Hvordan gjenopprette filer fra en korrupt minnepinne? Noen forslag?

Minnepinnen min sluttet plutselig å åpne etter at jeg koblet den til den bærbare PC-en min, og nå står det at USB-stasjonen er skadet eller må formateres. Den inneholder viktige bilder og arbeidsdokumenter som jeg aldri sikkerhetskopierte, så jeg trenger trygge måter å gjenopprette filer fra en skadet USB-minnepinne uten å gjøre ting verre.

Start med å finne ut hva slags feil du har

Jeg ville tatt det litt rolig før jeg begynte å kaste gjenopprettingsapper på det. USB-korrupsjon oppstår av mange ulike grunner, og løsningen avhenger av hva som har sviktet.

Disse sjekkene forteller deg vanligvis hvor du står:

1. Vises stasjonen i Diskbehandling?
  2. Rapporterer Windows riktig størrelse?
  3. Er filsystemet oppført som RAW?
  4. Ber Windows deg om å formatere den?
  5. Hvis du kobler den til en annen PC, vises den der?
  6. Kobler den seg fra av seg selv, henger mye, eller oppfører seg merkelig tregt?

De detaljene betyr mer enn folk tror. Hvis stasjonen vises i Diskbehandling og kapasiteten ser riktig ut, vil jeg si at sjansene dine for gjenoppretting hjemme fortsatt er ganske gode. Hvis den stadig mister tilkoblingen, forblir usynlig, blir varm, eller kontakten ser bøyd ut, ville jeg begynt å tenke på maskinvareproblemer.

Få ut filene først

Hvis systemet fortsatt oppdager USB-enheten, ville jeg sluttet å prøve å reparere den og hentet ut dataene først.

Jeg lærte dette på den irriterende måten. Korrupsjon er ofte rotet du ser, ikke den egentlige årsaken. En stasjon begynner å svikte i bakgrunnen, og så pirker hvert reparasjonsforsøk borti den igjen. Noen ganger er du heldig. Noen ganger gjør du neste skanning verre.

Så ja, første steg er datauttrekking. Reparerasjon kommer senere.

Hva jeg ville brukt

Jeg ville gått for Disk Drill.

Det jeg liker med det for skadde eller korrupte USB-minnepinner er enkelt. Det er ikke bare avhengig av at filsystemet fortsatt er lesbart. Selv når Windows nekter å åpne stasjonen, kan Disk Drill ofte fortsatt lese enheten på et lavere nivå og sette sammen filer igjen fra rådata.

Noen ting skilte seg ut for meg:

• Det gjenkjenner en stor liste med filtyper
  • Mappestrukturen pleier å overleve bedre enn med mange andre verktøy jeg har prøvd
  • Du får forhåndsvisninger før gjenoppretting, noe som sparer tid når skanningen returnerer en haug med ubrukelige navn

Delen som er verdt å bruke først

For ustabile USB-stasjoner er Byte-to-Byte Backup-funksjonen hovedgrunnen til at jeg ville brydd meg.

I stedet for å skanne en stasjon mens den er i dårlig stand, lager du først et fullstendig sektor-for-sektor-avbildning. Deretter jobber du fra avbildningen, ikke fra selve flashstasjonen.

Det betyr noe hvis USB-enheten blir verre halvveis. Du har fortsatt en lagret kopi av den nåværende tilstanden. Jeg har opplevd at flyttbare stasjoner dør midt i prosessen før, og det suger. Hvis du lager et avbildning først, starter du i det minste ikke fra null igjen.

Rekkefølgen jeg ville fulgt

1. Installer Disk Drill på PC-en din
  2. Koble til USB-stasjonen
  3. Åpne Disk Drill og velg Byte-to-Byte Backup
  4. Lag et fullstendig avbildning av USB-enheten og lagre det på en annen disk
  5. Monter eller koble til avbildningen inne i Disk Drill
  6. Skann avbildningen
  7. Forhåndsvis filene
  8. Gjenopprett det viktige til en annen lagringsenhet

Jeg ville ikke lagret gjenopprettede filer tilbake på samme USB-enhet. Det høres åpenbart ut, men folk gjør det.

