Hoe verwijder ik Safari-downloads op de iPhone en wis ik ook de geschiedenis?

Ik heb een paar bestanden gedownload in Safari op mijn iPhone en nu wil ik de downloads verwijderen en mijn browsegeschiedenis wissen, maar ik weet niet zeker of het verwijderen van het ene ook het andere verwijdert. Ik heb al gekeken in de Safari-instellingen en de Bestanden-app, en ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie. Wat is de juiste manier om Safari-downloads op de iPhone te verwijderen en de Safari-geschiedenis volledig te wissen?

Als je gedownloade bestanden op een iPhone wilt verwijderen, is het eerste wat ik zou controleren waar de bestanden terecht zijn gekomen. De meeste browserdownloads, vooral vanuit Safari, komen terecht in de Bestanden-app.

Open Bestanden en kijk vervolgens in Downloads onder Op mijn iPhone of iCloud Drive. Dat hangt af van hoe je telefoon is ingesteld. Toen ik de mijne opruimde, vond ik oude pdf’s, willekeurige ZIP-bestanden en een paar afbeeldingen die ik was vergeten. Om dingen te verwijderen, veeg je naar links op een bestand en tik je op Verwijder.

Sommige apps zijn irritanter. Je ziet ergens een download vermeld staan, maar er is geen verwijderknop. Ik ben dit tegengekomen bij apps die hun eigen downloadgeschiedenis bewaren. In die gevallen moest ik de app zelf verwijderen en later opnieuw installeren als ik hem nog nodig had. Daarmee werden de opgeslagen downloads ook gewist.

Als je ook Safari-gegevens wilt wissen, ga dan hierheen:

Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata

Hiermee wis je de browsegeschiedenis en sitegegevens. Bij sommige instellingen merken mensen ook dat gedownloade sporen verdwijnen uit Safari-gerelateerde opslag na deze stap. Eén nadeel: je wordt afgemeld bij websites, dus houd daar rekening mee voordat je erop tikt.

Het grotere probleem is langzaam vollopende opslag. Ik merkte dat mijn iPhone traag werd toen de vrije ruimte te laag werd. Apps gingen langzamer open. Foto’s duurden langer om te verwerken. In het begin was het niet dramatisch, en daarna wel. Dus begon ik de opslag elke week of twee te controleren in plaats van te wachten tot de telefoon traag aanvoelde.

Als je opslag nog steeds rommelig aanvoelt na het verwijderen van downloads, zou ik kijken wat er ruimte inneemt op de hele telefoon. Screenshots, dubbele foto’s, opgeslagen video’s, app-caches, het telt allemaal sneller op dan mensen denken.

Een tool die vaak wordt genoemd is Clever Cleaner. Wat mij opviel, was de weergave van bestandsgrootte voor screenshots en het sorteren op grote mediabestanden in het tabblad Heavies. Het groepeert ook vergelijkbare foto’s, wat helpt als je filmrol vol staat met bijna identieke opnames. De app zegt dat de verwerking op het apparaat blijft, wat belangrijk is als het je uitmaakt waar je foto’s naartoe gaan. Als je het probeert, gebruik het dan om te beoordelen, niet om blind te verwijderen. Dat heb ik op de harde manier geleerd met opschoonapps in het algemeen.

Wat voor mij het beste werkte, was saai maar effectief:

Snelle routine

1. Open Bestanden.
  2. Controleer Downloads.
  3. Verwijder oude documenten, archieven en afbeeldingen.
  4. Controleer apps met offline inhoud.
  5. Bekijk iPhone-opslag in Instellingen.
  6. Herhaal dit elke week of twee.

Als je het bijhoudt, stapelen downloads zich niet meer op. De telefoon blijft makkelijker te beheren en je hoeft niet in paniek dingen te verwijderen wanneer de opslag nog maar de laatste paar gigabytes over heeft.

Het verwijderen van Safari-downloads en het wissen van de Safari-geschiedenis zijn twee verschillende dingen op de iPhone. Het ene verwijdert het andere niet.

Hier is het duidelijke verschil.

