Hoe kan ik thuis gegevens van een harde schijf herstellen?

Mijn harde schijf is plotseling gestopt met werken nadat mijn computer vastliep, en nu heb ik geen toegang meer tot belangrijke foto’s, documenten en werkbestanden. Ik probeer uit te zoeken wat de veiligste methode voor gegevensherstel thuis is voordat ik het erger maak of alles voorgoed verlies. Wat moet ik eerst doen, en zijn er hulpmiddelen of stappen die echt werken?

Ik ben dit tegengekomen met een oudere externe harde schijf, en ik verpestte de eerste stap. Ik bleef hem gebruiken alsof er niets was gebeurd. Slechte keuze.

Als bestanden verdwenen zijn, stop dan met iets naar de schijf te schrijven. Geen downloads, geen mappen ernaartoe verplaatsen, geen willekeurige tests. Verwijderde gegevens staan daar vaak nog totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven. Elke schrijfactie verkleint je kansen.

Voordat je iets installeert, controleer eerst de saaie dingen. Ik heb bestanden zien opduiken op plekken die mensen vergeten:

1. Prullenbak
  2. OneDrive- of Google Drive-synchronisatiemappen
  3. Bestandsgeschiedenis-back-ups
  4. Andere externe back-upschijven
  5. Een ander gebruikersprofiel op dezelfde pc

Als die controles niets opleveren, zou ik overstappen op herstelsoftware. Bij normale verwijdering, een snelle formattering of een beschadigd bestandssysteem zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de indeling snel logisch aanvoelde, en het vroeg niet van me dat ik eerst een hoop schijftermen moest kennen voordat ik kon scannen. Het kan verwijderde partities, geformatteerde volumes en beschadigde bestandssystemen beter aan dan ik had verwacht.

Het proces dat ik aanhoud is simpel:

1. Sluit de schijf aan en controleer of je systeem hem nog steeds ziet
  2. Installeer de herstelapp op een andere schijf, niet op de beschadigde
  3. Voer een volledige scan uit, sla de snelle scan over
  4. Bekijk bestanden vooraf voordat je iets herstelt
  5. Haal eerst de kritieke bestanden binnen
  6. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op

Die laatste stap is erg belangrijk. Als je bestanden terugzet op dezelfde HDD, loop je het risico gegevens te overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald. Deze heb ik op de vervelende manier geleerd.

De voorbeeldfunctie is een van de redenen waarom ik Disk Drill prettig vond. Als een foto netjes opent in de preview, of een video begint af te spelen, zie ik dat als een redelijk teken dat het bestand bruikbaar is. Ik test meestal een handvol belangrijke bestanden voordat ik honderden GB uit de scanresultaten haal. Scheelt tijd. En ook teleurstelling.

Als het te veel mist, zou ik daar niet stoppen. Verschillende tools halen verschillende resultaten binnen. PhotoRec is gratis en haalt soms bizarre herstelresultaten, maar het is lastiger in gebruik en bestandsnamen komen vaak als een rommeltje terug. R-Studio en UFS Explorer zijn ook degelijk, al voelen ze meer gericht op mensen die hun weg in opslagtools al kennen.

Nog één ding. Als de schijf klikt, schuurt, offline gaat of uit de BIOS verdwijnt, zou ik thuis stoppen met herhaalde scans proberen. Software helpt bij logische schade. Het repareert geen falende hardware.

Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere keuze, vooral als de verloren bestanden familiefoto’s, werkdocumenten of iets anders zijn dat je niet kunt vervangen. Het kost veel. Toch is dat voor sommige schijven de laatste verstandige optie.

Als de pc eerst vastliep, zou ik dit behandelen als een defecte schijf, niet als een simpele verwijdertaak. Klein verschil, groot risico.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Stop met het gebruiken van de schijf. Waar ik van mening verschil is dit. Ik zou niet beginnen met een lange volledige scan als de schijf vreemde geluiden maakt, de verbinding verbreekt of eeuwig duurt om te lezen. Herhaalde scans zetten meer druk op een zwakke HDD.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer eerst de SMART-gezondheid met CrystalDiskInfo of smartctl.
    Als je geheralloceerde sectoren, wachtende sectoren of oplopende leesfouten ziet, stop dan met aan de schijf te zitten.