Etter at filene dine er trygge, reparer USB-enheten

Først når dataene er kopiert et annet sted, ville jeg begynt å prøve reparasjoner på selve stasjonen.

Avhengig av hva du så tidligere, ville jeg prøvd en av disse:

1. Kjør CHKDSK
  2. Gi stasjonen en ny bokstav
  3. Installer USB-driverne på nytt
  4. Kjør Windows-feilkontroll
  5. Gjør en full reformatering

Hvis korrupsjonen kom av et dårlig filsystem og maskinvaren fortsatt er i orden, kan en av disse rydde det opp. Hvis stasjonen fortsetter å svikte etter en formatering, ville jeg ikke stolt på den igjen.

Når jeg ville stoppet og sett på profesjonell gjenoppretting

Det finnes et punkt der gjør-det-selv ikke lenger gir mening.

Jeg ville vurdert en profesjonell tjeneste hvis:

1. Stasjonen ikke oppdages i det hele tatt
  2. Den viser fysisk skade
  3. Filene er viktige for jobb, juridiske saker, skatt, kundedata eller noe slikt
  4. Den kobler fra mens du prøver å kopiere eller skanne

Når en USB-enhet fortsetter å forsvinne fra nettet under gjenoppretting, pleier jeg å se på det som et dårlig tegn. Det samme gjelder varme. Det samme gjelder en løs kontakt. Du kan kanskje fortsatt presse data ut av den, men hvert nytt forsøk risikerer å gjøre det neste verre.

Ikke anta at stasjonen er verdt å beholde

En siste ting. Jeg ville ikke følt noen lojalitet til USB-enheten etter gjenoppretting.

Hvis korrupsjonen dukket opp uten noen klar grunn, kommer tilbake etter formatering, eller stasjonen begynner å oppføre seg ustabilt i normal bruk, ville jeg byttet den ut. Flash-stasjoner slites ut. Noen gjør det sakte, noen faller rett utfor stupet. Når en begynner å lyve for deg, er jeg ferdig med den.

Ikke formater den ennå. Det er Windows som ber om å slette filsystemkartet. Hvis filene er viktige, slutt å koble den inn igjen og igjen også.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig punkt, gjenopprett først, fiks senere. Der jeg er uenig er CHKDSK. Jeg ville hoppet over CHKDSK til etter at filene er trygge. På skadet flashlagring “fikser” CHKDSK noen ganger katalogtreet ved å slette oppføringer den mener er ødelagte. Flott for stasjonen, dårlig for bildene dine.

Det jeg ville gjort:

1. Prøv en annen USB-port, helst på baksiden av en stasjonær PC eller en annen laptop.
  2. Sjekk Diskbehandling. Hvis minnepinnen vises med riktig størrelse, er sjansene dine bedre.
  3. Hvis den vises som RAW eller ikke allokert, bruk gjenopprettingsprogramvare, ikke reparasjonsverktøyene i Windows.
  4. Gjenopprett filer til den interne disken din eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til minnepinnen.

Disk Drill er et solid valg her. Jeg ville brukt det til skanning pluss forhåndsvisning først. Hvis stasjonen holder seg tilkoblet lenge nok, hent ut de viktigste dokumentene og bildene før noe annet. Prioriter etter filtype og dato. Familiebilder først, jobbdokumenter deretter, tilfeldige nedlastinger til slutt.

Hvis Windows ser 0 byte, stasjonen forsvinner, eller den blir varm, stopp med gjør-det-selv. Det peker mer mot maskinvarefeil.

Også, video om filgjenoppretting på Instagram, kort og enkel å følge her:
Trinn for datagjenoppretting fra USB-stasjon i denne korte Instagram-videoen

Etter gjenoppretting, bytt ut minnepinnen. Korrumpert én gang er nok for meg tbh.

