Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik wil niet betalen voor iCloud of daar mijn foto’s en bestanden opslaan. Ik heb al een paar apps en oude berichten verwijderd, maar ik kom nog steeds ruimte tekort en mijn telefoon wordt trager. Wat werkt echt om iPhone-opslag vrij te maken zonder iCloud?
Ik ben dit op mijn iPhone vaker dan eens tegengekomen. Meestal op het slechtst mogelijke moment. Ik probeerde snel een clip op te nemen tijdens een concert, of een video op te slaan uit een familie-groepschat, en toen verscheen de waarschuwing voor opslagruimte en verpestte het moment. Op de iPhone is er geen microSD-uitweg. Wat je hebt gekocht, is waar je het mee moet doen.
Als je geen extra maandelijkse rekening van iCloud wilt, of je er al voor betaalt en je telefoon nog steeds vol aanvoelt, zou ik beginnen met lokaal opruimen. Toen mijn opslagmeter in het rood kwam, werd de telefoon traag. Apps deden er langer over om te openen. Safari voelde stroperig aan. Ik merkte hetzelfde na lange periodes waarin ik de fotobende negeerde. iOS heeft vrije ruimte nodig om goed te functioneren, en als die schaars wordt, voelt alles benauwd aan.
De eerste plek die ik zou controleren zijn je foto’s en video’s. Voor mij was dit elke keer de grootste boosdoener. Duizenden screenshots, dubbele foto’s, willekeurige clips die ik was vergeten. Ik sorteerde het vroeger met de hand en had er elke minuut een hekel aan. Later probeerde ik Clever Cleaner, vooral uit irritatie, en het hielp meer dan ik had verwacht. Ik sla schoonmaakapps meestal over omdat veel ervan rommelig zijn, vol advertenties zitten, of het nuttige deel achter een betaalmuur verstoppen. Deze voelde voor mij anders. Geen gezeur over abonnementen, geen advertentiespam.
Wat het nuttig maakte, was hoe het eerst de grootste bestanden groepeerde. Met het onderdeel Heavies kon ik de ergste ruimtevreters snel aanpakken, wat meer uitmaakte dan het verwijderen van 300 kleine screenshots. Er is ook een onderdeel Similars voor bijna identieke foto’s, wat handig is als je filmrol eruitzag zoals die van mij, vijf pogingen van dezelfde hondenfoto omdat op elke foto één oor wazig was. Het toont ook bestandsgroottes duidelijk, inclusief video’s en screenshots. Ik vond nog iets anders prettig. De verwerking blijft op de telefoon, dus ik stuurde geen privéfoto’s ergens heen om te laten sorteren. Nadat ik een paar gigabyte had vrijgemaakt, voelde de telefoon minder overbelast aan. Geen magie, maar wel merkbaar.
Als je de bibliotheek al hebt opgeruimd en nog steeds ruimte nodig hebt voor grote bestanden, zou ik daarna naar externe opslag kijken. Nieuwere iPhones met USB-C maken dit gemakkelijk. Je sluit een flashdrive of SSD aan en verplaatst grote videobestanden van de telefoon af. Oudere iPhones met Lightning hebben een schijf nodig die voor die poort is gemaakt, zoals de SanDisk iXpand-lijn. Ik gebruikte deze route voor 4K-clips omdat die snel veel ruimte innemen en ik ze niet voor altijd op mijn telefoon wilde laten staan. Het is een eenmalige aankoop, en ik vond het prettig om een fysieke back-up in mijn tas te hebben in plaats van nog een abonnement.
Eén instelling die mensen overslaan is het ontladen van apps. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Je apps verschijnen gesorteerd op grootte, waardoor de overbodige ballast meteen opvalt. Als je games, bewerkingsapps of shoppingapps hebt die je al maanden niet hebt aangeraakt, ontlaad ze dan. Dit verwijdert de app maar bewaart de gegevens. Ik heb dit gedaan met reis- en winkelapps die ik maar een paar keer per jaar gebruik. Als je ze later opnieuw installeert, staat alles er nog. Een stuk minder irritant dan alles verwijderen en opnieuw beginnen.
Dan is er nog de verborgen rommel. De Safari-cache bouwt zich langzaam op, en ik negeerde die te lang. Je kunt die wissen via Instellingen > Apps > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Berichten is nog zo’n valkuil. Oude chats met video’s, memes, GIFs, spraakberichten, alles stapelt zich op. Tik in iPhone-opslag op Berichten en kijk naar Grote bijlagen. Ik vond daar clips van jaren geleden die niets deden behalve ruimte innemen. Een paar daarvan verwijderen maakte meer ruimte vrij dan ik had verwacht.
Als je doel is iCloud te vermijden maar toch een cloudback-up te houden, is Google Photos het bekijken waard. De gratis laag geeft 15 GB, gedeeld met Gmail en Drive. De gratis ruimte van Apple voelt daarbij vergeleken piepklein. Ik gebruikte Google Photos voor back-up op een oudere telefoon, en gebruikte daarna de opruimtool om lokale kopieën van het apparaat te verwijderen. Werkte prima voor een basisback-up zonder nog een maandelijkse kostenpost toe te voegen.
