Ik heb per ongeluk een heleboel foto’s als Live Photos op mijn iPhone opgeslagen, en nu wil ik die functie uitschakelen voor de foto’s die ik al heb gemaakt zonder de afbeeldingen te verliezen. Ik heb hulp nodig om de snelste manier te vinden om het Live-effect van opgeslagen foto’s te verwijderen en ze als gewone stilstaande foto’s te behouden.
Ik kwam dit een tijdje geleden tegen met de iPhone van een vriend. Ze hadden jarenlang Live Photos opgestapeld en dachten dat de enige opties waren om ze allemaal te bewaren of alles te wissen. Nee dus. Er zijn twee verschillende manieren, en welke het beste past hangt af van wat je op de telefoon wilt overhouden.
Het eerste wat ik vroeg was simpel. Wil je de foto’s bewaren, of probeer je het hele ding te verwijderen?
Als het je niet uitmaakt om de afbeeldingen op te slaan en je de Live Photos volledig weg wilt hebben, dan is de ingebouwde Foto’s-app voldoende.
- Open Foto’s.
- Ga naar Mediatypen > Live Photos.
- Tik op Selecteer en kies de exemplaren die je wilt verwijderen.
- Verwijder ze.
- Maak Recent verwijderd leeg, anders komt je opslagruimte niet meteen terug.
Als je de foto zelf wilt bewaren en het bewegende deel wilt verwijderen, zou ik het niet met de hand doen tenzij je met een kleine batch werkt. Ik heb eerder handmatig opgeschoond, en dat gaat snel vervelen.
Wat in ons geval werkte was Clever Cleaner. We openden het, gingen naar het gedeelte Lives, kozen de Live Photos en tikten daarna op Comprimeren. Die naam bracht me eerst in verwarring. Het doet meer dan alleen de bestandsgrootte verkleinen. Het maakt versies als stilstaande foto, en laat je daarna beslissen wat je met de originele Live Photos wilt doen.
De stappen zagen er zo uit.
- Open Clever Cleaner.
- Tik op Lives.
- Sorteer op datum of grootte.
- Selecteer de Live Photos die je wilt aanpakken.
- Tik op Comprimeren.
- Controleer de nieuwe stilstaande foto’s.
- Verwijder de originele Live Photos als het resultaat er goed uitziet.
Wat ik het prettigst vond was de indeling. Alles stond gegroepeerd op één plek, dus we sprongen niet heen en weer binnen Foto’s om verspreide Live-afbeeldingen te zoeken. Het liet ook de opslagbesparing zien voordat we iets verwijderden, wat hielp omdat ruimte vrijmaken het hele doel was.
We hebben uiteindelijk ook de rest van de app bekeken. In Similars stonden overal dubbele opnames. In Heavies namen een paar enorme video’s ruimte in. En dan was er nog de stapel schermafbeeldingen, die erger was dan ik had verwacht, lol. Het Live Photo-deel loste het hoofdprobleem op, maar de extra opschoning maakte nog meer opslag vrij.
Mijn mening is vrij simpel. Als je 10 of 20 Live Photos hebt, houd het dan bij Apple’s tools. Als je er honderden hebt, is iets zoals Clever Cleaner een stuk minder irritant en scheelt het enorm veel tikwerk.
Snelste ingebouwde manier, als je de foto wilt behouden en het bewegende deel wilt verwijderen, is dit.
Open Foto’s.
Kies een Live Photo.
Tik op Bewerk.
Tik bovenaan op het Live-pictogram.
Tik op de gele LIVE-badge zodat die uitgaat.
Tik op Gereed.
Daarmee behoud je de stilstaande afbeelding. Het verwijdert het Live-effect van die foto. Als je een kleine batch hebt, is dit de netste route. Geen extra app, geen vreemde exportstap.
Voor een grotere rommel ben ik het op één punt niet echt eens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet eerst verwijderen, tenzij je 100 procent zeker weet dat je de stilstaande foto’s niet wilt. Verwijderen uit het album Live Photos verwijdert het hele item, niet alleen de beweging. Makkelijke fout.
Als je opschonen in batches nodig hebt, geeft de iPhone je in Foto’s geen echte bulktool om Live uit te schakelen. Dat deel is irritant. Dus een app als Clever Cleaner is logischer voor grotere aantallen, omdat je Live Photos kunt sorteren en veel sneller kunt verwerken zonder elke afbeelding één voor één aan te tikken.
Stop ook toekomstige Live Photos:
Camera-app, tik op het LIVE-pictogram, ga daarna naar Instellingen > Camera > Bewaar instellingen en schakel Live Photo in zodat je iPhone onthoudt dat het uit bleef.
Voor het algemeen opschonen van foto’s op de iPhone is deze snelle clip met tips voor het opschonen van iPhone-foto-opslag ook prima.
Als je de eigenlijke foto wilt behouden, is het vervelende dit: iPhone geeft je nog steeds geen echte batchschakelaar om Live te verwijderen van een heleboel al gemaakte foto’s. Dus daarin ben ik het meer eens met @sternenwanderer dan met @mikeappsreviewer. Verwijderen uit het Live Photos-album is alleen prima als je wilt dat ze helemaal weg zijn. Zo niet, dan is dat de verkeerde zet.
Eén ding dat nog niet is genoemd: als dit belangrijk voor je is, controleer dan of een van die foto’s het Live-frame als sleutelfoto gebruikt. Soms is de stilstaande foto die je ziet niet exact het frame dat je verwacht nadat je Live hebt uitgeschakeld. Open eerst een paar belangrijke foto’s en controleer of de omslagafbeelding klopt voordat je een grote opschoning doet. Klein detail, maar het bespaart veel momenten van “waarom ziet dit er nu anders uit?”.
Ook, als je iCloud Photos gebruikt, worden bewerkingen overal gesynchroniseerd. Dat is handig, maar ook enigszins riskant als je in één keer heel veel wijzigt en er later spijt van krijgt.
Voor grotere batches, ja, beste gratis iPhone-cleaner-app om Live Photos te verwijderen en opslagruimte vrij te maken is het bekijken waard, vooral als je iets zoals Clever Cleaner wilt om Live Photos sneller te sorteren zonder ze handmatig één voor één te openen. Ik zou voor de zekerheid eerst een paar favorieten dupliceren. Niet elegant, maar eerlijk gezegd veiliger.
Nog een extra invalshoek: als de Live Photos belangrijk zijn, dupliceer dan eerst de belangrijke en bewerk daarna de kopieën. Dat geeft je een vangnet als iCloud de wijziging overal synchroniseert en je later een hekel hebt aan het resultaat. Ik ben om die reden iets minder ontspannen dan @sternenwanderer en @chasseurdetoiles over massabewerkingen.
Voor bulkwerk is Clever Cleaner praktisch.
Voordelen:
- Sneller dan elke foto afzonderlijk openen
- Groepeert Live Photos samen
- Laat je beoordelen voordat je originelen verwijdert
Nadelen:
- Vereist nog steeds een definitieve beslissing over wat je wilt verwijderen
- App van derden, dus sommige mensen zullen dat vermijden
- Je moet belangrijke foto’s bij favorieten dubbel controleren
@mikeappsreviewer heeft alleen gelijk als je het hele item weg wilt hebben. Als je de afbeelding wilt behouden, vermijd dan direct verwijderen. Controleer ook later de opslag na het converteren, want Foto’s heeft soms even tijd nodig om de ruimte opnieuw te berekenen.