Ikke trykk på Formater. Det popup-vinduet er i bunn og grunn Windows som sier: Jeg kan ikke lese filsystemet, vil du slette kartet? Ikke nyttig akkurat nå.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare om å gjenopprette først, men jeg er litt mindre entusiastisk til å kjøre en haug med skanninger på selve minnepinnen hvis den er ustabil. Min regel er:

• hvis den monteres og forblir tilkoblet, kopier de mest kritiske filene manuelt først
  • hvis den ikke åpnes, men fortsatt oppdages med riktig størrelse, lag et image eller bruk gjenopprettingsprogramvare
  • hvis den kobler fra, viser 0 byte, blir varm eller får hele systemet til å fryse, slutt å rote med den

En ting jeg vil legge til som de ikke egentlig understreket: sjekk Hendelsesliste i Windows etter at du har koblet den til. Se under Windows-logger > System etter disk / ntfs / volmgr-feil. Hvis du ser gjentatte I/O-feil, peker det mer mot maskinvareproblemer enn bare en ødelagt filtabel.

Dessuten, når det gjelder bilder spesielt, ikke stol på filnavn alene etter gjenoppretting. Åpne forhåndsvisninger og bekreft dem. Ødelagte JPEG-filer kan se gjenopprettet ut, men være halvgrå eller avkuttet.

Hvis du vil ha en praktisk løsning, er Disk Drill greit for en korrupt USB-minnepinne fordi det kan skanne når Utforsker ikke vil åpne stasjonen, og forhåndsvisning av bilder/dokumenter hjelper med å prioritere hva som er viktigst først. Jeg ville fortsatt bare gjenopprette til en annen stasjon. Aldri tilbake til den samme minnepinnen. Aldri. Det er slik folk gjør gå fra gjenopprettbar til oops.

Etter at dataene er trygge, kan du teste USB-enheten med en full formatering, og deretter noe som H2testw eller F3 senere for å se om flashminnet lyver om skrivinger. Mange billige minnepinner feiler på stygge måter.

For mer om alternativer for filgjenoppretting fra USB og hva du kan prøve når en minnepinne blir uleselig, er denne tråden faktisk nyttig:
beste måter å gjenopprette filer fra en defekt USB-minnepinne

Kortversjon: ingen CHKDSK ennå, ingen formatering ennå, færre nye forsøk, gjenopprett først, og kast deretter stasjonen hvis den oppfører seg sketchy igjen.

En liten uenighet med @viaggiatoresolare, @viajeroceleste og @mikeappsreviewer: hvis stasjonen fortsatt åpnes av og til, ville jeg prøvd en enkel dra-og-slipp-kopi av den aller viktigste mappen før noen dyp skanning. Gjenopprettingsverktøy er flotte, men hver full skanning er fortsatt ekstra lesebelastning på døende flashminne.

Noen få sjekker som ingen egentlig har understreket nok:

• Se i Enhetsbehandling. Hvis den viser gjentatte frakoblinger og tilkoblinger, er det et dårlig maskinvaretegn.
  • Prøv å lese den på en USB 2.0-port hvis du har en. Noen ustabile minnepinner oppfører seg bedre der.
  • Bruk en kort USB-hub med strømforsyning bare hvis porten virker for svak. Det trengs ikke alltid, men det kan stabilisere enkelte stasjoner.
  • Hvis etiketten, kapasiteten eller brukt plass plutselig ser feil ut, mistenk kontrollerfeil, ikke bare skade på filsystemet.

Om Disk Drill spesielt:

Fordeler

• enkel forhåndsvisning for bilder og dokumenter
  • kan gjenopprette fra uleselige/RAW USB-volumer
  • grensesnittet er enklere enn mange gjenopprettingsapper

Ulemper

• dype skanninger kan ta en stund
  • filnavn/mappestruktur kan fortsatt være rotete ved alvorlig korrupsjon
  • ikke magisk hvis flashkontrolleren svikter fysisk

Hvis manuell kopiering er umulig, er Disk Drill et rimelig neste steg, men lagre alt kun til en annen disk. Etter gjenoppretting ville jeg ikke stolt på den minnepinnen igjen selv om den formateres fint. Flashmedier gir ofte én advarsel, og så slutter de å virke.