Windows-PC-en min begynte plutselig å vise harddiskfeil, og noen filer vil ikke åpnes eller kopieres. Jeg er bekymret for at stasjonen er korrupt, og jeg vil ikke miste viktige data. Hva er de tryggeste trinnene for å diagnostisere og reparere en korrupt harddisk i Windows?
Hvis stasjonen fortsatt viser riktig størrelse i Diskbehandling, ville jeg ikke antatt at den er død ennå. Jeg hadde en gammel fotostasjon som gjorde nesten akkurat det samme. Den forsvant fra Filutforsker, men partisjonen og kapasiteten var fortsatt synlige i Diskbehandling. Jeg trodde disken var ferdig, men det viste seg å være filsystemkorrupsjon.
Det ene jeg ville unngått med en gang er Windows-ledeteksten Skann og reparer. Det kan være greit i noen tilfeller, men hvis den eneste kopien av familiebildene dine ligger på den stasjonen, ville jeg gjenopprettet først og reparert senere.
Jeg ville sett på de grunnleggende tegnene først. Hvis stasjonen:
- vises i Diskbehandling,
- viser riktig kapasitet,
- spinner opp normalt,
- og ikke klikker, skraper eller kobler fra gjentatte ganger,
da ville jeg behandlet det som et logisk/filsystemproblem foreløpig. Det er en mye bedre situasjon enn en stasjon som ikke vises noe sted eller høres fysisk skadet ut.
For bilder bør prioriteten være å få kopiert filene et annet sted, ikke å fikse originaldisken. Det som fungerte for meg var Disk Drill, hovedsakelig fordi det lar deg lage et fullstendig bilde av stasjonen først. Deretter skanner du bildet i stedet for å belaste originalstasjonen om og om igjen. Hvis stasjonen begynner å svikte mer under prosessen, har du i det minste allerede en kopi av alt som var lesbart.
Forhåndsvisningsfunksjonen hjalp også. Jeg kunne åpne forhåndsvisninger av bilder før jeg gjenopprettet dem, noe som gjorde det ganske tydelig at selve filene fortsatt var intakte. På Windows kan du gjenopprette opptil 100 MB gratis, så du kan i det minste teste om den ser filene dine før du betaler for noe.
Etter at jeg hadde kopiert de viktige tingene til en annen stasjon, var det enkelt å fikse den gamle. Jeg bare formaterte den og ga den et rent filsystem. Den fungerte igjen, men jeg sluttet å stole på den til noe viktig. Midlertidig lagring, ja. Familiebilder, nei.
Det finnes noen andre verktøy eller kontroller som kan være fornuftige avhengig av hva som faktisk er galt:
- CHKDSK, men bare etter at dataene dine allerede er gjenopprettet. Det kan reparere filsystemproblemer, men det kan også gjøre gjenoppretting vanskeligere hvis det begynner å endre ting.
- TestDisk, spesielt hvis Windows plutselig viser partisjonen som RAW eller partisjonsinformasjonen forsvant.
- En annen USB-kabel, et annet kabinett eller en annen datamaskin hvis dette er en ekstern stasjon. Dårlige USB-broer og ustabile kabinetter kan få en frisk stasjon til å se korrupt ut.
Jeg ville vært mye mer forsiktig hvis stasjonen oppfører seg ustabilt. Ting som klikking, at den forsvinner og kobler til igjen, viser feil kapasitet, mange ventende/omfordelte SMART-sektorer, eller skanninger som blir veldig trege, kan tyde på et fysisk problem.
Hvis det er det som skjer, ville jeg sluttet å kjøre vanlige gjenopprettingsskanninger. Hver skanning gir mer slitasje, og hvis stasjonen er i fysisk ferd med å svikte, kan programvare bare gjøre så mye. Et ordentlig gjenopprettingslaboratorium kan håndtere maskinvareproblemer, avbilde stasjonen med spesialutstyr og gjenopprette fra den kopien i stedet for å belaste originaldisken.
