Hulp nodig bij het vinden van de beste gratis app voor fotoh herstel

Ik heb per ongeluk een heleboel foto’s van mijn telefoon verwijderd en de prullenbak geleegd voordat ik me realiseerde dat sommige echt heel belangrijk waren. Ik probeer de beste gratis app voor fotoherstel te vinden die echt werkt, zonder verborgen kosten of de situatie erger te maken. Als het je gelukt is om verwijderde foto’s succesvol terug te halen, zou ik je advies erg waarderen.

Ik heb vaker verwijderde foto’s en videoclips van kaarten moeten terughalen dan ik wil tellen. Soms heb ik ze per ongeluk weggegooid. Soms raakte een SD-kaart defect. Een of twee keer was ik moe na een lange shoot en klikte ik op het verkeerde. Het belangrijkste dat ik leerde was simpel. Wat je in de eerste paar minuten doet, is belangrijker dan de app die je later installeert.

Als je een minuut geleden bestanden bent kwijtgeraakt, stop dan nu meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Maak geen extra foto’s. Kopieer er geen nieuwe bestanden naartoe. Formatteer hem niet opnieuw. In veel gevallen staan verwijderde gegevens er nog steeds op totdat iets anders eroverheen schrijft. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel.

Nadat ik de kaart opzij had gelegd, zijn dit de tools waar ik als eerste naar kijk.

1. Disk Drill

Dit is meestal de eerste waar ik mensen naar verwijs. Het biedt een goed midden. Het werkt goed genoeg, en het werkt je niet tegen terwijl je al gestrest bent. Ik heb het zonder veel problemen gebruikt op SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven en SSD's.

Het onderdeel waar ik steeds op terugkom, is de op camera's gerichte herstelmodus voor gefragmenteerde videobestanden. Als je ooit hebt geprobeerd opnamen te herstellen van een drone, een actioncam of een systeemcamera, dan heb je deze puinhoop eerder gezien. Veel tools vinden de video, maar het bestand komt beschadigd terug of speelt niet helemaal af. Disk Drill doet het beter dan de meeste bij gefragmenteerde clips, en het herkent ook veel RAW-fotoformaten.

Wat ik goed vond:

1. Overzichtelijke interface, gemakkelijk om doorheen te navigeren
  2. Goede ondersteuning voor gangbare foto- en videoformaten
  3. Geavanceerd Camera Recovery helpt bij gefragmenteerde video
  4. Voorbeeldoptie voordat je bestanden herstelt
  5. Werkt op Windows en Mac

Wat me stoorde:

1. Je moet betalen voor volledig herstel
  2. Diepe scans duren lang op grote kaarten, daar is geen ontkomen aan

2. R-Studio

Deze voelt alsof hij is gemaakt voor mensen die hun weg in opslagproblemen al kennen. Ik zou hem niet aan een beginner geven, tenzij die tijd en geduld had. Toch is dit, als de kaart er slecht aan toe is, met een beschadigd bestandssysteem, een kapotte partitie of vreemde corruptie, een van de weinige tools die ik vertrouw om dieper te graven.

Ik heb ermee bestanden van SD-kaarten gehaald die verloren leken. Andere apps vonden óf rommel óf misten de helft van de data. Het struikelblok is de interface. De eerste keer voelt die druk en een beetje onverbiddelijk. Ik moest vertragen en elk scherm twee keer lezen. Best irritant, maar de moeite waard bij lastige gevallen.

Pluspunten:

1. Sterke herstelprestaties
  2. Gaat beter om met beschadigde bestandssystemen dan eenvoudigere tools
  3. Gedetailleerde scan- en herstelopties
  4. Werkt met een breed scala aan opslagconfiguraties

Zwakke punten:

1. Kost tijd om te leren
  2. De interface voelt vanaf het begin technisch aan
  3. De prijs ligt hoger dan bij veel alternatieven

3. PhotoRec

Als je een gratis tool wilt en het niet erg vindt om wat extra werk te doen, verdient PhotoRec nog steeds zijn plek. Het is open-source, het beperkt niet hoeveel gegevens je herstelt, en het heeft jarenlang bestanden van mensen gered.

