Mijn iPhone blijft zeggen dat er niet genoeg opslagruimte is om de nieuwste iOS-update te installeren. Ik heb al een paar apps en foto’s verwijderd, maar het lukt nog steeds niet. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik nog meer veilig kan verwijderen of dat er een andere manier is om mijn iPhone bij te werken zonder genoeg opslagruimte.
Je iPhone hoort niet op 0 bytes vrije ruimte te staan. Ik heb dat op de irritante manier geleerd. Wanneer de opslag helemaal vol zit, begint iOS te struikelen over zijn eigen huishouding. Logs stapelen zich op, caches worden niet meer opgeschoond, indexering vertraagt, en dan begint het vreemde gedoe. Apps sluiten af. De telefoon voelt traag en stroperig aan. In ergere gevallen wil hij niet eens goed opstarten.
Updates maken het nog erger. De telefoon heeft ruimte nodig om de update te downloaden, uit te pakken, bestanden te verplaatsen en daarna de installatie af te ronden. Ik zou mikken op 15 GB tot 25 GB vrije ruimte als je minder gedoe wilt.
Als je naar de melding “niet genoeg opslag” zit te kijken, ga je met het verwijderen van twee screenshots niet veel oplossen. Doe het in deze volgorde.
Start de iPhone eerst opnieuw op
Ik heb gezien dat opslagcijfers fout blijven staan tot na een herstart.
- Houd de zijknop ingedrukt. Op nieuwere iPhones houd je de zijknop en Volume omhoog ingedrukt.
- Wacht tot de schuifknop voor uitschakelen verschijnt.
- Zet hem uit en laat hem daarna ongeveer 30 seconden met rust.
- Zet hem weer aan. Houd de zijknop ingedrukt tot het Apple-logo verschijnt.
- Controleer opnieuw Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Soms berekent iOS de opslag na een herstart opnieuw en verschijnen er ineens weer een paar gigabyte. Geen magie, meer vertraagde opschoning.
Begin met media, want dat levert snel ruimte op
Foto’s en video’s nemen meestal de meeste ruimte in. Er met de hand doorheen gaan is traag en nogal ellendig. Ik heb hiervoor Clever Cleaner gebruikt, omdat het sneller werkte dan zelf albums sorteren en het basisopschonen niet achter een betaalmuur verstopte.
Dit heb ik gedaan:
- Ik heb het geïnstalleerd en het mijn fotobibliotheek laten scannen.
- Ik opende eerst het gedeelte Heavies. Grote video’s leveren het snelst winst op. Eén vergeten 4K-clip van een concert maakte meer ruimte vrij dan het verwijderen van 300 willekeurige foto’s.
- Ik bekeek het gedeelte Similars. Burstfoto’s, dubbele hoeken, tien foto’s van dezelfde hond die met zijn ogen knippert. Eentje gehouden, de rest weggegooid.
- Daarna ging ik naar Foto’s > Onlangs verwijderd en tikte ik op Verwijder alles.
Die laatste stap is belangrijk. Als je die overslaat, bewaart de iPhone de bestanden 30 dagen en beweegt je opslagcijfer nauwelijks. Apple noemt het veiligheid. Als je vanavond nog een update moet installeren, voelt het meer als een flauwe grap.
Verwijder apps, offload ze niet
Ik weet dat iOS graag App offloaden voorstelt. Ik ben daar geen fan van als de opslag krap is.
Bij offloaden wordt de app zelf verwijderd, maar documenten en gegevens blijven staan. En bij veel opgeblazen apps zit juist daar de rommel verstopt. Social apps zijn vaak de boosdoeners. TikTok, Instagram, dat soort dingen.
Dit is de schonere route:
- Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Bekijk apps gesorteerd op grootte.
- Kies degene die je al weken niet hebt aangeraakt.
- Tik op de app en tik daarna op Verwijder app.
