Jag tömde av misstag papperskorgen på min Mac och raderade viktiga filer som jag fortfarande behöver för jobbet. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer från papperskorgen på Mac, oavsett om det är inbyggda återställningsalternativ, Time Machine eller pålitlig programvara för dataåterställning för Mac. Alla råd om vad jag bör prova först skulle verkligen hjälpa.
Om du tömde Papperskorgen på en Mac är dina filer inte borta i den gamla skolans mening av strimlade för alltid. Väldigt ofta tar macOS bara först bort fillistorna och frigör sedan lagringsblocken för senare användning. Så om detta hände nyligen, och du inte har använt Macen särskilt mycket sedan dess, är dina chanser fortfarande ganska goda.
Det första jag skulle göra, och snabbt, är att sluta använda Macen. Fortsätt inte öppna appar. Flytta inte runt en massa filer. Rendera inte video, installera inte uppdateringar och kopiera inte ett bildbibliotek. På Macar med SSD, särskilt nyare MacBook-modeller, gör TRIM detta värre med tiden. När de raderade blocken väl rensas på lagringsnivå brukar möjligheten till återställning rasa.
Jag råkade ut för detta på en M2 MacBook Pro med en mapp full av projektfiler. Jag tömde Papperskorgen av misstag och fick sedan den där trevliga lilla panikspiralen när jag kom ihåg att Time Machine var avstängt. Det som till slut fungerade för mig var Disk Drill. Jag valde det eftersom det hanterade APFS utan problem och inte betedde sig konstigt på Apple Silicon. Vissa äldre återställningsverktyg för Mac kändes föråldrade, skumma eller båda delarna.
Här är processen jag följde.
-
Jag slutade använda Macen direkt och anslöt en extern SSD.
-
Jag installerade Disk Drill på den externa enheten, inte på Macens interna lagring. Det här spelar roll. Att skriva ny data till samma enhet ökar risken att skriva över de raderade filer du vill få tillbaka.
-
När jag öppnade det bad macOS om Fullständig skivåtkomst. Jag gick hit:
Systeminställningar > Integritet och säkerhet > Fullständig skivåtkomst
-
Jag aktiverade åtkomst för Disk Drill.
-
Det bad också om åtkomst på återställningsnivå till systemenheten. På nyare Macar är detta normalt. Apple låser numera åtkomst till diskar på låg nivå ganska hårt.
-
I appen valde jag den interna Macintosh SSD och klickade på Sök efter förlorade data.
-
Efter skanningen öppnade jag Granska hittade objekt och smalnade av listan efter filtyp. Jag gick direkt till Dokument och Bilder först, eftersom det var de filer jag brydde mig om.
-
Jag använde förhandsvisning innan jag återställde något. Det sparade tid. Om förhandsvisningarna öppnas får du snabbt en uppfattning om vad som är intakt och vad som är kört. Mina PSD-filer, PDF:er och bilder gick för det mesta att förhandsvisa utan problem.
-
Jag valde det jag behövde och tryckte på Återställ.
-
Jag sparade de återställda filerna på den externa SSD:n, inte tillbaka på Macens interna enhet.
Det fick tillbaka det mesta av mina saker. Inte allt. Några filer kom tillbaka skadade, men jag skulle säga att runt 85 procent klarade sig. Tidpunkten spelade roll. Ju tidigare jag skannade, desto bättre såg resultaten ut.
Innan du förlitar dig helt på återställningsprogramvara, kolla de tråkiga ställena också. Folk hoppar över dem och ångrar sig sedan.
- Time Machine-säkerhetskopior
- iCloud Drive, inklusive Senast raderade
- Raderade filer i Dropbox
- Papperskorgen i Google Drive
- Bilder-appen, Senast raderade
- Anteckningar-appen, Senast raderade
- Mail-bilagor, om du skickade eller tog emot filerna där
Börja inte heller köra städappar eller reparationsverktyg för att du är stressad. Jag har sett folk göra det värre genom att prova slumpmässiga fixar innan de gör en ordentlig återställningsomgång.
Om filerna betyder mycket och programvaran bara hittar skräp är en professionell återställningstjänst fortfarande ett alternativ. Dyrt, ja. För arbetsdokument, juridiska filer, familjebilder och sådant kan det vara värt att betala. Men inte ens proffsen har obegränsade chanser mot SSD TRIM. Väntar du för länge stängs fönstret.
