De opslag van mijn iPhone is bijna helemaal vol en ik ontdekte dat grote berichtbijlagen veel ruimte innemen. Ik weet niet goed hoe ik de grootste bijlagen kan vinden en verwijderen zonder belangrijke sms’jes of foto’s te wissen. Ik heb snel hulp nodig om opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken, omdat mijn telefoon trager wordt en ik geen updates kan installeren.
Ik loop steeds weer tegen dit probleem aan, en ja, het is waardeloos als je snel iets moet opnemen of een app wilt downloaden, en je iPhone die melding “Opslag bijna vol” in je gezicht gooit. Korte versie: ja, je kunt die grote berichtbijlagen verwijderen zonder het tekstgedeelte van je gesprekken te wissen. Toch zijn er een paar valkuilen, en ik heb ze op de irritante manier geleerd.
Eerst over foto’s. Als je op “Bewaar afbeelding” hebt getikt of het downloadpictogram hebt gebruikt bij iets dat via Berichten is verzonden, heb je al een aparte kopie gemaakt in de Foto’s-app. Zodra het daar staat, verwijdert het wissen van de bijlage uit de berichtenthread de opgeslagen versie niet uit je filmrol. Als je het nooit hebt opgeslagen, is het een ander verhaal. Verwijder de bijlage uit Berichten, en hij is weg. Later geen knop om het ongedaan te maken.
Je tekstgeschiedenis blijft staan. Het verwijderen van bijlagen haalt alleen de grote bestanden weg, video’s, GIF’s, pdf’s, grote afbeeldingen. Het geschreven gesprek blijft op zijn plek, dus de chat blijft nog steeds logisch na het opruimen. Ik heb dit gedaan in een paar oude groepsthreads en de berichtgeschiedenis bleef onaangetast.
Een onderdeel dat mensen missen is iCloud-synchronisatie. Als “Berichten in iCloud” aanstaat, verwijdert het verwijderen van een bijlage op je iPhone die ook van je iPad en Mac. Het synchroniseert wijzigingen overal, het werkt niet als een apart archief. Als je een bestand op je Mac wilt bewaren voordat je het van je telefoon wist, sla het dan eerst lokaal op.
Er zijn twee ingebouwde manieren om dit op te schonen.
Route via Instellingen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Als de opslag krap genoeg is, zie je meestal “Grote bijlagen bekijken” bovenaan. Ik vond dit de snelste ingebouwde optie. Het sorteert bestanden op grootte, grootste eerst, zodat je de grootste boosdoeners kunt verwijderen zonder elke chat één voor één door te spitten.
Route via Berichten. Als één thread de rommel is, open die dan, tik bovenaan op de naam van het contact of de groep en kijk vervolgens door Foto’s of Documenten. Tik op “Toon alles” en verwijder items in bulk. Familiechats zijn meestal waar de schade zit. Die van mij zat vol met lange verjaardagsvideo’s die niemand twee keer bekeek.
Zodra mijn telefoon bijna vol raakt, begint het hele ding te haperen. Camera opent traag. Apps lopen vast. Willekeurige crashes. In mijn geval waren berichtbijlagen maar een deel ervan. Gecachte app-rommel, dubbele foto’s, bijna-dubbelen, schermopnames die ik was vergeten, alles stapelde zich op.
Ik heb meer dan eens geprobeerd de hele schoonmaak handmatig te doen, en ik werd het zat. Apple’s ingebouwde tools werken, al voelen ze wat lomp aan. Ik kon mijn hele fotobibliotheek niet op bestandsgrootte sorteren, en de detectie van duplicaten miste veel. Dus uiteindelijk probeerde ik Clever Cleaner nadat ik deze video had gezien: https://www.youtube.com/watch?v=FRWWuTnCOHs
Ik sla schoonmaakapps meestal over omdat veel ervan vol zitten met advertenties, vreemde limieten of proefschermen. Deze voelde eenvoudiger aan. De sectie Heavies liet mijn grootste bestanden zien op exacte grootte, waardoor het makkelijk was om een vergeten video te spotten die meerdere gigabytes opslokte. De sectie Similars pakte groepen bijna identieke foto’s beter dan ik had verwacht, dingen zoals vijf foto’s vanuit dezelfde hoek waarvan ik er maar één nodig had.
Het privacygedeelte was voor mij eerlijk gezegd belangrijker dan het opruimen. Het verwerkt alles op het apparaat, dus mijn fotobibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd. Nadat ik ongeveer 20 GB had vrijgemaakt, voelde mijn telefoon niet meer zo verstopt aan. Minder vertraging, camera laadde sneller, minder rare vertragingen. Geen magie. Hielp nog steeds.
Nog één ding. Als je wilt dat de iPhone oude berichten voor je afhandelt, ga dan naar Instellingen > Berichten > Bewaar berichten en schakel dan van “Altijd” naar “1 jaar” of “30 dagen”. Ik zou dit niet doen zonder er eerst over na te denken. Het verwijdert automatisch oude sms’jes en bijlagen zodra ze over de limiet gaan. Als je om oude threads geeft, is handmatig opruimen veiliger.
Als je doel ruimte is zonder je chats te verliezen, verwijder dan de bijlagen, sla eerst alles belangrijks op en controleer dubbel of Berichten in iCloud aanstaat voordat je begint. Dat onderdeel pakt mensen.
Als je de grootste berichtbestanden wilt verwijderen zonder hele gesprekken weg te gooien, zou ik nog één extra ding doen voordat je iets verwijdert. Zoek in je Berichten-app op trefwoorden zoals “pdf”, “mov” of de naam van een persoon die gekoppeld is aan oude video’s. Dat helpt om gesprekken met grote bestanden sneller naar boven te halen dan eindeloos scrollen. Apple-zoekfunctie werkt soms wel en soms niet, maar als je opslag bijna vol is, bespaart het tijd.