2. Als de schijf nog leesbaar is, maak dan eerst een kloon of image.
    Gebruik ddrescue op een andere schijf met gelijke of grotere grootte. Werk vanaf de kloon, niet vanaf het origineel. Dit is de veiligste thuisaanpak voor instabiele schijven. De meeste mensen slaan dit over en krijgen daar later spijt van.

3. Als de kloon voltooid is, gebruik dan herstelsoftware op de kloon.
    Disk Drill is prima voor dit deel. Het is eenvoudiger dan veel ouderwetse tools en werkt goed voor thuisgebruikers die gegevens proberen te herstellen van een defecte of oude harde schijf. Als het je mappenstructuur vindt en bestanden kan voorvertonen, is dat een goed teken.

4. Als de schijf niet wordt gedetecteerd in BIOS of Schijfbeheer, zal software het niet oplossen.
    Dat wijst meer op hardware- of printplaatproblemen.

5. Als het een externe schijf is, probeer dan eerst een andere USB-kabel, poort en voeding.
    Ik heb goedkope behuizingen zien uitvallen terwijl de schijf erin nog in orde was. Je kunt de schijf eruit halen en via SATA aansluiten als je weet wat je doet.

Voor gegevensherstel van een oude harde schijf thuis is deze video ook best goed:
bekijk deze uitleg over gegevensherstel van een oude harde schijf

Belangrijke regel: zet herstelde bestanden nooit terug op dezelfde schijf. Die fout wordt voortdurend gemaakt. Triest maar waar.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sterrenkijker, maar ik zou één ding toevoegen dat mensen veel te vaak overslaan: luister naar de schijf voordat je iets ingewikkelds doet. Als hij opstart, in een patroon klikt, uitschakelt en dat dan herhaalt, stop dan. Dat is geen situatie van probeer meer software. Dat is een situatie van elke extra minuut kan hem verder beschadigen.

Ook betekent niet elke vastloper dat de schijf zelf kapot is. Soms vernielt Windows gewoon het bestandssysteem. In dat geval kan een alleen-lezen controle vanaf een andere computer of een opstartbare USB je veel vertellen zonder opnieuw vanaf de slechte schijf op te starten. Ik geef hier eigenlijk eerst de voorkeur aan omdat het voorkomt dat je normale OS achtergrondschrijfacties doet, indexeert, tijdelijke bestanden maakt, al dat domme gedoe.

Als de schijf verschijnt en stabiel blijft, herstel dan eerst de onvervangbare bestanden, niet de grootste mappen. Foto’s, documenten, projectbestanden. Laat films en installers voor later. Disk Drill is hier een goede optie omdat het makkelijk is om resultaten te sorteren en te bekijken wat echt herstelbaar is. Dat gezegd hebbende, zou ik niet blijven herscannen, steeds opnieuw op zoek naar nog één map. Mensen worden hebberig en dan wordt de schijf erger. Vaak genoeg zien gebeuren.

Nog iets praktisch: als dit een externe HDD is, voel dan aan de behuizing. Als die vreemd heet is of zoemt, kan de USB-SATA-bridge het echte probleem zijn, niet de schijfplaten. Goedkope behuizingen gaan voortdurend stuk.

Voor extra leesmateriaal is deze thread op beste software voor het herstellen van verwijderde bestanden en gegevens van harde schijven ook de moeite waard.

Dus ja, de veiligste thuismethode volgens mij is:

1. Stop met het gebruiken
  2. Test detectie vanaf een ander systeem of een opstart-USB
  3. Als hij instabiel is, maak eerst een kloon
  4. Als hij stabiel is, gebruik Disk Drill en sla bestanden elders op
  5. Als hij klikt of verdwijnt, stop dan met doe-het-zelf-dingen

Dat is de grens tussen thuisherstel en je staat op het punt het erger te maken.