Jeg slettet ved et uhell noen viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass, og nå prøver jeg å finne ut om de kan gjenopprettes. Kortet hadde familieklipp og noen arbeidsvideoer som jeg virkelig trenger tilbake. Har noen hatt suksess med videogjenoppretting fra SD-kort, og hva bør jeg gjøre først for å unngå å gjøre det verre?
# Slettet video fra et SD-kort, dette ville jeg gjort først
Jeg har mistet opptak før, mange nok ganger til å slutte å anta at de er borte for godt. Hvis en video ble slettet fra et SD-kort, er det fortsatt en god sjanse for at den kan gjenopprettes. De fleste kameraer sletter ikke fildataene med en gang. De markerer plassen som ledig og går videre. Den gamle videoen din blir ofte liggende der til nye klipp eller bilder skrives over den.
Så det første grepet er kjedelig, men det er det viktigste.
## Slutt å bruke SD-kortet
Gjør dette nå.
Ikke ta opp mer video.
Ikke ta bilder.
Ikke formater kortet.
Ikke klikk deg gjennom en reparasjonsmelding fra Windows eller kameraet ditt.
Hver skriving til kortet reduserer sjansene dine. Jeg gjorde denne feilen en gang med et dronekort. Tok opp to ekstra klipp før jeg prøvde gjenoppretting. Én gammel fil kom tilbake halvt ødelagt, den andre var helt ødelagt.
## Hvis kortet fortsatt vises på datamaskinen
Selv om Windows sier at kortet må formateres, eller viser det som RAW, ville jeg fortsatt prøvd programvare først hvis kortet blir oppdaget.
Verktøyet jeg ville startet med er Disk Drill.
Hvorfor dette først? På grunn av Advanced Camera Recovery. Vanlige filgjenopprettingsverktøy fungerer greit ved enkle slettinger, men kameraopptak er rotete. Actionkameraer, droner, dashbordkameraer, speilløse kameraer, de sprer ofte videodata i biter over hele kortet. Et vanlig gjenopprettingsskann kan kanskje hente tilbake et filnavn og en størrelse, men så åpner du filen og den vil ikke spille av, eller den stopper etter 11 sekunder, eller lyden er borte. Har opplevd det.
Advanced Camera Recovery er laget for akkurat dette problemet. Det prøver å bygge opp fragmentert video til én brukbar fil. Det er viktig for opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende.
## Trinnene jeg ville fulgt
1. Gå til den offisielle CleverFiles-siden og last ned Disk Drill for Windows eller macOS.
2. Installer det og åpne det.
3. Koble inn SD-kortet med en kortleser. Jeg ville unngått å koble til via kameraet hvis mulig. En direkte kortleser oppfører seg vanligvis bedre.
4. Finn SD-kortet ditt i enhetslisten i Disk Drill og klikk på Search for lost data.
5. Hvis det spør hvilken gjenopprettingsmetode du vil bruke, velg Advanced Camera Recovery.
6. La skanningen kjøre. Små kort blir fort ferdige. Større eller ustabile kort tar litt tid. Jeg har sett skanninger bli ferdige på 10 minutter, og jeg har sett dem dra seg forbi en time.
7. Trykk på Review found items øverst til høyre når resultatene begynner å dukke opp.
8. Bruk filtre hvis listen er rotete. Filtype, størrelse, dato, alt hjelper når du stirrer på hundrevis av oppføringer med rare navn.
9. Forhåndsvis videoene før du gjenoppretter dem. Ikke hopp over dette. En gjenopprettet fil er ikke det samme som en avspillbar fil.
10. Velg klippene du vil ha og klikk Recover.
11. Lagre dem et annet sted, på laptopen din, en SSD på skrivebordet, en annen ekstern disk, hvor som helst bortsett fra det samme SD-kortet.
12. Sjekk de gjenopprettede filene i den vanlige mediespilleren din.
Den siste delen høres opplagt ut, men jeg har sett folk stoppe ved filene er tilbake og først senere oppdage at videoen fryser halvveis.
