Jag formaterade av misstag mitt SD-kort efter en fotografering, och nu är mina bilder borta på min Windows-dator. Jag behöver hjälp med att hitta det bästa sättet att återställa raderade foton från ett SD-kort innan de skrivs över.
Jag skulle först kolla det tråkiga innan jag rörde återställningsprogram. Jag har sett folk tro att ett SD-kort raderade deras bilder, och sedan hittade de hela samlingen i ett molnkonto eller en papperskorgsmapp som de glömt fanns.
Gå igenom alla tjänster som är kopplade till din telefon eller kamera. Google Photos, iCloud Photos, OneDrive, Dropbox, Amazon Photos, vad som än var inloggat. Många telefoner laddar upp i bakgrunden och folk märker det aldrig förrän något går fel. Öppna också Senast raderade eller Papperskorgen i var och en. Många av dem behåller raderade bilder i 30 till 60 dagar.
Om kortet användes i en kamera, gå igenom kameramenyerna också. Vissa modeller sparar en del media i intern lagring. Jag har också stött på dåliga kortläsare mer än en gång. SD-kortet såg dött ut, men en annan läsare eller en andra dator visade filerna utan problem. Så jag skulle utesluta det enkla hårdvarufelet först.
Om ingen av de kontrollerna hittar något, sluta använda SD-kortet direkt och gå vidare till återställning. Den här delen är viktigare än folk tror. Raderade bilder ligger ofta fortfarande kvar på kortet tills ny data skrivs ovanpå dem. Varje ny bild, varje kopierad fil, varje test du gör på samma kort minskar dina chanser.
Jag skulle börja med Disk Drill. Jag har använt det på DSLR-kort, microSD-kort från Android-telefoner, drönarkort och på kort som plötsligt visades som RAW eller oläsbara. Det är enklare att arbeta med än många återställningsverktyg, och det går ändå djupare när kortet är i dåligt skick.
En anledning till att jag fortsatte använda det är att det gör mer än att läsa kvarvarande poster i filsystemet. Billiga undelete-verktyg brukar bara fungera okej när raderingen var nylig och kortet fortfarande är friskt. Det här skannar också efter filsignaturer, så det har bättre chans efter formatering, korruption eller partitionsskador.
Det jag skulle göra:
- Ta ut SD-kortet ur enheten nu.
- Anslut det till din dator med en bra USB-kortläsare.
- Installera och öppna Disk Drill.
- Välj SD-kortet i enhetslistan.
- Klicka på Sök efter förlorad data och välj skanningsläge.
- Låt skanningen bli helt klar. Djupskanningar hittar vanligtvis mer än snabba skanningar.
- Öppna Bilder eller filtrera efter filändelser som JPG, PNG, CR2, NEF, ARW eller DNG.
- Förhandsgranska filerna.
- Återställ dem till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma SD-kort.
Steget med förhandsgranskning hjälper mycket. Om bilden öppnas i förhandsgranskningen under skanningsresultaten brukar jag se det som ett ganska bra tecken på att den återställda filen kommer att vara användbar.
Det brukar också fungera bättre med kameramedia än gamla undelete-appar. GoPro-kort, drönarkort, spegellösa kameror, dashcams, de sparar ofta data i fragment. Vissa verktyg klarar inte det. I min egen användning hanterade det här fotoåterställning från kamerakort bättre än de enklare grejerna.
Gratisversionen låter dig skanna och förhandsgranska först, vilket är användbart. Du får en uppfattning om kortet fortfarande har filer som går att återställa innan du lägger mer tid på det.
Om programvaruvägen ser dålig ut skulle jag ändå kolla några andra ställen:
- Äldre säkerhetskopior i Windows Filhistorik eller Time Machine.
- Mappar för automatisk import på din dator.
- En annan USB-port eller en annan kortläsare.
- Ett återställningslaboratorium, om kortet fortsätter att koppla från, går plågsamt långsamt eller visas inkonsekvent i Diskhantering.
