Min harddisk er begyndt at lave mærkelige lyde, og systemet fryser, når jeg prøver at kopiere filer. Jeg er bekymret for, at den er ved at svigte, og jeg vil ikke risikere at gøre datatabet værre. Hvilke værktøjer til reparation eller gendannelse af harddiske er sikre at prøve, før jeg udskifter drevet?
Der findes faktisk ikke ét enkelt bedste værktøj til reparation af harddiske. Det afhænger af, hvad der er galt med drevet. Et program, der er fremragende til at gendanne slettede filer, gør måske intet for en beskadiget partitionstabel, og et værktøj, der scanner dårlige sektorer, kan ikke på magisk vis reparere et drev med mekaniske problemer.
Hvis du går op i filerne på drevet, er hovedreglen enkel: gendan dataene, før du prøver at reparere noget. Reparationer kan ændre disken, og på et svigtende drev kan hver ekstra scanning eller skrivning gøre tingene værre.
Her er de fem værktøjer, jeg normalt ville kigge på:
1. Disk Drill – Bedste generelle valg
Disk Drill er det, jeg ville starte med, når prioriteten er at få filerne tilbage. Hvis Windows beder om at formatere drevet, filsystemet vises som RAW, eller mapper pludselig forsvinder, ville jeg prøve gendannelse, før jeg laver nogen reparationer. Det kan gendanne filer, oprette et diskimage fra et problematisk drev og kontrollere S.M.A.R.T.-status. Det er også langt mindre intimiderende end mange gendannelsesprogrammer.
Fordele
- Stærke funktioner til datagendannelse.
- Nemt nok for begyndere.
- Kan oprette et image af et ustabilt drev, før det scannes.
- Inkluderer S.M.A.R.T.-overvågning.
Ulemper
- Det er primært et gendannelsesværktøj, ikke et reparationsværktøj.
2. TestDisk – Bedste gratis mulighed til partitionsreparation
TestDisk er det værktøj, jeg ville tænke på, når en partition forsvinder, en disk pludselig ser uallokeret ud, eller bootsektoren er beskadiget. Det er meget kompetent, især for et gratis program, men det er ikke brugervenligt, hvis du er ny i det her. Den tekstbaserede brugerflade kan være forvirrende, og det forkerte valg kan gøre situationen mere rodet.
Fordele
- Gratis.
- Meget god til problemer med partitioner og bootsektorer.
- Virker på mange operativsystemer.
Ulemper
- Tekst-/kommandolinjeagtig brugerflade.
- Den tilgiver ikke fejl, hvis du ikke ved, hvad du ændrer.
3. Hard Disk Sentinel – Bedst til at holde øje med drevets sundhed
Hard Disk Sentinel handler mere om at advare dig tidligt end om at reparere noget, efter det er gået i stykker. Det sporer S.M.A.R.T.-data, temperaturer, dårlige sektorer og generel sundhed, hvilket gør det nyttigt til at vurdere, om et drev stadig er sikkert at stole på.
Fordele
- Detaljerede rapporter om sundhed og status.
- Kan advare dig, før et drev helt dør.
- Understøtter HDD'er, SSD'er, USB-drev og RAID-opsætninger.
Ulemper
- Ingen filgendannelse.
- Betalt software.
4. Victoria HDD/SSD – Bedst til kontrol af dårlige sektorer
Victoria er nyttigt, når du vil have et nærmere kig på diskens overflade. Det kan køre detaljerede sektorscanninger og kan muligvis forsøge omallokering. Det er mere et diagnostisk værktøj for folk, der allerede ved, hvad de kigger på, men det er solidt til at kontrollere adfærden for dårlige sektorer.
Fordele
- Gratis.
- Gode overfladediagnoser.
- Viser detaljerede S.M.A.R.T.-oplysninger.
Ulemper
- Brugerfladen kan være hård for begyndere.
- Gendanner ikke filer.
5. DiskGenius – Nyttigt alt-i-et-værktøj til drev
DiskGenius er praktisk, hvis du vil have partitionsværktøjer, kloning, sikkerhedskopier, filgendannelse og nogle reparationsfunktioner samlet ét sted. Jeg ville ikke gøre det til mit førstevalg for en person, der kun har brug for simpel gendannelse, men det er nyttigt, hvis du ofte arbejder med drev.
Fordele
- Mange drevværktøjer i ét program.
- Gode funktioner til partitionsgendannelse.
- Inkluderer muligheder for kloning og sikkerhedskopiering.
Ulemper
- Brugerfladen er lidt overfyldt.
- Nogle værktøjer er låst bag den betalte version.
En vigtig ting: Hvis drevet klikker, tilfældigt kobler fra, er meget lang tid om at læse eller viser nye dårlige sektorer, så spild ikke tid på at køre alle de reparationsprogrammer, du kan finde. Få de vigtige filer først. Hvis det stadig kan læses, så lav et image af drevet, gendan fra det image, og udskift derefter drevet.
Software kan hjælpe med logiske problemer som slettede filer, beskadigede partitioner eller korrupte filsystemer. Det kan ikke reparere slidte hoveder, en døende motor eller beskadigede plader.
Hvis drevet slet ikke registreres, laver skurrende eller høje klikkelyde eller indeholder data, du virkelig ikke kan erstatte, er det bedre at stoppe med at tænde det og sende det til et professionelt gendannelseslaboratorium. Det koster mere, men gentagne gør det selv-forsøg på et mekanisk svigtende drev kan reducere chancerne for at få dataene tilbage.
Hvis drevet laver støj og fryser under kopiering, så gå ud fra, at du måske kun får ét ordentligt læseforsøg ud af det. Det betyder, at jeg slet ikke ville starte med reparationsværktøjer. Jeg ville ikke køre CHKDSK, Windows-fejlkontrol, reparation af dårlige sektorer, defragmentering, producentdiagnostik med en lang test eller noget som helst, der skriver ændringer til disken.
