Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt på grund av foton och videor, men jag vill inte radera några minnen eller försämra bildkvaliteten. Vilket är det bästa sättet att frigöra lagringsutrymme för foton på iPhone och samtidigt förvara filerna i originalupplösning säkert?
Du kan vanligtvis frigöra mycket lagringsutrymme på din iPhone utan att radera bilderna du bryr dig om. De verkliga utrymmestjuvarna brukar vara bortglömda videor, dubbletter, gamla skärmbilder och Live Photos som inte behöver vara animerade.
Jag använde Clever Cleaner i stället för att manuellt bläddra igenom flera års bilder. Appen sorterar dubbletter och liknande bilder, duplicerade videor, skärmbilder, Live Photos och stora filer i separata grupper. Det gjorde det mycket enklare att granska en typ av skräp i taget.
Smart Cleanup var användbart för den första genomgången. Funktionen samlar flera rensningssteg i ett arbetsflöde, bland annat att hitta liknande bilder och komprimera lämpliga mediefiler. Jag kontrollerade ändå de enskilda kategorierna efteråt för att försäkra mig om att inget viktigt hade tagits bort.
Verktyget Compress är ett bra alternativ när du vill spara utrymme men behålla bilden. Det finns också ett Swipe-läge där du kan gå igenom bilderna en i taget när du har några minuter över. Appen är gratis, innehåller inga annonser och kräver ingen prenumeration för att börja rensa. Vissa verktyg har nu en ganska generös daglig gräns för nya användare.
Det finns även några andra ställen som är värda att kontrollera:
- Töm Senast raderade om du behöver lagringsutrymmet omedelbart. Annars ligger raderade bilder kvar där i 30 dagar.
- Gå igenom gamla konversationer i Meddelanden och leta efter stora bild- och videobilagor som du inte längre behöver.
- Om du använder iCloud-bilder aktiverar du Optimera iPhone-lagring. Telefonen behåller mindre lokala versioner medan originalen i full upplösning finns kvar i iCloud.
I mitt fall var antalet bilder egentligen inte problemet. Det mesta av det bortslösade utrymmet upptogs av dubbletter, skärmbilder som jag hade glömt bort och stora videor. Genom att ta bort dem frigjorde jag gott om lagringsutrymme utan att röra bilderna jag faktiskt ville behålla.
Använd inte komprimering om det är ett absolut krav att behålla de exakta originalfilerna. @silverstream8493s förslag om iCloud passar bättre: aktivera Optimera iPhone-lagring, se till att ditt iCloud-abonnemang har tillräckligt med utrymme och låt telefonen ersätta lokala original med mindre kopior vid behov. Kom bara ihåg att iCloud-bilder synkroniserar och inte är en separat säkerhetskopia, så om du raderar en bild på din iPhone raderas den även från iCloud. Spara ytterligare en kopia på en dator eller extern hårddisk av allt som inte går att ersätta.
Aktivera Optimera iPhone-lagring, anslut telefonen till en strömkälla, anslut till Wi‑Fi och låt den vara inkopplad över natten innan du antar att det inte fungerade. Ändringen sker inte omedelbart, och iOS avgör när lokala original ska ersättas med mindre versioner. Det går inte att på begäran frigöra ett visst antal gigabyte.
Om du behöver utrymme direkt kan du kopiera de största videorna till en dator eller extern enhet, kontrollera att de öppnas korrekt och sedan radera dem från Bilder och tömma Senast raderade. Kom ihåg att om du raderar något när iCloud-bilder är aktiverat tas det även bort från iCloud.
Jag skulle undvika Clever Cleaners komprimeringsfunktion om ”original” innebär den exakta, orörda filen. Funktionen för granskning av dubbletter och skärmbilder kan fortfarande vara användbar, men komprimering byter viss kvalitet eller fildata mot mer utrymme.
Om du vill att originalen ska vara tillgängliga överallt är iCloud-optimering praktiskt. Om du i stället vill ha förutsägbar lagring utan en månatlig molnlagringskostnad kan du arkivera dem på en dator eller extern hårddisk. Se till att ha lite ledigt utrymme kvar efteråt, eftersom visning eller redigering av äldre bilder kan göra att kopior i full upplösning hämtas tillbaka till iPhone.
Jämför två personer. Den ena tar vanliga foton och något enstaka videoklipp, och lagringsutrymmet fylls långsamt under ett par år. Den andra filmar i 4K eller ProRes och fotograferar i ProRAW på Pro-modellerna. Den andra personen fyller en telefon på några månader, och ingen rensning av dubbletter kommer att hjälpa, eftersom några minuter ProRes kan ta mer utrymme än tusentals stillbilder. Så innan någon tar till en rensningsapp bör du ta reda på vilket fall som faktiskt gäller för dig. Sortera Bilder efter storlek eller kolla i Inställningar, och om video ligger högst upp på listan har du hela problemet där.
@swiftrunner4787 satte fingret på förbehållet som alla glömmer: iCloud-bilder är synkronisering, inte säkerhetskopiering. Jag skulle dra det ett steg längre. Optimera iPhone-lagring är fantastiskt tills du befinner dig någonstans med dålig täckning och försöker öppna ett tre år gammalt foto som bara finns som en miniatyrbild lokalt. Det hämtas utan problem via Wi-Fi. På ett tåg med två staplar står det bara och laddar. Den bekvämligheten har en praktisk baksida som ingen nämner när de rekommenderar funktionen.
När det gäller diskussionen om komprimering har både @silverhub316 och @swiftrunner4787 rätt i att vara noggranna. Om original innebär den exakta, orörda filen är komprimering per definition utesluten, eftersom den skriver om filen. Det är värt att veta att de flesta iPhone-bilder redan är i HEIC-format, vilket är komprimerat jämfört med vad du skulle få från RAW, så det finns en skillnad mellan ”originalfil” och ”originalkvalitet” som folk ofta blandar ihop. Clever Cleaners sortering i dubbletter, skärmbilder och stora videor är den del jag faktiskt skulle använda. Det är verkligen omständligt att göra manuellt. Jag skulle låta komprimeringsverktyget vara om orörda filer är ett absolut krav, precis som de andra sa.
Min ärliga åsikt: den snabbaste vinsten som de flesta missar finns bland videorna, inte fotona. Flytta över dina största klipp till en dator eller en billig extern hårddisk, kontrollera att de går att öppna och radera dem sedan samt töm Senast raderade. Det ger garanterat lagringsutrymme som du själv har kontroll över, utan någon månatlig molnavgift och utan att behöva vänta över natten på att iOS ska bestämma sig för att det är redo. Använd sedan rensningsappen för att ta bort röran av skärmbilder och dubbletter när de stora filerna väl är borta från telefonen.