Hvordan kan jeg gendanne filer, der er slettet fra Papirkurv på min Mac?

Jeg kom ved et uheld til at tømme Papirkurv på min Mac og slette vigtige filer, som jeg stadig har brug for til arbejdet. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede filer fra Papirkurv på Mac, hvad enten det er indbyggede gendannelsesmuligheder, Time Machine eller pålidelig datagendannelsessoftware til Mac. Alle råd om, hvad jeg bør prøve først, vil virkelig hjælpe.

Hvis du har tømt Papirkurv på en Mac, er dine filer ikke væk i den gammeldags, makuleret-for-altid-forstand. Meget af tiden fjerner macOS kun fillisterne først og frigør derefter lagerblokkene til senere brug. Så hvis det skete for nylig, og du ikke har brugt Mac’en ret meget siden, er dine chancer stadig rimeligt gode.

Det første, jeg ville gøre, og hurtigt, er at stoppe med at bruge Mac’en. Bliv ikke ved med at åbne apps. Flyt ikke en masse filer rundt. Render ikke video, installer ikke opdateringer, og kopier ikke et fotobibliotek. På Mac’er med SSD, især nyere MacBooks, gør TRIM dette værre med tiden. Når de slettede blokke først bliver ryddet på lagerniveau, falder mulighederne for gendannelse som en sten.

Jeg oplevede dette på en M2 MacBook Pro med en mappe fuld af projektfiler. Jeg tømte Papirkurv ved en fejl og fik derefter den sædvanlige panikspiral, da jeg kom i tanke om, at Time Machine var slået fra. Det, der endte med at virke for mig, var Disk Drill. Jeg valgte det, fordi det håndterede APFS ordentligt og ikke opførte sig mærkeligt på Apple Silicon. Nogle ældre Mac-gendannelsesværktøjer virkede forældede eller suspekte, eller begge dele.

Her er processen, jeg fulgte.

1. Jeg stoppede straks med at bruge Mac’en og tilsluttede en ekstern SSD.

2. Jeg installerede Disk Drill på det eksterne drev, ikke på Mac’ens interne lager. Det er vigtigt. At skrive nye data til det samme drev øger risikoen for at overskrive de slettede filer, du vil have tilbage.

3. Da jeg åbnede det, bad macOS om Fuld diskadgang. Jeg gik hertil:

Systemindstillinger > Anonymitet og sikkerhed > Fuld diskadgang

1. Jeg aktiverede adgang for Disk Drill.

2. Det bad også om adgang på gendannelsesniveau til systemdrevet. På nyere Mac’er er dette normalt. Apple låser ret hårdt for diskadgang på lavt niveau nu.

3. I appen valgte jeg den interne Macintosh SSD og klikkede på Søg efter mistede data.

4. Efter scanningen åbnede jeg Gennemse fundne emner og indsnævrede listen efter filtype. Jeg gik direkte til Dokumenter og Billeder først, fordi det var de filer, jeg gik op i.

5. Jeg brugte forhåndsvisning, før jeg gendannede noget. Det sparede mig tid. Hvis forhåndsvisningerne åbner, får du hurtigt en fornemmelse af, hvad der er intakt, og hvad der er helt ødelagt. Mine PSD’er, PDF’er og billeder kunne for det meste forhåndsvises uden problemer.

6. Jeg valgte det, jeg havde brug for, og trykkede på Gendan.

7. Jeg gemte de gendannede filer på den eksterne SSD, ikke tilbage på Mac’ens interne drev.

Det fik det meste af mit materiale tilbage. Ikke det hele. Nogle få filer kom ud beskadigede, men jeg vil sige, at omkring 85 procent overlevede. Timingen betød noget. Jo tidligere jeg scannede, desto bedre så resultaterne ud.

Før du stoler helt på gendannelsessoftware, så tjek også de kedelige steder. Folk springer dem over og fortryder det bagefter.

• Time Machine-sikkerhedskopier
  • iCloud Drive, inklusive Senest slettet
  • Slettede filer i Dropbox
  • Papirkurv i Google Drive
  • Fotos-appen, Senest slettet
  • Noter-appen, Senest slettet
  • Mailbilag, hvis du sendte eller modtog filerne der

Begynd heller ikke at fyre op under oprydningsapps eller reparationsværktøjer, bare fordi du er stresset. Jeg har set folk gøre det værre ved at prøve tilfældige fixes, før de lavede en ordentlig gendannelsesrunde.

Hvis filerne betyder meget, og softwaren kun finder skrammel, er en professionel gendannelsesservice stadig en mulighed. Dyrt, ja. For arbejdsdokumenter, juridiske filer, familiebilleder og den slags kan det være værd at betale for. Men selv professionelle får ikke ubegrænsede chancer mod SSD TRIM. Venter du for længe, lukker vinduet.