Hiermee wis je de app én de opgeslagen rommel. Je kunt hem later opnieuw installeren. Als de app uit de App Store kwam, raak je je aankoop niet kwijt. Ik heb dit vaker voor updates gedaan en daarna opnieuw geïnstalleerd, geen probleem.
Controleer Berichten op gigantische bijlagen
Deze wordt vaak gemist. Berichtenthreads hamsteren stilletjes video’s, memes, spraakberichten, pdf’s, allemaal lokaal.
Doe dit:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Zoek Berichten.
- Tik op Grote bijlagen bekijken.
- Verwijder de grote bestanden die je niet nodig hebt.
Het fijne is dat je geen hele gesprekken hoeft te wissen. Je verwijdert de zware bestanden en behoudt de thread.
Wis opgeslagen websitedata van Safari
Safari bouwt na verloop van tijd veel rommel op. Afbeeldingen in cache, cookies, websitedata, stukjes van pagina’s waarvan je al zes maanden vergeten was dat ze bestonden.
Pad:
- Open Instellingen.
- Ga naar Apps.
- Tik op Safari.
- Tik op Wis geschiedenis en websitedata.
- Bevestig het.
Ik heb gezien dat dit ergens tussen 500 MB en ruim 1 GB vrijmaakt. Hangt ervan af hoeveel je browst en hoe lang het geleden is dat je het hebt opgeschoond.
Als je nog steeds geen ruimte hebt, update dan op een andere manier
Als je klaar bent met dingen verwijderen en nog steeds te weinig ruimte hebt, zijn er twee routes die ik zou proberen.
Werk bij met een Mac of pc
Dit is meestal de minst irritante oplossing.
Sluit de iPhone aan op je computer. Gebruik Finder op een Mac. Gebruik iTunes op Windows. Voer de update daar uit in plaats van op de telefoon. Je computer handelt de grote download en het uitpakken af, waardoor de iPhone tijdens het proces minder vrije ruimte nodig heeft.
Voordat je op Werk bij tikt, maak een volledige reservekopie op de computer. Ik doe dit elke keer. Als updates misgaan, gaat het snel mis.
Maak een reservekopie, wis alles, zet terug
Dit is de nucleaire optie, maar het werkt.
- Maak een reservekopie van de iPhone.
- Wis hem.
- Stel hem opnieuw in.
- Installeer tijdens het instellen de nieuwste iOS-versie die voor jouw apparaat wordt aangeboden.
- Zet je reservekopie terug.
Het duurt langer en ja, het is vervelend. Toch, als de opslag één grote puinhoop is en de telefoon op geen enkele andere manier wil updaten, haalt dit de verstopping meestal weg.
Wat ik als eerste zou doen, in volgorde
Als je de korte versie wilt:
- Start de telefoon opnieuw op.
- Verwijder grote video’s en dubbele foto’s.
- Maak Onlangs verwijderd leeg.
- Verwijder apps die je niet gebruikt.
- Wis grote berichtbijlagen.
- Wis Safari-data.
- Werk zo nodig bij via Finder of iTunes.
Als je iPhone qua opslag op zijn laatste benen loopt, beschouw vrije ruimte dan als onderdeel van de gezondheid van het systeem, niet als extra ruimte. Sinds ik wat buffer begon over te laten in plaats van de telefoon tot de rand te vullen, had ik veel minder updateproblemen.
Je hebt de voor de hand liggende dingen al gedaan, dus ik zou nu naar het updatebestand zelf en de systeemopslag kijken.
Verwijder eerst een mislukte iOS-download:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > zoek naar iOS of het updatebestand > Verwijder update.
Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Een kapotte download kan daar rustig 5 GB tot 8 GB innemen.
Zet daarna deze twee aan als ze uitstaan:
Instellingen > Foto’s > Optimaliseer iPhone-opslag
Instellingen > App Store > Ruim ongebruikte apps op
Ik weet dat @mikeappsreviewer niet dol is op offloaden. Daar ben ik het maar half mee oneens. Voor de voorbereiding op een update is offloaden prima als de appgegevens belangrijk voor je zijn. Het maakt vaak genoeg ruimte vrij zonder inloggegevens en documenten te wissen. Als een app enorm is en je hem makkelijk kunt missen, verwijder hem dan liever.