Den sikrere rækkefølge er: stop med at bruge drevet, tilslut det som et sekundært drev, hvis det er muligt, og lav først et image/en klon af det til et andet sundt drev. Hvis dataene betyder noget, er værktøjer som ddrescue eller HDDSuperClone ofte bedre egnet til ustabile drev, fordi de kan springe dårlige områder over og vende tilbage til dem senere i stedet for at sidde fast for evigt på ét ulæseligt sted. Når du har et image, så brug gendannelsessoftware på imaget, ikke på det oprindelige drev. Disk Drill er fin til den slags gendannelsesarbejdsgang, hvis du vil have noget mere brugervenligt, men jeg ville stadig undgå at lave en dyb scanning direkte på et drev, der klikker eller går i stå.
Den nemme fælde er at prøve at bare kopiere den vigtige mappe igen og igen. Hvert mislykket kopieringsforsøg kan belaste den samme dårlige sektion igen. Hvis du ikke kan lave et image af drevet, så kopier i det mindste de mest uerstattelige filer først, ikke de største mapper eller de nemmeste. Fotos, dokumenter, skattepapirer, projektfiler først. Spil, installationsfiler, downloads og medier kan du erstatte senere. Og hvis støjen er højlydt klikken, skraben, spin-up/spin-down-loops, eller hvis drevet bliver ved med at forsvinde fra BIOS, så sluk det og spring gør-det-selv-software over. På det tidspunkt betyder valget af værktøj mindre end at undgå at gøre den fysiske skade værre.
Hvis dette er et eksternt drev, ændrer kabinettet og kablet svaret en smule. En ustabil USB-bro eller en underforsynet port kan få kopieringer til at fryse og afbryde forbindelsen, hvilket ligner en døende disk. Jeg ville prøve et andet velfungerende kabel, en strømforsynet dock eller en direkte SATA-forbindelse, hvis det er et desktopdrev. Men hvis selve drevet klikker, skraber eller gentagne gange spinner ned, så bliv ikke ved med at teste forskellige opsætninger i en time. Det bliver til diagnoser ved tortur.
Jeg er enig i den overordnede retning ovenfor: kør ikke reparationsværktøjer først. Reparation er et dårligt ord her, fordi de fleste reparationsværktøjer antager, at disken er stabil nok til at overleve at blive prikket til i et stykke tid. Det er din måske ikke. Hvis du kan få den tilsluttet ordentligt, så lav først en klon eller et image, og scan derefter klonen. Disk Drill er fint, når du arbejder ud fra et image eller fra et drev, der stadig læser konsekvent, men jeg ville ikke lade et støjende drev gennemgå en fuld dyb scanning, bare fordi softwaren er nem at bruge.
En ting, folk glemmer, er destinationsdrevet. Klon ikke tilbage til den samme disk, brug ikke et drev med filer, du går op i, og klon ikke til en mindre disk, medmindre du præcis ved, hvad du laver. Du vil have et tomt, sundt drev med nok plads, helst større end det fejlende. Og spring det gamle frysertrick over, at banke på drevet, åbne dækslet eller gentagne gange genstarte for at se, om det kommer tilbage. Hvis dataene er rigtige penge værd, så sluk for det og lad et laboratorium håndtere det. Hvis det ikke er laboratoriepenge værd, så lav først et image og accepter, at nogle filer måske allerede er væk.
Om dette er din eneste kopi af dataene, ændrer svaret sig mere end værktøjets mærke. Hvis filerne findes et andet sted, ville jeg bare udskifte drevet og stoppe med at spilde tid på det. Hvis dette er den eneste kopi, så behandl disken som bevismateriale, ikke som en enhed, du prøver at få til at fungere igen.
En detalje, der ofte bliver overset: Windows selv kan gøre tingene værre, uden at du har til hensigt at reparere noget. I det øjeblik du tilslutter drevet, kan det forsøge at montere det, indeksere det, scanne det, vise miniaturer, køre antiviruskontroller eller vise meddelelsen du skal formatere dette drev. Klik ikke bare videre i den slags. Lad ikke CHKDSK køre ved opstart. Hvis Stifinder hænger, når du åbner drevet, så stop med at rode rundt i Stifinder. Det er allerede et dårligt tegn.
Hvis du vil gøre det selv, ville jeg holde første omgang kedelig og minimal: tilslut drevet på den mest stabile måde, du kan, tjek om det bliver registreret, og lav derefter et image af det til en anden disk. Kør ikke noget værktøj, der siger, at det vil reparere dårlige sektorer eller rette filsystemfejl på originalen. De værktøjer kan være nyttige på et drev, der kan undværes, eller på en klon, men de er det forkerte første skridt, når drevet laver støj og læsninger fryser.
Når du har et image, så brug gendannelsessoftware på det image. Disk Drill giver mening dér, fordi det er nemmere for almindelige mennesker end mange af Linux-gendannelsesværktøjerne, og det kan scanne uden, at du skal lære en masse kommandosyntaks. Forbeholdet er det samme, som andre sagde: nem software er stadig ikke magi. Hvis det originale drev klikker, forsvinder eller konstant går i stå, gør en pæn brugerflade ikke hardwaren mere sikker.
Den billigste sikre reparation er ingen reparation: få kopieret dataene ud, pensionér drevet, og stol ikke på det igen. Selv hvis du får det til at virke efter en formatering eller en omfordeling af dårlige sektorer, har det allerede fortalt dig, hvad det er. Brug det til skydetræning, ikke til sikkerhedskopier.