Kan iemand software voor herstel van USB-stations aanbevelen voor 2026?

Ik ben op zoek naar de beste USB-stickherstelsoftware in 2026 nadat mijn flashdrive plotseling mijn bestanden niet meer liet zien. Er staan belangrijke foto’s en werkdocumenten op, en ik probeer een veilige, betrouwbare tool voor gegevensherstel te vinden die echt werkt voor verloren of beschadigde USB-bestanden. Aanbevelingen op basis van echte ervaring zou ik erg waarderen.

Ik heb deze puinhoop al te vaak gezien met USB-sticks. Soms was het mijn eigen stick. Andere keren gaf een vriend me er een nadat Windows het bericht “u moet deze schijf formatteren” gaf, of de map leeg werd geopend alsof de bestanden waren verdampt.

Na genoeg herstelacties stopte ik ermee om elke slechte flashdrive als een verloren zaak te behandelen. Veel ervan zijn nog steeds in een of andere vorm leesbaar. De grotere factor is de software die je kiest. Ik probeerde de gratis dingen, de old-school tools en de betaalde herstelapps. Sommige raakten nauwelijks de oppervlakte. Een paar haalden data van sticks af waarvan ik dacht dat ze afgeschreven waren.

Doe dit eerst

Voordat je iets scant, doe het rustig aan en voorkom dat je het erger maakt.

1. Stop meteen met het gebruiken van de USB-stick. Als bestanden zijn verwijderd of de bestandstabel in de war is geraakt, staan je gegevens er misschien nog steeds op totdat iets ze overschrijft.

2. Sla herstelde bestanden ergens anders op. Gebruik de schijf van je pc, een externe SSD, wat je ook hebt. Schrijf ze niet terug naar dezelfde USB-stick.

Die twee stappen klinken vanzelfsprekend. Toch slaan mensen ze over en vragen zich daarna af waarom de helft van de bestanden beschadigd terugkomt.

Degene waar ik meestal mee begin

Als ik de kortste weg wil van paniek naar bestanden terugkrijgen, begin ik meestal met Disk Drill. Ik kwam er steeds op terug omdat het de gebruikelijke USB-rampen aankan zonder dat je eerst met de interface hoeft te worstelen.

Ik heb het gebruikt op schijven met verwijderde documenten, flashdrives die per ongeluk zijn geformatteerd, geheugenkaarten die vreemd deden en USB-sticks die Windows weigerde te openen. Het weet meestal een goed midden te vinden. Sterke herstelresultaten, minder gedoe.

De voorbeeldfunctie is belangrijker dan mensen denken. Ik hou er niet van om op een lange scan te wachten om vervolgens alleen rommel te herstellen. Als ik het bestand kan bekijken en zie dat het intact is, weet ik dat ik mijn tijd niet verspil. De byte-voor-byte back-uptool is ook een van de weinige functies die ik echt de moeite waard vind. Wanneer een schijf steeds de verbinding verbreekt, halverwege het lezen vastloopt of onbetrouwbaar doet, is het veiliger om eerst een image te maken. Ik werk liever vanaf een kopie dan dat ik een stervende stick blijf belasten.

Wanneer ik meer controle nodig heb

R-Studio is waar ik naartoe ga wanneer de makkelijke route niet meer werkt. Het is dieper, rommeliger en technischer. Dat merk je meteen. De indeling lijkt gemaakt voor mensen die al weten hoe ze met partities, bestandssystemen, scanbereiken en handmatige instellingen moeten omgaan.

Als je je prettig voelt bij dat soort dingen, geeft het je meer ruimte om verder te gaan. Ik zou het niet geven aan iemand die een oplossing met twee klikken wil. Ik zou het gebruiken wanneer ik fijnere controle nodig heb over hoe de schijf wordt geanalyseerd.

Als je een gratis optie nodig hebt

PhotoRec verdient nog steeds zijn plek. Het is gratis, en het heeft me gered op schijven waarbij het bestandssysteem zo beschadigd was dat normale hersteltools met bijna niets terugkwamen.

Er zit wel een addertje onder het gras. PhotoRec werkt op basis van bestandssignaturen, niet door je oude bestandssysteemindeling opnieuw op te bouwen. Daardoor raak je vaak de oorspronkelijke namen en mapstructuur kwijt. Je krijgt de bestanden, maar de organisatie is weg, wat lastig is als je jaren aan gemengd werk herstelt. De interface is ook eenvoudig en een beetje hard, vooral als je niet gewend bent om met tekstgebaseerde tools te werken.

Toch presteert het voor een gratis tool beter dan je zou verwachten.

De volgorde die ik zou gebruiken

Als dit mijn USB-stick was, zou ik het zo aanpakken.

1. Begin met Disk Drill.

2. Schakel over op R-Studio als je meer geavanceerde controle nodig hebt of als de eerste scan te veel mist.

3. Houd PhotoRec achter de hand als gratis terugvaloptie, vooral wanneer het bestandssysteem er zwaar beschadigd uitziet.

Nadat je de bestanden hebt teruggekregen

Dit deel wordt genegeerd tot de volgende storing. Ik heb het ook op de harde manier geleerd. Stel back-ups in zodra het herstel klaar is.

