Hur återställer man raderade filer från ett USB-minne efter rensning?

Jag rensade mitt USB-minne och råkade av misstag radera viktiga filer som jag fortfarande behöver för jobbet och personliga dokument. Jag har redan tömt det jag kunde, och nu försöker jag ta reda på det bästa sättet att återställa raderade filer från ett USB-minne utan att göra saken värre. Vilka återställningssteg eller vilken programvara bör jag prova först?

Om ditt USB-minne klickar, försvinner från systemet slumpmässigt eller blir varmt i handen, stanna där. Koppla ur det. Fortsätt inte att testa saker. Kör inga reparationsverktyg. Använd inte CHKDSK. Jag har sett folk göra detta i hopp om en snabb lösning, och sedan hamna i en värre röra eftersom enheten fortsatte att försämras medan Windows höll på att fixade den. Vid den punkten är en professionell återställningsverkstad det säkrare valet.

Om de enkla kontrollerna inte fick tillbaka dina filer skulle jag utgå från en av två saker. Filtabellen är skadad, eller så är filerna borta på det vanliga raderade-men-inte-överskrivna sättet. I båda fallen är återställningsprogram nästa praktiska steg.

Du kommer att stöta på de vanliga kostnadsfria förslagen, PhotoRec, TestDisk, Windows File Recovery. Jag provade dem. De fungerar, ungefär, om du är bekväm i en terminal och inte har något emot att städa upp efteråt. Den irriterande delen är särskilt PhotoRec. Det återställer efter filsignatur, så du förlorar ofta de ursprungliga namnen och mappstrukturen. Du blir sittande och stirrar på en hög filer med namn som f123456.jpg och tillbringar kvällen med att öppna dem en efter en. Det är inte kul. Jag gjorde detta en gång med en familjesamling foton och ångrar det fortfarande lite.

För personer som vill ha något som är lättare att hantera har jag fått bättre resultat med Disk Drill. Det kändes mindre riskabelt, mindre rörigt och mycket lättare att arbeta igenom när jag försökte få ut data från ett opålitligt USB-minne.

Varför jag fortsätter att hänvisa folk dit:

1. Det låter dig skapa en avbild av enheten först. Du gör en byte-för-byte-kopia av USB-minnet och skannar sedan kopian i stället för att belasta originalenheten. Om ditt flashminne är halvdött spelar detta stor roll.
  2. Du får förhandsvisningar före återställning. Foton, videor, dokument, du kan granska vad det hittade innan du sparar något. Sparar tid. Sparar gissningar också.
  3. Det håller saker bättre organiserade. I min användning gjorde det ett bättre jobb med att bevara mappstrukturen och identifiera filtyper än de kostnadsfria kommandoradsverktygen. Det fungerar också med BitLocker-krypterade enheter, vilket är bra om ditt USB-minne hade skydd aktiverat.

En regel som folk hela tiden missar, spara återställda filer på datorns interna enhet, inte tillbaka på samma USB-minne. Om du skriver ny data till den skadade enheten medan du försöker återställa den riskerar du att skriva över filerna som du försökte rädda från början. Jag vet att detta låter självklart, men trötta människor gör trötta saker.

När du har kopierat ut allt du behöver, radera och formatera om USB-minnet om du fortfarande litar på det. Jag skulle luta åt att byta ut det om det redan har betett sig konstigt en gång. Lagring är billigt. Förlorade filer är det inte.

Sluta använda USB-minnet först. Varje ny skrivning minskar dina chanser.

Om det här var en vanlig radering plus tömning av papperskorgen, ligger dina filer ofta fortfarande kvar på enheten tills ny data skriver över dem. Så ditt nästa steg är enkelt. Skanna det från din PC och återställ till en annan enhet. Inte tillbaka till USB-minnet. Folk gör fel med detta heeela tiden.

Jag håller med om en del av det som @mikeappsreviewer sa, men jag tycker inte att du behöver gå direkt till de mer råa verktygen om du inte gillar att sortera igenom en hög med omdöpta filer. För jobbdokument och personliga mappar skulle jag börja med Disk Drill eftersom det brukar bevara filnamn och mappsökvägar bättre än återställning enbart via filsignaturer. För dokument spelar det stor roll.

Min ordning skulle vara:

1. Anslut USB-minnet i skrivskyddat läge om din utrustning tillåter det.
  2. Kör en skanning med Disk Drill.
  3. Filtrera efter Dokument, PDF, XLSX, DOCX, JPG, vad du än behöver.
  4. Förhandsgranska filerna först.
  5. Återställ dem till din dator eller en annan extern enhet.

Om den snabba skanningen hittar lite, kör den djupa skanningen. På flashenheter dyker raderade Office-dokument ofta upp utan problem om minnet inte användes igen efter rensningen. Om det användes igen sjunker återställningsgraden snabbt. Det är den fula delen.

En sak jag skulle lägga till. Kontrollera molnsynk och tillfälliga kopior innan du lägger timmar på att skanna. Titta i OneDrive, Google Drive, Senaste filer, Office-återställning och Windows tillfälliga platser. Jag har sett folk återställa 90 procent från synkhistorik och aldrig behöva fullständig återställningsprogramvara.

Om du vill ha en bra översikt över den bästa programvaran för dataåterställning för 2026, hjälper detta: de bästa verktygen för återställning av USB-filer förklarade

Om USB-minnet börjar koppla från, frysa Explorer eller be om formatering, stoppa och skapa en avbild först. Om det förblir stabilt, skanna det nu, inte imorgon.

Det första jag skulle göra, som varken @mikeappsreviewer eller @byteguru egentligen tryckte tillräckligt mycket på: kontrollera om filerna någonsin klipptes ut och klistrades in, inte bara lagrades på USB-minnet. Windows lämnar ibland spår i Senaste, Snabbåtkomst, Offices senaste listor och till och med appspecifika cachefiler. Om det här var arbetsdokument, öppna Word eller Excel och kontrollera återställda/osparade dokument innan du går in i fullt återställningsläge. Folk hoppar över det och slösar en timme på att skanna efter saker som fortfarande ligger i en lokal temporär mapp.

Om USB-rensningen dessutom gjordes i Windows, titta på Filhistorik, OneDrive versionshistorik och eventuell säkerhetskopieringsprogramvara som du glömt att du aktiverat. Tråkigt svar, men ärligt talat det snabbaste när det fungerar.

Om allt det där inte ger något, så ja, använd återställningsprogramvara. Jag håller inte riktigt med om att hoppa direkt till den djupaste skanningen först. Börja med en vanlig skanning eftersom djupa signaturskanningar kan ge dig en röra av dubbletter och halvt trasiga filer. Om du vill ha minst möjliga huvudvärk är Disk Drill ett bra val för återställning av raderade filer från USB eftersom det är lättare att sortera efter filtyp, datum och förhandsvisningar än de mer kaotiska gratisalternativen.

Viktig detalj: återställ till din dator, inte tillbaka till minnet. Seriöst. Gör inte det klassiska misstaget två gånger.

Om USB-minnet fungerar normalt, skanna nu. Om det kopplas från eller ber dig formatera det, sluta pilla med det.

För mer diskussion om felaktiga flashminnen och alternativ för filåterställning är den här tråden ganska användbar: bästa sätten att återställa filer från ett felaktigt USB-minne.