Hur kan jag återställa data från en hårddisk hemma?

Min hårddisk slutade plötsligt fungera efter att min dator frös, och nu kan jag inte komma åt viktiga foton, dokument och arbetsfiler. Jag försöker lista ut den säkraste dataåterställningsmetoden hemma innan jag gör saken värre eller förlorar allt för gott. Vad ska jag göra först, och finns det några verktyg eller steg som faktiskt fungerar?

Jag råkade ut för det här med en äldre extern hårddisk, och jag klantade till första steget. Jag fortsatte använda den som om ingenting hade hänt. Dåligt beslut.

Om filer har försvunnit, sluta skriva något alls till enheten. Inga nedladdningar, inga mappar som flyttas över till den, inga slumpmässiga tester. Raderad data ligger ofta kvar där tills ny data hamnar ovanpå den. Varje skrivning försämrar dina chanser.

Innan du installerar något, kontrollera de tråkiga sakerna först. Jag har sett filer dyka upp på ställen som folk glömmer bort:

1. Papperskorgen
  2. Synkmappar för OneDrive eller Google Drive
  3. Säkerhetskopior från Filhistorik
  4. Andra externa backupenheter
  5. En annan användarprofil på samma dator

Om de kontrollerna inte ger något, då skulle jag gå vidare till återställningsprogram. För vanlig radering, en snabbformatering eller ett skadat filsystem skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget snabbt kändes logiskt, och det krävde inte att jag skulle kunna en massa disktermer innan skanningen. Det hanterar raderade partitioner, formaterade volymer och trasiga filsystem bättre än jag väntade mig.

Processen jag håller mig till är enkel:

1. Anslut enheten och bekräfta att systemet fortfarande ser den
  2. Installera återställningsappen på en annan enhet, inte den skadade
  3. Kör en fullständig skanning, hoppa över den snabba skanningen
  4. Förhandsgranska filer innan du återställer något
  5. Hämta det viktiga först
  6. Spara återställda filer på en annan disk

Det sista steget är väldigt viktigt. Om du återställer tillbaka till samma HDD riskerar du att skriva över data som du inte har hämtat ännu. Jag lärde mig det på det irriterande sättet.

Förhandsgranskningsfunktionen är en anledning till att jag gillade Disk Drill. Om ett foto öppnas korrekt i förhandsgranskningen, eller om en video börjar spela, tar jag det som ett ganska bra tecken på att filen går att använda. Jag brukar testa en handfull viktiga filer innan jag exporterar hundratals GB från skanningsresultaten. Sparar tid. Sparar besvikelse också.

Om det missar för mycket skulle jag inte stanna där. Olika verktyg ger olika resultat. PhotoRec är gratis och klarar en del vilda återställningar, men det är krångligare att använda och filnamnen kommer ofta tillbaka som en röra. R-Studio och UFS Explorer är också bra, även om de känns mer riktade till personer som redan kan sin väg runt lagringsverktyg.

En sak till. Om enheten klickar, skrapar, kopplar ner sig eller försvinner från BIOS skulle jag sluta försöka med upprepade skanningar hemma. Programvara hjälper vid logiska skador. Den lagar inte hårdvara som håller på att ge upp.

Vid den punkten är ett återställningslabb det säkrare valet, särskilt om de förlorade filerna är familjefoton, arbetsdokument eller något annat du inte kan ersätta. Det kostar mycket. Men för vissa enheter är det det sista vettiga alternativet.

Om datorn frös först skulle jag behandla detta som en hårddisk som håller på att gå sönder, inte som ett enkelt raderingsjobb. Liten skillnad, stor risk.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak. Sluta använda disken. Där jag tycker annorlunda är detta. Jag skulle inte börja med en lång fullständig skanning om disken låter konstigt, kopplar från, eller tar väldigt lång tid att läsa. Upprepade skanningar belastar en svag HDD mer.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera SMART-hälsan först med CrystalDiskInfo eller smartctl.
    Om du ser omallokerade sektorer, väntande sektorer eller läsfel som ökar, sluta peta på disken.

2. Om disken fortfarande går att läsa, gör en klon eller avbild först.
    Använd ddrescue på en annan disk med samma eller större storlek. Arbeta från klonen, inte originalet. Detta är det säkraste man kan göra hemma för instabila diskar. De flesta hoppar över detta och ångrar sig senare.

3. Om kloningen blir klar, använd sedan återställningsprogram på klonen.
    Disk Drill fungerar bra för den här delen. Det är enklare än många gammaldags verktyg och fungerar bra för hemanvändare som försöker återställa data från en trasig eller gammal hårddisk. Om det hittar din mappstruktur och förhandsvisar filer är det ett gott tecken.

4. Om disken inte upptäcks i BIOS eller Diskhantering kommer programvara inte att lösa det.
    Det pekar mer mot hårdvaru- eller kretskortsfel.

5. Om det är en extern disk, prova först en annan USB-kabel, port och strömförsörjning.
    Jag har sett billiga kapslingar gå sönder medan disken inuti fortfarande var okej. Du kan ta ut disken och ansluta den via SATA om du vet vad du gör.

För att återställa data från en gammal hårddisk hemma är den här videon också bra:
se den här genomgången av dataåterställning från gammal hårddisk

Viktig regel, återställ aldrig återställda filer tillbaka till samma disk. Det misstaget drabbar folk hela tiden. Sorgligt men sant.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sterrenkijker, men jag skulle lägga till en sak som folk hoppar över alldeles för ofta: lyssna på disken innan du gör något avancerat. Om den startar upp, klickar i ett mönster, stänger av sig och sedan upprepar detta, stoppa. Det är inte en situation där man ska prova mer programvara. Det är en situation där varje extra minut kan göra den ännu mer förstörd.

Dessutom betyder inte varje frysning att själva disken har dött. Ibland förstör Windows bara filsystemet. I så fall kan en skrivskyddad kontroll från en annan dator eller ett startbart USB ge dig mycket information utan att du startar från den dåliga disken igen. Jag föredrar faktiskt detta först eftersom det undviker att ditt vanliga operativsystem gör bakgrundsskrivningar, indexering, temporära filer och allt sådant dumt.

Om disken dyker upp och förblir stabil, återställ de oersättliga filerna först, inte de största mapparna. Foton, dokument, projektfiler. Lämna filmer och installationsfiler till senare. Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom det är enkelt att sortera resultat och förhandsgranska vad som faktiskt går att återställa. Med det sagt skulle jag inte fortsätta skanna om och om igen i jakt på ännu en mapp. Folk blir giriga och sedan blir disken sämre. Har sett det hända. mycket.

En annan praktisk sak: om detta är en extern HDD, känn på höljet. Om det är märkligt varmt eller surrar kan USB-SATA-bryggan vara det verkliga problemet, inte diskskivorna. Billiga höljen går sönder hela tiden.

För vidare läsning är även den här tråden om bästa programvaran för att återställa raderade filer och data från hårddiskar värd att titta på.

Så ja, den säkraste hemmametoden enligt mig är:

1. Sluta använda den
  2. Testa om den upptäcks från ett annat system eller startbart USB
  3. Om den är instabil, klona först
  4. Om den är stabil, använd Disk Drill och spara filerna någon annanstans
  5. Om den klickar eller försvinner, sluta med gör det själv-grejer

Det är gränsen mellan hemåterställning och att du är på väg att göra det värre.