## Viktig del folk ignorerer
Ikke gjenopprett filene tilbake til det samme SD-kortet.
Hvis du skriver gjenopprettede data tilbake til kortet du fortsatt skanner, risikerer du å overskrive andre opptak du ikke har reddet ennå. Det er en sånn tabbe folk gjør når de har det travelt. Jeg gjorde noe lignende for mange år siden med et microSD-kort og lærte det på den harde måten.
## Hva du kan forvente av gratisversjonen
Når gjenopprettingen er ferdig, finner du de gjenopprettede filene i Filutforsker i Windows eller Finder på macOS.
Disk Drill for Windows tillater gratis gjenoppretting av opptil 100 MB. På Mac kan du skanne og forhåndsvise filer som kan gjenopprettes før du bestemmer deg for om du vil kjøpe en lisens.
## Hvis opptakene betyr noe, lag et image først
Hvis dette kortet inneholder bryllupsopptak, kundeoppdrag, juridiske bevis, familievideoer, eller noe annet som ikke kan erstattes, ville jeg vært mer forsiktig.
Før gjenoppretting bør du vurdere å lage et byte-for-byte-image av SD-kortet. Det gir deg en full kopi av kortet i den nåværende tilstanden, slik at gjenopprettingsforsøkene skjer på kopien i stedet for originalen.
Mange datagjenopprettingsteknikere jobber på denne måten av en grunn. Ett feil klikk på originalkortet, én ustabil tilkobling, én dårlig skriving, og situasjonen din blir verre.
Her er videolenken som ble nevnt for den prosessen:
https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag
## Når jeg ville stoppet og sendt det til en proff
Programvare er verdt å prøve når kortet fortsatt monteres og skaden ser logisk ut, ikke fysisk. Men noen tegn gjør fort at dette ikke lenger er noe du bør gjøre selv.
Jeg ville sett etter en gjenopprettingstjeneste hvis:
1. SD-kortet er sprukket, bøyd, vannskadet eller ser fysisk medtatt ut.
2. Datamaskinen oppdager ikke kortet i det hele tatt.
3. Kortet kobler fra igjen og igjen under skanning.
4. Det blir varmt når det er koblet til. Ikke lunkent. Varmt.
5. Kameraet rapporterer maskinvare- eller mediefeil.
6. Opptakene har stor personlig, juridisk eller forretningsmessig verdi.
På det punktet begynner det å føles uforsvarlig å fortsette å tukle med det hjemme.
## Min korte versjon
Hvis kortet fortsatt er synlig i Disk Drill og ikke er fysisk skadet, er programvaregjenoppretting et greit første forsøk. Tid betyr noe her. Jo mindre du bruker kortet etter slettingen, desto bedre er sjansene dine.
Ja, hvis du sluttet å bruke SD-kortet med en gang, er sjansene dine ganske gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den viktigste regelen, slutt å skrive noe som helst til kortet. Jeg ville likevel tatt ett ekstra steg først. Lag et bilde av kortet før du skanner det, hvis videoene betyr noe for jobb eller familie. Gjenopprettingsprogramvare fungerer bedre når du ikke belaster det originale kortet om og om igjen.
Jeg ser litt annerledes på ett punkt. Hvis kortet virker ustabilt, ville jeg ikke fortsatt å kjøre skanninger på nytt i håp om et bedre resultat. Det kan gjøre ting verre på billige microSD-kort.
Dette ville jeg gjort:
1. Sett kortet i en kortleser, ikke i kameraet.
2. Sjekk om datamaskinen din ser hele størrelsen riktig.
3. Hvis den gjør det, skann det med Disk Drill.
4. Sorter resultatene etter filtype og størrelse først. Store MP4- og MOV-filer skiller seg ut raskere.
5. Gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til kortet.
6. Test hver gjenopprettede fil med en gang. Noen filer kommer tilbake, men fryser etter noen sekunder.
Hvis kortet ber om å bli formatert, ignorer det foreløpig. Hvis kortet kobler fra, blir varmt eller viser 0 byte, hopp over gjør-det-selv og send det inn.
