Kan iemand gratis Mac-gegevensherstelsoftware aanbevelen die werkt?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar gratis dataherstelsoftware voor Mac die echt werkt, omdat ik documenten en foto’s echt moet terughalen zonder indien mogelijk voor een dure tool te betalen.

Ik ben een tijdje terug op zoek gegaan naar herstelapps voor Mac, en de gratis kant ervan is nu nogal karig. De meeste apps noemen zichzelf gratis, maar dan loop je precies tegen de betaalmuur aan wanneer het tijd is om je bestanden op te slaan. Op de huidige macOS, met APFS en Apple Silicon erbij, wordt de lijst snel erg kort. Toch heb ik twee gratis opties gevonden die het proberen waard zijn.

1. PhotoRec is degene die ik als eerste zou proberen als je budget nul is. Het is open source, old-school en beter dan het eruitziet. Ik heb het gebruikt op een kapotte SD-kaart en op een schijf met bestandssysteembeschadiging waar mooiere apps tijdens de scan faalden. Het haalde er wel bestanden uit. De keerzijde is meteen duidelijk zodra je het opent. Het draait in Terminal, de workflow voelt ruw aan, en de herstelde bestanden komen vaak terug met generieke namen en zonder mapstructuur.

2. Exif Untrasher is ook gratis, al is het veel beperkter. Het is vooral bedoeld voor JPEG-herstel van camera's en SD-kaarten. Als je probleem vermiste foto's zijn en je iets eenvoudigs wilt, is het prima. Als je breed bestandsherstel nodig hebt, is het niet genoeg.

Als je bereid bent te betalen, zou ik je wijzen op Disk Drill. Ik vond het uiteindelijk beter dan de meeste Mac-opties omdat het je niet tegenwerkt. Op APFS-volumes werkte het voor mij goed, en ik liep niet tegen vreemde problemen aan op Apple Silicon. Het kon ook overweg met externe SSD's, USB-sticks, SD-kaarten en Time Machine-volumes zonder veel gedoe met de instelling.

Wat er voor mij uitsprong:

1. Het previewsysteem voelde betrouwbaar aan, dus ik kon bestanden controleren voordat ik iets opsloeg.

2. Verwijderde bestanden en geformatteerde volumes gaven betere resultaten dan ik had verwacht.

3. Het bevat byte-voor-byte back-upimages, wat belangrijk is als de schijf instabiel lijkt.

4. Ondersteuning voor foto's en video's is sterk, inclusief RAW-formaten van camera's.

5. Het is makkelijker om mee te werken dan tools zoals R-Studio of PhotoRec, vooral als je niet voortdurend op een technische interface wilt letten.

De hoofdregel is simpel. Stop met schrijven naar de schijf zodra je dataverlies opmerkt. Dat heb ik op de harde manier geleerd met SSD's. Met TRIM op moderne Macs kunnen verwijderde gegevens snel verdwijnen en wegblijven. En als je gaat herstellen, sla de bestanden dan op een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde schijf die je probeert te redden.

Als je de Prullenmand op een moderne Mac SSD hebt geleegd, dalen je kansen snel door TRIM. Stop dus eerst met het gebruiken van de Mac. Elke schrijfactie verkleint je kansen.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, de meeste gratis Mac-herstelapps zijn nep-gratis. Over de shortlist ben ik het wel een beetje oneens. Ik zou ook TestDisk proberen, vooral als het probleem een beschadigde partitie of verloren volume-informatie is, niet herstel per bestand. Het is gratis, open source en spuuglelijk, maar het heeft eerder schijven voor mij gered. Voor documenten is het minder gebruiksvriendelijk dan betaalde apps.

Voor een echt gratis controle, voer dit uit:

1. Kijk eerst in Time Machine.
  2. Controleer iCloud Drive op iCloud.com, vooral als synchronisatie van Bureaublad en Documenten aan stond.
  3. Probeer Terminal-snapshots als je APFS gebruikt en het verwijderen recent was.

