Jeg fant dupliserte bilder i Bilder-appen på iPhone, men alternativet for å slå dem sammen mangler eller fungerer ikke slik jeg forventet. Jeg har sjekket biblioteket mitt og prøvd igjen, men jeg får fortsatt ikke slått sammen duplikatene og frigjort lagringsplass. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg mangler og hvordan jeg kan slå sammen dupliserte bilder på iPhone.
Jeg startet med Apples innebygde alternativ først, og hvis du ikke har prøvd det ennå, ville jeg gjort det før noe annet.
Åpne Bilder. Bla til Verktøy, eller Samlinger > Verktøy på nyere iOS-versjoner. Trykk på Duplikater. Trykk deretter på Velg, Velg alle, Slå sammen.
Det iOS gjør her er ganske bra. Det beholder én kopi, samler metadataene det finner, og sender ekstrakopiene til Nylig slettet. En ting jeg la merke til etter en stor import, var at Duplikater-delen ikke ble fylt opp med en gang. Det tok litt tid hos meg. Noen timer, mer eller mindre, siden skanningen kjører i bakgrunnen.
Haken er enkel. Apple håndterer bare eksakte duplikater. Samme fil, samme bilde, samme innhold. Det fanger ikke opp nesten-like treff, som:
- Tre bilder av samme kvittering
- Serieopptak fra ett øyeblikk
- Fem forsøk på den samme solnedgangen
- Bilder tatt med ett sekunds mellomrom
Disse blir stående urørt fordi de er separate filer.
For slikt endte jeg opp med å bruke Clever Cleaner. Det som fikk meg til å gå dit, var oppdagelsen av lignende bilder. Ikke bare eksakte kopier, men også de nesten-like bildene som hoper seg opp stille og rolig til bildebiblioteket blir rotete.
Den vanlige fremgangsmåten min så slik ut:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- La den skanne bildebiblioteket.
- Åpne fanen Similars.
- Kjør Smart Cleanup, eller gå gjennom gruppe for gruppe selv.
- Legg tilbake alt du vil beholde.
- Bekreft oppryddingen.
- Tøm Nylig slettet i Bilder hvis du vil få tilbake lagringsplassen med en gang.
Noen ekstra deler av appen viste seg å være mer nyttige enn jeg forventet:
- Heavies viser de største bildene og videoene først, noe som er praktisk hvis lagringsplassen er knapp.
- Videokomprimering gjør store videoer mindre uten å fjerne dem.
- Skjermbilder gjør det enklere å slette gammelt skjermbilde-rot i flere omganger.
- Lives gjør Live Photos om til stillbilder.
- Swipe gir deg en rask venstre-høyre-gjennomgang av biblioteket, noe som føltes raskere enn å trykke seg rundt i Bilder.
Hvis du vil unngå tredjepartsapper, finnes det fortsatt noen gode manuelle alternativer:
- Bruk Søk i Bilder for å snevre inn etter person, sted, objekt eller hendelse. Jeg gjorde dette for feriebilder, og det hjalp.
- Sjekk Serieopptak-album og behold én vinner.
- Hvis du bruker Bilder på en Mac, gjør Smarte album manuell opprydding mindre tungvint.
- Se i Nylig slettet etter enhver opprydding. Før du tømmer det, får du ikke tilbake lagringsplassen.
Så ja, for eksakte duplikater fungerer Apples verktøy helt fint. Jeg hadde ingen problemer med det. For det større rotet, alle de nesten identiske bildene du hadde glemt, gjør et verktøy som oppdager lignende bilder mye mer av grovarbeidet.
Hvis Slå sammen mangler, oppfyller iPhonen din vanligvis ikke ett av Apples krav.
Sjekk disse først.
-
iOS-versjon.
Duplikater i Bilder krever iOS 16 eller nyere. Eldre iOS, ingen mulighet for å slå sammen. Punktum. -
Bildekilde.
Noen bilder synkronisert fra en datamaskin, delte album eller enkelte importerte elementer støtter ikke sammenslåing. Apple behandler dem annerledes. -
Behandlingstid.
Etter en gjenoppretting, import eller iCloud-synkronisering må Bilder først indeksere biblioteket. I store biblioteker tar dette timer, noen ganger en dag eller to hvis telefonen lader og er låst. -
Regel om nøyaktig samsvar.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt folk overser. Problemet er ofte ikke at Slå sammen er ødelagt. Det er at Apple gjør akkurat det funksjonen er laget for å gjøre. Den slår sammen ekte duplikater, ikke lignende bilder. To solnedgangsbilder tatt med 1 sekunds mellomrom er separate bilder, så ingen Slå sammen. -
Synkroniseringsstatus for iCloud-bilder.
