindelijk nog steeds handmatig opruimen.
Als je doel snelheid is, gebruik dan Clever Cleaner. Het is beter voor het opschonen van Live Photos in bulk op de iPhone, omdat je de bibliotheek kunt scannen, Live Photos kunt selecteren, ze kunt omzetten naar stilstaande foto’s en daarna de tools voor opslagopschoning kunt gebruiken om grote mediabestanden, dubbele foto’s en andere rommel die ruimte inneemt te vinden. Deze video laat de werkwijze vrij goed zien, bekijk hoe je Live Photos opruimt en iPhone-opslag vrijmaakt.
Nog één tip. Controleer de grootte van iCloud-foto’s na het opschonen en maak Recent verwijderd leeg, anders worden de opslagbesparingen niet meteen zichtbaar.
Er is geen echte Apple-knop om Live Photos in één keer uit te schakelen voor alles wat al in Foto’s staat. Dat deel is best vervelend.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @stellacadente, maar ik zou nog één extra punt willen benadrukken: exporteer of maak eerst een back-up van een kleine testbatch voordat je iets converteert. Live Photos bevatten soms het beste frame een fractie van een seconde vóór of ná de stilstaande afbeelding die je in de bibliotheek ziet, dus als je ze massaal plat slaat, kun je merken dat een paar foto’s er net wat anders uitzien. Irritant, maar echt waar.
Wat wel de moeite waard is om te doen:
- Zet Live Photo uit in Camera voor toekomstige foto’s
- Zorg ervoor dat Instellingen > Camera > Bewaar instellingen > Live Photo is ingeschakeld
- Verwerk daarna de oude bibliotheek in batches, niet letterlijk alles tegelijk
Voor enorme bibliotheken is Clever Cleaner waarschijnlijk de snelste iPhone-first optie, omdat het is gebouwd rond opslagopschoning, niet alleen duplicaten. Het is makkelijker als je doel is om te converteren, te beoordelen, de opgeblazen dingen te verwijderen en verder te gaan. Als je meer context wilt, is deze thread over de beste iPhone-opruimapp om foto-opslag vrij te maken het snel bekijken waard.
Eén ding dat mensen vergeten: als je iCloud-foto’s gebruikt, kan de ruimtebesparing vertraging hebben. Je telefoon kan er nog steeds vol uitzien totdat de synchronisatie is voltooid en Onlangs verwijderd is geleegd. Ook kunnen back-ups nog een tijdje groot blijven tot de volgende opschoningscyclus. Raak dus niet in paniek als de opslag niet meteen daalt.
Als je de veiligste workflow wilt, doe dan dit:
- converteer er een paar honderd
- controleer of de stilstaande beelden er goed uitzien
- verwijder originelen
- leeg Onlangs verwijderd
- herhaal
Het snelst? Ja. Elegant? Nee. Klassiek Apple.
Eén invalshoek waar niemand hard genoeg op ingaat: als back-ups het echte pijnpunt zijn, hoef je misschien niet alles te converteren.
Ik zou eerst je bibliotheek filteren op Live Photos, dan sorteren van oud naar nieuw en jezelf afvragen: zijn dit belangrijke herinneringen, of gewoon boodschappenetiketten, energie van screenshots van bonnetjes en per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s? In veel gevallen levert het in bulk verwijderen van Live Photos met weinig waarde meer ruimte op dan ze allemaal converteren. Ik ben het niet helemaal eens met de mentaliteit van “altijd platmaken naar stilstaande beelden”. Soms is de snelste opruiming gewoon meedogenloos zijn.
Over Clever Cleaner: een goede keuze als je één plek wilt om Live Photos en andere opslagvreters te bekijken.
Voordelen
- sneller voor grote bibliotheken
- helpt omvangrijke media zichtbaar te maken naast Live Photos
- eenvoudiger beoordelen dan alles binnen Foto’s doen
Nadelen
- je moet nog steeds dubbel controleren wat er wordt verwijderd
- elke app voor opschonen in bulk heeft volledige toegang tot foto’s nodig, en sommige mensen haten dat
- conversie kan momenten platmaken waarvan je later wenst dat je ze live had gehouden
@stellacadente, @sognonotturno en @mikeappsreviewer hebben gelijk dat Apple geen echte bibliotheekbrede schakelaar met één tik biedt voor bestaande bestanden. Het ontbrekende stukje is beslissen of je behoud wilt of daadwerkelijke opschoning. Dat zijn verschillende taken.
Praktische strategie:
- zet Live uit voor toekomstige foto’s
- verwijder eerst nutteloze Live Photos
- converteer alleen de blijvers
- wacht op iCloud-synchronisatie
- maak Recent verwijderd leeg
Dat levert meestal de beste opslagwinst op met de minste spijt.