Als je de snelste route wilt met een degelijke Mac-interface, is Disk Drill nog steeds een van de betere keuzes. Het gratis deel is de voorbeeldweergave, en dat is belangrijk, omdat je ziet of je bestanden er nog zijn voordat je geld uitgeeft. Als voorbeelden niet werken, ga dan verder.

Ook leest deze titel beter voor zoekopdrachten:
Beste datahersteltools voor Mac, top 5 apps die het proberen waard zijn

En als je een snelle video-overzicht wilt, is deze prima:
bekijk deze vergelijking van Mac-datahersteltools

Sla herstelde bestanden op een externe schijf op. Niet terug op je Mac. Dat is een veelgemaakte fout.

Gratis op Mac dat echt documenten uit een geleegde prullenmand herstelt? Eerlijk gezegd zijn de echt gratis opties schaars, en ik denk dat @mikeappsreviewer en @ombrasilente misschien iets te gul waren over hoe bruikbaar sommige ervan zijn voor gewone mensen. PhotoRec kan werken, zeker, maar voor documentherstel kan het veranderen in een enorme stapel vreemd benoemde bestanden. Niet leuk.

Een paar dingen die ik zou proberen die niet echt genoeg werden benadrukt:

1. Controleer de prullenmappen van cloud-apps, niet alleen iCloud. Dropbox, OneDrive en Google Drive bewaren verwijderde bestanden allemaal een tijdje.
  2. Als de documenten in Pages, Word of Excel stonden, zoek dan naar autosave-/tijdelijke kopieën in:
    /private/var/folders/
    Het is irritant, maar ik heb op die manier eerder dingen teruggehaald.
  3. Als je een andere Mac hebt, zet de schijf dan in alleen-lezenmodus of herstel vanaf een externe boot als dat mogelijk is. Minder risico op overschrijven.

Wat software betreft is Disk Drill nog steeds een van de realistischer Mac-tools voor dataherstel, omdat het je ten minste laat zien wat herstelbaar is voordat je geld uitgeeft. Ik zou het niet gratis noemen, maar het is een van de minst tijdverspillende opties. Als je per se geen kosten wilt, is TestDisk het proberen waard voor volumeproblemen, maar voor verwijderde documenten is het naar mijn mening nogal matig.

Ook, als dit een interne SSD is in een recente Mac, wees dan voorbereid op slecht nieuws. TRIM is meedogenloos.

Voor meer meningen, hier is een degelijke discussie over de beste Mac-tools voor dataherstel en app-aanbevelingen.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @ombrasilente, @himmelsjager en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer de recente bestanden op app-niveau en de lokale versiegeschiedenis voordat je herstelscans uitvoert. Word, Pages, Excel en sommige pdf-bewerkers bewaren soms herstelbare kopieën, zelfs nadat het originele bestand is verwijderd.

Als je echt gratis software wilt, zou ik het zo indelen:

• PhotoRec: beste echt gratis optie voor raw carving
  • TestDisk: beter voor partitie- of volumefouten dan voor normaal verwijderde documenten
  • Kosteloze ingebouwde controles: tijdelijke app-bestanden, cloudversiegeschiedenis, lijsten met recente documenten

Ik ben het enigszins oneens met de invalshoek gewoon eerst herstelsoftware proberen. Op een interne SSD van een Mac zou ik 10 minuten besteden aan het controleren van app-specifieke restanten voordat ik ga scannen. Sneller, minder rommelig, en soms krijg je de originele bestandsnaam terug.

Over Disk Drill:

Voordelen:

• zeer eenvoudige Mac-interface
  • goede voorbeeldweergave voordat je betaalt
  • kan veel bestandstypen verwerken
  • handig als je ook externe schijven moet scannen

Nadelen:

• niet echt gratis voor volledig herstel
  • resultaten op interne SSD’s met TRIM kunnen nog steeds tegenvallen
  • diepe scans kunnen enorm veel rommel opleveren om uit te zoeken

Dus ja, Disk Drill is een redelijke keuze als je de minst pijnlijke interface wilt, maar als dit een recent geleegde Prullenmand op een interne SSD is, temper dan je verwachtingen. Als de bestanden op een externe HDD, USB-stick of SD-kaart stonden, zijn je kansen veel beter.