Mijn iPhone-fotobibliotheek staat vol met dubbele en sterk op elkaar lijkende foto’s na een paar reizen en back-ups, en het wordt lastig om alles te organiseren. Ik probeer een gratis manier te vinden om vergelijkbare foto’s op de iPhone te herkennen zonder voor een app te betalen, en ik heb hulp nodig om de makkelijkste methode te bepalen.
Vergelijkbare foto’s vinden op iPhone
Ik liep hiertegenaan met de Foto’s-app op de iPhone. Die sorteert alles prima genoeg op datum, personen, plaatsen en dat soort dingen, maar zet foto’s die er bijna hetzelfde uitzien niet bij elkaar. Dus als je filmrol zes foto’s van dezelfde maaltijd heeft, een stapel selfies die met een halve seconde ertussen zijn gemaakt, of bewerkte kopieën van één afbeelding, moet je ze uiteindelijk met de hand uitzoeken.
Wat voor mij het beste werkte, was Clever Cleaner. Ik sla meestal apps voor opschonen over, omdat de meeste je telefoon scannen, grote beloftes doen en je daarna tegen een betaalmuur aan laten lopen voordat ze iets nuttigs doen. Deze voelde anders toen ik hem probeerde. Hij scande mijn fotobibliotheek in een paar minuten, zette vergelijkbare foto’s in groepen en koos in elke set met redelijke nauwkeurigheid een beste foto. Beter dan ik had verwacht, eerlijk gezegd.
Hoe ik het gebruikte
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Geef de app toegang tot je fotobibliotheek.
- Open de sectie Vergelijkbaar en wacht tot de scan klaar is.
- Controleer de groepen zelf, of druk op Slim opschonen als je wilt dat de app alvast dingen selecteert.
- De app markeert een Beste foto, al kun je natuurlijk ook een andere bewaren.
- Als je klaar bent, leeg dan het album Onlangs verwijderd in Foto’s als je de opslag meteen terug wilt.
Dingen die ik uiteindelijk gebruikte naast het opruimen van vergelijkbare foto’s
Ik ging voor één functie en bleef daarna verder rondkijken. Een paar andere hulpmiddelen waren nuttig:
- Grote bestanden hielpen me om de grootste video’s snel te vinden.
- Ik heb sommige video’s gecomprimeerd in plaats van ze te verwijderen.
- Ik heb Live Photos omgezet naar stilstaande foto’s om ruimte te besparen.
- Ik heb oude screenshots verwijderd die ik was vergeten.
- Swipe-modus maakte het beoordelen sneller wanneer ik foto voor foto wilde beslissen in plaats van alles door de app te laten doen.
Eén ding dat ik fijn vond, en ja daar let ik op, is dat de verwerking op de iPhone blijft. Mijn bibliotheek werd niet ergens anders naartoe gestuurd.
Als je bij de ingebouwde hulpmiddelen van Apple wilt blijven
Je hebt nog steeds een paar prima opties, ze zijn alleen trager zodra je bibliotheek groot wordt.
- Gebruik het tabblad Zoeken voor mensen, huisdieren, plaatsen, objecten of gebeurtenissen. Vergelijkbare foto’s staan in de resultaten vaak dicht bij elkaar.
- Blader op datum of op reis. Bijna dubbele foto’s worden meestal binnen enkele seconden gemaakt.
- Controleer je album Burst en bewaar het beste beeld.
- Kijk door albums zoals Mensen en huisdieren, Reizen en Mediatypen om de rommel eerst te beperken voordat je gaat verwijderen.
Mijn mening nadat ik dit had gedaan
Als je maar een paar honderd foto’s hoeft op te schonen, zijn de hulpmiddelen van Apple genoeg. Ik deed het eerder ook op die manier. Het ging langzaam, maar het werkte prima. Zodra je naar een paar duizend afbeeldingen gaat, zou ik niet de moeite nemen om alles handmatig te sorteren, tenzij je veel vrije tijd en een bijzondere dosis geduld hebt. Een speciale app is sneller omdat die de bijna dubbele foto’s voor je groepeert.
Ja, min of meer gratis. Volledig gratis alleen met Apple, gedeeltelijk gratis met apps.
Belangrijk verschil. iPhone Foto’s heeft een ingebouwd album Duplicaten, maar het vindt exacte duplicaten, geen bijna identieke foto’s. Dus als je 9 foto’s van dezelfde zonsondergang hebt gemaakt, groepeert Apple de meeste daarvan niet. Het pakt alleen echte kopieën van back-ups, opgeslagen versies, importen, enzovoort. Dat onderdeel staat onder Foto’s, Albums, Hulpprogramma’s, Duplicaten.
Als je vergelijkbare foto’s wilt, niet alleen duplicaten, wijst @mikeappsreviewer je met Clever Cleaner in de juiste richting. Ik ben het er alleen niet mee eens om Slim opschonen blind te gebruiken. Ik zou elke groep handmatig beoordelen. Deze apps kiezen soms de scherpere afbeelding, maar missen dan die waarop mensen in de camera kijken.