När det finns fysisk skada blir programvara mindre tillförlitlig. Upprepade skanningar på ett kort som håller på att gå sönder kan ibland göra saken värre, så jag skulle inte fortsätta pressa det om det börjar falla bort.
Sluta skriva till SD-kortet. Det är det viktigaste.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda det nu. Jag håller inte helt med om att lägga mycket tid på att först leta efter molnkopior om detta var ett dedikerat kamerakort efter en fotografering. Om bilderna aldrig importerades har du bäst chans med återställning direkt.
Det jag skulle göra på Windows:
- Sätt kortet i en stabil USB-kortläsare.
- Kontrollera Diskhantering. Se om Windows visar kortets fulla storlek.
- Om det visas, skanna det med Disk Drill.
- Spara återställda filer på din PC eller en annan enhet, inte på SD-kortet.
- Sortera resultaten efter filtyp, JPG, RAW, MP4 om din kamera även spelade in video.
Varför Disk Drill. En formatering rensar vanligtvis filposter, inte fotodata. Återställningsappar letar efter kvarvarande filposter och råa filsignaturer. På SD-kort är signaturskanning väldigt viktig efter formatering. Det är där Disk Drill ofta fungerar bra.
Ett tips till som många missar. Om kortet verkar instabilt, skapa först en avbild av kortet och skanna sedan avbilden. Färre läsningar från originalkortet. Bättre för opålitliga medier.
Om de återställda bilderna förhandsvisas korrekt men vissa filnamn är borta eller mappar saknas, är det normalt efter återställning från formatering. Innehållet är viktigare än namnen.
Om Windows ber dig att formatera kortet igen, gör inte det. Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller läses plågsamt långsamt, stoppa. Då har ett labb bättre chanser.
Bra läsning här också, tips om fotoåterställning från SD-kort för fotografer på Windows. Det är värt en snabb titt innan du fortsätter peta på kortet.
Om det var en snabbformatering är chanserna vanligtvis fortfarande ganska goda. Jag håller nog inte helt med @mikeappsreviewer om att lägga för lång tid på att kontrollera varje molnapp först. För ett SD-kort från en kamera efter en ny fotografering är tiden viktigare än detektivarbete. Varje extra montering, kopieringsförsök eller test kan göra saken värre om kortet är opålitligt.
Det jag skulle göra annorlunda är detta:
- Först, skjut SD-kortets låsreglage till skrivskydd om det har ett. En enkel, underskattad åtgärd.
- I Windows, kontrollera Händelsevisaren eller åtminstone Enhetshanteraren om kortet beter sig konstigt. Om du får I/O-fel, fortsätt inte att skanna om det 12 gånger som Windows alltid frestar folk att göra.
- Om kortet är viktigt, skapa först en byte-för-byte-avbildning med något som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool och arbeta sedan från avbildningen. @shizuka nämnde avbildning, och ja, den delen är nog det smartaste steget om kortet är instabilt.
För själva återställningen i Windows är Disk Drill ett bra val eftersom det hanterar både borttagna poster och signaturbaserad fotoåterställning ganska bra efter formatering. Jag skulle fokusera mindre på mappnamn och mer på om förhandsvisningarna öppnas korrekt. Om förhandsvisningarna ser förvrängda, delvisa eller grå ut säger det vanligtvis vilken sorts dag du har.
Kontrollera också RAW-sidecarfiler och videoklipp, inte bara JPG-filer. Många återställer JPEG-bilderna och glömmer CR2-/NEF-/ARW-filerna som de faktiskt ville ha.
En sak till som folk ofta hoppar över: om de återställda filerna kommer tillbaka med generiska namn, sortera dem efter filstorlek och tidsstämpelmönster. Det kan hjälpa dig att bygga upp fotograferingssekvensen snabbare.
Hjälpsam video om du vill ha en snabb visuell genomgång:
Fotoåterställning från SD-kort i Windows på under en minut
Den stora regeln är fortfarande densamma: återställ till en annan enhet, inte tillbaka till kortet. Det är där folk saboterar sin egen återställning.