Så ja, återställning efter att ha tömt Papperskorgen på en Mac är möjlig. Ditt bästa drag är enkelt. Sluta använda datorn, kontrollera säkerhetskopior och kör vid behov återställning från en extern enhet så snart du kan.
Först, fortsätt inte använda Macen. @mikeappsreviewer har rätt om att det är bråttom, men jag skulle sätta säkerhetskopior före skanningar varje gång. Återställningsprogram är steg två, inte steg ett.
Kontrollera dessa i den här ordningen.
-
Time Machine
Öppna mappen där filerna brukade finnas. Gå in i Time Machine. Gå tillbaka till datumet innan du tömde papperskorgen. Återställ filerna. Detta är den renaste lösningen. -
Appspecifik papperskorg
Bilder, Anteckningar, Mail, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive behåller alla raderat innehåll i sina egna papperskorgar. Jag har sett folk missa detta och slösa timmar på skanningar. Titta där först. -
En annan Mac eller synkad enhet
Om synkning av Skrivbord och Dokument var aktiverad kan filerna fortfarande finnas på en annan enhet. Samma sak gäller jobbets molnappar. -
Terminalen, bara om du vet vad du raderade
Själva papperskorgen är borta efter Töm papperskorgen, så inget magiskt kommando kan få tillbaka den. Men dolda temporära kopior eller autosparade versioner finns ibland i appmappen eller Bibliotek. Pages, Word, Adobe-appar gör detta ibland.
Om inget av detta fungerar, använd filåterställningsprogram för Mac. Disk Drill är det jag skulle prova först på modern macOS eftersom det hanterar APFS bra och gränssnittet är lätt att sortera efter filtyp och förhandsgranska. Spara återställda filer på en extern enhet, inte på Macens interna disk.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång av städning på Mac och lagringsvanor är detta märkligt nog relevant, se detta klipp om Mac-prestanda och lagringsåterställning.
För söktermer skulle jag leta efter den bästa dataåterställningsprogramvaran för Mac för filer som raderats från papperskorgen, inte det vaga best recovery software for Mac.
En hård sanning. Om din Mac har en SSD och TRIM redan har rensat blocken kan inget verktyg fixa det. Då är Time Machine eller molnhistorik din bästa chans.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @viajantedoceu sa: kontrollera lokala ögonblicksbilder innan du antar att du behöver fullt återställningsläge. Många Mac-användare ställer aldrig in regelbundna Time Machine-säkerhetskopior, men macOS kan ändå behålla tillfälliga APFS-ögonblicksbilder om Time Machine var aktiverat någon gång. De kan ibland rädda dig.
Öppna Terminal och kör:
tmutil listlocalsnapshots /
Om du ser datum för ögonblicksbilder från innan du tömde Papperskorgen kan du kanske återställa äldre versioner av mappar även utan att din säkerhetskopieringsenhet är ansluten. Det finns inte alltid där, men när det gör det är det mycket smidigare än att gräva igenom råa återställda filer.
Ignorera inte heller appens autosparande/versionshistorik. Det här hoppas över alldeles för ofta. Om de raderade filerna var Pages, Numbers, Keynote, vissa Office-dokument eller Adobe-filer, öppna appen och kontrollera:
- Arkiv > Återgå till
- Listan med senaste filer
- AutoRecovery / AutoSave-mappar
Det hjälper inte för alla filtyper, självklart, men för arbetsdokument kan det vara skillnaden mellan full återställning och totalt kaos.
Om de sakerna inte fungerar, ja, då skulle jag gå vidare till återställningsprogram. Disk Drill är förmodligen det mest praktiska valet på moderna Mac-datorer eftersom APFS-återställning är rörigt och du vill ha förhandsvisningar innan du återställer skräp. Jag håller med de andra om en sak: återställ endast till en extern enhet.
Det är också värt att kolla den här tråden om du vill ha ett annat perspektiv på återställning av tömd Papperskorg på Mac:
praktiska Reddit-tips för att återställa tömd Papperskorg på Mac
Kort version:
- Sluta använda Macen.
- Kontrollera lokala ögonblicksbilder.
- Kontrollera appens versionshistorik/autosparande.
- Använd sedan Disk Drill om det behövs.
- Återställ någon annanstans, inte på samma disk.
Jag håller inte helt med om metoden att använda programvara direkt, mest eftersom om dina filer är kontors-/projektgrejer kan inbyggd versionshantering vara mycket snabbare än en fullständig skanning.