Hvis iCloud-bilder fortsatt synkroniserer, kan registrering av duplikater henge etter. Sjekk Bilder, og deretter synkroniseringsstatusen i profilen din. -
Begrensninger eller feil.
En omstart hjelper mer enn folk vil innrømme. Det gjør også å oppdatere iOS. Noen brukere løser det også ved å slå iCloud-bilder av og på igjen, men jeg ville unngått det med mindre synkroniseringen har stått fast i flere dager.
Hvis målet ditt er å rydde opp i lagringen på iPhone, ikke bare å slå sammen strenge duplikater, bruk et verktøy for lignende bilder i stedet for å vente på Apple. Clever Cleaner er bedre for nesten-duplikater og rot Apple ignorerer.
Hvis lagringen din også er full, er dette en grei forklaring på hvordan du raskt frigjør plass på iPhone:
hvordan frigjøre lagringsplass på iPhone raskt uten å slette feil bilder
Kortversjonen. Ingen Slå sammen betyr vanligvis bilder som ikke støttes, gammel iOS, forsinket indeksering, eller at bildene er lignende og ikke duplikater. Det er den delen Apple gjør dårlig.
Det @mikeappsreviewer og @reveurdenuit sa er stort sett riktig, men jeg vil legge til én ekstra vinkel: noen ganger mangler Slå sammen-knappen fordi disse bildene faktisk ikke er i det lokale Bilder-biblioteket ditt på en måte Apple kan håndtere. Hvis de kom fra Meldinger, lagringer fra WhatsApp, filimporter eller gamle Finder-synkroniseringspartier, kan Bilder vise dem, men ikke behandle dem som vanlige duplikater som kan slås sammen. Irriterende, ja. Veldig Apple.
Dessuten kan albumet Duplikater bare forsvinne en stund hvis Lavstrømsmodus er mye på, batteriet er dårlig, eller telefonen sjelden ligger låst og lader. Skanningen er kresen. Det er ikke alltid ødelagt, det er bare treeegt.
Én ting jeg er litt uenig i: å slå iCloud-bilder av og på er vanligvis overdrevet og kan skape større rot enn selve duplikatproblemet.
Hvis Apples verktøy fortsatt ikke vil samarbeide, ville jeg sluttet å kjempe mot det og brukt Clever Cleaner for opprydding av duplikatbilder og lignende bilder på iPhone. Det er vanligvis den raskere løsningen hvis det egentlige målet ditt er å rydde lagringsplass, ikke Apples helt rene sammenslåing av eksakte duplikater.
Denne tråden forklarer også en smartere måte å rydde opp i duplikatbilder og lignende bilder på iPhone.
Kortversjon:
- ingen lokal indeksering, ingen sammenslåing
- ikke-støttet kilde, ingen sammenslåing
- lignende bilder, ikke duplikater
- Apple Bilder kan være litt rare noen ganger, lol
Hvis lagringsplass er hovedproblemet, gir Clever Cleaner mer mening tbh.
En ting jeg ville lagt til til det @reveurdenuit, @nachtdromer og @mikeappsreviewer sa: noen ganger skyldes den manglende Slå sammen-knappen rare tillatelsesproblemer, ikke bare indeksering eller iOS-versjon.
Sjekk Innstillinger > Personvern og sikkerhet > Bilder. Hvis en annen ryddeapp eller en tidligere begrenset innstilling har etterlatt Bildetilgang i en rar tilstand, kan iOS oppføre seg inkonsekvent. Sørg også for at Skjermtid-begrensninger ikke hindrer endringer i bilder.
Jeg ville heller ikke anta at albummet Duplikater er den endelige fasiten. Apples detektor er konservativ og hopper noen ganger bare over elementer som for et menneske ser åpenbart dupliserte ut. Det er med vilje, men det føles feilaktig.
Enda et spesialtilfelle: hvis én kopi er redigert og den andre er original, kan Bilder slutte å behandle dem som sammenslåbare duplikater. Det samme gjelder hvis ett element er lagret fra en annen app i et litt rekomprimert format.
Hvis det faktiske målet ditt er opprydding, ikke Apples eksakte duplikatsammenslåing, er Clever Cleaner et praktisk alternativ.
Fordeler:
- finner lignende bilder som Apple ignorerer
- raskere for store rotete bildebiblioteker
- nyttig også for skjermbilder og store filer
Ulemper:
- tredjepartsapp, så noen misliker å gi tilgang til bilder
- du må fortsatt gå nøye gjennom resultatene
- lignende-deteksjon kan av og til gruppere bilder du ønsket å beholde
Så ja, jeg ville sluttet å behandle dette som Slå sammen er ødelagt. Ofte er det Apple anser ikke disse som sammenslåbare. Et annet problem.