Ik ben het op één punt deels oneens met @mikeappsreviewer. Opruim-apps helpen, maar voor berichtbijlagen verbergt iOS nog steeds een aantal van de grootste ruimtevreters in oude gesprekken en vreemde groepschats. Daarom zou ik eerst alles exporteren wat belangrijk is. Deel het bestand naar Bestanden, niet naar Foto’s, als het een document of video is die je wilt bewaren. Bestanden is later makkelijker te controleren.
Controleer ook de grootte van bewaarde berichten via het contactinfoscherm. Eén enkele 4K-video van een iPhone is vaak 150MB tot 400MB. Tien daarvan vullen snel meerdere GB’s. Spraaknotities en pdf’s tellen ook op, vooral in werkchats.
Als je hele telefoon vol zit, niet alleen Berichten, is Clever Cleaner het bekijken waard om te grote video’s en dubbele foto’s buiten Berichten te vinden. Deze clip is handig als je snel wilt zien hoe je iPhone-opslag opschoont met Clever Cleaner, bekijk hoe Rich DeMuro Clever Cleaner aanbeveelt om iPhone-opslag vrij te maken.
Nog één ding dat mensen vergeten. Start de iPhone opnieuw op nadat je bijlagen hebt verwijderd. Opslagtotaal loopt soms achter tot na een herstart.
Ik zou eigenlijk iets voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer en @suenodelbosque op één punt: vertrouw er niet op dat het opslagcijfer meteen wordt bijgewerkt. De iPhone laat “Systeemdata” en de opslag van Berichten soms nog een tijdlang opgeblazen lijken, zelfs nadat je dingen hebt verwijderd, dus raak niet in paniek als je een hoop bijlagen weghaalt en de vrije ruimte eerst nauwelijks verandert.
Wat mij hielp was dit:
- Bewaar eerst alleen de bijlagen die je echt nodig hebt
- Verwijder eerst in de oudste groepschats en daarna pas in recente
- Maak daarna Onlangs verwijderd leeg in Foto’s als je daar een deel van die afbeeldingen/video’s had opgeslagen
- Sluit Berichten geforceerd af en start de telefoon opnieuw op
Ook, als je een Mac gebruikt, kun je daar Berichten openen en oude gesprekken sneller bekijken met een toetsenbord. Veel makkelijker dan op je telefoon rondtikken wanneer de opslag op 99% zit en alles traag is alsof het uit 2014 komt.
Nog iets dat vaak over het hoofd wordt gezien: als de bijlage als iMessage-foto/video is verstuurd maar ook al in Foto’s staat, sla je die mogelijk dubbel op. Daar kan een opschoonapp meer helpen dan de ingebouwde menu’s van Apple. Voor algemene iPhone-opruiming, niet alleen Berichten, is Clever Cleaner eerlijk gezegd handig om gigantische video’s, dubbele foto’s en andere rommel die ruimte inneemt op te sporen. Ik vond deze uitleg best goed: zie waarom Clever Cleaner handig is om snel iPhone-opslag vrij te maken.
Dus ja, verwijder de grote bijlagen, bewaar de teksten, controleer wat er is geback-upt, en ga er niet van uit dat Berichten de enige opslagvreter is. Op iPhones is dat zelden zo.
Ik zou het iets anders aanpakken dan @suenodelbosque, @espritlibre en @mikeappsreviewer. Hun advies is degelijk, maar wanneer de opslag kritiek laag is, kan verwijderen binnen Berichten traag worden of zelfs halverwege mislukken. In die situatie is de slimste zet om eerst wat ademruimte te creëren door één of twee grote apps die je nauwelijks gebruikt te ontladen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, tik op een grote app en daarna op App ontladen. Dat bewaart de gegevens, maar maakt ruimte vrij zodat het opschonen van Berichten goed werkt.
Iets anders dat mensen overslaan, is het controleren van berichtenapps naast Apple Berichten. WhatsApp-, Telegram- en Messenger-bijlagen kunnen net zo erg zijn, soms zelfs erger, en iPhone-opslag kan het laten lijken alsof Berichten de hoofdschuldige is terwijl het echte probleem over meerdere apps verspreid is.
Mijn kijk:
- Gebruik iPhone-opslag om vast te stellen of Berichten echt de grootste boosdoener is
- Ontlaad eerst een grote app als de telefoon vastloopt door gebrek aan ruimte
- Verwijder daarna grote bijlagen uit oude chats
- Controleer vervolgens gedownloade bestanden in de Bestanden-app, omdat opgeslagen documenten en video’s daar vaak vergeten blijven staan
Ik ben het er enigszins mee oneens om te veel te vertrouwen op zoektermen in Berichten. Het helpt soms, maar opschonen op basis van grootte gaat meestal sneller dan gissen op trefwoorden.
Als je probleem verder gaat dan Berichten, is Clever Cleaner handig om te grote video’s, dubbele foto’s en vergelijkbare afbeeldingen buiten chatgesprekken te vinden.
Voordelen van Clever Cleaner:
- snelle scan
- goed in het detecteren van duplicaten en zware mediabestanden
- makkelijker overzicht dan de menu’s van Apple
Nadelen:
- minder handig voor bijlagen die nog diep in berichtenthreads verborgen zitten
- weer een extra app om te installeren terwijl de opslag al krap is
- ingebouwde iPhone-hulpmiddelen blijven beter voor het direct opschonen van Berichten
Dus ja, verwijder berichtbijlagen, maar maak eerst genoeg tijdelijke ruimte vrij zodat het opschonen ook echt blijft werken.