Det koster mer, selvfølgelig. Logisk gjenoppretting kan starte rundt $300–600, mens mekanisk skade ofte er mer som $800–2,000 or more, avhengig av stasjonen og feilen. Mange seriøse laboratorier har ingen data ingen kostnad, så du betaler ikke alltid hvis de ikke får tilbake noe.
Hvis det var min stasjon, ville jeg gjort det i denne rekkefølgen:
- Sjekk om Diskbehandling ser stasjonen riktig.
- Gjenopprett bildene til en annen stasjon.
- Etter det, prøv reparasjonsverktøy eller formater disken.
- Hvis korrupsjonen kommer tilbake, bytt ut stasjonen.
Stasjoner kan erstattes. Familiebilder kan ikke det. Selv om du får denne til å fungere igjen, ville jeg tatt det som en advarsel og oppbevart en kopi et annet sted.
Slutt å bruke den stasjonen som mål for nedlasting eller installasjon i Windows til de viktige filene er kopiert ut. Hvis det er C:-stasjonen din, må du ikke installere reparasjons- eller gjenopprettingsverktøy på den, siden hver oppdatering, nettleserbuffer eller installasjonsfil kan overskrive skadede, men gjenopprettbare data. Koble den fra og skann den fra en annen PC eller en oppstarts-USB hvis du kan.
Ikke klikk på «Formater disk», «Initialiser», «Konverter» eller «reparer denne stasjonen» bare fordi Windows foreslår det. Disse meldingene betyr ofte at Windows sier «Jeg forstår ikke filsystemet», ikke «Jeg vet hvordan jeg trygt kan lagre filene dine».
Rådet ovenfor om å få dataene ut først er riktig vei å gå, men det er en liten detalj folk roter til: ikke kopier gjenopprettede filer tilbake til den samme stasjonen. Ha et eget mål klart før du starter. En annen intern stasjon, en stor ekstern stasjon eller en NAS-deling fungerer fint. Hvis den dårlige stasjonen er på 2 TB, ikke møt opp med en halvt full 500 GB USB-minnepinne og begynn å plukke tilfeldige filer i seks timer.
Jeg ville delt dette opp i to spørsmål:
Kan stasjonen leses lenge nok til å kopieres eller avbildes?
Er stasjonen pålitelig etterpå?
Det er ikke det samme spørsmålet. En stasjon kan være lesbar i dag og fortsatt være et dårlig sted å lagre noe som helst i morgen.
Før du kjører reparasjoner, ville jeg sjekket de kjedelige maskinvaretingene. Hvis det er en ekstern stasjon, bytt USB-kabel, prøv en annen USB-port, og hopp over portene på frontpanelet på en stasjonær PC. Hvis den er i et billig kabinett, kan kabinettet være problemet. Hvis det er en SATA-stasjon inne i PC-en, sett inn SATA-kabelen på nytt eller bytt den ut. En ustabil kabel kan forårsake «korrupsjons»-symptomer som ser skumlere ut enn de er.
Deretter sjekker du SMART-data med noe som CrystalDiskInfo eller diagnoseverktøyet fra stasjonsprodusenten. Ikke behandle SMART som en magisk bestått/ikke bestått-test. En stasjon kan bestå SMART og fortsatt være ustabil. Men hvis du ser mange omfordelte sektorer, ventende sektorer, ukorrigerbare feil, eller helsestatusen allerede er dårlig, slutt å tenke i retning av «fikse Windows» og begynn å tenke i retning av «få en kopi før det blir verre».
Hvis filene er veldig viktige, er den sikreste gjør det selv-veien vanligvis:
Lag et image eller en klone av stasjonen hvis mulig.
Gjenopprett fra imaget eller klonen.
Først etter det, kjør CHKDSK, formatering eller andre reparasjonstrinn på originalen.