De reden dat het resultaten oplevert is vrij eenvoudig. Het doorzoekt het apparaat op bestandssignaturen in plaats van afhankelijk te zijn van het bestandssysteem. Dus zelfs als de kaart zwaar beschadigd of geformatteerd is, maakt het nog steeds kans om je bestanden te vinden. De keerzijde is lelijk. Je verliest meestal de oorspronkelijke bestandsnamen en mapindeling, dus het sorteren van herstelde bestanden kost tijd. Ik heb het gedaan. Het is niet leuk, maar het is beter dan de shoot verliezen.

Voordelen:

1. Gratis, geen herstellimiet
  2. Ondersteunt een enorm scala aan bestandstypen
  3. Werkt goed op geformatteerde of beschadigde kaarten
  4. Beschikbaar op Windows, macOS en Linux

Nadelen:

1. De commandoregelworkflow schrikt mensen snel af
  2. Herstelde bestanden verliezen meestal hun oorspronkelijke namen
  3. De mapstructuur komt niet terug
  4. Het sorteren van de uitvoer duurt eeuwig bij grote herstelacties

Andere tools die mensen steeds blijven noemen

1. Recuva bestaat al eeuwig, en ik zie het nog steeds genoemd worden voor eenvoudige recoveries. Als je een reeks foto's van een gezonde kaart hebt verwijderd en dat meteen hebt opgemerkt, is het een redelijk beginpunt. De interface is eenvoudig, en de gratis versie is waarom zoveel mensen het eerst proberen. Voor ernstige corruptie zou ik het echter niet kiezen.

2. DiskDigger komt vaak voorbij in discussies over fotorecovery, vooral rond Android. Het is lichter en minder rommelig dan sommige grotere tools, wat ik begrijp. Als je iets kleins wilt voor eenvoudig herstel van verwijderde afbeeldingen, is het logisch. Voor grote SD-kaarten vol RAW-bestanden of rommelige videobeelden zie ik niet dat mensen er zo vaak op vertrouwen.

Recoveriesoftware is maar één deel van de oplossing. Nadat je je bestanden terug hebt, of een deel ervan, is het de moeite waard om te kijken wat het verlies in de eerste plaats heeft veroorzaakt. Slechte gewoonten met kaarten, media te snel verwijderen, goedkope kaarten, back-ups overslaan, het telt allemaal op.

Ik hoop dat je deze niet vaak nodig hebt. Toch zijn je kansen meestal een stuk beter dan ze in het eerste uur van paniek lijken, als je meteen stopt met de kaart te gebruiken en voorkomt dat je die overschrijft.