Så ja, gendannelse efter at have tømt Papirkurv på en Mac er muligt. Dit bedste træk er enkelt. Stop med at bruge maskinen, tjek sikkerhedskopier, og kør om nødvendigt gendannelse fra et eksternt drev så hurtigt som muligt.

Først skal du ikke fortsætte med at bruge Macen. @mikeappsreviewer har ret i, at det haster, men jeg ville hver gang prioritere sikkerhedskopier før scanninger. Gendannelsessoftware er trin to, ikke trin et.

Tjek disse i denne rækkefølge.

1. Time Machine
    Åbn mappen, hvor filerne plejede at ligge. Gå ind i Time Machine. Gå tilbage til datoen før du tømte Papirkurv. Gendan filerne. Det er den reneste løsning.

2. Appspecifik papirkurv
    Fotos, Noter, Mail, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive gemmer alle slettede ting i deres egne papirkurve. Jeg har set folk overse dette og spilde timer på scanninger. Kig der først.

3. En anden Mac eller synkroniseret enhed
    Hvis synkronisering af Skrivebord og Dokumenter var slået til, findes filerne måske stadig på en anden enhed. Det samme gælder arbejdsapps i skyen.

4. Terminal, kun hvis du ved hvad du slettede
    Selve Papirkurv er væk efter Tøm papirkurv, så der er ingen magisk kommando, der kan bringe den tilbage. Men skjulte midlertidige kopier eller autosave-versioner findes nogle gange i appmappen eller Bibliotek. Pages, Word og Adobe-apps gør nogle gange dette.

Hvis intet af det virker, så brug filgendannelsessoftware til Mac. Disk Drill er den, jeg ville prøve først på moderne macOS, fordi den håndterer APFS godt, og grænsefladen er nem at sortere efter filtype og forhåndsvise. Gem gendannede filer på et eksternt drev, ikke på Macens interne disk.

Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang af oprydning på Mac og lagervaner, er dette mærkeligt nok relevant, se dette klip om Mac-ydeevne og gendannelse af lagerplads.

Til søgetermer ville jeg lede efter den bedste Mac-datagendannelsessoftware til filer slettet fra Papirkurv, ikke det vage bedste gendannelsessoftware til Mac.

En brutal sandhed. Hvis din Mac har en SSD, og TRIM allerede har ryddet blokkene, kan intet værktøj rette det. På det tidspunkt er Time Machine eller skyhistorik dit bedste håb.

En ting, jeg ville tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @viajantedoceu sagde: tjek efter lokale snapshots, før du går ud fra, at du har brug for fuld gendannelsestilstand. Mange Mac-brugere opsætter aldrig regelmæssige Time Machine-sikkerhedskopier, men macOS kan stadig gemme midlertidige APFS-snapshots, hvis Time Machine på et tidspunkt har været aktiveret. De kan nogle gange redde dig.

Åbn Terminal, og kør:

tmutil listlocalsnapshots /

Hvis du ser snapshot-datoer fra før du tømte Papirkurv, kan du muligvis gendanne ældre versioner af mapper, selv uden at dit backupdrev er tilsluttet. Det er der ikke altid, men når det er, er det meget mere overskueligt end at grave gennem rå gendannede filer.

Ignorér heller ikke appens autolagring/versionshistorik. Det bliver alt for ofte overset. Hvis de slettede filer var Pages-, Numbers-, Keynote-, nogle Office-dokumenter eller Adobe-filer, så åbn appen og tjek:

• Arkiv > Gå tilbage til
  • Listen over seneste filer
  • AutoRecovery- / AutoSave-mapper

Det hjælper selvfølgelig ikke for alle filtyper, men for arbejdsdokumenter kan det være forskellen mellem fuld gendannelse og totalt kaos.

Hvis det ikke virker, så ja, så ville jeg gå videre til gendannelsessoftware. Disk Drill er sandsynligvis det mest praktiske valg på moderne Mac-computere, fordi APFS-gendannelse er rodet, og du vil gerne have forhåndsvisninger, før du gendanner en masse skrammel. Jeg er enig med de andre om én ting: gendan kun til et eksternt drev.

Det er også værd at tjekke denne tråd, hvis du vil have en anden vinkel på gendannelse af tømt Papirkurv på Mac:
praktiske Reddit-tips til at gendanne tømt Papirkurv på Mac

Kort version:

1. Stop med at bruge Macen.
  2. Tjek lokale snapshots.
  3. Tjek appens versionshistorik/autolagring.
  4. Brug derefter Disk Drill, hvis det er nødvendigt.
  5. Gendan et andet sted, ikke på den samme disk.

Jeg er en smule uenig i tilgangen med software med det samme, primært fordi hvis dine filer er kontor-/projektfiler, kan indbygget versionsstyring være meget hurtigere end en fuld scanning.