En nog één kleine correctie die mensen missen. De link hieronder is een YouTube-URL, dus ik laat hem als platte tekst staan:
Voor mij was de oplossing nooit één grote truc. Het was een mix. Maak eerst de grote mediabestanden vrij. Ontlaad overbodige apps. Wis de browsercache. Controleer berichtbijlagen. Verplaats grote video’s naar een schijf als je in hoge resolutie blijft filmen. Zodra ik de opslagmeter uit de gevarenzone kreeg, voelde de telefoon niet meer zo verstopt aan. Beetje saai advies, ja, maar het werkte.
Begin met de dingen die mensen missen, niet met de voor de hand liggende app-verwijderingen.
Kijk bij Instellingen, Camera, Bestandsstructuren. Als je telefoon is ingesteld op “Meest compatibel”, nemen foto’s en video’s meer ruimte in. Schakel over naar Hoge efficiëntie. Nieuwe foto’s gebruiken HEIF en HEVC. In de meeste gevallen dezelfde kwaliteit met minder opslagruimte. 4K/60-video vreet ook opslagruimte. Eén minuut is enorm. Zet het terug naar 1080p als je geen maximale kwaliteit nodig hebt. Alleen dit al vertraagt het vollopen van je opslag.
Kijk daarna naar gedownloade media in apps. Spotify, Apple Music, Netflix, YouTube, Podcasts, Audible, Google Maps. Deze apps slaan gigabytes aan offline bestanden op en iOS maakt dat nauwelijks duidelijk. Ik vond ooit 12 GB aan podcastdownloads. Dom, maar echt waar. Open elke app en verwijder downloads handmatig.
De Bestanden-app is er ook zo een. Op mijn iPhone raakt vol met ZIP-bestanden, pdf’s, video-exporten, GarageBand-bestanden en oude AirDrop-rommel. Ga door Bestanden, sorteer op grootte en verwijder de rommel. Bewerkingsapps zoals CapCut, iMovie, Lightroom en TikTok-concepten laten ook projectbestanden en cache achter. Die worden snel groot.
Ik ben het deels oneens met @mikeappsreviewer over cloudback-up als terugvaloptie. Als je iCloud niet wilt, is het vervangen door een andere cloud voor sommige mensen nog steeds dezelfde afweging. Lokale opslag en strakkere instellingen zijn logischer als privacy belangrijk is.
Als Foto’s nog steeds het grootste probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard om dubbele en vergelijkbare foto’s snel te vinden. Deze pagina legt het beter uit: bekijk hoe Clever Cleaner helpt om iPhone-opslag vrij te maken. Beter dan een uur lang als een maniak door je bibliotheek scrollen.
Laatste ding, herstart de telefoon na een grote schoonmaak. iOS rapporteert ruimte soms vreemd totdat het zich ververst. Klinkt dom, maar ja, het helpt.
Eén ding dat ik zou toevoegen waar @mikeappsreviewer en @voyageurdubois maar een beetje aan raakten, is Systeemgegevens. Soms staat je iPhone niet echt vol met jouw spullen, maar met iOS-rommel, tijdelijke bestanden, mislukte updates, logs, oude caches en vreemde overgebleven troep die Apple je niet rechtstreeks laat beheren. Irritant? jazeker.
Wat voor mij echt werkte:
- Verwijder en installeer een paar opgeblazen apps opnieuw in plaats van ze alleen maar te ontladen. Sociale apps zijn de grootste boosdoeners. Instagram, TikTok, Reddit, Discord, Chrome. Ze kunnen gigabytes aan cache oppotten. Ontladen bewaart documenten/gegevens, wat fijn is, maar als de app zelf het probleem is, maakt een volledige herinstallatie meer vrij.
- Controleer Mail als je de Apple Mail-app met meerdere accounts gebruikt. Grote bijlagen en gesynchroniseerde mailgeschiedenis kunnen ruimte opslokken. Een account verwijderen en opnieuw toevoegen helpt soms om dat te verminderen.
- Schakel Houd originelen in uit als je importeert vanaf een camera of bewerkt in apps van derden. Sommige apps bewaren dubbele exports.
- Synchroniseer foto’s/video’s handmatig met een computer met Foto’s op Mac of Bestandsverkenner/Foto-import op Windows, en verwijder ze daarna van je telefoon. Ouderwets, maar geen cloud, geen maandelijkse kosten, geen gedoe.
- Als je fotobibliotheek een chaos is, is Clever Cleaner waarschijnlijk de snelste kortere weg voor duplicaten en zware bestanden. Dit is de App Store-pagina voor gratis iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner.
Mijn eerlijke mening: als de opslag constant rood blijft, zelfs na het opschonen, is het echte antwoord soms gewoon dat de telefoon te klein is gekocht. Mensen horen dat niet graag, maar iPhones van 64 GB verouderen slecht. Je kunt de hele dag optimaliseren en alsnog de strijd verliezen. Als Systeemgegevens krankzinnig hoog blijft, maak dan een volledige reservekopie op een computer, wis de telefoon, herstel hem en zie hoe er op magische wijze meerdere GB terugkomen. Het is dom, maar het werkt.