De 3-2-1-methode is nog steeds de minst irritante regel om te volgen. Bewaar drie kopieën van je gegevens. Zet ze op twee soorten opslag. Bewaar één kopie ergens anders. Het is saai, zeker. Maar het is nog altijd beter dan om 1:30 's nachts te proberen een stervende USB-stick weer tot leven te wekken, terwijl je hoopt dat je belastingdocumenten of familiefoto's nog bestaan.

Ik zou UFS Explorer op je shortlist zetten. @mikeappsreviewer behandelde Disk Drill, R-Studio en PhotoRec, dus ik ga een andere kant op.

Voor een USB-stick met ontbrekende bestanden is UFS Explorer geweldig wanneer de stick nog steeds in Schijfbeheer verschijnt, maar het bestandssysteem beschadigd lijkt. Het leest FAT, exFAT, NTFS en kapotte partities beter dan veel consumentenapps die ik heb getest. Het is echter niet zo gebruiksvriendelijk als Disk Drill. Disk Drill is nog steeds degene die ik voor de meeste mensen eerst zou aanraden, omdat het sneller werkt en de preview makkelijker te vertrouwen is.

Klein meningsverschil met @mikeappsreviewer. Ik zou niet te snel naar PhotoRec grijpen als je bestanden werkdocumenten bevatten. Signature recovery spuugt vaak honderden of duizenden bestanden uit waarvan de namen verloren zijn gegaan. Prima voor foto’s, irritant voor kantoorbestanden.

Mijn volgorde:

1. Disk Drill, beste eerste stap voor USB-herstel in 2026.
  2. UFS Explorer, als de scanresultaten zwak lijken of de partitie beschadigd is.
  3. ReclaiMe, als je iets eenvoudigers wilt dan UFS maar meer forensisch gericht dan goedkope tools.

Als de schijf de verbinding verbreekt, heet wordt of als 0 bytes wordt gelezen, stop dan. Software zal falende hardware niet repareren. Op dat moment eerst een kloon maken of hem opsturen.

Als je een overzicht wilt van opties voor USB-gegevensherstelsoftware, dan helpt dit:
videogids voor de beste USB-gegevensherstelsoftware

Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno over één ding: mensen grijpen te snel naar de diepste tool. Voor een normale USB-stick die nog steeds wordt aangekoppeld of op zijn minst in Windows verschijnt, is de beste USB-drive-herstelsoftware in 2026 meestal degene waarmee je herstelbare bestanden snel kunt verifiëren, niet degene met de meest intimiderende opties.

Om die reden zou ik Disk Drill voor de meeste gevallen nog steeds bovenaan zetten. Het is waarschijnlijk de beste balans tussen veilig scannen, een duidelijke preview en van herstel geen weekendproject maken. Voor foto’s + werkdocumenten is preview erg belangrijk. Als je de bestandsvoorbeeldweergave vóór herstel echt kunt openen, scheelt dat een hoop giswerk.

Waar ik een beetje van mening verschil: ik zou DMDE proberen voordat je volledig in de forensische-toolmodus gaat. Het is spuuglelijk, maar erg sterk bij partitieproblemen en directoryreconstructie, en vaak goedkoper dan sommige apps van grote namen. Alleen niet beginnersvriendelijk.

Mijn persoonlijke volgorde:

1. Disk Drill voor de eerste poging
  2. DMDE als de mapstructuur in de war is of partitie-informatie er vreemd uitziet
  3. PhotoRec alleen als je wanhopig bent en zonder bestandsnamen/mappen kunt leven

Als de USB willekeurig loskoppelt, extreem traag wordt of vraagt om te worden geformatteerd, blijf er dan niet aan prutsen. Zo maken mensen van herstelbaar oeps.

Ook het lezen waard als je meer meningen wilt over USB-flashdrive-hersteltools en hoe ze zich vergelijken: aanbevelingen voor de beste USB-herstelsoftware en vergelijkingen uit de praktijk.

Korte versie: Disk Drill eerst, daarna de vreemde randgevallen. Misschien niet de goedkoopste route, maar meestal wel de minst pijnlijke.

Ik ben iets minder enthousiast over meteen naar UFS/DMDE te springen, tenzij je al bekend bent met partitietabellen. Voor de meeste normale USB-rampen is Disk Drill nog steeds het eerste wat ik zou proberen.

Voordelen van Disk Drill

• zeer eenvoudige eerste scan
  • goede bestandsvoorbeeldweergave voor foto’s/documenten
  • kan herstellen vanaf FAT-, exFAT- en NTFS-USB-sticks
  • handige back-up/imagefunctie voordat je een haperende schijf verder belast

Nadelen

• niet de goedkoopste optie
  • lastige gevallen kunnen dingen missen die krachtigere tools wel vinden
  • geavanceerde besturing is beperkter dan bij R-Studio/UFS Explorer/DMDE

Mijn mening:

• Disk Drill als eerste poging
  • daarna UFS Explorer of DMDE als mappen/partities beschadigd zijn
  • PhotoRec alleen als je het prima vindt om bestandsnamen te verliezen

Ik ben het eens met @caminantenocturno, @codecrafter en @mikeappsreviewer over één belangrijk punt: als de USB wegvalt, 0 bytes aangeeft of vreemd traag wordt, stop dan met scannen en maak er eerst een kloon van. Software helpt bij logische schade, niet bij stervende hardware.