Hvor lang tid har jeg på å gjenopprette filer fra en formatert USB-stasjon?

Jeg formaterte USB-stasjonen min ved et uhell før jeg kopierte ut viktige bilder og arbeidsfiler, og nå prøver jeg å finne ut om jeg fortsatt har en sjanse til å gjenopprette dem. Jeg har ikke brukt stasjonen mye siden det skjedde, men jeg trenger råd om hvor lenge datagjenoppretting fra en formatert USB-stasjon er mulig, og hvilke tiltak jeg bør gjøre med en gang.

Uff, jeg gjorde nesten det samme for en stund siden, bare at min var en disk med familiebilder fra et arrangement. Ble kvalm med en gang. Likevel sletter ikke en formatering alltid filene for godt.

Det første jeg ville avklart er dette. Var det en hurtigformatering eller en full formatering?

Hvis den ble ferdig på noen sekunder, eller under ett minutt på en vanlig USB-pinne, ville jeg satset på at det var en hurtigformatering. I mitt tilfelle betydde det at filsysteminformasjonen ble tømt, men filene lå fortsatt på disken helt til nye data erstattet dem. En full formatering er tøffere for gjenoppretting og tar lengre tid, så hastigheten betyr noe her.

Akkurat nå, slutt å skrive noe som helst til disken.

1. Ikke formater den igjen.
  2. Ikke kjør CHKDSK eller noe reparasjonsverktøy.
  3. Ikke kopier testfiler over på den.

Hver skriving senker sjansene dine litt. Det lærte jeg på den irriterende måten.

Før du installerer gjenopprettingsprogramvare og bruker en time på å skanne, gjør én kjedelig sjekk først. Se etter kopier du har glemt at finnes.

1. Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
  2. Gamle mapper for Nedlastinger, Skrivebord, Dokumenter
  3. E-postvedlegg, chatteapper, delte lenker

Jeg brukte en gang tid på å gjenopprette filer, og fant så en del av dem i en gammel sky-synkroniseringsmappe. Dumt, men det skjer.

Hvis du ikke har sikkerhetskopier, så ja, da ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill til dette, og det fikk tilbake det meste av det jeg trengte. Min omtrentlige treffrate var rundt 90 %, selv om filnavn og mappestruktur var et rot for enkelte ting.

Dette gjorde jeg:

1. Installerte det på datamaskinen min, ikke på USB-disken.
  2. Koblet til USB-en og åpnet programmet.
  3. Valgte USB-en fra enhetslisten.
  4. Startet Søk etter tapte data.
  5. Brukte Universell skanning, siden disken hadde blitt formatert.
  6. Lot skanningen fullføres helt. Min fortsatte å finne flere filer senere i prosessen.
  7. Forhåndsviste filer før gjenoppretting. Hvis et bilde eller dokument åpnet i forhåndsvisning, fikk jeg det som regel tilbake intakt.
  8. Lagret gjenopprettede filer til en annen disk, aldri tilbake på samme USB.

Hvis disken begynner å oppføre seg merkelig, kobler fra, gir lesefeil eller blir så treg at du tror den har fryst, ville jeg ikke fortsatt å skanne den om og om igjen. Det betyr som regel at maskinvaren kan være i ferd med å feile. I så fall bør du lage et avbild først hvis verktøyet tilbyr det, og deretter skanne avbildet i stedet for å belaste den opprinnelige enheten. Disk Drill har det alternativet.

Så ja, jeg ville ikke antatt at alt er borte. Hvis det var en hurtigformatering og du sluttet å bruke disken raskt, er sjansene dine ganske gode. Hvis programvare ikke finner noe og filene betyr mye, som personlige bilder eller arbeidsdokumenter du ikke kan erstatte, er et gjenopprettingsverksted fortsatt et alternativ.

Du har ikke en fast tidsgrense. Du har en skrivegrense.

Hvis USB-en ble hurtigformatert, kan filene dine ofte fortsatt gjenopprettes i dager, uker eller lenger. Det som betyr noe, er hvor mye nye data som skrives til stasjonen etter formateringen. Én stor videokopiering i morgen gjør mer skade enn å la den være frakoblet i en måned.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke den med en gang. Jeg er litt uenig i å fokusere for mye på klokken. Tid alene er ikke det som ødelegger. Overskriving er.

Noen praktiske punkter:

1. USB-minnepinner fordeler slitasje på data internt. Selv en liten skriving fra systemet ditt endrer blokker du ikke forventet.
  2. Windows skriver noen ganger skjulte ting når du kobler til en stasjon på nytt. Så koble den bare til når du er klar til å skanne.
  3. Fullformatering i moderne Windows skriver ofte nuller over hele stasjonen. Sjansen for gjenoppretting faller kraftig etter det.

