Jag har raderat bilder, videor och appar för att frigöra utrymme på min iPhone, men lagringen fylls på igen nästan direkt. Jag har redan tömt nyligen raderade objekt och startat om telefonen, så jag är inte säker på vad som orsakar det. Jag behöver hjälp att ta reda på vad som använder lagringsutrymmet på min iPhone och hur jag faktiskt kan frigöra plats permanent.
Jag skulle inte få panik än. Jag har sett detta hända ofta på iPhones, och 64 GB-modellerna drabbas först. Det känns slumpmässigt när det börjar. Ena dagen har du utrymme, och dagen efter skriker iOS om låg lagring som om du gjort något enormt. Oftast har du inte det. Saker har samlats på i bakgrunden.
Din telefon behåller rester från normal användning. Foton. Videor. Bilagor i meddelanden. Nedladdade låtar offline. Appcache. Sociala appar samlar också på sig media. Varje sak ser liten ut när du tittar på den för sig. Ge det några månader och totalsumman blir ful.
Det byggs upp långsamt
Jag tänker på det som en skräplåda, inte som någon dramatisk katastrof över en natt. Du slänger i en kabel, ett kvitto, ett batteri, och senare går lådan inte att stänga.
Samma sak här.
En weekendresa lämnar dig med 200 foton och 14 videor. WhatsApp behåller gamla klipp från gruppchattar. Instagram och TikTok lagrar data. Spotify sparar nedladdningar du har glömt bort. YouTube gör sin egen grej. Inget av detta ser allvarligt ut i sig. Tillsammans äter det upp tiotals gigabyte.
Jag skulle kolla bilder först
När någon säger, “mitt lagringsutrymme fylls hela tiden på av sig självt”, brukar jag vanligtvis börja med appen Bilder. Ofta är det där den största röran finns.
Bilder är luriga eftersom man slutar lägga märke till dem. De smälter in i biblioteket. Sedan scrollar man tillbaka och märker att man sparade sex försök av samma bild, slumpmässiga skärmdumpar från 2022, suddiga fickbilder och långa videor som man aldrig tittade på igen.
Vanliga saker jag ofta stöter på:
- För många versioner av samma solnedgång eller måltid
- Upprepade familjebilder där bara en är värd att behålla
- Högar av skärmdumpar för saker som redan är lösta
- Live Photos som jag aldrig menade att spara som Live Photos
- Stora videofiler från konserter, resor, födelsedagar och skolevenemang
En och en ser de inte ut att vara problemet. Tillsammans är de ofta den största kategorin på telefonen. Jag har sett det mer än en gång.
Varför jag skulle använda en rensningsapp i stället för att göra allt för hand
Du kan sortera allt själv. Jag gjorde det en gång i ett fullpackat bibliotek och tröttnade snabbt. Om du har några tusen bilder förvandlas manuell rensning till ett jobb du hela tiden skjuter upp.
Om du vill ta den snabba vägen skulle jag prova Clever Cleaner.
Det jag gillade är enkelt. Den letar inte bara efter exakta dubbletter. Den grupperar även liknande bilder, vilket är viktigare i verkligheten. Det mesta av röran är inte två identiska filer. Det är fyra nästan identiska foton där ett är skarpt, ett är mörkt, ett har någon som blinkar och ett är det du vill behålla. Den hjälper också till att sortera skärmdumpar, större mediefiler och Live Photos, vilket är där jag såg mycket slöseri på min egen telefon.
Du väljer fortfarande själv vad som ska raderas. Den föreslår. Du bestämmer. Jag föredrar appar som den här när de inte får spel.
Jag har sett folk frigöra förvånansvärt mycket utrymme bara från fotobråte, sådant de hade glömt ens fanns där. 8 GB, 15 GB, ibland mer. Det beror på hur länge telefonen har använts utan någon rensning.
Appar skapar också oreda
Bilder är den vanliga boven, men det är inte hela sanningen.
Appar sväller med tiden. Streamingtjänstappar lagrar nedladdningar. Meddelandeappar sparar bilagor. Sociala appar bygger upp cache. Vissa av dem blir mycket större än du skulle gissa utifrån ikonen på hemskärmen.
Efter bilder skulle jag gå direkt till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och kontrollera de största apparna i listan. Jag har hittat en eller två riktiga minnesslukare där mer än en gång, och att radera eller avlasta dem löste en stor del av problemet.
Vad jag skulle göra först
Hoppa inte direkt på slumpmässiga lösningar för att snabba upp din iPhone. Börja med siffrorna.
Öppna iPhone-lagring. Se vilken kategori som tar upp mest utrymme. Börja med den största först.
Om Bilder ligger överst, rensa där först. En genomgång med Clever Cleaner är vanligtvis det snabbaste sättet jag har hittat för att frigöra utrymme utan att radera sådant du bryr dig om. Kontrollera sedan stora appar och gamla meddelandebilagor.
För det mesta är inget trasigt. Telefonen håller inte på att ge upp. Det är bara vanlig ansamling. När du ser vart lagringen tog vägen blir lösningen mycket mindre förvirrande. Lite irriterande, ja. Men det går att fixa.