Controleer ook gedownloade media binnen apps. Daar verstopt opslagruimte zich vaak.
Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts, Audible, Google Maps. Verwijder offline downloads binnen elke app. Die bestanden worden vaak niet duidelijk weergegeven wanneer je snel door de opslag bladert.
Als Systeemgegevens enorm groot is, synchroniseer je iPhone dan één keer met Finder of iTunes. Dat dwingt iOS er vaak toe de opslag opnieuw te berekenen. Rare oplossing, maar het werkt vaker dan het zou moeten.
Een andere optie is om de datum 30 dagen vooruit te zetten en daarna Foto’s opnieuw te openen. Soms worden oude items in Onlangs verwijderd dan sneller gewist. Een beetje omslachtig, maar mensen gebruiken het.
Als je sneller foto’s wilt opschonen, is Clever Cleaner sterk in het verwijderen van dubbele foto’s en grote video’s. Het is een van de beste iPhone-opruimapps om opslag vrij te maken vóór een iOS-update. Deze video helpt ook, bekijk hoe je snel iPhone-opslag vrijmaakt.
Als de telefoon nog steeds weigert, werk dan bij via een Mac of pc. Daarvoor is meestal minder vrije ruimte op de telefoon zelf nodig.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @himmelsjager zeiden: controleer op dingen die niet duidelijk verschijnen als “foto’s” of “apps”, maar toch belachelijk veel ruimte innemen.
Wat ik bedoel:
- Bijlagen in de Mail-app. Als je de ingebouwde Mail-app gebruikt met een grote inbox, kunnen oude bijlagen zich opstapelen. Het mailaccount verwijderen en opnieuw toevoegen kan soms de lokale cache wissen.
- Gedownloade bestanden in de Bestanden-app. Open Bestanden > Op mijn iPhone > Downloads. Mensen vergeten dat deze map bestaat en vragen zich dan af waar 6 GB gebleven is.
- Dictafoons. Lange opnames zijn stiekeme opslagvreters.
- Podcastdownloads. Niet alleen de app zelf, maar ook de gedownloade afleveringen.
Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met de regel “15 GB tot 25 GB vrij” als harde eis. Fijne buffer, zeker. Maar voor veel updates kom je ook weg met minder als je de juiste rommel opruimt en zo nodig via een computer update.
En als iPhone-opslag er eeuwig over doet om te laden of rare cijfers toont, laat dat scherm dan een paar minuten open staan. Serieus. iOS herberekent soms in slow motion alsof het gedwongen wordt wiskundehuiswerk te maken.
Nog een trucje:
zet Synchroniseer deze iPhone voor Foto’s of Berichten in de iCloud-instellingen uit en weer aan, alleen als je iCloud daar ook echt voor gebruikt, want soms houdt lokale opslag dingen vast die eigenlijk al geoptimaliseerd hadden moeten zijn. Ik zou daar niet aan zitten tenzij je zeker weet dat je gegevens gesynchroniseerd zijn.
Als je de veiligste lijst wilt van “wat kan ik verwijderen”, dan zou ik deze volgorde aanhouden:
- Offline downloads binnen apps
- Downloads in de Bestanden-app
- Oude berichtbijlagen
- Dictafoons
- Mail-cache
- Mislukt updatebestand
- Gebruik daarna Finder/iTunes als OTA nog steeds mislukt
En ja, Clever Cleaner is waarschijnlijk de snelste manier om door je foto’s/video’s te gaan als je bibliotheek een rommeltje is. Vond dit ook handig voor meer manieren om genoeg iPhone-opslag vrij te maken voor een iOS-update.
Als het daarna nog steeds weigert, zou ik stoppen met vechten met de telefoon en gewoon updaten via een Mac of pc. Veel minder irritant tbh.