Det er derfor verktøy som kan avbilde først er nyttige. Disk Drill ble allerede nevnt, og den delen gir mening. Funksjonen betyr mer enn merkenavnet her. Å skanne den samme sviktende disken om og om igjen er hardt for den. Hvis et verktøy lar deg lage et fullstendig byte for byte-image og deretter skanne det imaget, er det mye tryggere enn å skrape den opprinnelige stasjonen gjentatte ganger.
Jeg ville vært litt forsiktig med råd om CHKDSK. Å kjøre chkdsk uten reparasjonsalternativer er stort sett bare en kontroll, men chkdsk /f eller chkdsk /r kan gjøre endringer. Noen ganger er disse endringene bra. Noen ganger «fikser» det filsystemet på en måte som gjør slettede, foreldreløse eller delvis skadede filer vanskeligere å gjenopprette rent. Så jeg ville ikke kjørt reparasjonsmodus før de viktige filene allerede er kopiert et annet sted.
Hvis dette er Windows-systemstasjonen din, ikke fortsett å starte opp fra den mens du bestemmer deg. Hver oppstart skriver logger, oppdaterer indekser, oppretter midlertidige filer, berører sidefilen og gjør generelt mye bakgrunnsarbeid. Bedre alternativer er å fjerne stasjonen og koble den til en annen PC som en sekundær stasjon, eller starte fra en rednings-USB og kopiere derfra. Hvis den er kryptert med BitLocker, sørg for at du har gjenopprettingsnøkkelen før du flytter den rundt.
For en rask triage ville jeg sett etter disse tegnene:
Hvis stasjonen viser riktig størrelse, ikke lager dårlige lyder og forblir tilkoblet, er gjør det selv-gjenoppretting rimelig.
Hvis Windows sier at partisjonen er RAW, ikke formater den. Gjenopprettingsprogramvare eller partisjonsverktøy kan fortsatt se den gamle strukturen.
Hvis den klikker, spinner ned, forsvinner, viser feil kapasitet eller fryser hele PC-en når den brukes, slutt å pirke i den.
Hvis bare noen få filer ikke vil kopieres, prøv å kopiere de viktigste mappene først i stedet for å gjøre en full diskkopi gjennom Filutforsker.
Den siste delen er viktig. Filutforsker er dårlig til å håndtere skadede stasjoner. Den kan stoppe opp for alltid på én uleselig fil og sløse bort stasjonens gjenværende gode tid. Et ordentlig avbildingsverktøy eller gjenopprettingsverktøy håndterer lesefeil bedre og kan hoppe over dårlige områder i stedet for å sitte der til stasjonen gir opp.
Etter gjenoppretting ville jeg ikke «stole på, men overvåke» stasjonen hvis den allerede har kastet alvorlige feil. Stasjoner er billige sammenlignet med tiden du kommer til å bruke på å passe på en tvilsom en. Hvis det bare var filsystemskade forårsaket av en dårlig kabel eller utrygg frakobling, kan du kanskje formatere den og bruke den til ukritiske ting. Hvis SMART viser mediefeil, bytt den ut.
Og før du gjør noe annet, sjekk om dataene allerede finnes et annet sted. OneDrive, Google Drive, Dropbox, Filhistorikk, Windows Sikkerhetskopiering, gamle opplastinger fra telefonen, e-postvedlegg, en annen PC, til og med Papirkurven i en synkronisert mappe. Folk bruker noen ganger en hel helg på å gjenopprette filer som ligger i en skylagringssøppelmappe eller på en gammel sikkerhetskopidisk.
Så den korte versjonen min ville vært: ikke reparer først, ikke formater, ikke skriv noe til den disken, ikke gjenopprett filer til den, og ikke fortsett å bruke den som den vanlige Windows-stasjonen din. Gjør klar en annen lagringsenhet, avbild eller kopier det som betyr noe, og bestem deretter om disken er verdt å reparere. Hvis dataene er uerstattelige og stasjonen oppfører seg fysisk syk, hopp over heltedådene og få et laboratorium involvert før programvare gjør situasjonen verre.