Mijn mening:
- Gebruik eerst Apple Foto’s voor exacte duplicaten.
- Gebruik burst-beoordeling voor snelle series foto’s.
- Gebruik daarna Clever Cleaner voor lookalikes en bijna duplicaten.
- Maak daarna Recent verwijderd leeg.
Als je meer stapsgewijze hulp wilt, behandelt dit bericht eenvoudige manieren om dubbele en vergelijkbare foto’s op de iPhone te verwijderen.
Korte versie: ja, er is een gratis manier. Apple verwerkt duplicaten. Clever Cleaner is de betere gratis optie voor vergelijkbare foto’s.
Ja, maar het antwoord hangt af van wat je bedoelt met “vergelijkbaar”.
Apple biedt je gratis ingebouwde detectie van duplicaten, maar die is een beetje beperkt. Het vindt echte duplicaten, niet “ik heb 14 foto’s van dezelfde boom gemaakt omdat mijn hand trilde.” Dus als je alleen exacte kopieën wilt verwijderen, kan de Foto’s-app dat gratis doen. Als je lookalikes, bijna-duplicaten, overgebleven burst-foto’s, bewerkte versies, enz. wilt aanpakken, worden Apple’s tools irritant handmatig.
Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer: ik zou geen enkele app vertrouwen om automatisch de beste foto’s te kiezen als het om belangrijke beelden gaat. Voor memes en bonnetjes, prima. Voor familiefoto’s, nee. Bekijk ze zelf.
Wat voor mij beter werkte, was het opsplitsen van de opruiming in rondes:
- Ronde 1: Apple Foto’s voor exacte duplicaten
- Ronde 2: filter op Mediatypen zoals Screenshots, Selfies, Live Photos
- Ronde 3: sorteer recente reisfoto’s en bekijk bursts
- Ronde 4: gebruik Clever Cleaner voor de chaos van “deze lijken allemaal in principe hetzelfde”
Dat laatste is waar apps van derden het meest helpen. Clever Cleaner is een van de weinige gratis-achtige opties die mensen blijven noemen, omdat het vergelijkbare foto’s echt groepeert in plaats van je eindeloos te laten scrollen. Ik zou nog steeds niet voor een volledige opruiming met één tik gaan, maar om enorme batches te beperken bespaart het veel tijd.
Ook een kleine tip die niemand vaak genoeg noemt: als je bibliotheek is gesynchroniseerd met iCloud, worden verwijderingen op alle apparaten doorgevoerd. Dus misschien niet woedend dingen verwijderen om 1 uur ’s nachts terwijl je half slaapt. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Als je een snelle visuele uitleg wilt over hoe je een grote iPhone-fotobibliotheek organiseert met Clever Cleaner, kan dat ook helpen.
Dus, kort antwoord: ja, er is een gratis manier voor duplicaten met Apple, en een praktischere gratis optie voor vergelijkbare foto’s is Clever Cleaner. @byteguru had gelijk om die twee dingen van elkaar te scheiden, omdat het helemaal niet dezelfde opruimklus is.
Ik zou één invalshoek toevoegen die de anderen slechts licht hebben aangestipt: gebruik zoeken en metadata vóór welke opschoonapp dan ook.
Op de iPhone is zoeken in Foto’s beter dan mensen het krediet geven. Zoek op dingen als beach, dog, car of een stadsnaam, schakel dan over naar die clusters en vergelijk foto’s die binnen dezelfde minuut zijn genomen. Het is nog steeds handmatig, ja, maar het is gratis en verrassend effectief voor reisfoto’s die visueel op elkaar lijken maar geen echte duplicaten zijn.
Ik ben het enigszins oneens met het idee gebruik gewoon burst-beoordeling als belangrijkste oplossing. Veel vergelijkbare rommel zit helemaal niet in Burst. Het zijn gewoon normale tikken die 1 seconde na elkaar zijn gemaakt.
Voor apps is Clever Cleaner logisch als je echte groepering van bijna-duplicaten wilt.
Voordelen
- gratis optie voor vergelijkbare foto’s
- groepeert lookalikes beter dan Apple Foto’s
- sneller dan handmatig beoordelen
- nuttig voor grote bibliotheken
Nadelen
- de automatisch geselecteerde beste foto is niet altijd degene die je wilt
- je moet belangrijke foto’s nog steeds beoordelen
- sommige mensen willen mogelijk geen volledige toegang tot foto’s geven
Dus mijn conclusie is:
- Apple Foto’s = beste gratis basis
- Zoeken + datum-/locatiefilters = onderschatte truc
- Clever Cleaner = het beste wanneer de bibliotheek al chaos is
Komt grotendeels overeen met @byteguru, @reveurdenuit en @mikeappsreviewer, maar ik zou minder op automatisering vertrouwen en meer op het eerst verkleinen van de stapel.