Denne korte guiden om gjenoppretting av slettede SD-kortvideoer er også verdt en titt:
raskt tips for gjenoppretting av slettede SD-kortvideoer
Hvis det var en enkel sletting, har Disk Drill en god sjanse. Hvis du formaterte kortet etter slettingen, blir gjenoppretting vanskeligere, men ikke umulig.

Ja, slettede videoer fra et SD-kort kan ofte gjenopprettes, men jeg er litt uenig med dem som sier bare skann det med en gang. @mikeappsreviewer og @suenodelbosque har rett i at du bør slutte å bruke det umiddelbart, men før du gjør noe omfattende, prøv en helt grunnleggende sjekk først:
- Sett kortet i en annen kortleser
- Prøv en annen USB-port
- Sjekk om de manglende videoene bare er skjulte eller om mappestrukturen har blitt rotet til
Noen ganger er det ikke en faktisk sletting, men bare merkeligheter i filsystemet.
Hvis de faktisk er borte, så ja, Disk Drill er et av de bedre alternativene for gjenoppretting av videoer fra SD-kort, spesielt når du trenger å gjenopprette slettede MP4/MOV-filer fra kameraer eller telefoner. Jeg vil også foreslå å kopiere alle lesbare filer som fortsatt er på kortet først, og deretter kjøre gjenopprettingen etterpå. Folk hopper over det trinnet og angrer senere.
En ting til som folk ikke nevner ofte nok: hvis videofilene kommer tilbake, men ikke vil spilles av, kan de trenge reparasjon, ikke ny gjenoppretting. Gjenoppretting får filen tilbake, men korrupsjon er et separat problem.
Hvis kortet klikker, blir overopphetet, kobler fra, eller viser feil kapasitet, stopp med gjør-det-selv-forsøk. Det er da folk fort gjør det verre.
Denne tråden kan også hjelpe hvis du vil ha flere meninger om gjenoppretting av videoer fra SD-kort:
beste sjanse for å gjenopprette hjemmevideoer fra et SD-kort
Kortversjon: slutt å bruke kortet, sjekk det grunnleggende, og prøv deretter Disk Drill. Hvis filene er veldig viktige og kortet oppfører seg mistenkelig, ikke fortsett å rote med det.

En liten uenighet med @suenodelbosque, @sonhadordobosque og @mikeappsreviewer: hvis dette er lange kameravideoer, ikke vurder gjenoppretting kun ut fra filnavnet. Gjenoppretting av slettede videoer gir ofte generiske navn, men klippet kan fortsatt være helt brukbart.
Det som betyr noe, er om kortet ble gjenbrukt etter slettingen. Hvis ikke, er sjansene ganske gode.
Min vurdering:
- Hvis videoene ble slettet ved et uhell, er gjenoppretting vanligvis mulig
- Hvis kortet ble formatert og deretter brukt mye igjen, synker sjansene raskt
- Hvis kortet kom fra en telefon, sjekk også skysikkerhetskopier før du gjør noe annet
Om Disk Drill:
Fordeler:
- god til å finne slettede MP4-/MOV-filer
- enkelt forhåndsvisningsgrensesnitt
- nyttig for SD-kort som fortsatt monteres normalt
Ulemper:
- grensen for gratis gjenoppretting på Windows er lav
- dype skanninger kan gi mange ubrukelige fragmenter
- ingen mirakelløsning hvis kortet har maskinvareproblemer
Jeg ville brukt Disk Drill hvis kortet er stabilt, men hvis de gjenopprettede videoene ikke kan spilles av, kan det bety overskriving eller korrupsjon, ikke mislykket skanning. I så fall er videoreparasjon det neste du bør se på, ikke endeløse nye skanninger.