Stop eerst met het gebruiken van de telefoon. Elke nieuwe foto, app-update of cache-schrijfactie verkleint je kansen. Als je foto's op een microSD-kaart stonden, haal de kaart eruit en scan die op een computer. Gratis tools werken daar beter. PhotoRec is nog steeds de beste gratis optie als je geen verborgen kosten wilt. Het ziet er niet uit, maar het haalt veel JPG-, PNG-, HEIC- en zelfs sommige RAW-bestanden terug. Je raakt de bestandsnamen kwijt, en dat is balen. Als de foto's in de interne opslag van de telefoon stonden, zijn de resultaten een stuk slechter, vooral op nieuwere Androids en iPhones. Encryptie maakt herstel lastig. Controleer in dat geval cloud-dingen vóór apps. Google Foto's, iCloud, OneDrive, Samsung Cloud, zelfs WhatsApp-mappen als foto's daar zijn gedeeld. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet beginnen met de tool met de meeste functies als je alleen gratis herstel wilt. Ik zou beginnen met PhotoRec voor gratis herstel en daarna Disk Drill als je een nettere scan- en voorbeeldweergave wilt. Disk Drill is makkelijker in gebruik, maar volledig herstel is meestal niet gratis, dus lees eerst wat de limiet is zodat je geen tijd verspilt. Voor meer opties voor foto- en SD-kaartherstel helpt deze thread: aanbevelingen voor de beste software voor herstel van foto's op SD-kaarten Korte versie: 1. Stop met het gebruiken van de telefoon. 2. Controleer cloudback-ups. 3. Als het om microSD gaat, gebruik dan eerst PhotoRec. 4. Als je makkelijker wilt scannen, probeer dan Disk Drill. 5. Herstel naar een ander apparaat, niet terug naar de telefoon. Ik heb op deze manier ongeveer 800 verwijderde reisfoto's van een SanDisk-kaart teruggehaald. Rommelig proces, maar het werkte.
Hulp nodig bij het vinden van de beste gratis app voor fotoherstel
Als je **echt gratis** wilt en niet die klassieke onzin van scan gratis, herstellen achter een betaalmuur, dan zou ik het zo opsplitsen: - **Android met microSD-kaart**: gebruik eerst **PhotoRec** of **Recuva** op een computer - **Android interne opslag**: misschien **DiskDigger** voor een snelle controle, maar de resultaten zijn wisselvallig - **iPhone/interne opslag op nieuwere telefoons**: eerlijk gezegd zijn herstelapps veel minder effectief dan mensen denken Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel over altijd eerst de zwaardere herstelroute pushen. Soms is de beste app gewoon degene die je snel vertelt of de bestanden nog herstelbaar zijn, in plaats van 3 uur te verspillen aan scannen voor valse hoop. Dat gezegd hebbende, is **Disk Drill** nog steeds een van de betere opties als je iets wilt dat makkelijker te gebruiken en overzichtelijker is dan de old-school tools. Houd er alleen rekening mee dat het gratis deel beperkt kan zijn, afhankelijk van platform en gebruikssituatie, dus lees de kleine lettertjes voordat je beslist. Voor een eenvoudig overzicht is dit de moeite waard om te bekijken: echte gebruikersfeedback over Disk Drill fotoherstel Mijn eerlijke mening: 1. **Controleer eerst cloudback-ups** Google Foto's, iCloud, OneDrive, Samsung Gallery-synchronisatie, Dropbox. Controleer ook gearchiveerde mappen en gedeelde app-mappen. 2. **Controleer berichtenapps** Veel mensen vergeten dat WhatsApp, Messenger, Telegram, enz. nog kopieën of automatisch opgeslagen afbeeldingen hebben. 3. **Voor gratis herstel is PhotoRec waarschijnlijk het sterkst** Lelijk als de nacht, maar geen nep gratis val. 4. **Voor de makkelijkste interface, Disk Drill** Beter voor voorbeelden en minder gedoe. 5. **Installeer geen herstelapps op dezelfde telefoonopslag** Zo maken mensen een slechte situatie nog erger. Als het om interne opslag gaat en je de telefoon na het verwijderen al veel bent blijven gebruiken, zou ik de verwachtingen laag houden. Niet onmogelijk, alleen... telefoonherstelapps beloven graag meer dan ze waarmaken.
Hulp nodig bij het vinden van de beste gratis fotoherstelapp
Ik zou één ding toevoegen waar de anderen alleen op zinspeelden: als je telefoon **TRIM/bestandsgebaseerde versleuteling** gebruikt, vinden veel gratis herstelapps die miniaturen tonen alleen gecachte voorbeelden, niet de oorspronkelijke foto in volledige resolutie. Daarom ben ik in het algemeen wat sceptischer dan @vrijheidsvogel, @boswandelaar en @mikeappsreviewer over apps die op de telefoon zelf draaien. Voor **daadwerkelijk bruikbaar gratis herstel** is mijn ranglijst: - **microSD-kaart**: eerst PhotoRec - **computer-vriendelijke preview en eenvoudigere workflow**: **Disk Drill** - **interne telefoonopslag**: alleen de moeite waard om te proberen als het verwijderen recent was en het telefoongebruik minimaal bleef **Voordelen van Disk Drill** - eenvoudige interface - goede ondersteuning voor previews - gaat beter om met fotobibliotheken dan veel rommelige mobiele apps - minder intimiderend dan forensische tools **Nadelen van Disk Drill** - volledig herstel is niet altijd helemaal gratis - scanresultaten kunnen valse hoop geven bij versleutelde/interne opslag - trager op grote kaarten Mijn eerlijke mening: vermijd apps die rechtstreeks op de telefoon herstellen, tenzij je hebt bevestigd dat ze alleen externe opslag scannen. Te veel daarvan zijn advertentieboerderijen. Beste filter voor verborgen kosten: als de app de herstelbeperkingen niet duidelijk vermeldt vóór het scannen, sla die dan over.