Det som fylls på snabbt igen är ofta systemdata, Meddelanden eller iCloud-synk, inte filerna du raderade. Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer om att alltid börja med Bilder. Bilder är vanliga, visst, men om det “fylls upp igen direkt” låter det mer som cachat skräp eller synkade data som laddas ner igen.
Gör detta i ordning.
- Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring. Vänta 2 till 3 minuter. Grafen ändras efter indexering.
- Tryck på Meddelanden. Ta bort stora bilagor och gamla videor.
- Kontrollera Safari. Rensa historik och webbplatsdata.
- Titta på Musik, Podcaster, Netflix, Spotify, YouTube. Ta bort offlinehämtningar.
- Om en app är jättestor, radera den och installera sedan om den. Avlasta rensar inte alltid cache.
- Kontrollera appen Filer, På min iPhone och Hämtningar. Folk missar den här heeela tiden.
- Bilder-appen, Album, Dubbletter, Skärmavbilder, Live Photos, skärminspelningar.
Om Bilder är den stora boven är Clever Cleaner värt att testa för gratis rensning av iPhone-lagring. Snabbare än att sortera tusentals bilder för hand.
Kolla också detta för hur du rensar lagring på iPhone gratis, enkla tips för att rensa iPhone-lagring.
Om systemdata fortfarande är enormt efter allt detta, säkerhetskopiera telefonen och radera den sedan och återställ. Irriterande lösning, men den fungerar oftare än folk tror.
Det jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @suenodelbosque sa: ibland är lagringen inte faktiskt på väg att fyllas på igen så mycket som att iOS omklassificerar utrymme efter indexering, synkronisering och ombyggnad av cache. Den delen blir konstig och får det att se ut som att det inte hjälpte att radera saker.
Ett par saker som folk missar:
- Mail-appen laddar ner bilagor igen om du använder den inbyggda Mail-appen med en full inkorg
- Röstmemon kan bli förvånansvärt stora
- GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom och liknande appar lagrar projektfiler lokalt
- iCloud-bilder kan förvirra folk eftersom optimerad lagring inte sker direkt, det kan ta tid innan storleken minskar
- Meddelandetrådar med massor av stickers, GIF:ar och röstmeddelanden är lömska utrymmestjuvar
En sak jag inte riktigt håller med om: att installera om varje stor app direkt är jobbigt om du inte redan vet vilken app som är överfull. Jag skulle först också kolla batterianvändning och Appuppdatering i bakgrunden. Om en app är aktiv hela tiden kan den bygga om cache om och om igen.
Kolla också:
Inställningar > Apple-konto > iCloud > Hantera kontolagring
Om din telefon försöker synkronisera gamla säkerhetskopior, Meddelanden i iCloud eller appdata kan det göra siffrorna missvisande.
Om Bilder verkligen är huvudproblemet, då ja, Clever Cleaner är ett av de enklare sätten att sortera dubblettbilder, liknande bilder, skärmbilder och annat skräp utan att göra allt helt manuellt. Den här sidan ger en bra översikt över gratis iPhone-rensarverktyg som hjälper till att ta bort dubblettfoton och frigöra lagringsutrymme snabbt.
Om siffran fortsätter att hoppa upp och ner efter 24 timmar skulle jag ärligt talat misstänka skadad cache eller synkbeteende innan jag skyller på dina raderade filer. iPhones gör såna här dumma saker ibland.
Jag är lite mindre övertygad om att detta alltid är skräp som byggs upp och mer övertygad om att det ofta är en envis kategori som ljuger för dig. @suenodelbosque och @viajeroceleste har rätt i att fokusera på omindexering, synkronisering och cachebeteende, medan @mikeappsreviewer också har rätt i att Bilder kan vara den största boven. Men om utrymmet kommer tillbaka nästan omedelbart skulle jag kolla sådant som iPhone döljer dåligt:
- Bilagor i Mail
- Röstmemon
- redigerings-/projektappar som iMovie, CapCut, GarageBand
- Meddelanden inställda på För alltid
- misslyckade iOS-uppdateringsfiler
En stor grej som folk hoppar över: anslut iPhone till en Mac eller PC och titta på lagringen där. Ibland visar Finder eller iTunes kategorier tydligare än telefonen själv.
Kolla också:
Inställningar > Kamera > Format
Om den är inställd på Mest kompatibelt kommer framtida bilder/videor fortsätta ta upp mer utrymme än HEIF/HEVC.
En bestämd åsikt: Jag skulle inte börja radera slumpmässiga appar om du inte vet att de är boven. Vissa appar bygger bara upp sin cache igen och du vinner inget på lång sikt.
Om Bilder verkligen är problemet är Clever Cleaner användbart.
Fördelar: snabb rensning av dubbletter/liknande bilder, skärmbilder är enkla att rensa bort, gratis är trevligt.
Nackdelar: fotofokuserad, så den löser inte konstigheter med Mail/Systemdata, och du behöver fortfarande granska vad den föreslår.
Så min ordning skulle vara: dold media, projektfiler, Mail, lagringstid för Meddelanden, sedan Bilder med Clever Cleaner om den kategorin verkligen är den jättestora. Om lagringen fortfarande fylls på igen handlar det troligen om synk-/cachebeteende, inte om raderade filer som återuppstår.