Beste neste trekk er å lage et image av USB-en først, og deretter skanne imaget. Hvis du hopper over imaging og flash-stasjonen begynner å svikte, mister du et rent første forsøk. Disk Drill er greit for dette fordi det støtter byte-for-byte-sikkerhetskopier og filutskjæring for bilder og dokumenter.

Hvis du vil ha en enkel forklaring på gjenoppretting av USB-bilder og dokumenter, er denne videoen grei:
se denne guiden for gjenoppretting av USB-data

For søkeord kan du tenke i disse banene: gjenoppretting av filer fra formatert USB-stasjon, bildegjenoppretting etter hurtigformatering, tips for gjenoppretting av USB-data.

Hvis filene er forretningskritiske og uerstattelige, stopp med gjør-det-selv etter den første seriøse skanningen og send den til et laboratorium. Gjenoppretting fra flash blir dårligere med gjentatte forsøk.

Det finnes vanligvis fortsatt en sjanse, men jeg ville formulert det slik: du har ikke en streng nedtellingstimer, du har et risikovindu. Hvis USB-en for det meste har ligget ubrukt siden formateringen, er det mye viktigere enn om det skjedde for 2 timer siden eller for 2 uker siden.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @stellacadente, men jeg ville nyansert én ting litt: folk hører full formatering = umulig og det er ikke alltid helt svart-hvitt. Det er mye verre, ja, men ikke alle formateringsscenarier oppfører seg helt likt på tvers av enheter og operativsystemer. Så jeg ville ikke erklært det dødt før du faktisk har sjekket.

Noen ting folk glemmer:

• Noen gjenopprettede filer har aldri kun vært på USB-en i utgangspunktet. Kameraer, telefoner, redigeringsapper og midlertidige Office-mapper legger noen ganger igjen kopier andre steder.
  • Hvis USB-en er liten og nesten full, kan selv litt bruk etter formatering gjøre mye mer skade enn på en stor, for det meste tom enhet.
  • Minnepinner er ustabile av natur. Noen ganger er formateringsuhellet bare halve historien, og enheten var allerede i ferd med å svikte.

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle, er å behandle neste lesing som den viktigste. Ikke fortsett å plugge den inn om og om igjen bare for å se på den. Hvis filene betyr noe, koble den til én gang, skann den skikkelig, gjenopprett til en annen lagringsenhet, og vurder deretter hva som mangler. Disk Drill er et solid alternativ her fordi gjenoppretting fra formatert USB i praksis er et av de vanlige bruksområdene for det, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper deg raskt med å finne ut om bildene/dokumentene faktisk er intakte eller bare spøkelsesoppføringer.

Hvis du også vil lese mer, har denne tråden noen praktiske tips for USB-gjenoppretting og råd fra Reddit-brukere i den virkelige verden.

Kortversjon: hvis du knapt brukte enheten etter formateringen, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Hvis du kopierte ting over på den etter formateringen, er det da ting begynner å bli skikkelig stygt veldig fort.

Jeg er enig med @stellacadente og @himmelsjager i hovedpoenget: dette handler mest om overskrivinger, ikke et stoppeklokke-spørsmål. Men jeg vil være litt uenig i instinktet om å skanne ASAP uansett hva. Hvis filene virkelig er kritiske, er det ofte smartere å la USB-en være i fred til du har en annen disk klar for gjenopprettingsdata. Folk forhaster seg, og lagrer så ved et uhell gjenopprettede filer tilbake på samme minnepinne og ødelegger resten.

Et par ting som ikke nevnes ofte nok:

• TRIM er vanligvis ikke hovedproblemet på USB-minnepinner slik det er på SSD-er, men noen nyere enheter/kontrollere oppfører seg annerledes, så gjenopprettingsresultatene kan være uforutsigbare.
  • Omtatering til samme filsystem kontra et annet kan endre hvilke metadata som overlever. Noen ganger forsvinner filnavn/mapper, men de rå bildene kan fortsatt komme tilbake.
  • Hva slags filer det er, betyr noe. JPEG-er og vanlige dokumenter lar seg ofte gjenopprette bedre enn rare proprietære prosjektfiler.

Hvis du bruker Disk Drill, fordeler: enkel forhåndsvisning, bra for gjenfinning av bilder/dokumenter, kan skanne diskavbildninger. Ulemper: dypskanninger kan gi mye rot, den opprinnelige mappestrukturen kan være kaotisk, og de beste funksjonene er egentlig ikke for folk som forventer perfekt gratis gjenoppretting.

Så ja, du kan fortsatt ha en god sjanse, spesielt etter en rask formatering og minimal videre bruk. Bare ikke vurder suksess ut fra om det skjedde i dag eller neste uke. Vurder det ut fra hva som ble skrevet etter formateringen.