Ik heb vaker verwijderde foto’s en videoclips van kaarten moeten terughalen dan ik wil tellen. Soms heb ik ze per ongeluk weggegooid. Soms raakte een SD-kaart defect. Een of twee keer was ik moe na een lange shoot en klikte ik op het verkeerde. Het belangrijkste dat ik leerde was simpel. Wat je in de eerste paar minuten doet, is belangrijker dan de app die je later installeert.
Als je een minuut geleden bestanden bent kwijtgeraakt, stop dan nu meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Maak geen extra foto’s. Kopieer er geen nieuwe bestanden naartoe. Formatteer hem niet opnieuw. In veel gevallen staan verwijderde gegevens er nog steeds op totdat iets anders eroverheen schrijft. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel.
Nadat ik de kaart opzij had gelegd, zijn dit de tools waar ik als eerste naar kijk.
1. Disk Drill
Dit is meestal de eerste waar ik mensen naar verwijs. Het biedt een goed midden. Het werkt goed genoeg, en het werkt je niet tegen terwijl je al gestrest bent. Ik heb het zonder veel problemen gebruikt op SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven en SSD's.
Het onderdeel waar ik steeds op terugkom, is de op camera's gerichte herstelmodus voor gefragmenteerde videobestanden. Als je ooit hebt geprobeerd opnamen te herstellen van een drone, een actioncam of een systeemcamera, dan heb je deze puinhoop eerder gezien. Veel tools vinden de video, maar het bestand komt beschadigd terug of speelt niet helemaal af. Disk Drill doet het beter dan de meeste bij gefragmenteerde clips, en het herkent ook veel RAW-fotoformaten.
Wat ik goed vond:
- Overzichtelijke interface, gemakkelijk om doorheen te navigeren
- Goede ondersteuning voor gangbare foto- en videoformaten
- Geavanceerd Camera Recovery helpt bij gefragmenteerde video
- Voorbeeldoptie voordat je bestanden herstelt
- Werkt op Windows en Mac
Wat me stoorde:
- Je moet betalen voor volledig herstel
- Diepe scans duren lang op grote kaarten, daar is geen ontkomen aan
2. R-Studio
Deze voelt alsof hij is gemaakt voor mensen die hun weg in opslagproblemen al kennen. Ik zou hem niet aan een beginner geven, tenzij die tijd en geduld had. Toch is dit, als de kaart er slecht aan toe is, met een beschadigd bestandssysteem, een kapotte partitie of vreemde corruptie, een van de weinige tools die ik vertrouw om dieper te graven.
Ik heb ermee bestanden van SD-kaarten gehaald die verloren leken. Andere apps vonden óf rommel óf misten de helft van de data. Het struikelblok is de interface. De eerste keer voelt die druk en een beetje onverbiddelijk. Ik moest vertragen en elk scherm twee keer lezen. Best irritant, maar de moeite waard bij lastige gevallen.
Pluspunten:
- Sterke herstelprestaties
- Gaat beter om met beschadigde bestandssystemen dan eenvoudigere tools
- Gedetailleerde scan- en herstelopties
- Werkt met een breed scala aan opslagconfiguraties
Zwakke punten:
- Kost tijd om te leren
- De interface voelt vanaf het begin technisch aan
- De prijs ligt hoger dan bij veel alternatieven
3. PhotoRec
Als je een gratis tool wilt en het niet erg vindt om wat extra werk te doen, verdient PhotoRec nog steeds zijn plek. Het is open-source, het beperkt niet hoeveel gegevens je herstelt, en het heeft jarenlang bestanden van mensen gered.
De reden dat het resultaten oplevert is vrij eenvoudig. Het doorzoekt het apparaat op bestandssignaturen in plaats van afhankelijk te zijn van het bestandssysteem. Dus zelfs als de kaart zwaar beschadigd of geformatteerd is, maakt het nog steeds kans om je bestanden te vinden. De keerzijde is lelijk. Je verliest meestal de oorspronkelijke bestandsnamen en mapindeling, dus het sorteren van herstelde bestanden kost tijd. Ik heb het gedaan. Het is niet leuk, maar het is beter dan de shoot verliezen.
Voordelen:
- Gratis, geen herstellimiet
- Ondersteunt een enorm scala aan bestandstypen
- Werkt goed op geformatteerde of beschadigde kaarten
- Beschikbaar op Windows, macOS en Linux
Nadelen:
- De commandoregelworkflow schrikt mensen snel af
- Herstelde bestanden verliezen meestal hun oorspronkelijke namen
- De mapstructuur komt niet terug
- Het sorteren van de uitvoer duurt eeuwig bij grote herstelacties
Andere tools die mensen steeds blijven noemen
Recuva bestaat al eeuwig, en ik zie het nog steeds genoemd worden voor eenvoudige recoveries. Als je een reeks foto's van een gezonde kaart hebt verwijderd en dat meteen hebt opgemerkt, is het een redelijk beginpunt. De interface is eenvoudig, en de gratis versie is waarom zoveel mensen het eerst proberen. Voor ernstige corruptie zou ik het echter niet kiezen.
DiskDigger komt vaak voorbij in discussies over fotorecovery, vooral rond Android. Het is lichter en minder rommelig dan sommige grotere tools, wat ik begrijp. Als je iets kleins wilt voor eenvoudig herstel van verwijderde afbeeldingen, is het logisch. Voor grote SD-kaarten vol RAW-bestanden of rommelige videobeelden zie ik niet dat mensen er zo vaak op vertrouwen.
Recoveriesoftware is maar één deel van de oplossing. Nadat je je bestanden terug hebt, of een deel ervan, is het de moeite waard om te kijken wat het verlies in de eerste plaats heeft veroorzaakt. Slechte gewoonten met kaarten, media te snel verwijderen, goedkope kaarten, back-ups overslaan, het telt allemaal op.
Ik hoop dat je deze niet vaak nodig hebt. Toch zijn je kansen meestal een stuk beter dan ze in het eerste uur van paniek lijken, als je meteen stopt met de kaart te gebruiken en voorkomt dat je die overschrijft.