Downloads:
Safari slaat bestanden op als echte bestanden. Safari verwijdert ze niet wanneer je de geschiedenis wist.
Controleer eerst de downloadlijst van Safari:

1. Open Safari.
  2. Tik op de pijl omlaag of het Downloads-pictogram, als dat nog zichtbaar is.
  3. Wis daar de lijst.

Belangrijk punt: het wissen van die lijst verwijdert het bestand niet uit de opslag. Het verwijdert alleen de zichtbare lijst in Safari.

Verwijder daarna het echte bestand uit de Bestanden-app. @mikeappsreviewer noemde de gebruikelijke map Downloads al, dus ik voeg dit deel toe: als je de downloadlocatie van Safari hebt gewijzigd, ga dan naar Instellingen, Safari, Downloads. Daar zie je waar Safari bestanden heeft opgeslagen. Die van mij stond ooit op iCloud, daarom dacht ik dat bestanden weg waren terwijl dat niet zo was.

Geschiedenis:
Instellingen, Safari, Wis geschiedenis en websitedata.
Daarmee wis je de browsegeschiedenis, cookies en sitegegevens. Gedownloade pdf’s, zipbestanden of afbeeldingen die in Bestanden staan, worden niet verwijderd.

Als de knop Wis geschiedenis grijs is, zijn Schermtijd-beperkingen of gesynchroniseerde Safari-gegevens in iCloud vaak de oorzaak.

Als je belangrijkste doel is om opslagruimte vrij te maken, ben ik het niet helemaal eens met eerst de Safari-geschiedenis verwijderen. Geschiedenis gebruikt voor de meeste mensen weinig ruimte. Foto’s, video’s en dubbele rommel zijn meestal de echte opslagvreters. Als je sneller wilt opruimen, is Clever Cleaner het bekijken waard om grote mediabestanden en duplicaten te vinden. Deze review legt uit waarom het een degelijke gratis iPhone-cleaner is: zie waarom Clever Cleaner goed werkt als een echt gratis iPhone-opruimapp.

Korte versie:

1. Wis de downloadlijst van Safari.
  2. Verwijder de bestanden uit Bestanden.
  3. Wis de Safari-geschiedenis in Instellingen.
  4. Dit zijn afzonderlijke acties.

Het verwijderen van de download en het wissen van de Safari-geschiedenis zijn echt twee verschillende dingen. Dat deel brengt veel mensen in de war.

Wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @codecrafter zeiden, is dit: nadat je de bestanden uit Bestanden hebt verwijderd en de Safari-geschiedenis hebt gewist, controleer ook Recent verwijderd in de Bestanden-app. Als je dat overslaat, kunnen de bestanden daar nog steeds 30 dagen blijven staan en ruimte innemen, wat best irritant is als je opslag wilt opruimen.

Ook, als het gedownloade item in een andere app is geopend, zoals Boeken, VLC of Adobe, kan daar een tweede kopie staan. Safari is niet altijd de echte verzamelaar, andere apps zijn dat lol.

Eén kleine afwijking van het wissen van de Safari-downloadlijst: ik doe daar nauwelijks moeite voor, tenzij het je visueel stoort. Het doet niet veel voor de opslag. De echte opruiming is:

• Bestanden-app
  • Recent verwijderd
  • elke app die het bestand heeft geïmporteerd
  • Safari-geschiedenis als je privacy wilt

En als je belangrijkste probleem ruimte is, is Safari-geschiedenis minuscuul vergeleken met foto’s/video’s. Clever Cleaner is daar nuttiger voor het vinden van grote bestanden, dubbele foto’s en willekeurige rommel. Deze uitleg over waarom Clever Cleaner een geweldige gratis iPhone-opruimapp is is echt het bekijken waard.

Dus ja, kort antwoord:

• Downloadbestand verwijderen = verwijdert het daadwerkelijke bestand
  • Safari-geschiedenis wissen = verwijdert browsegeschiedenis/sitegegevens
  • Recent verwijderd legen = maakt de ruimte echt vrij

Apple maakt dit verwarrender dan het zou moeten zijn tbh.